Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juni 2013, 08:51   #1
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard Ritsen wordt wettelijk geregeld. Eindelijk !

HLN.be

Citaat:
Automobilisten die bij een wegversmalling pas helemaal op het einde invoegen: voor velen is het één van de grootste ergernissen in het verkeer. Niet zelden gebeurt het zelfs dat truckers hun wegreus over twee vakken spreiden, om wagens te blokkeren.

Onderzoek toont nochtans aan dat laattijdig ritsen - waarbij auto's beurtelings naar één rijvak overgaan - voor een veel vlottere doorstroming zorgt. Dus wou toenmalig staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) het verplicht ritsen twee jaar geleden al *inschrijven in de wegcode. Maar toen viel de regering-Leterme en kwam het er niet meer van. Zijn partijgenoot Jef Vandenbergh pikt de draad nu weer op: "Ritsen is vandaag gebaseerd op hoffelijkheid, een wettelijk kader is er niet. Daardoor blijven veel bestuurders zich ertegen verzetten."

E I N D E L I J K wordt dit in een wetgevend kader gegoten.

Tot nu toe stoelde dit enkel en alleen op hoffelijkheid.
Maar de praktijk leerde dat er van die hoffelijkheid ten velde bijna niks te bespeuren viel.

Vele mensen denken bij ritsen dat ze zo snel als mogelijk moeten gaan voorsorteren naar het rechtse rijvak.
En dat is het natuurlijk net niet !

Ritsen is tot op het einde op het linkse rijvak blijven rijden en dan wisselend -ritsend- invoegen met de wagens van het rechtse rijvak op het rechtse rijvak.

Eenvoudig en filevoorkomend.

Maar de praktijk is dat vele automobilisten die op het rechtse rijvak rijden alle moeite doen om de automobilist op het linkse rijvak te hinderen. Zij blokkeren opzettelijk (dikwijls met hun vrachtwagens) het linkse rijvak door zich te begeven naar het midden van het rechtse én linkse rijvak.

Of ze vertikken het om je te laten invoegen op het einde.
Ze blijven -al bumperklevend- dan star voor zich uitkijken met een air van 'je denkt toch niet dat ik je voor laat zeker, idioot'.

Ze beseffen nauwelijks of niet dat niet de linkse rijders de idioten zijn.
Maar zijzelf.

Het hele systeem van ritsen wordt net door zulk soort mensen ondermijnd.

Een systeem dat nu louter bestond uit hoffelijkheid.

Als je in NL of D rondrijdt dan zie je pas hoe er geritst dient te worden.

Maar die hoffelijkheid kunnen de Belgen blijkbaar in eigen land niet opbrengen, waardoor de overheid zich nu verplicht ziet om het in een wettelijk kader te gieten.

Eigenlijk erg eh dat hoffelijkheid wettelijk dient afgedwongen te worden.





E I N D E L I J K
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 09:00   #2
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Ritzen is helemaal niet hoffelijk, integendeel. Mensen die voor kruipen en zich dan agressief ergens tussen proberen te wringen ipv hun beurt af te wachten zijn onhoffelijk. . Gaat men dit binnenkort ook toepassen aan de kassa van een grootwarenhuis?
Citaat:
goe bezig daar in brussel ! Wie braaf zijn tijd afwacht en aanschuift in de rij kan de boete nog eens betalen ook voor de laagvliegers die zich er komen tussenwringen, want het zijn deze met hun bmw's en mercedessen, zware audi's én hun gepimpte karretjes die de stoere komen uithangen!man man man ,miserie miserie !! In wat voor een land leven wij?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 09:09   #3
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard


En heb je ook nog een eigen mening ?


Wat deze mensen schreven getuigt er duidelijk van dat ze het begrip 'ritsen' niet onder de knie hebben.

Ook en nét door dit gedrag van deze mensen is de noodzaak ontstaan om het ritsen wettelijk te regelen.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 09:24   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Het is triest dat een simpel principe als ritsen een wettelijk kader behoeft. Alsof het aankomt op de paar seconden dat je moet wachten om iemand er tussen te laten.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 09:29   #5
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het is triest dat een simpel principe als ritsen een wettelijk kader behoeft. Alsof het aankomt op de paar seconden dat je moet wachten om iemand er tussen te laten.
Waardoor -begrijp ik uit het artikel uit de papieren editie van Het Laatste Nieuws- ook de aansprakelijkheid omgedraaid wordt.
Hij die op het rechtse rijvak rijdt en de linkse ritser niet laat invoegen heeft NU het gelijk nog aan zijn kant.
Vanaf 2014 wordt dit omgedraaid. Dan zal de rechtse rijder verplicht worden om de linkse ritser te laten invoegen. Bij een ongeval wordt deze rechtse rijder niet alleen beboet met 110 euro maar wordt hij ook automatisch aansprakelijk gesteld voor de aanrijding.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 09:34   #6
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
En heb je ook nog een eigen mening ?


Wat deze mensen schreven getuigt er duidelijk van dat ze het begrip 'ritsen' niet onder de knie hebben.

Ook en nét door dit gedrag van deze mensen is de noodzaak ontstaan om het ritsen wettelijk te regelen.

Ik rits al jaar en dag. Heb alleen niet veel zin om nog energie te steken in al die bekrompen figuren en dommeriken die het maar niet (kunnen) snappen.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 12 juni 2013 om 09:41.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 09:37   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Waardoor -begrijp ik uit het artikel uit de papieren editie van Het Laatste Nieuws- ook de aansprakelijkheid omgedraaid wordt.
Hij die op het rechtse rijvak rijdt en de linkse ritser niet laat invoegen heeft NU het gelijk nog aan zijn kant.
Vanaf 2014 wordt dit omgedraaid. Dan zal de rechtse rijder verplicht worden om de linkse ritser te laten invoegen. Bij een ongeval wordt deze rechtse rijder niet alleen beboet met 110 euro maar wordt hij ook automatisch aansprakelijk gesteld voor de aanrijding.
Dat zal ook wel afhangen van de vaststellingen ter plaatse.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 09:56   #8
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.378
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Waardoor -begrijp ik uit het artikel uit de papieren editie van Het Laatste Nieuws- ook de aansprakelijkheid omgedraaid wordt.
Hij die op het rechtse rijvak rijdt en de linkse ritser niet laat invoegen heeft NU het gelijk nog aan zijn kant.
Vanaf 2014 wordt dit omgedraaid. Dan zal de rechtse rijder verplicht worden om de linkse ritser te laten invoegen. Bij een ongeval wordt deze rechtse rijder niet alleen beboet met 110 euro maar wordt hij ook automatisch aansprakelijk gesteld voor de aanrijding.
Dat is toch geen wettelijke regeling voor het ritsen ? Nu moet degene die doorrijdt dus AL de wagens die van rijbaan veranderen voorlaten, op om het even welk punt op de weg. Nergens zie ik iets van alternering of een begin-of-eindpunt van het ritsmaneuver. Of gaan ze verkeersborden zetten : "begin ritszone/eind ritszone" ?
We moeten misschien ook maar beginnen overwegen om een dashcam te installeren.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 12 juni 2013 om 09:57.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 10:01   #9
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat zal ook wel afhangen van de vaststellingen ter plaatse.
Bij een 'eenvoudige' aanrijding bij het ritsen (waar de rechtse de linkse dient voorrang te geven bij het invoegen) zullen vaststellingen ter plaatse niet al te veel zoden aan de dijk brengen voor de rechtse rijder. Hij zal aansprakelijk blijven conform het nieuwe verkeersartikel.

Betwist hij zijn aansprakelijkheid zal de rechtse rijder dienen te bewijzen dat hij geen fout tegen het nieuwe verkeersartikel beging.

Dit bewijs leveren is niet altijd even makkelijk, hoor.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 10:04   #10
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat is toch geen wettelijke regeling voor het ritsen ? Nu moet degene die doorrijdt dus AL de wagens die van rijbaan veranderen voorlaten, op om het even welk punt op de weg. Nergens zie ik iets van alternering of een begin-of-eindpunt van het ritsmaneuver. Of gaan ze verkeersborden zetten : "begin ritszone/eind ritszone" ?
We moeten misschien ook maar beginnen overwegen om een dashcam te installeren.
Zo'n bord bestaat al:


Dashcam? Nog meer camera's... Is het nu zo moeilijk van een beetje gezond boerenverstand te gebruiken? Moet nu werkelijk elke prul in een wettelijk kader gegoten worden? En dan maar klagen dat de politiek alles wil regelen. Eén auto tussen, één rijdt door, één auto tussen, één rijdt door.. moeilijk zeg.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 10:05   #11
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Bij een 'eenvoudige' aanrijding bij het ritsen (waar de rechtse de linkse dient voorrang te geven bij het invoegen) zullen vaststellingen ter plaatse niet al te veel zoden aan de dijk brengen voor de rechtse rijder. Hij zal aansprakelijk blijven conform het nieuwe verkeersartikel.

Betwist hij zijn aansprakelijkheid zal de rechtse rijder dienen te bewijzen dat hij geen fout tegen het nieuwe verkeersartikel beging.

Dit bewijs leveren is niet altijd even makkelijk, hoor.
Daarvoor zijn er getuigen. Op een plaats waar geritst wordt, kan dat zo moeilijk niet zijn om die te vinden.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 10:11   #12
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat is toch geen wettelijke regeling voor het ritsen ? Nu moet degene die doorrijdt dus AL de wagens die van rijbaan veranderen voorlaten, op om het even welk punt op de weg. Nergens zie ik iets van alternering of een begin-of-eindpunt van het ritsmaneuver. Of gaan ze verkeersborden zetten : "begin ritszone/eind ritszone" ?
We moeten misschien ook maar beginnen overwegen om een dashcam te installeren.
Als je nu van rijstrook verandert, dien je voorrang te geven aan hen die zich reeds op dat nieuwe rijstrook bevinden. Lijkt me logisch.
Die logica wordt bij het ritsen overboord gegooid om het ritsen verkeersmakkelijker te maken.
De meeste chauffeurs passen het ritsen helemaal niet toe zoals de overheid het wil zien. Door nu te snel zich reeds op het rechtse rijvak te begeven is de kans op een verkeersinfarct vele malen groter dan wanneer alle rijvakken bereden zouden blijven.
Het is ook logisch om verkeersinfarcten te voorkomen.
Daarom dat men het ritsen wil optimaliseren. Het blijkt dat hoffelijkheid alleen onvoldoende is om het ritsen te optimaliseren, dus dwingt men het wettelijk dan maar af. Vandaar de omkering van aansprakelijkheid.


Je vraag van een begin- of een eindpunt van een ritszone begrijp ik niet zo goed. Er is namelijk maar één punt waar er dient geritst te worden. En dat is op het einde van de linkse rijstrook. Niet tien meter ervoor. Geen honderd meter ervoor. Geen kilometer ervoor. Ritsen houdt gewoon in dat je invoegt op het allereinde van de linkse rijstrook.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 10:18   #13
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Daarvoor zijn er getuigen. Op een plaats waar geritst wordt, kan dat zo moeilijk niet zijn om die te vinden.
Hoe meer mensen, hoe meer getuigen, hoe moeilijker er mensen te vinden zijn die willen getuigen. 'Geen tijd'. 'Die andere achter/voor mij zal wel getuigen', enz...
En dan te hopen dat deze getuigen een relaas te vertellen hebben waaruit blijkt dat de rechtse geen fout gemaakt heeft.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 10:19   #14
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Hoe meer mensen, hoe meer getuigen, hoe moeilijker er mensen te vinden zijn die willen getuigen. 'Geen tijd'. 'Die andere achter/voor mij zal wel getuigen', enz...
En dan te hopen dat deze getuigen een relaas te vertellen hebben waaruit blijkt dat de rechtse geen fout gemaakt heeft.
Mja, tegelijkertijd, als er gebotst wordt op het ritspunt kan de rest ook niet door, he.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 10:42   #15
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Je vraag van een begin- of een eindpunt van een ritszone begrijp ik niet zo goed. Er is namelijk maar één punt waar er dient geritst te worden. En dat is op het einde van de linkse rijstrook. Niet tien meter ervoor. Geen honderd meter ervoor. Geen kilometer ervoor. Ritsen houdt gewoon in dat je invoegt op het allereinde van de linkse rijstrook.
Dus als jij 10 meter voor een wegversmalling van rijstrook verandert mag ik wel in je flank rijden?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 10:45   #16
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Dus als jij 10 meter voor een wegversmalling van rijstrook verandert mag ik wel in je flank rijden?
Neen, opzettelijk iemand aanrijden mag nooit.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 12 juni 2013 om 10:46.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 10:45   #17
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Ik rits mijn broek nochtans altijd dicht.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 10:48   #18
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik rits mijn broek nochtans altijd dicht.
...zegt hij die een broek met knopen aanheeft.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 10:58   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het is triest dat een simpel principe als ritsen een wettelijk kader behoeft. Alsof het aankomt op de paar seconden dat je moet wachten om iemand er tussen te laten.
Het gaat dan ook niet om de paar seconden die het invoegen in beslag neemt.
In de praktijk komt het er op neer dat de wachtende rij voorbijgereden wordt, zelfs gebruikmakend van voorsorteerstroken.
Niemand zal bezwaar hebben om te ritsen wanneer twee rijstroken die gelijktijdig aanschuiven.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 11:07   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Bij een 'eenvoudige' aanrijding bij het ritsen (waar de rechtse de linkse dient voorrang te geven bij het invoegen) zullen vaststellingen ter plaatse niet al te veel zoden aan de dijk brengen voor de rechtse rijder. Hij zal aansprakelijk blijven conform het nieuwe verkeersartikel.

Betwist hij zijn aansprakelijkheid zal de rechtse rijder dienen te bewijzen dat hij geen fout tegen het nieuwe verkeersartikel beging.

Dit bewijs leveren is niet altijd even makkelijk, hoor.
Hoe gaat men vaststellen dat men niet om beurt geritst heeft ?
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de rechtse rij twee of meer auto’s na elkaar zal voorlaten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be