Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2004, 07:51   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard geef ons gratis splitsing

TAK-aktie Wetstraat 16: geef ons gratis splitsing

Organisatie:Taal Aktie Komitee (TAK)Verstuurd door:Roel De LeenerE-post:[email protected]Internet:http://www.taalaktiekomitee.orgTelefoon0485) 62 43 02Telefaxatum:01-09-2004
Het Taal Aktie Komitee (TAK) heeft vanmiddag (1/9) aktie gevoerd aan de ambtswoning van federaal eerste minister, Guy Verhofstadt (VLD), en dit naar aanleiding van een artikel in Le Soir van dinsdag 31/10.

Een twintigtal aktievoerders begaf zich omstreeks 15u45 naar de Wetstraat 16. De aktievoerders plakten een twintigtal affiches tegen de muren (Splits BHV en Faciliteiten Weg Ermee) en bevestigden ook een aantal spandoeken (Splitsing Brussel-Halle-Vilvoorde). De overige aktievoerders hielden affiches in de lucht en schreeuwden slogans voor de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde en tegen de faciliteiten. De aktie duurde zo’n 5 minuten en verliep in alle rust. Na afloop wisten de ordediensten de TAK’ers te traceren tot daar waar zij terug verzamelen hadden geblazen om te klinken op de goede afloop. Een aktievoerder werd meegenomen om een verklaring af te leggen en werd gedurende een uurtje vastgehouden.

Motivatie van de aktie:

Via een al dan niet georchestreerde indiscretie vernam Le Soir dat Guy Verhofstadt met de idee speelt om de splitsing van het kies- en gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde te koppelen aan een herdefinitie van de faciliteiten. Hierbij zouden de faciliteiten eeuwigdurend worden voor Franstaligen die nu in de rand rond Brussel wonen en tevens zouden een aantal "onduidelijkheden" in de huidige wetgeving weggewerkt worden. Nieuwkomers zouden dezelfde rechten krijgen, maar de voordelen zouden beperkt worden in de tijd.

De premier en onze Waalse vrienden kennende, vreest TAK dat dit in feite zal neerkomen op een verkapte toestand van tweetaligheid en TAK maakt zich al helemaal geen illusies over de zogenaamde tijdelijkheid van de maatregel voor nieuwkomers. We zouden ons “moeilijk” karakter kunnen laten spelen en opperen dat het zelfs lijkt te gaan over Franstaligen in de rand rond Brussel en niet over die in de faciliteitengemeenten.

Zover willen we echter niet gaan en zover hoeven we ook niet te gaan: alle Vlaamse partijen (inclusief de VLD van Verhofstadt) verbonden er zich immers toe de splitsing zo snel mogelijk en zonder prijs door te voeren (cfr. het Vlaamse regeerakkoord (juli 2004) en de Plechtige Splitsingsverklaring (mei 2004)).

Maar waar rook is, is vuur. Een vermoeden dat trouwens bevestigd wordt door volgende eenvoudige vaststellingen/vragen:
- Waarom werd Guy Verhofstadt nog niet teruggefloten door zijn eigen partijtop? Hij handelt toch tegen de partijafspraken in?
- Waarom werd de demarche van Verhofstadt nog niet in scherpe beoordelingen veroordeeld door de andere Vlaamse meerderheidspartijen (CD&V, N-VA, SP-A, Spirit)?
- Vlaams Minister President Yves Leterme (CD&V) kreeg gisterenavond in het VRT-journaal gelijkaardige vragen voorgeschoteld. Over de splitsing was hij formeel “die moest er komen”, is het U echter ook opgevallen dat hij handig om de kostprijsvraag heen dribbelde?

Redenen genoeg voor TAK om op zijn minst verontrust te zijn, daarom deze snelle aktie.

TAK wil de premier te kennen geven dat het hoegenaamd niet bereid is om wat voor prijs dan ook te betalen voor de gerechtvaardigde eis tot splitsing van het kies- en gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. TAK wil ook alle Vlaamse partijen waarschuwen dat het dit dossier met argusogen blijft volgen, dat er in dit dossier geen plaats is voor toegevingen en dat het niet zal nalaten eventuele dissidenten aan de schandpaal te nagelen.

Vlaamse politici, doe voor 1 keer uw plicht.

Dien dus zo snel mogelijk een wetsvoorstel in dat de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde regelt; zeg neen tegen de Waalse onwil en zeg ja tegen het stemknopje !!!

(En Guy, blijf dit jaar misschien eens thuis van de Gordel)

Namens TAK,

Roel De Leener
Arnout Van den Broeck
Kurt Ryon
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 08:38   #2
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
- Waarom werd Guy Verhofstadt nog niet teruggefloten door zijn eigen partijtop? Hij handelt toch tegen de partijafspraken in?
Verafstoot is de partijtop. Hij en hij alleen. Gaat hij zichzelf terugfluiten soms?
- Waarom werd de demarche van Verhofstadt nog niet in scherpe beoordelingen veroordeeld door de andere Vlaamse meerderheidspartijen (CD&V, N-VA, SP-A, Spirit)?
SPA is zoals steeds de trouwe voetknecht van de PS, Spirit heeft niks in de pap te brokken, CD&V is alleen maar "Vlaams" uit electorale overwegingen en NVA weet dat het zich koest moet houden omdat het in de monsterlijke zes-partite niet nodig is om een meerderheid te halen en dus machteloos staat.
- Vlaams Minister President Yves Leterme (CD&V) kreeg gisterenavond in het VRT-journaal gelijkaardige vragen voorgeschoteld. Over de splitsing was hij formeel “die moest er komen”, is het U echter ook opgevallen dat hij handig om de kostprijsvraag heen dribbelde?
Wat zijn we verbaasd.
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 10:33   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En ook al geen N-V- of andere Antihelden op dit forum die over de plannetjes van de 'Vlaamse' premier van Belgique enig commentaar uit de ferme mond gewrongen krijgen.
Of zouden ze eindelijk doorhebben dat het ook deze keer weer geven en toegeven gaat worden?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 2 september 2004 om 10:34.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 10:41   #4
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
En ook al geen N-V- of andere Antihelden op dit forum die over de plannetjes van de 'Vlaamse' premier van Belgique enig commentaar uit de ferme mond gewrongen krijgen.
Of zouden ze eindelijk doorhebben dat het ook deze keer weer geven en toegeven gaat worden?
Inderdaad. Dat ze buitenspel zijn gezet door de zespartite is niet echt een schande, maar vuil spel van de anderen. Maar dat ze dan tenminste protesteren en de fantasietjes van Verafstoot openlijk afkeuren!
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 10:48   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr
Inderdaad. Dat ze buitenspel zijn gezet door de zespartite is niet echt een schande, maar vuil spel van de anderen. Maar dat ze dan tenminste protesteren en de fantasietjes van Verafstoot openlijk afkeuren!
Wie een spel meespeelt kent de regels.
De bonussen, en de mogelijke accidentjes.......

Soms loont het om oude wedstrijden eens te bekijken vooraleer in 't krijt te treden.
Oud 2 september 2004, 11:18   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Wie een spel meespeelt kent de regels.
De bonussen, en de mogelijke accidentjes.......

Soms loont het om oude wedstrijden eens te bekijken vooraleer in 't krijt te treden.
Op het belzieke veld is idd alles mogelijk behalve....accidentjes voor de Walen en bonussen voor de Vlamingen.

Maar dat zal het puurste, natuur(lijk)ste toeval zijn.
Met de nadruk op het zoveelste (Vlaamse) lijk.

Het is duidelijk dat de enige, échte 'Belgen daar niet teveel last van hebben...
zolang het maar niet andersom is.
Oud 2 september 2004, 12:51   #7
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
?????????????????????????????

Rustig aan hé Knuppel. Ik heb al gezegd dat dat voorstel van Verhofstadt onbespreekbaar is. Voila.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 13:37   #8
Tegendradigaard

Standaard

Heeft Boergois dat ook al zo gezegd ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 13:49   #9
Tegendradigaard

Standaard

Gratis splitsing ? Ik dacht dat het over STeve Stevaert zou gaan ..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 14:27   #10
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op het belzieke veld is idd alles mogelijk behalve....accidentjes voor de Walen en bonussen voor de Vlamingen.

Maar dat zal het puurste, natuur(lijk)ste toeval zijn.
Met de nadruk op het zoveelste (Vlaamse) lijk.

Het is duidelijk dat de enige, échte 'Belgen daar niet teveel last van hebben...
zolang het maar niet andersom is.
Volgens mij is de kieskring niet gesplits voordat Vlaanderen onafhankelijk is. Dat wordt iets voor daarna.
Oud 2 september 2004, 15:45   #11
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat een onzin: kijk in de topic over verafstoot en bhv. Daar staan genoeg reacties van n-va'ers
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 18:08   #12
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

we kunnen ook ruilen voor b-h-v: vlaanderen krijgt de splitsing wallonië "de winter en co" misschien een idee?
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 18:11   #13
Tommy_
Schepen

Standaard

Waarom zouden de Walen een compensatie moeten krijgen voor iets dat eigenlijk ongrondwettelijk is. Welk belang verliezen ze dan? Of is het eigenlijk enkel de MR die er iets aan verliest?
Tommy_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 18:24   #14
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommy_
Waarom zouden de Walen een compensatie moeten krijgen voor iets dat eigenlijk ongrondwettelijk is. Welk belang verliezen ze dan? Of is het eigenlijk enkel de MR die er iets aan verliest?
mijn gedacht!
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 23:04   #15
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

De flaminganten zijn al zolang onsuccesvol voor de splitsing van een simpel kiesarrondissementje aan het pleiten, dat het streven naar de splitsing van een welvarende staat wel erg surrealistisch begint te worden. Het gedacht alleen al geeft mij zowat hetzelfde gevoel, dan hetgeen de mensen moeten gehad hebben nadat ze in de jaren 60 de première van Star Wars hadden gezien. En dan wetende dat het aanpassen van de kieswet veel gemakkelijker is dan het aanpassen van de Grondwet. Ik wens de flaminganten nog veel succes toe. De generatie 3030 zal u dankbaar zijn.
Oud 2 september 2004, 23:07   #16
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
De flaminganten zijn al zolang onsuccesvol voor de splitsing van een simpel kiesarrondissementje aan het pleiten, dat het streven naar de splitsing van een welvarende staat wel erg surrealistisch begint te worden. Het gedacht alleen al geeft mij zowat hetzelfde gevoel, dan hetgeen de mensen moeten gehad hebben nadat ze in de jaren 60 de première van Star Wars hadden gezien. En dan wetende dat het aanpassen van de kieswet veel gemakkelijker is dan het aanpassen van de Grondwet. Ik wens de flaminganten nog veel succes toe. De generatie 3030 zal u dankbaar zijn.
ik vraag mij eigenlijk af of jij zelf weet wat je schrijft?
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 23:11   #17
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
ik vraag mij eigenlijk af of jij zelf weet wat je schrijft?
Dat is niet de vraag. De vraag is: weet jij wel aan wat je begonnen bent?
Oud 3 september 2004, 09:28   #18
Tommy_
Schepen

Standaard

We zijn begonnen met het einde van Belgie. En er zijn er die er blij om zijn en andere die er niet blij om zijn. Wat kan mij schelen wat er met de Walen zal gebeuren. Ze zorgen voor meer last dan wat anders, niemand wil ze hebben. Solidariteit is voor hen een 1-weg principe. Zij solidair met ons? Nog nooit gezien. Geef Brussel aan Europa, wij hebben het dan niet en de Walen ook niet.
Tommy_ is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be