Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2009, 15:08   #1
Ssofie
Vreemdeling

Standaard Werk voor de werknemer met een autisme spectrumstoornis (ASS)

De overheid zou meer kunnen betekenen in het vinden van een passende werkplek of deze creëren voor jongeren en volwassenen met een autisme spectrumstoornis (ASS) functionerend op normaalbegaafd niveau.
Met name door bijvoorbeeld beter in te spelen op de sociale vaardigheden van de autist, omdat veelal hier de tekortkomingen liggen.

Graag hoor ik jullie ideeën en/of mening hierover.

Vriendelijke groet,

Sofie Vos
Ssofie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 15:13   #2
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Hangt van de jobs af.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 15:17   #3
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Daar houdt de overheid zich niet mee bezig Sofietje, daar hebben ze geen tijd en centen voor, die houden zich liever bezig met een bepaalde groep allahtonen positief te discrimineren.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 15:19   #4
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Daar houdt de overheid zich niet mee bezig Sofietje, daar hebben ze geen tijd en centen voor, die houden zich liever bezig met een bepaalde groep allahtonen positief te discrimineren.
Wil jij je Islam hierbuiten houden? Het gaat hier over autismespectrumstoornissen.

Waarvoor dank.
Oud 6 juli 2009, 15:46   #5
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Wil jij je Islam hierbuiten houden? Het gaat hier over autismespectrumstoornissen.

Waarvoor dank.
Ze gaan erop vooruit, het duurt nu al tot het derde bericht eer de islam vermeld wordt.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 15:50   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wil jij je Islam hierbuiten houden?

Het gaat hier over autismespectrumstoornissen.

Waarvoor dank.
Hier moet ik je wel terugfluiten, want niet enkel de Islam word positief gediscrimineerd, ook vele Joden worden dat door speciale belastingsvoorwaarden voor de diamanthandel.

Autismespectrumstoornissen kennen een grote verscheidenheid en het is dus niet mogelijk om voor elke autist een aangepaste job met vergoeding te creëren.
Daarnaast mag men NOOIT vergeten dat elke job die door iemand met een SZ-uitkering word uitgevoerd een gezonde werkloze veroorzaakt. En dus de belastingsdruk op de in de privé werkende verhoogt.
In een periode van laag conjectuur is het dus moeilijk te verkopen dat jobs aan SZ-uitkeringstrekkenden worden geschonken tegen een vergoeding betaald met belastingsgeld, terwijl er duizenden gezonde mensen hun job verliezen en ook op een SZ-uitkering moeten terugvallen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 15:59   #7
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Daarnaast mag men NOOIT vergeten dat elke job die door iemand met een SZ-uitkering word uitgevoerd een gezonde werkloze veroorzaakt. En dus de belastingsdruk op de in de privé werkende verhoogt.
In een periode van laag conjectuur is het dus moeilijk te verkopen dat jobs aan SZ-uitkeringstrekkenden worden geschonken tegen een vergoeding betaald met belastingsgeld, terwijl er duizenden gezonde mensen hun job verliezen en ook op een SZ-uitkering moeten terugvallen.
Hé, ik wist niet dat mensen met een autismespectrumstoornis uitkeringsgerechtigd zijn, ben je daar wel zeker van?

Citaat:
Autismespectrumstoornissen kennen een grote verscheidenheid en het is dus niet mogelijk om voor elke autist een aangepaste job met vergoeding te creëren.
Toch nog even vermelden dat autismespectrumstoornis niet hetzelfde betekent als autisme.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 16:02   #8
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarvoor dank.
Het gaat niet over islam flanelle, het gaat over de overheid - wat de overheid zou kunnen betekenen voor deze mensen - of ze er tijd, geld en zin in hebben om er wat voor te doen!
Indien niet - zou de vraag van Sofie overbodig zijn!
Oud 6 juli 2009, 16:03   #9
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over islam flanelle, het gaat over de overheid - wat de overheid zou kunnen betekenen voor deze mensen - of ze er tijd, geld en zin in hebben om er wat voor te doen!
Indien niet - zou de vraag van Sofie overbodig zijn!
Mooi zo, het gaat over de overheid en niet de Islam.

Begin dan niet over de Islam.
Oud 6 juli 2009, 16:04   #10
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi zo, het gaat over de overheid en niet de Islam.

Begin dan niet over de Islam.
Ik begin over WAAR de prioriteiten van de overheid liggen!
Duidelijk niet bij deze mensen - de vraag van Sofie zou anders overbodig zijn!
Oud 6 juli 2009, 16:12   #11
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik begin over WAAR de prioriteiten van de overheid liggen!
Duidelijk niet bij deze mensen - de vraag van Sofie zou anders overbodig zijn!
De prioriteiten van de overheid liggen vooral bij het voederen van het zwaarlijvig ambtenarenkorps.
Oud 6 juli 2009, 16:17   #12
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hier moet ik je wel terugfluiten, want niet enkel de Islam word positief gediscrimineerd, ook vele Joden worden dat door speciale belastingsvoorwaarden voor de diamanthandel.

Hier maak je een redeneerfout, elke werkloze die er is trekt werkgevers aan. Als er in een land of streek veel potentiele (geschikte natuurlijk) werknemers voor jouw bedrijf zijn zal je eerder geneigd zijn je daar te vestigen. Dus als je een gehandicapte aan werk helpt neem je inderdaad een plek in die ook door een niet-gehandicapte ingevuld had kunnen worden, maar die niet gehandicapte trekt over het algemeen wel meer werk aan omdat hij voor meer jobs geschikt is. Dat is ook een van de redenen dat geschoolde mensen vaak redelijk wat vrijheid krijgen om een baan op "niveau" te zoeken. Een baan voor onopgeleiden kunnen ze altijd nog aannemen, maar een onopgeleide zal niet de plaats van bijvoorbeeld een dokter kunnen innemen.

Verder wil ik niet doen alsof ik verstand heb van het Belgische uitkeringssysteem, maar ik weet vrij zeker dat ik als autismespectrumdinges daar niet zomaar voor een "o wat ben je zielig" uitkering in aanmerking zou komen, ik zou net zo normaal werkloos zijn als ieder ander. En daar ligt ook het probleem, net als bijvoorbeeld ADHD zijn er een aantal autismespectrumstoornissen veel te veel gediagnosticeerd, enigzins anti-sociale nerds worden tot geestelijk gehandicapten verklaard omdat een overbezorgde leraar ze heeft doorverwezen naar een psycholoog die niet snapt dat hij kinderen aan de hand van volwassen criteria aan het diagnostiseren is. Al deze mensen zijn hooguit vreemd, maar niet zwaar autistisch of zielig. Ik ben ten zeerste overtuigd dat dit soort mensen geen extra hulp hoort te krijgen bij het vinden van werk, en geen uitkering, en weet je wat, diagnostiseer ze gewoon niet meer. Dan heb je ook geen last van overbezorgde ouders die hun kind overal van afschermen en leraren die die kids vanalles aanpraten. Ik heb zelf geluk gehad, ik heb toffe ouders die mij altijd als normaal behandeld hebben, maar ik ben er van overtuigd dat er best wat idioten zijn die zichzelf als zielig zien en die gewoon hadden kunnen meedraaien in de maatschappij. De echte autisten, mensen die serieus een van de afwijkingen uit dit spectrum hebben, die mag je hulp geven bij het vinden van een baan, maar de overheid kan zichzelf een hoop moeite besparen door eerst duidelijk te krijgen om welke mensen het precies gaat.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 6 juli 2009 om 16:18.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 16:28   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Hé, ik wist niet dat mensen met een autismespectrumstoornis uitkeringsgerechtigd zijn, ben je daar wel zeker van?

Toch nog even vermelden dat autismespectrumstoornis niet hetzelfde betekent als autisme.
http://users.telenet.be/kiddies/autisme.htm

http://www.autismevlaanderen.be/docs...kelijkheid.pdf

Daar de overheid scholen inricht voor hen en de ziekte erkend heeft, krijgen zijn dus een SZ-uitkering.

In Nederland is autisme zelfs amper erkend als een economisch probleem voor het verdienen van eigen inkomsten en is het dus moeilijker om een SZ-uitkering te bekomen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 16:34   #14
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ssofie Bekijk bericht
De overheid zou meer kunnen betekenen in het vinden van een passende werkplek of deze creëren voor jongeren en volwassenen met een autisme spectrumstoornis (ASS) functionerend op normaalbegaafd niveau.
Met name door bijvoorbeeld beter in te spelen op de sociale vaardigheden van de autist, omdat veelal hier de tekortkomingen liggen.

Vriendelijke groet,

Sofie Vos
Passende werkplek: wetstraat 16
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 00:59   #15
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ssofie Bekijk bericht
Vriendelijke groet,
Sofie Vos
Right Man For The Right Jobn, dat is mijn moto. Dus er zullen niet veel werkplekken vinden waar autistische personen tewerk gesteld kunnen worden.

In den tijd hebben we al genoeg overheidsjobkes gecreeërd die nu relatief veel geld kosten.

Laatst gewijzigd door From_Vlaanderen : 7 juli 2009 om 00:59.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 08:05   #16
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

En ik die dacht dat de overheid al vol autisten zat
Oud 7 juli 2009, 08:29   #17
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
En ik die dacht dat de overheid al vol autisten zat
autisme is iets om mee te lachen?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 08:31   #18
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Right Man For The Right Jobn, dat is mijn moto. Dus er zullen niet veel werkplekken vinden waar autistische personen tewerk gesteld kunnen worden.

In den tijd hebben we al genoeg overheidsjobkes gecreeërd die nu relatief veel geld kosten.
onbekend maakt onbemind. Er zitten genoeg mensen binnen het spectrum die, soms mits eenvoudige begeleiding, een job kunnen uitoefenen. Nogal wat werkgevers haken echter af van zodra ze het woord autisme of ontwikkelingsstoornis lezen.
Oud 7 juli 2009, 08:32   #19
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
autisme is iets om mee te lachen?
Altijd blijven lachen, wat er ook gebeurd.
Oud 7 juli 2009, 08:40   #20
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Altijd blijven lachen, wat er ook gebeurd.
het is goedkoop om te lachen ten koste van...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be