Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2013, 10:01   #1
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard Openbare dronkenschap: de wet van de willekeur en het machtsmisbruik

Blijkbaar is het in België verboden dronken op straat te komen of zich in het openbaar te bevinden.

Eigenlijk mag je dus dronken niet rijden, maar mag je ook geweigerd worden op het openbaar vervoer. Je mag eigenlijk je deur of het café niet uit.

Doe je dat wel, na een fuif naar huis keren, ben je overgeleverd aan de totale willekeur van de politie. Die moeten niet checken of je gedronken hebt. Die moeten geen alcoholtest doen, als je niet met de wagen bent. Nee, dan mogen ze je gewoon meenemen, als je bekend iets gedronken te hebben. Daarvoor moet je nog niet zat zijn.

Dus kom je uit een café en een politie man ziet je en kan niet tegen je kop, dan kan hij je zomaar in de boeien slaan, je tot 12 uur in de cel steken en je vervolgen voor openbare dronkenschap.

Mijn vriend overkwam het onlangs. Ze betrapten hem op wildplassen in een zero tolerance zone, toen hij van een avondje stappen thuis kwam. Hij had net twee belagers met een mes afgeweerd en werd toen genadeloos door de politie in de boeien geslagen op een zeer gewelddadige manier, waardoor hij schade heeft opgelopen aan zijn knieligamenten.

Men heeft hem dus een kapotte knie gestapt, hem uren medische verzorging hiervoor geweigerd en vervolgd hem dan nog eens voor wildplassen en openbare dronkenschap, terwijl hij niet echt dronken was. Ja, hij had iets gedronken, dat bekende hij en dat was genoeg.

De schade aan zijn been is na maanden nog niet genezen. We hebben er een medisch attest van. Alleen zal het ons nog een advocaat en meer moeite kosten om de beelden los te krijgen.

Een beetje tipsy en vooral moe zijn is blijkbaar al genoeg om een letsel geslagen te worden door de politie, die hun kop in het zand steken. Persoonlijk vind ik dat buitensporig politiegeweld, zeker omdat ze eerlijk toegeven dat mijn vriend niet weerspannig was.

Toch is hij met een dikke, blauwe knie terug gekomen. Ik woon in een buurt waar het naar het schijnt krioelt van de dealers en de junks. Oké, ik zie wel regelmatig mensen in het openbaar gebruiken, maar heb niet de indruk dat er veel tegen gedaan wordt.

Als je dan eens de politie belt als er een junk agressief wordt in het openbaar, zie je hen niet meteen, maar als er iemand passeert die hen niet aanstaat en die toegeeft iets gedronken te hebben, die geen overlast bezorgd en die gewoon naar huis wil na een avondje stappen, krijgt die de volle laag.

Dus je moet niemand lastig vallen. Gewoon naar huis gaan van een gezellig avondje op café onder vrienden en maar 1 pint gedronken hebben, kan je al narigheid opleveren.

Persoonlijk vind ik dat getuigen van pure willekeur. Zelf ben ik ook GAS ambtenaar geweest, maar ik voelde me meer een mensenkloter. Geef toe dat er bijvoorbeeld nergens goede sanitaire voorzieningen zijn voor wie in het openbaar even dringend moet. Dat is dus de overheid die zelf aanzet tot wildplassen. Ik ben al in landen geweest, waar je overal bordjes voor toiletten zag. Prachtig initiatief en wie daar wildplast mag van mij de bon op, maar als je elke 250 meter een toilet kan tegenkomen ...

Ik vind eigenlijk heel de GAS wetgeving er over. Je kan bijna niets meer in het openbaar. Of toch niet iets dat leuk is. Steden organiseren zelf events waar ze in het openbaar alcohol serveren en dan kunnen ze dus goed schrijven.

Sinds de nieuwe wet op het verbod op alcohol consumptie in het openbaar in bepaalde straten in Antwerpen, hebben verschillende café's hun terras kunnen opruimen. Er zijn er ook die gewoon helemaal gestopt zijn.

De horeca is dus niet meer welkom in België en zeker niet in een apenstad als Antwerpen. Ik geef toe dat ik op straat eerder omloop voor een politie agent dan voor een junk, zoals het er nu aan toe gaat.

O ja, sluikstort, nog zoiets. Als je kijkt staat er voor het kantoor in de Handelsstraat een grote asbak, als die weer niet afgebroken is. Tijdens pauzes zie je alle blauwe uniformen er rond staan. Als ze dan terug naar binnen gaan, liggen er dikwijls meer peuken naast de asbak dan er in. Dat moet dan aan ons het goede voorbeeld geven en mag je bekeuren als je zelf je peuk op straat gooit.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 22 juni 2013 om 10:03.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2013, 10:04   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Blijkbaar is het in België verboden dronken op straat te komen of zich in het openbaar te bevinden.
Eigenlijk mag je dus dronken niet rijden, maar mag je ook geweigerd worden op het openbaar vervoer. Je mag eigenlijk je deur of het café niet uit.
Doe je dat wel, na een fuif naar huis keren, ben je overgeleverd aan de totale willekeur van de politie. Die moeten niet checken of je gedronken hebt. Die moeten geen alcoholtest doen, als je niet met de wagen bent. Nee, dan mogen ze je gewoon meenemen, als je bekend iets gedronken te hebben. Daarvoor moet je nog niet zat zijn.
Dus kom je uit een café en een politie man ziet je en kan niet tegen je kop, dan kan hij je zomaar in de boeien slaan, je tot 12 uur in de cel steken en je vervolgen voor openbare dronkenschap.
Mijn vriend overkwam het onlangs. Ze betrapten hem op wildplassen in een zero tolerance zone, toen hij van een avondje stappen thuis kwam. Hij had net twee belagers met een mes afgeweerd en werd toen genadeloos door de politie in de boeien geslagen op een zeer gewelddadige manier, waardoor hij schade heeft opgelopen aan zijn knieligamenten.
Men heeft hem dus een kapotte knie gestapt, hem uren medische verzorging hiervoor geweigerd en vervolgd hem dan nog eens voor wildplassen en openbare dronkenschap, terwijl hij niet echt dronken was. Ja, hij had iets gedronken, dat bekende hij en dat was genoeg.
De schade aan zijn been is na maanden nog niet genezen. We hebben er een medisch attest van. Alleen zal het ons nog een advocaat en meer moeite kosten om de beelden los te krijgen.
Een beetje tipsy en vooral moe zijn is blijkbaar al genoeg om een letsel geslagen te worden door de politie, die hun kop in het zand steken. Persoonlijk vind ik dat buitensporig politiegeweld, zeker omdat ze eerlijk toegeven dat mijn vriend niet weerspannig was.
Toch is hij met een dikke, blauwe knie terug gekomen. Ik woon in een buurt waar het naar het schijnt krioelt van de dealers en de junks. Oké, ik zie wel regelmatig mensen in het openbaar gebruiken, maar heb niet de indruk dat er veel tegen gedaan wordt.
Als je dan eens de politie belt als er een junk agressief wordt in het openbaar, zie je hen niet meteen, maar als er iemand passeert die hen niet aanstaat en die toegeeft iets gedronken te hebben, die geen overlast bezorgd en die gewoon naar huis wil na een avondje stappen, krijgt die de volle laag.
Dus je moet niemand lastig vallen. Gewoon naar huis gaan van een gezellig avondje op café onder vrienden en maar 1 pint gedronken hebben, kan je al narigheid opleveren.
Persoonlijk vind ik dat getuigen van pure willekeur. Zelf ben ik ook GAS ambtenaar geweest, maar ik voelde me meer een mensenkloter. Geef toe dat er bijvoorbeeld nergens goede sanitaire voorzieningen zijn voor wie in het openbaar even dringend moet. Dat is dus de overheid die zelf aanzet tot wildplassen. Ik ben al in landen geweest, waar je overal bordjes voor toiletten zag. Prachtig initiatief en wie daar wildplast mag van mij de bon op, maar als je elke 250 meter een toilet kan tegenkomen ...
Ik vind eigenlijk heel de GAS wetgeving er over. Je kan bijna niets meer in het openbaar. Of toch niet iets dat leuk is. Steden organiseren zelf events waar ze in het openbaar alcohol serveren en dan kunnen ze dus goed schrijven.
Sinds de nieuwe wet op het verbod op alcohol consumptie in het openbaar in bepaalde straten in Antwerpen, hebben verschillende café's hun terras kunnen opruimen. Er zijn er ook die gewoon helemaal gestopt zijn.
De horeca is dus niet meer welkom in België en zeker niet in een apenstad als Antwerpen. Ik geef toe dat ik op straat eerder omloop voor een politie agent dan voor een junk, zoals het er nu aan toe gaat.
O ja, sluikstort, nog zoiets. Als je kijkt staat er voor het kantoor in de Handelsstraat een grote asbak, als die weer niet afgebroken is. Tijdens pauzes zie je alle blauwe uniformen er rond staan. Als ze dan terug naar binnen gaan, liggen er dikwijls meer peuken naast de asbak dan er in. Dat moet dan aan ons het goede voorbeeld geven en mag je bekeuren als je zelf je peuk op straat gooit.
Allez, doe ze nog eens vol.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 22 juni 2013 om 10:05.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2013, 10:09   #3
Boadicea

Standaard

Trouwens, die Bart uit Big Brother kon ze ook goed verzetten. Die was ook bij de Antwerpse politie. Drinken in een huis voor camera's mocht toen blijkbaar nog wel.

Een vriendin van mij is ooit samen geweest met een politieman. Ze heeft hem gedumpt omdat hij teveel zat was. Ze pikte het niet dat hij elke avond uitgeteld was van de drank en dat hij haar eens durfde ophalen tijdens zijn uren in uniform om op café te gaan.

Zijn ze misschien kwaad omdat ze niet mee in het rondje deelden? Van mij mogen die mensen ook drinken, maar niet tijdens hun uren en moeten ze hun frustratie daarna niet op een ander afreageren.
Oud 22 juni 2013, 10:12   #4
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Trouwens, die Bart uit Big Brother kon ze ook goed verzetten. Die was ook bij de Antwerpse politie. Drinken in een huis voor camera's mocht toen blijkbaar nog wel.

Een vriendin van mij is ooit samen geweest met een politieman. Ze heeft hem gedumpt omdat hij teveel zat was. Ze pikte het niet dat hij elke avond uitgeteld was van de drank en dat hij haar eens durfde ophalen tijdens zijn uren in uniform om op café te gaan.

Zijn ze misschien kwaad omdat ze niet mee in het rondje deelden? Van mij mogen die mensen ook drinken, maar niet tijdens hun uren en moeten ze hun frustratie daarna niet op een ander afreageren.
De Antwerpse Politie wordt nu geleidt met IJzeren vuist.

Probleem opgelost.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 22 juni 2013 om 10:12.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2013, 10:59   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het heeft deze week nog in de gazet gestaan: flikken en drank, dat gaat niet goed samen.
(knip en plak onderaan).
Maar als de flikken zo graag drinken, waarom vallen ze dan overmatig andere drinkebroers lastig ? Dat lijkt me een paradox !!

Maar wat ik eigenlijk wou zeggen:
oude rakkers als de Schoofzak herinneren zich dat vroeger in elk café een bord hing met "de besluitwet van 't jaar 19xx over dronkenschap".
Niemand las dat. Behalve al eens een student die één zin debiteerde, met in ieder hand een volle pint, die dan geleegd werden naar 't einde van het voorlezen.

Dus wat ik me herinner:
- als je dronken bent in het openbaar, en je wordt betrapt, dan riskeer je een boete. Niet meer.
- als je dronken bent, EN tegelijk een gevaar voor jezelf of voor anderen, en je wordt betrapt, dan riskeer je een boete, EN de flikken moeten je voor je eigen veiligheid in de doos draaien ter ontnuchtering.

Mijn mening over wildplassen:
ok in de natuur, in de bossen enzovoorts, maar niet in 't stad, in parken of parkjes in 't stad, in steegjes of donkere hoeken ....
Als je gedronken hebt in een café, dan ga je nog eens naar 'de koer' voor je de eerbiedwaardige ontmoetingsplaats verlaat.
Duurt je verplaatsing tot aan je nieuwe bestemming zo lang, dat er weer hoogwater opkomt, dan zoek je tijdig een geschikte lozingsplaats op, desnoods in zo'n hogervermelde ontmoetingsplaats.

Wildplassers op ongepaste plaatsen behoren een boete te krijgen van minimum 200 euro, EN voor één weekend-dag,

in den bak gesmeten te worden.

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130621_00631773
Citaat:
Bij heel wat verkeersongevallen waarbij politiemensen betrokken zijn, is er alcohol in het spel. Zo was er eerder deze week nog een zwaar ongeval in Torhout: een hoofdcommissaris van de Brugse politie reed met zijn auto in de gevel van een huis. Hij had gedronken. Het Comité P maakt zich daar zorgen over en heeft een rapport klaar over het probleem. Bij een op de vier tuchtstraffen voor politiemensen is er sprake van alcoholmisbruik. VTM NIEUWS kon het rapport inkijken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 22 juni 2013 om 11:00.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2013, 11:04   #6
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik ga ooit is 'n flik 'n draai rond zijn oren geven. Zomaar. Wel zien dat er geen andere in de buurt zijn en dat ik snel ribbedebie kan...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2013, 11:12   #7
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn mening over wildplassen:
ok in de natuur, in de bossen enzovoorts, maar niet in 't stad, in parken of parkjes in 't stad, in steegjes of donkere hoeken ....
Als je gedronken hebt in een café, dan ga je nog eens naar 'de koer' voor je de eerbiedwaardige ontmoetingsplaats verlaat.
Duurt je verplaatsing tot aan je nieuwe bestemming zo lang, dat er weer hoogwater opkomt, dan zoek je tijdig een geschikte lozingsplaats op, desnoods in zo'n hogervermelde ontmoetingsplaats.

Wildplassers op ongepaste plaatsen behoren een boete te krijgen van minimum 200 euro, EN voor één weekend-dag,

in den bak gesmeten te worden.

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130621_00631773
Zou het niet leuker zijn om terug openbare toiletten te hebben?
Ergens naar het toilet gaan en daar dan weer een drankje te nuttigen (of ze vragen 50 cent of zo) is goed en wel maar niet altijd handig.
Komt ineens van pas voor bijvoorbeeld daklozen die niets anders kunnen dan wildplassen want ze hebben geen toilet.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2013, 11:14   #8
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik ga ooit is 'n flik 'n draai rond zijn oren geven. Zomaar. Wel zien dat er geen andere in de buurt zijn en dat ik snel ribbedebie kan...
Zie dan wel dat je eerst ergens gaan plassen bent... Als je tijdens je ribbedebie tegen een boom moet ben je ook weer gezien...
Oud 22 juni 2013, 11:16   #9
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Zie dan wel dat je eerst ergens gaan plassen bent... Als je tijdens je ribbedebie tegen een boom moet ben je ook weer gezien...
Ik kan tegen die agent zijn/haar benen pissen en vragen of het warm is.
Oud 22 juni 2013, 11:18   #10
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan tegen die agent zijn/haar benen pissen en vragen of het warm is.
Zolang je dat niet in het openbaar doet zal dat dan wel geen probleem zijn zeker.
Oud 22 juni 2013, 11:19   #11
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij mag dat doen.
Kan je als een dutske voorkomen met je uitkeringen en je handicaps.
Je zal niet zwaar bestraft worden.

"Zie hem hier zitten: meneer de voorzitter!"
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2013, 11:20   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Zou het niet leuker zijn om terug openbare toiletten te hebben?
Ergens naar het toilet gaan en daar dan weer een drankje te nuttigen (of ze vragen 50 cent of zo) is goed en wel maar niet altijd handig.
Komt ineens van pas voor bijvoorbeeld daklozen die niets anders kunnen dan wildplassen want ze hebben geen toilet.
In het nmbs-station van mijn gemeente is er zo'n publiek toilet.
Maximum één uur nadat de poetsvrouw gepasseerd is, ligt er dat zo vuil bij als het Taksimplein nadat de flikker er gepasseerd zijn.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2013, 11:25   #13
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Jij mag dat doen.
Kan je als een dutske voorkomen met je uitkeringen en je handicaps.
Je zal niet zwaar bestraft worden.

"Zie hem hier zitten: meneer de voorzitter!"
Wie zegt at die mij gaan vinden? KAN natuurlijk....
Oud 22 juni 2013, 11:27   #14
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Flikken moeten zich af en toe eens kunnen laten gaan op een blanke autochtoon met een pintje teveel op hé.

Frustratie afreageren voor het feit dat ze de uitverkoren troetels niet te hard mogen/durven aanpakken.

Laatst gewijzigd door Vrolijk op Vrijdag : 22 juni 2013 om 11:30.
Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2013, 11:28   #15
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie zegt at die mij gaan vinden? KAN natuurlijk....
Als je daar goed in bent, moet je dringend tips aan Xeno vragen, hij heeft ondanks zijn ASS een criminele carrière opgebouwd.
(Weliswaar niet echt succesvolle, maar daar gaan we niet over uitwijden...)
Oud 22 juni 2013, 11:31   #16
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Als je daar goed in bent, moet je dringend tips aan Xeno vragen, hij heeft ondanks zijn ASS een criminele carrière opgebouwd.
(Weliswaar niet echt succesvolle, maar daar gaan we niet over uitwijden...)
Het is natuurlijk niet toegelaten wat ik graag is zou doen. Maar om daar n carriere van te maken is wel wat overdreven. Of ziet gij daar 'n eerste stap naar bankovervallen en dergelijke in?
Oud 22 juni 2013, 11:32   #17
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag Bekijk bericht
Flikken moeten zich af en toe eens kunnen laten gaan op een blanke autochtoon met een pintje teveel op hé.

Frustratie afreageren voor het feit dat ze de uitverkoren troetels niet te hard mogen/durven aanpakken.
En gewoon om de sfeer van wie er de baas is der in te houden. Dat moet wel n beetje gemeen zijn...
Oud 22 juni 2013, 11:33   #18
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk niet toegelaten wat ik graag is zou doen. Maar om daar n carriere van te maken is wel wat overdreven. Of ziet gij daar 'n eerste stap naar bankovervallen en dergelijke in?
Ik zie enorm veel mogelijkheden voor een ongeschoolde autist in het criminele milieu.
Oud 22 juni 2013, 20:34   #19
Boadicea

Standaard

Ik heb de flikken ooit zien voorbijwandelen, terwijl een zwarte tegen een auto plaste. Ze deden niets.
Dat is een zuivere vaststelling. Ze durfden niets tegen de kleurling te beginnen, want ze zouden wel eens voor racisme kunnen vervolgd worden.
Mijn buitenlandse collega destijds, die volgens de federale wet niet eens bevoegd was voor zijn functie, bestrafte anderzijds ook alleen Belgen. Mensen die zijn moedertaal spraken; pakte hij principieel niet aan. Ik sprak er mijn overste over aan en nu weten ......jullie waarom ik werkloos ben.
Ons systeem is corrupt en tegen Belgen. Mijn vriend en ik zoeken op termijn te migreren naar een land waar ze eerlijker zijn.
Oud 22 juni 2013, 20:37   #20
Boadicea

Standaard

Citaat:
Bankovervallers zijn te gevaarlijk. Ze verkiezen hun eigen veiligheid en pesten daarom liever de modale burger dan de echte crimineel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be