![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Schepen
|
![]() Er zijn daarover al een paar (kleine) artikeltjes verschenen in de dagbladen en ik de indruk dat het probleem nog grotendeels veronachtzaamd wordt door de publiek, maar er is in ons land een schrijnend tekort aan medicamenten, zoals je die moet gaan halen bij de apothekers.
Het is deze maand al de derde keer dat ik bij mijn apotheker sta met een voorschrift en evenveel keren was het niet te verkrijgen. Ik kan het wel bekomen, maar niet in België, wel in Nederland. Maar daar kost één doosje van mijn medicijn 3 x de prijs van hier omdat ik niet onder het Nederlandse zorgstelsel val. Ik vind deze situatie ronduit alarmerend, vooral als men kijkt naar het grote aantal medicamenten dat niet verkrijgbaar is. Enige dagen geleden las ik in het Nieuwsblad een getal: 437!! En welke medicamenten zijn dat? Wel, die kunnen jullie vinden via de links die zijn opgegeven bij het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten: https://www.fagg.be/nl/items-HOME/On...geneesmiddelen Bekijken jullie deze lijsten maar eens! Wie weet zit jullie eigen medicament er ook tussen en weet uw huisarts het zelfs niet. De lijsten worden elke dag bijgewerkt. Wanneer gaat de regering hier eens ingrijpen? Het wordt hoge tijd! Ik sprak er over met mijn huisarts en die haalde zijn schouders op toen ik hem zei dat hier nog doden kunnen bij vallen en mijn apotheker deed hetzelfde. Mijn apotheker vertelde me dat er zich onfrisse praktijken voordoen bij de farmaceuten door buitenlanders die massaal goedkope producten aankopen in België om ze daarna duur te verkopen in het buitenland. Maar wij zijn wel de dupe, hé? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() vrij verkeer van goederen
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() en dit
Citaat:
of bij mij heeft het toeval gespeeld ... heb eens iets gehaald in NL en betaalde ongeveer dezelfde prijs als hier. Laatst gewijzigd door Anna List : 27 maart 2018 om 12:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is echt een schande, een ontwikkelingsland waardig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Kan kloppen. Medicatie uit het buitenland is niet terugbetaald door de mutualiteit, ook niet als die medicatie dat in BE wel is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bull. (excuse my accent.)
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() Van die 437 zijn er meer dan 125 van Sandoz.
https://www.sandoz.com/our-work/prescription-medicines Die firma maakt generieken. Wat eigenlijk inhoudt ( inhield* ) dat er origineel een ander gelijkwaardig medicijn bestond. Is er voor U misschien een alternatief voorhanden? *inhield -> dikwijls geeft de originele producent de productie van haar medicijn op, omdat de generische firma een goedkoper productieproces heeft weten te creeëren, en daardoor dat dure origineel toch niet meer verkocht geraakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Schepen
|
![]() Of er voor het medicament dat ik nodig heb een alternatief voorhanden is? Neen!! Het is een uniek medicament dat zelfs al jaren bestaat. Naar het schijnt weten ze zelfs nog niet eens goed hoe het werkt! Maar het werkt wel, ook bij mij. Bovendien gebruik ik het voor een totaal andere indicatie dan waarvoor het gebruikelijk wordt voorgeschreven. Ik had onlangs een contact met de producent ervan en die was zeer geïnteresseerd in die "andere indicatie." Maar dat gebeurt wel meer. Medicamenten hebben soms een heel ander toepassingsgebied dan dit waarvoor het oorspronkelijk ontworpen is. Dat worden ze achteraf wel gewaar in de artsenpraktijk.
Opmerking terzijde: ik ben zeer teleurgesteld in de magere reacties die ik op mijn artikel gekregen heb in dit forum.. Wat ik nu meemaak is werkelijk heel ernstig! Het publiek beseft blijkbaar nog niet in welke gevaarszone ze zich momenteel aan 't manoeuvreren is. Hier is in dit land iets aan 't veranderen dat uiteindelijk veel gevaarlijker zal worden dan de immigratiecrisis of de eeuwige tegenstellingen tussen links en rechts. Aan het lid "morte-vivante": vrij verkeer van goederen en diensten? Jawel, tot dat ge d'r zelfs eens het slachtoffer van wordt. Dan gaat ge daar wel eens anders over gaan nadenken. Norbert de strandkruier |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Schepen
|
![]() Ik denk dat U zich vergist! Ten eerste is dat medicijn, dat ik dagelijks nodig heb, niet van Belgische maar van Nederlandse oorsprong. Ten tweede bevat het Nederlandse product wel dezelfde grondmolecule maar heel andere bijstoffen. Dat wil zeggen dat het Nederlandse product dezelfde werking heeft als het Belgische maar dat het toch heel anders gefabriceerd wordt. Mijn apotheker zegt dat dit gebeurt omdat de Belgische wetgeving ter zake heel anders luidt dan de Nederlandse..
Maar, hoe dan ook: mijn apotheker wees mij, tijdens ons laatste gesprek, ook Maggie De Block aan als hoofdverantwoordelijke in heel die onfrisse zaak. U mag mijn mening hierin gerust weten: ik vind dat de regering, welke we nu hebben, bezig is met het land naar de afgrond te loodsen. Wie vooralsnog gezond is en comfortabel kan leven zal dit waarschijnlijk niet direct beseffen maar ik zie de bui al hangen. Norbert de strandkruier |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het forum is actiever tijdens de avond ^_^ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Anna List : 27 maart 2018 om 15:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Schepen
|
![]() Aan ^_^:
Ik heb geen uitleg gekregen van de producent buiten dat mijn medicijn gewoon niet beschikbaar was. Hij heeft me enkel de raad gegeven om geregeld eens te informeren bij de apotheker of het dan al terug in de zaak ligt. Da's alles. Ik lees in de pagina's van de FAGG dat er productieproblemen werden opgegeven. Maar daarover zullen we wellicht nooit wat te weten komen. Maar, kunt u het u voorstellen: het hoofdbestanddeel van mijn medicament werd al het voor het eerst gesynthetiseerd in het jaar 1966! Als ge dan, na zoveel jaren, nog productieproblemen hebt begrijp ik één en ander niet goed. Norbert de strandkruier Laatst gewijzigd door Strandkruier : 27 maart 2018 om 16:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
alleen is t zo, die beschikbaarheid heeft een prijs, en die kan de o zo geweldige Belgische sociale zekerheid niet meer betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert de strandkruier |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert de strandkruier |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Vrij verkeer van goederen is een schande?
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
België is een kleine markt, en krijgt dus een beperkte hoeveelheid van een medicijn toegekend, meestal op basis van de verkoopsvolume van het jaar daarvoor. Als een deel van dat volume opgekocht wordt door een groothandel, en die doorverkoopt aan een ander land, dan zit ge als land zonder geneesmiddel. Dat probleem is al jaren gaande. Ge kunt de block met de vinger wijzen, maar zij kan er weinig aan doen. Ge kunt farmabedrijven met de vinger wijzen, maar de lokale vestigingen kunnen daar ook weinig aan doen, de volumes die worden toegekend het jaar ervoor kunnen niet zo maar verhoogd of verlaagd worden (plus dat is een beslissing die meestal door het moederhuis wordt genomen, en die denken enkel in termen van omzet) Een eengemaakte Europese geneesmiddelenmarkt, met eenzelfde prijzen zou kunnen helpen, maar gaat nooit gebeuren
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Momenteel heeft iedereen problemen. En eigen problemen gaan voor natuurlijk. U rekent op solidariteit? Daarvoor moet U niet op dit forum zijn. Ze zijn hier constant bezig met de regering te vormen. Denken ze toch. Met zulke belangrijke opdracht is een dode meer of minder van geen tel. Ik weet wat bijna doodgaan is. Het is niet zo erg hoor als het geen kanker is. Maar een wit licht aan het einde van de tunnel was er wel niet bij. Dat zag destijds alleen Martens door zijn twee steriliseer bokalen op zijn neus. Ja vriend; in de penarie leert men zijn vrienden kennen. Verlies uw tijd hier niet verder en zoek oplossingen op een andere plaats. Hier delen ze geen empatische gevoelens met niemand; uitsluitend met zichzelf. De slaven die zich destijds dood werkten voor de Romeinen gingen zelfs aan hun familielid niet vragen; als hij op het eind was; of hij misschien buikpijn had. Dit land is een raar land vriend. Hopelijk trek je het nog lang genoeg en dan leer je het wel kennen. Laat het je gezegd zijn door een ouwe zak. En weet dat die uitsluitend nog kunnen zagen. ![]() Voor iets anders zijn die toch niet meer goed. Laatst gewijzigd door werkman : 27 maart 2018 om 22:35. |
|
![]() |
![]() |