![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() zijn ze helemaal zot geworden,ik verschiet er nog van ,dat er nog leraars en leraressen te vinden zijn,die gasten zullen er niks meer voor doen,leren is niet meer nodig want elk examen zal zogezegd te moeilijk zijn en dan maar klacht indienen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Akkoord Joske, ze worden helemaal zot. Wat gaan we met die VLD-ministers nog allemaal beleven?
Jean-Marie krijgt concurrentie van Marleen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik denk dat er in het onderwijs groter uitdagingen wachten op een concrete aanpak!
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Als het gaat over een bepaalde groep mensen, ander dan zijzelf, meer rechten te geven, dan is het VB natuurlijk tegen.
Dat is altijd zo. Los daarvan is dit zeker een "stap in de goede richting". Weliswaar, een stap. De kinderen in ons land moeten DRINGEND meer inspraak krijgen in de dingen waarin zij betrokken partij zijn. Mensen met hun veralgemeningen als "pfff, de jeugd van tegenwoordig" zijn blind voor het "algemene gemiddelde niveau" van de huidige 14-jarige in vergelijking met 20 �* 30 jaar geleden. Vooraleer ik hier een hoop oude conservatieven op m'n dak krijg: ik zeg niet dat ze nu persé "slimmer" zijn dan jullie vroeger. Ze "weten" gewoon meer. Ze zijn vandaag ook meer prominent aanwezig in de samenleving. Ze maken er intensief deel van uit. Ze moeten volop meedraaien in die naar prestaties gerichte wereld. De "mentale" druk op een kind is vandaag veel groter dan vroeger, en vooral veel algemener. Anyway, mijn inziens word er vandaag niet genoeg geluisterd naar de jeugd. Ernaar luisteren wil niet zeggen dat je ze steeds moet gelijk geven hé. Gewoon: méér dialoog tussen beide partijen, dat is mijn voorstel.
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() DWAZE ONDERWIJSPLANNEN VAN MARLEEN VANDERPOORTEN
Inspraak "Dat leerlingen een grotere mondigheid en meningsvrijheid gegarandeerd wordt, dat het afgelopen moet zijn met censuur op schoolkrantjes, het zijn dingen waar generaties scholieren al voor gevochten hebben, dus wat zouden we daarop tegen hebben? Maar de oude wenkbrauwen gingen toch even omhoog bij het voornemen van de minister om voortaan scholieren vanaf veertien het autonome recht te geven in beroep te gaan tegen hun schoolresultaten, zonder daarvoor zelfs de toestemming van hun ouders te vragen." Vooruitgang? "In mijn tijd betekende een slecht rapport dat je daarbovenop nog eens een uitbrander kreeg van je ouders, wat huisarrest en een verplichte duik in de boeken. Leerkrachten van vandaag vertellen graag verhalen hoe ze verbaal en soms fysiek gemolesteerd worden door ouders wanneer ze zoon- of dochterlief een onvoldoende durven geven. Mijn kind schoon kind is voor ouders vaak de enige pedagogische regel geworden, en een onvoldoende kan dan alleen maar verklaard worden doordat een stomme leraar de pik heeft op onze kleine. Dat soort mentaliteit wordt nu nog in de hand gewerkt door het instellen van een procedure waarbij elke balorige puber met opspelende hormonen aangemoedigd wordt het al schaarse gezag van de leraar naar hartelust te contesteren." Wie is de baas? "Inspraak en mondigheid, hoe meer hoe liever, maar -call me old-fashioned- in een school moet uiteindelijk de leraar nog wel een beetje de baas blijven." Yves Desmet in De Morgen, 31.01.2003 Commentaar van onze redactie: Het gebeurt wel niet vaak, maar deze keer zijn wij het volmondig eens met Yves Desmet. Maar of de hoofdredacteur van de Vlaamse Pravda dat ook leuk vindt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() xxx
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Jeugdpsycholoog P. Adriaensens spreekt heel andere taal. Ook in deze bekijken de ouderen het weer vanuit het standpunt van de leraars(lees:volwassenen), nooit vanuit het standpunt van de leerlingen. Steeds als bepaalde "rechten" van jongeren ter discussie staan, heb je altijd een kringetje conservatieven dat zich halstarrig verzet. Hoe komt dat toch? Hebben ze zò weinig vertrouwen in deze jeugdgeneratie? Enzo ja, waarom? Is het niet hun eigen generatie, die de deze heeft opgevoed?
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De juiste emancipatie zou erin bestaan, om pubers het recht te geven om zelf te leren, buiten de school om, binnen gezinsverband. Het geld dat nu naar de school gaat, zou naar de gezinnen moeten gaan (voor een middelbaar scholier voor de totale schoolloopbaan dus 30.000 euro). http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=1652
![]() |
![]() |
#11 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Daarmee bedoelde ik: het initiatief dat de jeugd meer inspraak krijgt, is goed. Dit specifiek voorstel is nog iets anders. Trouwens, de jeugd zelf was geen vragende partij in deze. Er zijn andere, meer efficiëntere methodes om de kloof tussen jeugd en volwassenen terug kleiner te maken.
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat een hoop gelul lees ik hier nu toch zeg, als een leerling zich benadeeld voelt is het zijn volste recht om dat aan te vechten, scholen laten nu eenmaal liever bepaalde leerlingen door en andere niet, indien dit onrechtmatig gebeurt MOET de leerling weten wat hij kan doen, ikzelf ben ook zo gekloot geweest, en tegen ik wist wat te doen was het te laat, ik hoop ook dat niemand dit ook nog moet meemaken!
![]() |
#13 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Als ik op deze topic antwoord, geeft dit mijn visie weer, en heeft het VB er niets mee te maken, maar ja, het is een gemakkelijke manier om zonder veel moeite weer iets in hetzelfde hoekje te duwen hé.
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed idee... met die vlaams-nationale leraars...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Vreemdeling
|
![]() xxx
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() Het onderwerp is van de baan. Het voorstel is ingetrokken.
Als ik de reacties in dit forum lees, ben ik er van overtuigd dat de meesten niet weten hoe in het middelbaar onderwijs beslist wordt over het al of niet slagen van een leerling. De klassenraad beslist over alle leerlingen. Dit zijn alle leerkrachten die aan die leerling les geven samen met een directielid of een afgevaardigde. Ik kan U verzekeren dat ik in 26 jaar nooit heb meegemaakt dat 1 leerkracht over het lot van een leerling kon beslissen. Een jaar laten overzitten op basis van een slech vak kan gewoon niet. Dit gebeurt vrij democratisch en de beslissing wordt vaak voorafgegaan door lange debatten. Het is mijn ervaring dat in geval van twijfel of grote verdeeldheid de beslissing in het voordeel van de leerlingen genomen wordt. Het is ook mijn ervaring dat leerkrachten soms onverantwoord tollerant zijn omdat ze moeilijkheden willen voorkomen. Bovendien zijn de probleemgevallen steeds leerlingen met zeer matige tot slechte uitslagen. Uitslagen in het meervoud. Het voorstel wil misschien leerlingen beschermen in zeer uitzonderlijke gevallen maar breekt de geloofwaardigheid en het gezag van de leerkrachten af. Bovendien denken leerlingen al vlug dat ze elke beslissing kunnen aanvechten en ze zetten zich nog minder in. De achteruitgang in het onderwijs is zo al groot genoeg dat we elke maatregel die de invloed en het gezag van leerkrachten ondergraven, als kiespijn kunnen missen. Het wordt tijd om weer eens wat evenwicht te brengen tussen de rechten/plichten van het kind en deze van opvoeders. Zoniet zal men in Vlaanderen binnen enkele jaren tot de conclusie komen dat onderwijzen en opvoeden onmogelijk geworden zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Vreemdeling
|
![]() Dit is een kleine stap in de goede richting! Kinderen moeten leren het gezag aan te vechten! Schaf trouwens het onderwijs af, dit is enkel een middel van de heersende klassen om hun macht te behouden!!!
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Wat bedoelt u eigenlijk precies met "de heersende klasse"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Vreemdeling