Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wiens hulp zou je aanvaarden om je land te vrijwaren?
Hitler 5 27,78%
Stalin 1 5,56%
Ik zou het niet weten ! 12 66,67%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2004, 13:36   #1
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Wat zou u gekozen hebben in 1941 ?

Neem aan dat we geen 'Belgen' zijn maar wel in de Baltische staat Letland wonen, een beetje dichter bij de Sovjetunie dus.
En neem aan dat bv in 1941 Duitsland aan de ene kant staat en het Sovjetleger aan de andere kant
Je weet niets af van de talloze slachtoffers van Hitler. En je weet ook niets af van de talloze slachtoffers van Stalin. Wiens hulp zou je aanvaarden om je land te vrijwaren?
En als je het wel weet, wiens hulp zou je dan aanvaarden?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook niet zo goed weet. Maar heel wat Letten vochten mee aan het Oostfront.

Ik wil hier vooral duidelijk maken dat het 60 jaar na de feiten zeer moeilijk is om zich de werkelijke toestand van toen voor te stellen. En dat het een beetje voortvarend en al te gemakkelijk is om nu rechter te spelen.

Laatst gewijzigd door luc broes : 13 augustus 2004 om 13:45.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 13:44   #2
peet
Vreemdeling

peet's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar peet
Standaard

dit salomonsoordeel laat ik aan mijn neus voorbijgaan, het is als kiezen tussen pest en cholera.
achteraf gezien zou ik voorde russen hebben gekozen, maar niet voor stalin!
peet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 13:47   #3
luc broes

Standaard

Of voor de Duitsers en niet voor Hitler!? maar die keuze was er niet!
Oud 13 augustus 2004, 14:12   #4
peet
Vreemdeling

peet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Of voor de Duitsers en niet voor Hitler!? maar die keuze was er niet!
neen, duitsland verloor, dus daarom...
Oud 13 augustus 2004, 14:20   #5
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Ik zou kiezen voor Hitler, omdat het nazisme nog altijd minder moorddadig was dan het stalinisme. Onder Stalin heerste er willekeur ten aanzien van de eigen burgers, in nazi-Duitsland niet. Daar waren welbepaalde groepen in de maatschappij geviseerd, terwijl in de USSR diezelfde groepen werden vervolgd + ook eigen mensen vanwege de paranoïa van Stalin. En dan kunnen de linkse pezewevers zich nu weer een voluit laten gaan: "Ooohh kijk, weer zo nen Vlaams Blokker die voor Hitler zou kiezen, zie je wel!!!"
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 14:24   #6
peet
Vreemdeling

peet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Ik zou kiezen voor Hitler, omdat het nazisme nog altijd minder moorddadig was dan het stalinisme. Onder Stalin heerste er willekeur ten aanzien van de eigen burgers, in nazi-Duitsland niet. Daar waren welbepaalde groepen in de maatschappij geviseerd, terwijl in de USSR diezelfde groepen werden vervolgd + ook eigen mensen vanwege de paranoïa van Stalin. En dan kunnen de linkse pezewevers zich nu weer een voluit laten gaan: "Ooohh kijk, weer zo nen Vlaams Blokker die voor Hitler zou kiezen, zie je wel!!!"
waarom kiest ne linkse dan niet voor stalin en "geeft hij toe" dat stalin afschuwelijk was.
Oud 13 augustus 2004, 14:26   #7
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Joker! Ik zou voor de finnen gekozen hebben.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 15:18   #8
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peet
waarom kiest ne linkse dan niet voor stalin en "geeft hij toe" dat stalin afschuwelijk was.
Heb nooit beweerd, dat Stalin , niet afschuwelijk was. 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 15:37   #9
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
De keuze stelt zich niet en de nationalisten zouden beter aan dit debat niet deelnemen. Ze zijn bezig om in een valstrik te trappen.
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Willem Elsschot (In Bormsgedicht)
muishond is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 15:50   #10
Rock Against Communism
Gouverneur

Rock Against Communism's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muishond
De keuze stelt zich niet en de nationalisten zouden beter aan dit debat niet deelnemen. Ze zijn bezig om in een valstrik te trappen.
Och nee gij, een valstrik? En dan nog?

Ik zou voor Hitler gaan, het communisme was gericht tegen de bestaande structuren (dus in feite tegen de hele maatschappij) en omvatte een ongeloofelijk dictatoriale willekeur tov alles en iedereen. Als je dit vergelijkt met de nazi's, weet ik ook wel onder wiens juk ik NIET zou willen leven.

//edit// zelf zou ik gaan meevechten aan het oostfront tegen de Russen. Niet als steunbetoging aan Duitsland, wel als verdediging tegen het Rode Gevaar dat heel Europa, en zelfs de wereld op dat moment bedreigde.

Laatst gewijzigd door Rock Against Communism : 13 augustus 2004 om 15:54.
Rock Against Communism is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 18:04   #11
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muishond
Ik vind dat we niks uit de weg hoeven te gaan. Als de VB-haters per sé weer willen zeveren en belasteren, ze doen maar...
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 18:24   #12
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Wat heeft dit in godsnaam met het communautaire te maken????
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 18:30   #13
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Wat heeft dit in godsnaam met het communautaire te maken????
Wel het gaat over een land (Letland) die deel uitmaakte van een ander land (Sovjet Unie) en nu onafhankelijk is. Rarara, waar gaan nog zoiets meemaken?

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 13 augustus 2004 om 18:30.
Oud 13 augustus 2004, 18:32   #14
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tibet zal onafhankelijk worden van China, en Hawaii van de USA, wat heeft dat met Ons Belgische Vaderland te maken?
Oud 13 augustus 2004, 18:45   #15
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tibet zal onafhankelijk worden van China, en Hawaii van de USA, wat heeft dat met Ons Belgische Vaderland te maken?

Ik denk dat die wat langer zullen moeten wachten dan wij. Het zijn dus geen interessante voorbeelden zoals Letland, Estland, Litauwen, Ierland, Tchechië, Slovakije, Slovenië, Kroatië, Servië, Montenegro, enz.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 13 augustus 2004 om 18:46.
Oud 13 augustus 2004, 18:59   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tuurlijk moeten zij langer wachten dan zij! Wij verkregen onze definitieve Onafhankelijkheid al in 1830!
Oud 13 augustus 2004, 21:57   #17
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peet
neen, duitsland verloor, dus daarom...
Dat leek alleszins niet zo in 1941. Duistland leek toen op het toppunt van zijn macht: Frankrijk -destijds gedacht als de sterkste geallieerde- was verslagen en bezet, de Lage Landen waren onder de voet gelopen, Noorwegen bezetten verzekerde de aanvoer van ijzererts, Zweden hield zich koest en Finland was een deel van Karelië kwijt aan Russisch imperialisme. De Sovjetunie, die overigens een zwakke indruk had gegeven in Finland -door de massale zuiveringen die Stalin doorvoerde was het oppercommando niet je dat- leek ook een lemen reus. Met dat in gedachten...

Met wat we nu weten, zou ik de keuze maken voor Rusland. Met wat ze toen wisten, lijkt een keuze voor Duitsland logischer.

Want in de zomer begin Hitler de kapitale fout om Rusland binnen te vallen, en als gevolg van zijn verbinding met de Jappen, krijg hij er als cadeautje nog de Amerikanen bij (en dat terwijl Roosevelt zo naarstig op zoek was naar een reden om oorlog te maken).

Dat zelfs voor 1941 men deze keuze maakte, bewijst een fait divers van 1939, ten tijde van de Tsjechische annexatie van Duitsland. Een minister van Tsjechoslowakije (ik kan even niet op zijn naam komen) zwaaide toen, nadat men hem vroeg of de Sovjetunie geen oplossing was voor hun problemen, met zijn portefeuille, met de woorden: "Hitler zal mij dit niet afpakken, met Stalin ben ik daar nog niet zo zeker van. Daarom word ik liever opgeslokt door Hitler, dan gered door Stalin."

Feitelijk is de keuze tussen de pest en de cholera exact dezelfde situatie. Mathematisch gezien is Hitler een mindere massamoordenaar dan Stalin (7 miljoen, waaronder 6 miljoen joden (ik vind het schokkend dat men steeds dat miljoen zigeuners en intellectuelen vergeet) tegenover 20 miljoen), maar het politiek correcte dogma maakt moorden op boeren, adel, kapitalisten en politiek anders denkenden minder erg dan moorden op een ander vermeend ras (wat dus quatsch is: een mensenleven is een mensenleven).

Maar het liefst van al zou ik niets kiezen... Neh!
Oud 13 augustus 2004, 21:58   #18
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Tuurlijk moeten zij langer wachten dan zij! Wij verkregen onze definitieve Onafhankelijkheid al in 1830!

Patriot gelooft blijkbaar nog in het onvergankelijke!
Oud 13 augustus 2004, 22:31   #19
luc broes

Standaard

Duitse soldaten hielden soms wel van zelfspot. In het begin van de oorlog in 1940 liep alles volgens plan. De Propagandastaffel had een liedje uitgebracht dat gretig door de zegevierende troepen werd gezongen met oa: "... nur noch England.. ." De oorlog was bijna voorbij en dan konden ze terug naar vrouw en kinderen.
Maar een tijdje later begon de veldtocht in Rusland, en dan kregen ze ook nog Amerika op hun kap. En dan pasten de soldaten sarkastisch hetzelfde liedje aan: "...nur noch England, Rusland und Amerika..." alles zonder toelating van de Propagandastaffel.
Oud 13 augustus 2004, 23:12   #20
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Duitse soldaten hielden soms wel van zelfspot. In het begin van de oorlog in 1940 liep alles volgens plan. De Propagandastaffel had een liedje uitgebracht dat gretig door de zegevierende troepen werd gezongen met oa: "... nur noch England.. ." De oorlog was bijna voorbij en dan konden ze terug naar vrouw en kinderen.
Maar een tijdje later begon de veldtocht in Rusland, en dan kregen ze ook nog Amerika op hun kap. En dan pasten de soldaten sarkastisch hetzelfde liedje aan: "...nur noch England, Rusland und Amerika..." alles zonder toelating van de Propagandastaffel.
En ik dacht echt dat je ging vertellen (over die zelfspot)

Dat de stront in Duitsland zo hoog gestapeld is...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be