Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2004, 09:44   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard Olympische Spelen bewijzen noodzaak van nationaal sportbeleid

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]Olympische Spelen bewijzen noodzaak van nationaal sportbeleid[/size][/font]

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]Sinds 1980 is het Belgisch sportbeleid een bevoegdheid van de drie gemeenschappen en dus niet meer van de nationale overheid. Die splitsing was een puur politieke, die niet door de sportbonden werd goedgekeurd, laat staan door de bevolking. De kampioenschappen zijn nationaal en België is verplicht nationale delegaties te sturen naar wereld- en Europese kampioenschappen en de Olympische Spelen. Dat is uiteraard een contradictie want de atleten, die dikwijls apart volgens taal worden opgeleid, moeten dan plots met de anderstalige landgenoten samenwerken. Dat zorgt vooral in ploegsporten voor problemen en brengt in het algemeen spanningen met zich mee tussen atleten die elkaar voor de eerste maal zien. Bovendien komt de wederzijdse ervaring en kunde zo niet genoeg in contact. Ook het sportbeleid zelf is door die opsplitsing te versnipperd om een efficiënt beleid te kunnen voeren. Budgetten zijn noodzakelijkerwijze in drie gedeeld wat ervoor zorgt dat de atleten niet nationaal kunnen opgeleid worden in één Belgische sportschool per discipline. Voor een klein land als België is dat natuurlijk een handicap. Tenslotte zijn heel wat bonden nationaal gebleven zoals de voetbalbond, de basketbalbond en de ruitersport. Dat is uiteraard niet compatibel met een gesplitst sportbeleid.[/size][/font]

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]Naar aanleiding van de OS van 2004 roept de Belgische Unie dan ook op om het sportbeleid te herfederaliseren teneinde verspilling van energie en talent tegen te gaan. Tegelijkertijd wensen we de Belgische atleten in Athene alle succes toe. [/size][/font][font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][/size][/font]

Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 09:57   #2
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Volgens mij moet België het toch vooral van de individuele sporten hebben (tennis, wielrennen) en niet van de groepssporten. En bij groepssporten als voetbal is er toch nog altijd een nationale competitie, dus ik zie niet in wat het probleem daar is. Nu bovendien blijkt dat verreweg de meeste Belgische sporters Vlamingen zijn, is samenwerking tussen Vlamingen en Walen dus eigenlijk nauwelijks nodig.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 09:58   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Volgens mij moet België het toch vooral van de individuele sporten hebben (tennis, wielrennen) en niet van de groepssporten. En bij groepssporten als voetbal is er toch nog altijd een nationale competitie, dus ik zie niet in wat het probleem daar is. Nu bovendien blijkt dat verreweg de meeste Belgische sporters Vlamingen zijn, is samenwerking tussen Vlamingen en Walen dus eigenlijk nauwelijks nodig.
De nagel op de kop!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 10:05   #4
Clio
Partijlid

Standaard

Wat we nodig hebben om medailles op de Olympische spelen te halen is een Vlaams topsportbeleid. Een beleid dat op lange termijn wil investeren in altleten. Schoorvoetend werd hiertoe een aanzet gegeven. Maar we moeten verder durven gaan. We moeten er naar streven een eigen Vlaams Olympisch Comité op te richten. Dan kunnen we als Vlaanderen deelnemen aan de Olympische Spelen en echt de vruchten plukken van het Vlaams topsportbeleid.
Oud 16 augustus 2004, 11:02   #5
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]Olympische Spelen bewijzen noodzaak van nationaal sportbeleid[/size][/font]

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]Sinds 1980 is het Belgisch sportbeleid een bevoegdheid van de drie gemeenschappen en dus niet meer van de nationale overheid. Die splitsing was een puur politieke, die niet door de sportbonden werd goedgekeurd, laat staan door de bevolking. De kampioenschappen zijn nationaal en België is verplicht nationale delegaties te sturen naar wereld- en Europese kampioenschappen en de Olympische Spelen. Dat is uiteraard een contradictie want de atleten, die dikwijls apart volgens taal worden opgeleid, moeten dan plots met de anderstalige landgenoten samenwerken. Dat zorgt vooral in ploegsporten voor problemen en brengt in het algemeen spanningen met zich mee tussen atleten die elkaar voor de eerste maal zien. Bovendien komt de wederzijdse ervaring en kunde zo niet genoeg in contact. Ook het sportbeleid zelf is door die opsplitsing te versnipperd om een efficiënt beleid te kunnen voeren. Budgetten zijn noodzakelijkerwijze in drie gedeeld wat ervoor zorgt dat de atleten niet nationaal kunnen opgeleid worden in één Belgische sportschool per discipline. Voor een klein land als België is dat natuurlijk een handicap. Tenslotte zijn heel wat bonden nationaal gebleven zoals de voetbalbond, de basketbalbond en de ruitersport. Dat is uiteraard niet compatibel met een gesplitst sportbeleid.[/size][/font]

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]Naar aanleiding van de OS van 2004 roept de Belgische Unie dan ook op om het sportbeleid te herfederaliseren teneinde verspilling van energie en talent tegen te gaan. Tegelijkertijd wensen we de Belgische atleten in Athene alle succes toe. [/size][/font]

Dit vindt Yann van u:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Het is duidelijk dat de sport van geen tel is voor u, en alles draait om politiek. Afin, wat je eigenlijk politiek kan noemen. Ik noem het eerder een gefrustreerde uitspatting van een diepzieke geest.
Oud 16 augustus 2004, 11:07   #6
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Professionele en andere Topsport is opium voor het volk.

Maatschappelijke waarde: nul!
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 11:59   #7
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.

Zot.
Oud 16 augustus 2004, 12:32   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.

Zullen we tegelijkertijd ook maar andere volksvermaken afschaffen? Opgelet, mensen, de nieuwe Calvijn is opgestaan!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 14:28   #9
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Zullen we tegelijkertijd ook maar andere volksvermaken afschaffen? Opgelet, mensen, de nieuwe Calvijn is opgestaan!
Hoho, wat de Calvinisten betreft mag het enkel op zondag niet. Vandaar dat er in het Nederlandse amateurvoetbal bijv. een gescheiden zaterdag- en zondagcompetitie is.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 15:45   #10
thePiano

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Onzin. Je noemt tennis nu een nationale sport, maar dat was lang helemaal niet het geval. Het is pas met Sabine Appelmans dat tennis bekendheid kreeg en vooral dankzij Kim Clijsters en Justine Hénin, dat je dat kan zeggen. Na Justine en Kim gaan we misschien weer een periode tegemoet van 50 jaar waar geen enkele tennister nog zo talentvol zal blijken en hoog scoren.

Ik ben het helemaal eens met Patriot die stelt dat je de federaties niet moet opdelen want met zo'n klein landje is dat allemaal verlies van energie en vooral veel weggesmeten geld.
Oud 17 augustus 2004, 15:52   #11
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][/size][/font]

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2] . De kampioenschappen zijn nationaal en België is verplicht nationale delegaties te sturen naar wereld- en Europese kampioenschappen en de Olympische Spelen. Dat is uiteraard een contradictie want de atleten, die dikwijls apart volgens taal worden opgeleid, moeten dan plots met de anderstalige landgenoten samenwerken. Dat zorgt vooral in ploegsporten voor problemen en brengt in het algemeen spanningen met zich mee tussen atleten die elkaar voor de eerste maal zien. [/size][/font]
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][/size][/font]

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 15:56   #12
snoodaard
Gouverneur

Standaard

Citaat:
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][/size][/font][font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2] De kampioenschappen zijn nationaal en België is verplicht nationale delegaties te sturen naar wereld- en Europese kampioenschappen en de Olympische Spelen. Dat is uiteraard een contradictie want de atleten, die dikwijls apart volgens taal worden opgeleid, moeten dan plots met de anderstalige landgenoten samenwerken. Dat zorgt vooral in ploegsporten voor problemen en brengt in het algemeen spanningen met zich mee tussen atleten die elkaar voor de eerste maal zien. Bovendien komt de wederzijdse ervaring en kunde zo niet genoeg in contact. [/size][/font]
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2] . [/size][/font]
Voila je beseft het ook in een Vlaamse ploeg zou men elkaar wel verstaan

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
Oud 17 augustus 2004, 16:59   #13
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Ik die vandaag werk in ploeg met enkele mede"Vlamingen" moet ook drie keer "Wablieft?" vragen voor ik die Oost-Vlamingen te goei verstaan heb.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 17:36   #14
snoodaard
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Ik die vandaag werk in ploeg met enkele mede"Vlamingen" moet ook drie keer "Wablieft?" vragen voor ik die Oost-Vlamingen te goei verstaan heb.

Aan een waal mag ik 100 keer wablieft vragen ik versta hem nog niet.

Oud 17 augustus 2004, 17:38   #15
snoodaard
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Tuurlijk waren het Vlamingen want Walen en werken...

Oud 17 augustus 2004, 17:45   #16
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dit vindt Yann van u:
Zeveraar! Met u selectief gequote altijd. Dit was een reactie op u zielige post dat je de prestatie van Axel Merckx niet kon appreciëren, gewoon omdat hij in Monaco woonde. Hij had eens in uw geliefde Holland moeten wonen. Hypocriet!

Laatst gewijzigd door Yann : 17 augustus 2004 om 17:48.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be