Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2013, 03:57   #1
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard Kleine zelfstandigen sneller failliet door boetes

De BTW boetes zijn flink verhoogd. Een kleine zelfstandige met een gewoon loontje (overgrote deel van de zelfstandigen) riskeert met 1 fout gemakkelijk 3000 euro boete.

Stel dat een zelfstandige netto 1300 verdient, hij geen boekhouder kan betalen, en een foutje maakt op zijn periodieke btw-aangifte. Hij heeft laten we zeggen een klant vergeten te vermelden waaraan hij voor 251 euro excl btw heeft geleverd, verspreid over 5 facturen. Die facturen werden echter wel vermeld in de personenbelasting, dus het gaat om een foutje.
Bedragen tot 250 euro dienen aangegeven te worden in de klantenlisting. Maar een foutje is snel gemaakt als het echter gaat om het TOTAALBEDRAG ipv losse facturen. Een eerste vergissing is mogelijk. Dus boete = 3000 euro en zelfstandige kan gaan doppen.

Ik vind dit geen manier van omgaan met zelfstandigen die het al moeilijk genoeg hebben. Ze zorgen ervoor dat ze werk hebben, en ze worden bedankt met belachelijk hoge boetes.
Oud 25 juli 2013, 05:04   #2
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
De BTW boetes zijn flink verhoogd. Een kleine zelfstandige met een gewoon loontje (overgrote deel van de zelfstandigen) riskeert met 1 fout gemakkelijk 3000 euro boete.

Stel dat een zelfstandige netto 1300 verdient, hij geen boekhouder kan betalen, en een foutje maakt op zijn periodieke btw-aangifte. Hij heeft laten we zeggen een klant vergeten te vermelden waaraan hij voor 251 euro excl btw heeft geleverd, verspreid over 5 facturen. Die facturen werden echter wel vermeld in de personenbelasting, dus het gaat om een foutje.
Bedragen tot 250 euro dienen aangegeven te worden in de klantenlisting. Maar een foutje is snel gemaakt als het echter gaat om het TOTAALBEDRAG ipv losse facturen. Een eerste vergissing is mogelijk. Dus boete = 3000 euro en zelfstandige kan gaan doppen.

Ik vind dit geen manier van omgaan met zelfstandigen die het al moeilijk genoeg hebben. Ze zorgen ervoor dat ze werk hebben, en ze worden bedankt met belachelijk hoge boetes.
Als je dan ook nog verplicht word een boekhouder te nemen en dat jij toch verantwoordelijk blijft, ook al maakt hij een fout, weet je waar het schoentje wringt.
Zo kan ik je vertellen dat mijn echtgenote door een door haar boekhouder vergeten in te vullen factuur van 407.000 Bfr., die hij zelf terugvond in een map, na een herziening van de belasting, na 9 jaar, in totaal 2,1 miljoen frank geworden was aan belasting, sociale lasten, boetes en interesten.

Natuurlijk, boeken dicht.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 05:48   #3
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Als je dan ook nog verplicht word een boekhouder te nemen en dat jij toch verantwoordelijk blijft, ook al maakt hij een fout, weet je waar het schoentje wringt.
Zo kan ik je vertellen dat mijn echtgenote door een door haar boekhouder vergeten in te vullen factuur van 407.000 Bfr., die hij zelf terugvond in een map, na een herziening van de belasting, na 9 jaar, in totaal 2,1 miljoen frank geworden was aan belasting, sociale lasten, boetes en interesten.

Klopt, veel boekhouders hanteren het Zelfde regime als verzekeraars en advocaten. Als het ergens fout loopt is steeds de klant de pineut. Zij, verzekeraars, advocaten en ook boekhouders wassen steeds hun hand in onschuld.

Belgische ……..
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 05:59   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zou zo denken: voor een 'kleine' zelfstandige valt een som van 251 euro die plots in surplus in de boeken zit, onmiddellijk en zwaar op.

Vergeet niet: de klant heeft die som wel degelijk betaald. En als ze door de zelfstandige 'vergeten' wordt, dan komt ze wel degelijk in zijne/hare pocket terecht.

Ik vind dat van eenzelfde niveau als een werkloze die plots vaststelt dat de ziekenkas hem voor juli 2013 een maandloon stort, en ook de werkloosheidsvergoeding voor diezelfde maand een maandloon stort.

Verder vraag ik me wel af of de belastingen systematisch vanaf de eerste onjuistheid het hoogst mogelijke boetebedrag aan de broek smeren.
Evenzeer of het niet mogelijk is dat zij een boete gedeeltelijk 'met uitstel' opleggen; vb. volgt er geen tweede diefstal binnen de drie jaar, dan wordt de spons geveegd over die uitgestelde som.

Ik hoop alleszins dat in een zelfstandig Vlaanderen, die dingen tegelijk strikter, maar tegelijk menselijker voorzien en toegepast worden.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 06:27   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De boetes worden niet uitgeschreven bij een vergeten factuur.
Die worden ook niet gegeven als je zelf de correctie uitvoerd.
Maar 5 facturen vergeten in te boeken en daarvan de BTW vergeten door te storten, lijkt mij al geen vergetelijkheid meer, maar opzet.
Op een bedrag van 250 euro gaat het wel over slechts 52,50 euro.

Maar tot enkele weken geleden waren de boetes voor BTW-fraude zo laag, dat zelfs de interest hoger lag dan de boetes voor de fraude.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 06:47   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een factuur van 407.000 BFR ( +/- 10.000 €) waarop men dan 2.100.000 bfr ( 52.000 €) belastingen met interest moet belaten lijkt mij een beetje overdreven.
Zeker als het gaat over een zelf opgemerkte fout en een eigen aanvraag van herziening bij de belastingen. Die 407.000bfr maakt immers deel uit van je omzet en is geen winst, tenzij het gaat over dienstverlening.

Trouwens als zelfstandige moet je steeds je aangifte controleren.
En bijna een half miljoen dat ontbreekt in de cijfers valt op bij een kleine zelfstandige.
Je spreekt trouwens nog over BFR, dit wil zeggen dat de herziening reeds meer dan 10 jaar geleden is gebeurd en de fout meer dan 19 jaar geleden.
19 jaar geleden was 400.000BFR het gemiddelde jaarinkomen van de Belgen.
En over een dergelijke fout valt je echtgenote niet?
Oud 25 juli 2013, 07:16   #7
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar 5 facturen vergeten in te boeken en daarvan de BTW vergeten door te storten, lijkt mij al geen vergetelijkheid meer, maar opzet.

Maar tot enkele weken geleden waren de boetes voor BTW-fraude zo laag, dat zelfs de interest hoger lag dan de boetes voor de fraude.
Ik kan me vergissen. Maar ik heb de indruk dat hetgeen gij en anderen hier schrijven totaal niks meet de zaak te maken heeft.

Citaat:
Hij heeft laten we zeggen een klant vergeten te vermelden waaraan hij voor 251 euro excl btw heeft geleverd, verspreid over 5 facturen. Die facturen werden echter wel vermeld in de personenbelasting, dus het gaat om een foutje.
Zover ik begrijp gaat het over de klantenlisting ( http://minfin.fgov.be/portail2/nl/do...725-notice.pdf ). Dat heeft dus niks te maken met de BTW-aangifte of belastingaangifte. Het niet vermelden van ene klant heeft ook niks, maar dan ook totaal niks, te maken met belasting of BTW ontduiking.
Op deze listings moet de BTW-plichtige, alle BTW-plichtige klanten vermelden die in het afgelopen jaar voor een totaalbedrag van alle fakturen samen méér dan 250 euro excl. BTW gekocht hebben. Zoals de topicstarter schrijft: kan iemand zijn die 5 fakturen had die opgeteld 251 euro zijn.
Deze listings dienen enkel om het de BTW administratie gemakkelijk te maken bij hun controle. Je kan dus zeggen dat de zelfstandige onbezoldigd de boekhouding voor de staat verzorgt. En dat hij/zij voor deze onbezoldigde dienst een zware boete kan oplopen.

Wie beweert dat het hier over BTW-fraude gaat, of dat belastingen ontdoken worden, of geld in eigen zak gestopt, weet gewoon weg niet waarover hij/zij het heeft.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 07:19   #8
pajoske

Standaard

Citaat:
Een factuur van 407.000 BFR ( +/- 10.000 €) waarop men dan 2.100.000 bfr ( 52.000 €) belastingen met interest moet belaten lijkt mij een beetje overdreven.
Zeker als het gaat over een zelf opgemerkte fout en een eigen aanvraag van herziening bij de belastingen. Die 407.000bfr maakt immers deel uit van je omzet en is geen winst, tenzij het gaat over dienstverlening.

En bijna een half miljoen dat ontbreekt in de cijfers valt op bij een kleine zelfstandige.
Je spreekt trouwens nog over BFR, dit wil zeggen dat de herziening reeds meer dan 10 jaar geleden is gebeurd en de fout meer dan 19 jaar geleden.
Mijn ervaring is dat een groot deel van mijn collega's zelfstandigen van boekhouding weinig kaas gegeten hebben. Dat zij enkel de cijfers kennen die hun boekhouder/vertrouwensman hen voorlegt. Mee in de hand gewerkt door de zeer ingewikkelde Belgische wetgeving.
Oud 25 juli 2013, 07:30   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn ervaring is dat een groot deel van mijn collega's zelfstandigen van boekhouding weinig kaas gegeten hebben. Dat zij enkel de cijfers kennen die hun boekhouder/vertrouwensman hen voorlegt. Mee in de hand gewerkt door de zeer ingewikkelde Belgische wetgeving.
Als zelfstandige in bijberoep weet ik maar al te goed waarover het gaat.
Naast de ingewikkelde boekhouding voor de overheid houd ik dan ook een overzichtelijke boekhouding voor mijzelf bij.

Als die cijfers niet overeenkomen, dan mag de boekhouder een woordje uitleg komen geven.
En zelfs als je geen boekhouding kent, is een bedrag van 10.000 € dat ontbreek in je cijfers iets dat opvalt.

Trouwens je krijgt niet direct een boete als je een klant bent vergeten op de listing te zetten, die krijg je pas als je de BTW niet doorstort.
Oud 25 juli 2013, 07:42   #10
subocaj

Standaard

Citaat:

Jantje, de boekhouder niet. Als je van je boekhouder bericht krijgt, zoveel moet je betalen, betaal je dat en denk je niet dat daar fouten inzitten.
En als de herziening door de belasting jaren later komt, weet je zelfs niet meer waar ze over praten.
Oud 25 juli 2013, 07:56   #11
pajoske

Standaard

Citaat:
Trouwens je krijgt niet direct een boete als je een klant bent vergeten op de listing te zetten, die krijg je pas als je de BTW niet doorstort.
Citaat:
Niet of laattijdige indiening jaarlijkse klantenlisting: 3.000 euro boete (voorheen 1.000 euro)
bron: http://www.unizo.be/geldenbelastinge...jsp?id=4832976

Heeft dus niks met BTW doorstorten te maken.

Die listing moet jaarlijks één keer ingevuld worden. In het verleden kreeg je daarover als zelfstandige jaarlijks een herinneringsbrief. Dat is niet meer het geval.
Het gebeurt dus veel dat bij de online BTW-kwartaalaangifte die moet ingevuld worden voor 20 april, de kleine zelfstandige zich plots realiseert dat die listing niet voor einde maart ingediend werd.
Risico: boete van 3000 euro. Vind gij dat realistisch? Neen er werd geen fraude gepleegd. De enige fout die gebeurde: de zelfstandige heeft niet voldaan aan de wettelijke verplichting: gratis, belangeloos en voor niks de staatsboekhouding voeren.

En zoals de topicstarter schreef: voor sommige zelfstandigen waar het water aan de lippen staat betekent dat het einde.

Laatst gewijzigd door pajoske : 25 juli 2013 om 07:58.
Oud 25 juli 2013, 08:09   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Toch raar dat het niet vaak gebeurt dat een kleine zelfstandige vergeet om zijn factuur naar mij op te sturen.

Maar ik herhaal: wordt die boete van de eerste keer volledig opgelegd ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 08:09   #13
Demosthenes
Banneling

Standaard

Citaat:

KMO's worden tegenwoordig beschouwd als melkkoeien om de staatskas te vullen . Er zou toch nog zoiets moeten bestaan als proportionaliteit. Enorme boetes voor kleine vergrijpen ?
Straks gaan ze nog bepalen dat ge uw huis moet verkopen omdat je 50 euro BTW niet hebt doorgestort.
Demosthenes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 08:14   #14
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

.
ik zou het niet weten. Maar wettelijk mag en kan dat blijkbaar. Dus als ge een controleur hebt die uw gezicht niet kan zien.......
Oud 25 juli 2013, 08:16   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jantje, de boekhouder niet. Als je van je boekhouder bericht krijgt, zoveel moet je betalen, betaal je dat en denk je niet dat daar fouten inzitten.
En als de herziening door de belasting jaren later komt, weet je zelfs niet meer waar ze over praten.
Mij hebben ze reeds als kind geleerd, dat je steeds alles moet controleren en er NOOIT vanuit mag gaan dat andere geen fouten kunnen maken.

En je geeft eerst door dat de fout was opgemerkt door de boekhouder en dat er zelf een herziening was aangevraagd vanwege die fout.

Citaat:
Zo kan ik je vertellen dat mijn echtgenote door een door haar boekhouder vergeten in te vullen factuur van 407.000 Bfr., die hij zelf terugvond in een map,
Na een dergelijke herziening volgen er gaan boetes en de verwijlinteresten worden dan enkel aangerekend voor de periode tussen de verplichte betaling en de aangifte van de fout met vraag tot herziening.

En je komt hier vertellen dat er een fout van 10.000€ is gemaakt.
Een bedrag dat een kleine auto vertegenwoordigd.
Kom ons nu niet vertellen dat je daar als kleine zelfstandige niet over valt.
Oud 25 juli 2013, 08:28   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bron: http://www.unizo.be/geldenbelastinge...jsp?id=4832976

Heeft dus niks met BTW doorstorten te maken.

Die listing moet jaarlijks één keer ingevuld worden. In het verleden kreeg je daarover als zelfstandige jaarlijks een herinneringsbrief. Dat is niet meer het geval.
Het gebeurt dus veel dat bij de online BTW-kwartaalaangifte die moet ingevuld worden voor 20 april, de kleine zelfstandige zich plots realiseert dat die listing niet voor einde maart ingediend werd.
Risico: boete van 3000 euro. Vind gij dat realistisch? Neen er werd geen fraude gepleegd. De enige fout die gebeurde: de zelfstandige heeft niet voldaan aan de wettelijke verplichting: gratis, belangeloos en voor niks de staatsboekhouding voeren.

En zoals de topicstarter schreef: voor sommige zelfstandigen waar het water aan de lippen staat betekent dat het einde.
Ik krijg toch steeds een herinnering dat ik de listing moet opsturen, met daarbij de waarschuwing dat als ik hem niet opstuur er een boete KAN volgen.
Trouwens je weet dit voor je als zelfstandige begint te werken.
Met een goed computer programma moet je die listing zelfs niet eens zelf maken, maar doet de computer dit automatisch als het bedrag van 249,99 € word overschreden door een klant.
Dit is een eenvoudig programma dat je zelf kan maken in exel en een beetje ingewikkelder, maar juister in Access.
Je kan het dan zelfs instellen dat automatisch verwittigd word dat de listing moet gecontroleerd en doorgestuurd worden.
Oud 25 juli 2013, 08:29   #17
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Klopt en die boekhouder heeft ook een dubbele agenda, zoveel mogelijk klanten houden en maken dat ze niet stoppen...ik ben nog ooit een korte periode zelfstandige geweest. In tegenstelling tot de meesten had ik wel noties van boekhouding. Het enige wat ik moest doen was kijken wat op mijn rekening stond vs hetgeen wat in de boekhouding stond, om te weten dat er iets niet klopte. Ik heb hem daarop gewezen en het antwoord was dat mijn berekening niet klopte.

Die klopte dus wel, want toen ik gestopt ben, hebben we de afrekening gemaakt en heb ik hem mijn eerdere vaststellingen onder de neus gewreven...algehele stilte.

Ik begrijp dus wel dat ik voor sommige mensen geen gemakkelijke klant ben. De waarheid doet dikwijls veel pijn.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 08:30   #18
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik krijg toch steeds een herinnering dat ik de listing moet opsturen, met daarbij de waarschuwing dat als ik hem niet opstuur er een boete KAN volgen.
Met een goed computer programma moet je die listing zelfs niet eens zelf maken, maar doet de computer dit automatisch als het bedrag van 249,99 € word overschreden door een klant.
Dit is een eenvoudig programma dat je zelf kan maken in exel en een beetje ingewikkelder, maar juister in Access.
Je kan het dan zelfs instellen dat automatisch verwittigd word dat de listing moet gecontroleerd en doorgestuurd worden.
Je kan niet ontkennen dat de administraties een groot deel van haar inkomsten haalt uit boetes....
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 08:36   #19
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Toch raar dat het niet vaak gebeurt dat een kleine zelfstandige vergeet om zijn factuur naar mij op te sturen.

.
Het ging om een aankoopfactuur. Dan krijg je automatisch belastingen, BTW en sociale lasten achter je veren, als dat jaren later bij een herziening gebeurd. Met rente 3 maandelijkse boetes etc.
Of het nu nog zo is weet ik niet, maar versoepelen doen ze alleen voor vriendjes en grote bedrijven.
Voor een kleine zelfstandige heb ik het nog nooit gehoord.
Oud 25 juli 2013, 08:37   #20
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik krijg al jaren geen herinnering meer. Mogelijks omdat ik de BTW-aangifte via internet doe.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be