Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2013, 21:50   #1
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard Vrouwen die zogen hebben nood aan betere begeleiding

"Vrouwen die zogen hebben nood aan betere begeleiding"
http://www.hln.be/hln/nl/38/Familie/...eleiding.dhtml
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hln.be
Nog te veel vrouwen stoppen te vroeg met borstvoeding, en dat is onder meer te wijten aan gebrekkige begeleiding.
Tot wanneer kan borstvoeding ??
En verder: borstvoeding geven is absoluut geen schandaal !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 09:37   #2
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
ah, liefst zo lang mogelijk hé, zeker tot het moment je er geen extra congé meer voor krijgt?

Citaat:
Dat is het zeker niet, lukt het, dan lukt het, voor de rest: waarom die aandacht? Voelen ze zich te min die moeders ofzo??

Of een kind dat nodig heeft of niet hangt af van dat kind zelf. Je kan daar dus geen leeftijd op plakken, maar té is té vind ik. Moeders die recht hebben op een plek om zich efkes te verwijderen op het werk om gaan af te kolven, djeezes... aparte ruimtes voorzien om babies aan de borst te zetten, pfff... is er toch wat over. En het strafste van al: er zijn mannen die op hun 40 nog aan 'de tet' van hun moeder blijven hangen...
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 09:49   #3
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Ik vroeg me al af hoe lang het zou duren voor het eerste idiote antwoord verscheen, dat meteen ook verklaart waarom zoveel moeders snel stoppen met borstvoeding of er zelfs niet aan beginnen.

Laatst gewijzigd door Edina : 30 juli 2013 om 09:59.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 09:54   #4
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik vroeg me al af hoe lang het zou duren voor het eerste idiote antwoord verscheen, dat meteen ook verklaard waarom zoveel moeders snel stoppen met borstvoeding of er zelfs niet aan beginnen.
lol
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 10:52   #5
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik vroeg me al af hoe lang het zou duren voor het eerste idiote antwoord verscheen, dat meteen ook verklaart waarom zoveel moeders snel stoppen met borstvoeding of er zelfs niet aan beginnen.
wat een seuten, die moeders!
Oud 30 juli 2013, 11:06   #6
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
ah, liefst zo lang mogelijk hé, zeker tot het moment je er geen extra congé meer voor krijgt?

Dat is het zeker niet, lukt het, dan lukt het, voor de rest: waarom die aandacht? Voelen ze zich te min die moeders ofzo??

Of een kind dat nodig heeft of niet hangt af van dat kind zelf. Je kan daar dus geen leeftijd op plakken, maar té is té vind ik. Moeders die recht hebben op een plek om zich efkes te verwijderen op het werk om gaan af te kolven, djeezes... aparte ruimtes voorzien om babies aan de borst te zetten, pfff... is er toch wat over. En het strafste van al: er zijn mannen die op hun 40 nog aan 'de tet' van hun moeder blijven hangen...
Ge zou u misschien beter eens inlichten.
Sommige mensen blijven steevast te natuur tegenspreken.
En ge ziet aan de reactie van clicquot wat een teveel aan melkpoeder kan veroorzaken.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 11:06   #7
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat een seuten, die moeders!
Je kan je ook afvragen wie de seut is wanneer iemand een probleem heeft dat er aandacht wordt gegeven aan borstvoeding wanneer uit de praktijk blijkt dat veel moeders afhaken of er zelfs niet aan beginnen omdat ze er te weinig over weten en/of niet voldoende begeleid worden bij veel voorkomende problemen. Of heb je nog nooit gehoord van kloofjes, borstontsteking, spruw,...?

Je kan je afvragen wie de seut is wanneer een werkgever een moeder die borstvoeding en werk wil combineren de mogelijkheid tot afkolven bemoeilijkt of zelfs weigert. Of wist je nog niet dat dit noodzakelijk is om de borstvoeding op gang te houden?

En je kan je vooral afvragen wie de seut is wanneer iemand problemen maakt van borstvoeding in het openbaar of van borstvoeding aan peuters of zelfs kleuters.

Zelf geen borstvoeding gekregen zeker?
Oud 30 juli 2013, 11:15   #8
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat de meesten te vroeg stoppen of er niet aan beginnen door de hypocriete, debiele reacties van sommige mensen die niet kunnen/willen begrijpen dat het voeden aan de borst van een baby het normaalste en het beste voor de gezondheid van het kind is, wat er is.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 12:08   #9
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Je kan je ook afvragen wie de seut is wanneer iemand een probleem heeft dat er aandacht wordt gegeven aan borstvoeding wanneer uit de praktijk blijkt dat veel moeders afhaken of er zelfs niet aan beginnen omdat ze er te weinig over weten en/of niet voldoende begeleid worden bij veel voorkomende problemen. Of heb je nog nooit gehoord van kloofjes, borstontsteking, spruw,...?
Tot zover dus 'de natuur'. Want de natuur is 'het beste en meeste normale' voor de gezondheid van de baby? Zo voelt de natuur ook aan? Het instinct om borstvoeding te geven is totaal weg bij de moeders...ahja, want anders zou er geen twijfel mogelijk zijn, ze zouden het allemaal doen (op z'n minst proberen) en zeker geen begeleiding nodig hebben. Bovendien haken ze op voorhand al af, omdat ze er te weinig over weten wat dus wil zeggen dat het hen dus ook geen moer interesseert om meer over borstvoeding te weten te komen denk ik dan maar... en dan nog moeten rekening houden met kloofjes, spruw etc...neen, waarom afzien als het zonder ook kan, nietwaar?

Citaat:
Je kan je afvragen wie de seut is wanneer een werkgever een moeder die borstvoeding en werk wil combineren de mogelijkheid tot afkolven bemoeilijkt of zelfs weigert. Of wist je nog niet dat dit noodzakelijk is om de borstvoeding op gang te houden?
Er zijn 24 uren in een dag, dat moet gebeuren als het 'opkomt' ofzo? Kan het toilet hiervoor niet gebruikt worden bijvoorbeeld?

Citaat:
En je kan je vooral afvragen wie de seut is wanneer iemand problemen maakt van borstvoeding in het openbaar of van borstvoeding aan peuters of zelfs kleuters.
I couldn't care less, het trekt gewoon op niet veel... das al, zeker als je al na een paar weken de mogelijkheid hebt om 'af te kolven' en uw patoeter een flesje kan geven (zelfs de papa kan dat zie, of neen, die erbij betrekken is maybe té?!)

Citaat:
Zelf geen borstvoeding gekregen zeker?
Ik denk heel eventjes en snel daarna werd ik allergisch voor melk - ook poedermelk btw Santos. Het ging erin en kwam er langs alle kanten uit. Dat was een serieus probleem naar het schijnt. Met vast voedsel, als plat papje gedraaid/gemixt was er geen probleem meer. Voor mij was het dus 'echt vlees' ipv melk. Enfin, van horen zeggen he, weet daar zelf niets meer van uiteraard.

Voor diegenen die zich weer op de tenen getrapt voelen (want huisje, tuintje, kindje = de heilige graaltjes natuurlijk en ohwee als je iets 'verkeerd' zegt/durft denken): Nergens zeg ik dat moedermelk slecht is voor een baby, of wel? Ik zou eerder denken 'de logica zelve'. Doorgaans is dat the way to go (tenzij de moeder er zelf belabberd bijhangt wellicht).

Maar altijd dat gedoe daarover jongens, potverdekke, handje vasthouden, begeleiding hier en daar...soms denk ik dat zwanger zijn/kinderen kopen een ziekte is ofzo? Als je borstvoeding wenst te geven, doe dat dan, maar hang daar zo geen penskes aan. Neen dat is geen schandaal; in het artikel werd daarover ook met geen woord gerept, misschien louter geïnsinueerd, tussen de regels door? Dat anderen (beleidsmakers) rekening moeten houden met het feit dat iemand kiest voor borstvoeding, vind ik een reden voor 'discussie'. Wat moet er worden aangepast in het beleid om moeders aan te sporen langer de borst te geven vraag ik me dan af... ik dacht aan 'meer congé'... maar dat soort sarcasme mag je hier niet neerpennen natuurlijk (lange teen). Typisch, had niet minder verwacht hoor
Oud 30 juli 2013, 12:46   #10
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Zoveel onwetendheid in één post toont nog maar eens aan hoe noodzakelijk informatie en begeleiding is. Als jij zelf of je vriending/vrouw ooit borstvoeding wil geven, is er in ieder geval nog veel werk aan de winkel.

Citaat:
Tot zover dus 'de natuur'. Want de natuur is 'het beste en meeste normale' voor de gezondheid van de baby? Zo voelt de natuur ook aan? Het instinct om borstvoeding te geven is totaal weg bij de moeders...ahja, want anders zou er geen twijfel mogelijk zijn, ze zouden het allemaal doen (op z'n minst proberen) en zeker geen begeleiding nodig hebben. Bovendien haken ze op voorhand al af, omdat ze er te weinig over weten wat dus wil zeggen dat het hen dus ook geen moer interesseert om meer over borstvoeding te weten te komen denk ik dan maar... en dan nog moeten rekening houden met kloofjes, spruw etc...neen, waarom afzien als het zonder ook kan, nietwaar?
Het instinct is helemaal niet weg, vandaar dat je lijf na een bevalling de productie van borstvoeding in gang zet of je dat nu wil of niet. Vrouwen die geen borstvoeding willen geven hebben dus ook begeleiding nodig, want ook zij kunnen last krijgen van zaken zoals pijnlijke stuwing en zelfs borstontsteking. In sommige gevallen zijn daar zelfs medicijnen voor nodig om het te stoppen. Wat wel is weggevallen dankzij de promotie van kunstvoeding enkele decennia geleden, is de kennis die normaal elke vrouw daarover had. Velen kunnen dus niet meer terecht bij hun moeder, zus of vriendin voor advies of hulp. En dat het zo vreemd is geworden voor velen is nu net omdat vrouwen er itt vroeger niet meer mee opgroeien en zo dus vanzelf leren hoe dat in zijn werk gaat. Die promotie van kunstvoeding was overigens puur commercieel gedreven. Ondertussen heeft men gelukkig ingezien dat dat een fout was gezien de vele voordelen die borstvoeding heeft voor moeder en kind. Vandaar dat men dat terug probeert om te keren. En ja, daar is begeleiding voor nodig. Maar dat levert dan ook zijn vruchten op gezondheidsvlak meer dan af. Niet voor niets beveelt de WHO exclusieve borstvoeding aan tot de leeftijd van 6 maanden en daarna aanvullende borstvoeding tot tenminste 2 jaar.

Citaat:
Er zijn 24 uren in een dag, dat moet gebeuren als het 'opkomt' ofzo? Kan het toilet hiervoor niet gebruikt worden bijvoorbeeld?
Nee, dat moet gebeuren op regelmatige basis tot je kind 8 �* 10 maanden is (en soms zelfs langer) om te vermijden dat je lijf het signaal krijgt te stoppen met het produceren van borstvoeding. Pas daarna is de productie meestal stabiel genoeg om niet meer te moeten kolven en toch borstvoeding te kunnen blijven geven. Maar dat is niet het enige probleem:

Citaat:
I couldn't care less, het trekt gewoon op niet veel... das al, zeker als je al na een paar weken de mogelijkheid hebt om 'af te kolven' en uw patoeter een flesje kan geven (zelfs de papa kan dat zie, of neen, die erbij betrekken is maybe té?!)
Jij denkt dat elke vrouw zoveel melk produceert dat ze daar voor ze begint te werken een hele voorraad van kan aanleggen? Ik vrees dat dit zeer weinige gegeven is zonder last te krijgen van overproductie met de daarmee gepaard gaande gevolgen voor moeder en kind (pijnlijke borsten, lekkende borsten en borstontsteking voor de moeder, krampen en onvoldoende bijkomen in gewicht voor de baby). Om borstvoeding te laten slagen in het essentieel dat vraag en aanbod op elkaar afgestemd worden. Je kolft dus overdag de melk die je kindje die dag krijgt met een flesje van de papa, oma, kinderverzorgster of onthaalmoeder.

Citaat:
Ik denk heel eventjes en snel daarna werd ik allergisch voor melk - ook poedermelk btw Santos. Het ging erin en kwam er langs alle kanten uit. Dat was een serieus probleem naar het schijnt. Met vast voedsel, als plat papje gedraaid/gemixt was er geen probleem meer. Voor mij was het dus 'echt vlees' ipv melk. Enfin, van horen zeggen he, weet daar zelf niets meer van uiteraard.
Voor koemelkeiwitallergie kan de moeder op een koemelkvrij dieet gaan en bestaat er ondertussen ook aangepaste kunstvoeding. Wat voor de gezondheid nog altijd beter is dan vast voedsel op jonge leeftijd. Enkel bij lactoseintolerantie is borstvoeding waarschijnlijk af te raden, maar dat komt zeer uitzonderlijk voor. En ook daar bestaat er ondertussen aangepaste kunstvoeding voor die ver te verkiezen is boven vast voedsel voor jonge baby's.

Citaat:
Voor diegenen die zich weer op de tenen getrapt voelen (want huisje, tuintje, kindje = de heilige graaltjes natuurlijk en ohwee als je iets 'verkeerd' zegt/durft denken): Nergens zeg ik dat moedermelk slecht is voor een baby, of wel? Ik zou eerder denken 'de logica zelve'. Doorgaans is dat the way to go (tenzij de moeder er zelf belabberd bijhangt wellicht).

Maar altijd dat gedoe daarover jongens, potverdekke, handje vasthouden, begeleiding hier en daar...soms denk ik dat zwanger zijn/kinderen kopen een ziekte is ofzo? Als je borstvoeding wenst te geven, doe dat dan, maar hang daar zo geen penskes aan. Neen dat is geen schandaal; in het artikel werd daarover ook met geen woord gerept, misschien louter geïnsinueerd, tussen de regels door? Dat anderen (beleidsmakers) rekening moeten houden met het feit dat iemand kiest voor borstvoeding, vind ik een reden voor 'discussie'. Wat moet er worden aangepast in het beleid om moeders aan te sporen langer de borst te geven vraag ik me dan af... ik dacht aan 'meer congé'... maar dat soort sarcasme mag je hier niet neerpennen natuurlijk (lange teen). Typisch, had niet minder verwacht hoor
Al je posten hier tonen aan waar het schoentje knelt. Er is nood aan informatie en begeleiding zodat borstvoeding terug de norm wordt en het terug meer vanzelfsprekend wordt zodat je altijd wel mensen in de omgeving hebt waar je terecht kan voor advies. Meer verlof is niet noodzakelijk (zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof volstaan), maar hoewel werkgevers wettelijk verplicht zijn om tijd en ruimte om te kolven te voorzien, doen ze dat verre van allemaal (voornamelijk ook uit onwetendheid) en durven vrouwen daar niet overal voor op te komen uit schrik voor hun carrière. Alles behalve onterecht zo blijkt ook uit jouw berichten.

Laatst gewijzigd door Edina : 30 juli 2013 om 12:53.
Oud 30 juli 2013, 13:53   #11
ouwe knar
Banneling

Standaard

Citaat:
"Vrouwen die zogen hebben nood aan betere begeleiding"
http://www.hln.be/hln/nl/38/Familie/...eleiding.dhtml

vrouwen die zogen ,en ik maar denken dat de baby s zogen
ouwe knar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 15:03   #12
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Die promotie van kunstvoeding was overigens puur commercieel gedreven. Ondertussen heeft men gelukkig ingezien dat dat een fout was gezien de vele voordelen die borstvoeding heeft voor moeder en kind. Vandaar dat men dat terug probeert om te keren. En ja, daar is begeleiding voor nodig. Maar dat levert dan ook zijn vruchten op gezondheidsvlak meer dan af. Niet voor niets beveelt de WHO exclusieve borstvoeding aan tot de leeftijd van 6 maanden en daarna aanvullende borstvoeding tot tenminste 2 jaar.
Die commercie altijd, voor niets deugd dat!
Dus... je creëert op termijn nog een groter probleem. Ipv gemiddeld op 80 jaar de pijp aan Maarten te geven, halen we binnenkort écht de 100!

Als ik het goed begrijp blijft het toch: terug naar 'de natuur', behalve als het foutloopt (voordelen van de moderne techniek). Begeleiding is cruciaal, want onze voorouders kunnen het ons niet meer vertellen. Wat een excuus zeg.

Citaat:
Nee, dat moet gebeuren op regelmatige basis tot je kind 8 �* 10 maanden is (en soms zelfs langer) om te vermijden dat je lijf het signaal krijgt te stoppen met het produceren van borstvoeding. Pas daarna is de productie meestal stabiel genoeg om niet meer te moeten kolven en toch borstvoeding te kunnen blijven geven. Maar dat is niet het enige probleem:

Jij denkt dat elke vrouw zoveel melk produceert dat ze daar voor ze begint te werken een hele voorraad van kan aanleggen? Ik vrees dat dit zeer weinige gegeven is zonder last te krijgen van overproductie met de daarmee gepaard gaande gevolgen voor moeder en kind (pijnlijke borsten, lekkende borsten en borstontsteking voor de moeder, krampen en onvoldoende bijkomen in gewicht voor de baby). Om borstvoeding te laten slagen in het essentieel dat vraag en aanbod op elkaar afgestemd worden. Je kolft dus overdag de melk die je kindje die dag krijgt met een flesje van de papa, oma, kinderverzorgster of onthaalmoeder.
Pfff hopeloos... neen ik denk niet dat elke vrouw een melkfabriek is en kan aanleggen en kolven op eenders welk moment. Het ging'm over wanneer aan te leggen en waar. Niet over het wel of niet...

Citaat:
Voor koemelkeiwitallergie kan de moeder op een koemelkvrij dieet gaan en bestaat er ondertussen ook aangepaste kunstvoeding. Wat voor de gezondheid nog altijd beter is dan vast voedsel op jonge leeftijd. Enkel bij lactoseintolerantie is borstvoeding waarschijnlijk af te raden, maar dat komt zeer uitzonderlijk voor. En ook daar bestaat er ondertussen aangepaste kunstvoeding voor die ver te verkiezen is boven vast voedsel voor jonge baby's.
Oh, dat is de natuurlijke weg zie; kunstvoeding! Dat bestond toen nog niet wellicht. Heb het dus maar nipt overleefd...of de miserie moet nog komen misschien?

Citaat:
Al je posten hier tonen aan waar het schoentje knelt. Er is nood aan informatie en begeleiding zodat borstvoeding terug de norm wordt en het terug meer vanzelfsprekend wordt zodat je altijd wel mensen in de omgeving hebt waar je terecht kan voor advies.
Alle zwangere vrouwen hebben tegenwoordig een 'abo' bij hun lokale arts, gynaecoloog, kine of vroedvrouw, voor én na de bevalling. Impliciet zeg je hier dus dat deze professionals falen in de begeleiding van (proper, mijn pa zal content zijn). Ik vind dat straf. Als de mama of grootmoeder het niet meer weet, zouden zij het toch moeten weten... wat schort er dan, waar loopt het verkeerd? Sociale druk van onwetenden zoals ik? Komaan, meer dan de helft van de mensen die ik ken hebben kinderen... als die druk van daar moet komen, wat een hypocrisie!

Citaat:
Meer verlof is niet noodzakelijk (zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof volstaan), maar hoewel werkgevers wettelijk verplicht zijn om tijd en ruimte om te kolven te voorzien, doen ze dat verre van allemaal (voornamelijk ook uit onwetendheid) en durven vrouwen daar niet overal voor op te komen uit schrik voor hun carrière. Alles behalve onterecht zo blijkt ook uit jouw berichten.
Als het wettelijk verplicht is om tijd en ruimte om te kolven te voorzien, dan gaat geen enkele werkgever dat tegenhouden. Misschien heeft de moeder niet aan de formaliteiten gedaan om zomaar te 'mogen' afkolven op de werkplek? Bureaucratische rompslomp, I know,... dat de doorsnee burger daar begeleiding nodig heeft, kan ik nog snappen.

Maar nogmaals: in nodige rust en afzondering, op een goede stoel, verwarmd kamertje, frigotje, kussentje, nog iets? Waarom moet dit gebeuren in betaalde werktijd (danku mutualitIEt - lurk lurk)... je krijgt dus geld om uw kleine te voeden, is dat allemaal nodig?? Dat vind ik toch al ver gekomen.
Oud 30 juli 2013, 15:54   #13
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ouwe knar Bekijk bericht
vrouwen die zogen ,en ik maar denken dat de baby s zogen
Vrouwen zogen, baby's zuigen
Oud 30 juli 2013, 15:57   #14
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus... je creëert op termijn nog een groter probleem. Ipv gemiddeld op 80 jaar de pijp aan Maarten te geven, halen we binnenkort écht de 100!

Als ik het goed begrijp blijft het toch: terug naar 'de natuur', behalve als het foutloopt (voordelen van de moderne techniek). Begeleiding is cruciaal, want onze voorouders kunnen het ons niet meer vertellen. Wat een excuus zeg.

Pfff hopeloos... neen ik denk niet dat elke vrouw een melkfabriek is en kan aanleggen en kolven op eenders welk moment. Het ging'm over wanneer aan te leggen en waar. Niet over het wel of niet...

Oh, dat is de natuurlijke weg zie; kunstvoeding! Dat bestond toen nog niet wellicht. Heb het dus maar nipt overleefd...of de miserie moet nog komen misschien?

Alle zwangere vrouwen hebben tegenwoordig een 'abo' bij hun lokale arts, gynaecoloog, kine of vroedvrouw, voor én na de bevalling. Impliciet zeg je hier dus dat deze professionals falen in de begeleiding van (proper, mijn pa zal content zijn). Ik vind dat straf. Als de mama of grootmoeder het niet meer weet, zouden zij het toch moeten weten... wat schort er dan, waar loopt het verkeerd? Sociale druk van onwetenden zoals ik? Komaan, meer dan de helft van de mensen die ik ken hebben kinderen... als die druk van daar moet komen, wat een hypocrisie!

Als het wettelijk verplicht is om tijd en ruimte om te kolven te voorzien, dan gaat geen enkele werkgever dat tegenhouden. Misschien heeft de moeder niet aan de formaliteiten gedaan om zomaar te 'mogen' afkolven op de werkplek? Bureaucratische rompslomp, I know,... dat de doorsnee burger daar begeleiding nodig heeft, kan ik nog snappen.

Maar nogmaals: in nodige rust en afzondering, op een goede stoel, verwarmd kamertje, frigotje, kussentje, nog iets? Waarom moet dit gebeuren in betaalde werktijd (danku mutualitIEt - lurk lurk)... je krijgt dus geld om uw kleine te voeden, is dat allemaal nodig?? Dat vind ik toch al ver gekomen.
Er is een periode geweest dat werkgevers het normaal vonden dat hun werknemers zich even terugtrokken om een sigaretje te gaan roken. Zelfs daarvoor werden speciale plaatsen ingericht.
Melk afkolven is toch wel wat belangrijker, dunkt me!
Oud 30 juli 2013, 16:37   #15
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Er is een periode geweest dat werkgevers het normaal vonden dat hun werknemers zich even terugtrokken om een sigaretje te gaan roken. Zelfs daarvoor werden speciale plaatsen ingericht.
Melk afkolven is toch wel wat belangrijker, dunkt me!
Uiteraard, om te vermijden dat de rest 'last' had van de rook zeker? Of het was algemeen aanvaard dat men rookte en men richtte aldus een rookkamer in? Er bestonden ook café's waar je mocht roken, nog niet zolang geleden trouwens. En wat doen ze nu? Nu gaan ze buiten voor de deur staan paffen. Of is uw redenering, zij mochten roken dus een ander mag kolven? Kleine nuance: men pafte wel in de 'eigen tijd/break time' weliswaar... . Voor het belangrijkere kolven/borstvoeding geven krijg je vergoede extra time op het werk, en extra tijd om bij uw baby thuis te zijn. Geniaal gevonden! Maar wat daar 'belangrijker' aan is, hm?

Over vroeger gesproken: toen baarde de vrouw een kind en stond ze bij wijze van spreken 's anderendaags op het erf. Zelfstandige vrouwen doen dat doorgaans vandaag de dag ook nog. Die hebben geen regeltjes/begeleiding nodig, die managen dat zo (wellicht geleerd van oma/moeder). Supervrouwen bestaan nog hoor
Oud 30 juli 2013, 17:40   #16
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrouwen zogen, baby's zuigen
Hoowla , er zijn ook vrouwen die .... zuigen

NU terug serieus: Inderdaad !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 19:26   #17
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard, om te vermijden dat de rest 'last' had van de rook zeker? Of het was algemeen aanvaard dat men rookte en men richtte aldus een rookkamer in? Er bestonden ook café's waar je mocht roken, nog niet zolang geleden trouwens. En wat doen ze nu? Nu gaan ze buiten voor de deur staan paffen. Of is uw redenering, zij mochten roken dus een ander mag kolven? Kleine nuance: men pafte wel in de 'eigen tijd/break time' weliswaar... . Voor het belangrijkere kolven/borstvoeding geven krijg je vergoede extra time op het werk, en extra tijd om bij uw baby thuis te zijn. Geniaal gevonden! Maar wat daar 'belangrijker' aan is, hm?

Over vroeger gesproken: toen baarde de vrouw een kind en stond ze bij wijze van spreken 's anderendaags op het erf. Zelfstandige vrouwen doen dat doorgaans vandaag de dag ook nog. Die hebben geen regeltjes/begeleiding nodig, die managen dat zo (wellicht geleerd van oma/moeder). Supervrouwen bestaan nog hoor
Ten minste op 2 plaatsen gewerkt als interim waar een apart rookkamertje was ingericht en die bedienden moesten niet uit- en inloggen als ze daarheen gingen!
Ja, vroeger ging de vrouw, zeker op een boerderij, vlug weer aan de slag. Maar zij gaf haar kind borstvoeding, zij onderbrak haar werk om het kind borstvoeding te geven. Of dacht u misschien dat ze toen geld hadden om flesjes en melkpoeder te kopen? En de tijd om naar de apotheek te lopen om dat poeder te halen?
Nu gaan moeders dikwijls kilometers ver van huis werken. Een beetje lastig toch om dan even heen en weer te gaan om het kind te voeden!
Trouwens, degenen die mij hier kennen weten dat ik met veel nostalgie kan spreken over de goede, oude tijd. Ik weet niet hoe oud u bent, maar heel waarschijnlijk ben ik ouder dan u. Ik herinner me dus uit eigen ervaring of door het horen praten van moeder, tantes en grootmoeders hoe het leven van de vrouwen was vroeger. En dat leven was niet gemakkelijk! Geloof me vrij. Of wat dacht u? Om de zoveel tijd een kleine erbij, tussendoor voortdurend een kind aan de borst, zwaar huishoudelijk werk + eventueel werk op de boerderij; degenen die niet op een boerderij woonden, gingen bijverdienen als poetsvrouw of zo bij de rijkeren.
Het leven van die vrouwen ging niet over rozen. Dat waren geen supervrouwen, dat waren slavinnen van hun huishouden en we mogen heel blij zijn dat die tijd voorbij is en dat er nu een beetje begrip bestaat voor vrouwen!
Oud 30 juli 2013, 21:17   #18
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik herinner me dus uit eigen ervaring of door het horen praten van moeder, tantes en grootmoeders hoe het leven van de vrouwen was vroeger. En dat leven was niet gemakkelijk! Geloof me vrij. Of wat dacht u? Om de zoveel tijd een kleine erbij, tussendoor voortdurend een kind aan de borst, zwaar huishoudelijk werk + eventueel werk op de boerderij; degenen die niet op een boerderij woonden, gingen bijverdienen als poetsvrouw of zo bij de rijkeren.
Het leven van die vrouwen ging niet over rozen. Dat waren geen supervrouwen, dat waren slavinnen van hun huishouden en we mogen heel blij zijn dat die tijd voorbij is en dat er nu een beetje begrip bestaat voor vrouwen!
Heeft u het daar over mijn allerliefste grootmoeder... die gaat nu bijna 90 worden. Zij werd op jonge leeftijd al weduwe en moest naast haar zaak 4 kinderen grootbrengen, helemaal alleen. Later kwamen daar nog een stuk of 10 kleinkinderen bij...enfin, dat stopte nooit door de jaren heen. Ik ben er zeker van dat ze uw uitspraak als belediging zal erkennen. Ik hoor haar dikwijls zeggen dat de jonge vrouwen van vandaag niets meer gewoon zijn...tja, wie ben ik om dat tegen te spreken?
Oud 30 juli 2013, 22:53   #19
Laynee
Banneling

Standaard

Wat gebeurt er als een kind 3, 4 of meer jaar moedermelk krijgt? Is dat dan teveel van het goede en wordt het zo'n moederskindje of niet?
Laynee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 00:22   #20
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Man, wat kan jij uit je nek lullen zeg! Wie heeft het in hemelsnaam over terug naar de natuur? Het punt is dat borstvoeding belangrijke gezondheidsvoordelen heeft voor moeder en kind en daarom dus moet gestimuleerd worden (wat niet alleen de levenskwaliteit ten goede komt, maar ook belangrijke besparingen voor de gezondheidszorg impliceert én tot minder ziekteverzuim op het werk leidt). En daar is dus begeleiding voor nodig, omdat borstvoeding vandaag niet meer de norm is en de onwetendheid daarrond dus enorm groot is, zoals je post na post blijft bewijzen. Wanneer borstvoeding terug de norm wordt, zal de algemene kennis daarover groter worden en die begeleiding dus minder noodzakelijk zijn. Want het gaat natuurlijk niet over "voorouders die het niet meer kunnen vertellen", maar over mensen in je omgeving die je daarbij kunnen helpen.

Citaat:
Het is idd redelijk hopeloos. Beter lezen, Clicquot, ik ben zeker dat je het kan. Ik had het ook niet over wel of niet, maar over het feit dat een vrouw die borstvoeding geeft dat niet kan blijven doen als ze niet op regelmatige tijdstippen kolft, niet alleen omdat haar productie stilvalt wanneer ze dat niet doet, maar ook omdat haar baby anders geen borstvoeding heeft om te drinken wanneer ze aan het werk is. Kolven op het werk is dus gewoon pure noodzaak. En om nog even terug te komen op je idiote vraag uit je vorige post:

Citaat:
Kan het toilet hiervoor niet gebruikt worden bijvoorbeeld?
Nee, dat kan niet op het toilet, want dat moet in hygiënische omstandigheden kunnen gebeuren. Bereid jij je eten op het toilet?

Citaat:
Nogmaals, ik heb nergens over de natuurlijke weg gesproken als motivatie om borstvoeding te geven. Maar als uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de natuurlijke weg beter is, dan zou het nogal belachelijk zijn om dat te negeren. Net zoals het nogal belachelijk is om dat onderzoek te negeren als het omgekeerde blijkt. Maar statistiek zegt je blijkbaar weinig. Wanneer uit onderzoek blijkt dat melkvoeding beter is dan vaste voeding voor jonge baby's, dan wil dat niet zeggen dat elke baby die op jonge leeftijd vaste voeding kreeg daar de nadelen van ondervindt, maar wel dat meer baby's die vaste voeding op jonge leeftijd kregen geconfronteerd worden met gezondheidsproblemen (in casu gaat het dan vooral over allergieën) dan baby's die melkvoeding kregen op jonge leeftijd.

Citaat:
Jammer genoeg falen professionals daar idd zwaar. Gynaecologen weten sowieso weinig of niets over borstvoeding, maar dat is ook niet echt hun branche. Jammer genoeg is de kennis daarover bij de meeste (kinder)artsen ook heel beperkt. Simpelweg omdat daar in de opleiding weinig of geen aandacht aan wordt besteed. En zelfs vroedvrouwen zijn geen garantie voor correcte informatie. Vraag maar eens aan wat vrouwen in je omgeving die borstvoeding hebben gegeven of geprobeerd te geven, hoe tegenstrijdig het advies van verschillende vroedvrouwen wel niet was in het ziekenhuis. Ook daar ligt de verantwoordelijkheid bij ontoereikende aandacht in de opleiding. Het is niet voor niets dat er ook lactatiekundigen bestaan die vrouwen daarin kunnen begeleiden. En het is ook niet voor niets dat er een federaal borstvoedingscomité bestaat dat tot doel heeft borstvoeding te promoten.

Citaat:

De werkgever is dat wettelijk verplicht ja, maar in de praktijk stelt verre van iedere werkgever een geschikte plaats ter beschikking (niet zelden omdat ze zoals jij de noodzaak er totaal niet van begrijpen). En aangezien vrouwen (zeker wanneer ze kinderen hebben) al genoeg gediscrimineerd worden op de werkvloer, moet je geen groot licht zijn om te beseffen dat het niet evident is om daarvoor tegen je werkgever in te gaan met het oog op je verdere carrière. Ook hier geldt dat moest borstvoeding opnieuw de norm worden, dit gewoon vanzelfsprekend zou zijn.

En waarom dat moet gebeuren tijdens te werktijd heb ik je hierboven al uitgelegd. Tot de leeftijd van 8 �* 10 maanden is kolven op regelmatige tijdstippen gewoon noodzakelijk om borstvoeding te kunnen blijven geven. Een hele werkdag zonder kolven, maakt de combinatie werken en borstvoeding onmogelijk. Aangezien de borstvoedingspauze door de mutualiteit wordt betaald, heeft de werkgever daar verder weinig last van.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be