Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 augustus 2004, 16:50   #1
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard Oost west, thuis best

[size=12]Oost west, thuis best[/size]

In de USA blijven nu 2,2% van de leerplichtige kinderen thuis. Het gaat om 1,1 miljoen kinderen, bijna een kwart miljoen meer dan vijf jaar geleden.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/education/3561738.stm
Deze thuislerende kinderen vormen het massale bewijs dat er met het staatsgecontroleerde schoolsysteem iets fundamenteels loos is. Thuisleerderende tieners in de USA bouwen gemiddeld een leervoorsprong van meerdere jaren op tov hun schoollopende leeftijdgenoten. In ons gezin hebben wij hetzelfde ervaren: onze twee jongste kinderen haalden met gemak hun ASO-diploma op 15-jarige leeftijd. Het huidige schoolsysteem kan alleen overeind blijven, doordat de gezinnen na een reeks generaties van feitelijke schooldwang het vermogen tot zelfleren zijn kwijtgespeeld, en doordat de staat die situatie bestendigt dooreen geweldig concurrentievervalsend voordeel toe te kennen aan schoollopers (meer dan 5.000 euro per jaar voor een schoolloper in het middelbaar, 0 euro voor een thuisleerder).

http://www.sco-kohnstamminstituut.uv...ectiviteit.pdf
http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00002197.htm

De BBC heeft ondertussen ook voor opschudding gezorgd met een reportage waarin allerhande wantoestanden werden blootgelegd in kinderdagverblijven die een gunstig inspectieverslag hadden gekregen van de staatscontroleurs van de ‘Office for Standards in Education’. De details kan u lezen op het adres:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/programme...ry/3556604.stm

Kleine kinderen groeien in de meeste gevallen het best op in nauwe verbondenheid met hun moeder, die hiervoor de nodige ruimte moet krijgen. Ook hier vervalst de staat de verhoudingen, door wel geld veil te hebben voor kinderopvang buiten huis, maar niet voor kinderopvang door de moeder zelf. Over de nadelige effecten van kinderopvang buiten huis, zie ondermeer:

http://www.nichd.nih.gov/new/releases/child_care.cfm
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...24952?v=glance
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE

Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 14 augustus 2004 om 17:44. Reden: typfout
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 17:36   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
Standaard

Leuk...
Maar die rommel dat we moeten studeren... daar zie ik ook het nut niet van.
Er zijn duizenden leukere dingen die de hersens stimuleren, maar ik heb een vermoeden dat school ook bedoeld is om het openbare leven te verzuren, waar machthebbers aardig op inspelen. Ik zeg niet dat het een complot is, maar het is zo gegroeid.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 17:41   #3
dorus
Banneling
 
 
dorus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.829
Standaard

Leerplannen zijn gebaseerd op ervaring van generaties. Het nut van de diverse onderdelen is vaak pas na jaren evident.
Het getuigt van een enorme pretentie en een zeer beperkt inzicht en intellect om het af te doen als 'rommel'.
Vooral voor pubers, die zichzelf als superintelligent beschouwen.
Hun assertiviteit is omgekeerd evenredig met hun intelligentie.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 19:40   #4
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

...zei dorus, tot hij plots zelf terug op de schoolbanken zat voor een dagje, en inzag hoe klote het is.

thuisleren, wel inderdaad, de enige reden waarom ik nog naar school ga is omdat ik er vrienden heb
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 12:26   #5
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Jos,

uiteraard zal een kind dat thuis studeert sneller vooruitgaan, maar is dat echt nodig ?
Het onderwijs draait ook om andere dingen dan het bijbrengen van feiten, het aanleren van sociale vaardigheden bijvoorbeeld. ik zou het alvast een groot gemis gevonden hebben als ik altijd thuis opgesloten zou gezeten hebben
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 12:30   #6
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
Standaard

Dorus. Ge moogt dat zo belangerijk vinden als ge wilt, die vakken... Maar leg het maar eens uit aan de jeugd.
Dan moeten ze maar die vakken niet zo theoretisch geven, IPV daar als ouwe ervaren slimmerik het dogmatisch beter te weten TOV de jeugd.
Als het onderwijs blijft zoals het is, is het zeker om zeep.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 20:00   #7
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
Jos,

uiteraard zal een kind dat thuis studeert sneller vooruitgaan, maar is dat echt nodig ?
Het onderwijs draait ook om andere dingen dan het bijbrengen van feiten, het aanleren van sociale vaardigheden bijvoorbeeld. ik zou het alvast een groot gemis gevonden hebben als ik altijd thuis opgesloten zou gezeten hebben
De tweede en de derde link in mijn post hierboven geven ook informatie over het onderzoek, dat naar de sociale en emotionele ontwikkeling van thuisleerders is gedaan. De ontwikkeling van thuisleerders is ook op dit vlak eerder gunstig ivm schoollopers.
De schoolomgeving is een buitengewoon kunstmatig sociaal milieu, dat de vorming van informele hiërarchische structuren onder de leerlingen bevordert. Het beste onderzoek hierover is, voor zover ik weet, verricht door Adler en Adler. Op mijn fossiele website vind je daarover iets:
http://home.scarlet.be/~pin02936/Hom...ng_Adlers.html
In schoolklassen treft men doorgaans een sociaal gezond middengedeelte aan, bestaande uit kleine niet-hiërarchische vriendenkringen van 2 �* 4 leerlingen. Dit middengedeelte bestaat echter niet dank zij, maar ondanks de schoolstructuur. De informele leidende groep in de klas (de 'populaire kliek'), de groep van de 'wannabees' en de categorie van de uitgeslotenen kunnen zich daarentegen enkel vormen, wanneer de kinderen gedwongen worden om gedurende zeer lange tijd zeer dicht bij elkaar te verblijven - iets wat tegennatuurlijk is maar door de schoolstructuur toch wordt bewerkstelligd. Een minderheid van kinderen, de gepesten en de uitgeslotenen, worden door de gevolgen van die structuur voor het leven getekend. Hier zijn enkele recente BBC-links betreffende de rol die scholen kunnen spelen in het verwerven van 'sociale vaardigheden:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/wales/north_east/3900417.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/n...re/3533318.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/l...re/3929969.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/education/3896491.stm

Tenslotte nog dit. Indien het waar is wat je beweert, dat kinderen die thuis leren weliswaar sneller vooruitgaan dan schoollopers, maar dat je anderzijds op school 'sociale vaardigheden' verwerft die je als thuisleerder niet kunt oppikken, vind je dan niet dat de scholen en het departement van onderwijs dit ook eerlijk zouden moeten zeggen? Zouden ze dan niet tegen de tieners en de ouders openlijk moeten zeggen: "Kijk, wat je hier in zes jaar leert kan je thuis, met enkele uren studeren per dag, ook op drie of vier jaar verwerven. Maar wij willen dat je minder efficiënt leert, en dat je iedere dag 's morgens het spitsuur induikt, en 's avonds doorheen het spitsuur weer naar huis trekt, om daar dan nog een pak huiswerk te maken en lessen te leren, omdat je op die manier de door ons gewenste sociale vaardigheden verwerft. Geloof je ons niet, beste tiener? Kijk dan naar de tijd, één of twee eeuwen geleden, toen een schoolsysteem als het huidige nog niet bestond. De mensen hadden toen helemaal geen sociale vaardigheden, dat weet je toch! Ga dus maar naar school, niet om te leren, maar om in sociaal opzicht het soort mens te worden dat de politieke klasse zich wenst".
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 21:03   #8
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
In schoolklassen treft men doorgaans een sociaal gezond middengedeelte aan, bestaande uit kleine niet-hiërarchische vriendenkringen van 2 �* 4 leerlingen. Dit middengedeelte bestaat echter niet dank zij, maar ondanks de schoolstructuur. De informele leidende groep in de klas (de 'populaire kliek'), de groep van de 'wannabees' en de categorie van de uitgeslotenen kunnen zich daarentegen enkel vormen, wanneer de kinderen gedwongen worden om gedurende zeer lange tijd zeer dicht bij elkaar te verblijven - iets wat tegennatuurlijk is maar door de schoolstructuur toch wordt bewerkstelligd. Een minderheid van kinderen, de gepesten en de uitgeslotenen, worden door de gevolgen van die structuur voor het leven getekend. Hier zijn enkele recente BBC-links betreffende de rol die scholen kunnen spelen in het verwerven van 'sociale vaardigheden:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/wales/north_east/3900417.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/n...re/3533318.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/l...re/3929969.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/education/3896491.stm
ik heb de links nog niet bekeken, maar overal is sprake van dergelijke structuren, ook op het werk, waar je ook moet samenwerken met mensen die je liever zou ontwijken ! In die zin is het niet meer dan een voorbereiding op het echte leven !!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Tenslotte nog dit. Indien het waar is wat je beweert, dat kinderen die thuis leren weliswaar sneller vooruitgaan dan schoollopers, maar dat je anderzijds op school 'sociale vaardigheden' verwerft die je als thuisleerder niet kunt oppikken, vind je dan niet dat de scholen en het departement van onderwijs dit ook eerlijk zouden moeten zeggen? Zouden ze dan niet tegen de tieners en de ouders openlijk moeten zeggen: "Kijk, wat je hier in zes jaar leert kan je thuis, met enkele uren studeren per dag, ook op drie of vier jaar verwerven. Maar wij willen dat je minder efficiënt leert, en dat je iedere dag 's morgens het spitsuur induikt, en 's avonds doorheen het spitsuur weer naar huis trekt, om daar dan nog een pak huiswerk te maken en lessen te leren, omdat je op die manier de door ons gewenste sociale vaardigheden verwerft. Geloof je ons niet, beste tiener? Kijk dan naar de tijd, één of twee eeuwen geleden, toen een schoolsysteem als het huidige nog niet bestond. De mensen hadden toen helemaal geen sociale vaardigheden, dat weet je toch! Ga dus maar naar school, niet om te leren, maar om in sociaal opzicht het soort mens te worden dat de politieke klasse zich wenst".
Ik denk dat je vergeet dat heel wat ouders niet in staat zijn om hun kind adequaat te begeleiden bij thuisleren. Thuisleren zou kinderen uit moeilijke sociale milieu's dus zeer benadelen.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 21:44   #9
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
ik heb de links nog niet bekeken, maar overal is sprake van dergelijke structuren, ook op het werk, waar je ook moet samenwerken met mensen die je liever zou ontwijken ! In die zin is het niet meer dan een voorbereiding op het echte leven !!!
Kinderen moeten niet in moeilijkheden worden gebracht, of aan onnodige risico's worden blootgesteld, om ze zogezegd voor te bereiden op het 'ware leven'. Kinderen moeten de kans krijgen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen in omstandigheden waarin ze zo gelukkig mogelijk zijn. Hoe meer ontwikkelingskansen ze krijgen, en hoe minder frustraties en vernederingen ze oplopen, hoe beter ze als volwassene het leven vorm zullen kunnen geven.


Citaat:
Ik denk dat je vergeet dat heel wat ouders niet in staat zijn om hun kind adequaat te begeleiden bij thuisleren. Thuisleren zou kinderen uit moeilijke sociale milieu's dus zeer benadelen.
Ik vergeet dat niet. Zie mijn opiniestuk in De Tijd 23 07 04, p.2., of zie mijn reactie op
http://www.libertarian.nl/NL/archives/001767.php
(onderaan aanklikken).
Kinderen uit gezinnen met een lage SES lopen ook op school een aanzienlijke achterstand op. Bij thuislerende kinderen is die achterstand er ook, maar hij is aanzienlijk kleiner. Zie het onderzoeksrapport van Blok.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 15:54   #10
dorus
Banneling
 
 
dorus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Dorus. Ge moogt dat zo belangerijk vinden als ge wilt, die vakken... Maar leg het maar eens uit aan de jeugd.
Dan moeten ze maar die vakken niet zo theoretisch geven, IPV daar als ouwe ervaren slimmerik het dogmatisch beter te weten TOV de jeugd.
Als het onderwijs blijft zoals het is, is het zeker om zeep.
Daar zit veel waarheid in.
In een andere topic, geef ik aan dat de fout 30 jaar geleden is gemaakt. De mensen die toen voor een staatsloopbaan kozen waren meestal niet de meest dynamische- en dat is een eufemisme- jongelingen. Er waren immers duizend kansen in de 'privé' en allemaal beter betaald.
Die wezens van toen zijn al enkele jaren aan de top van un carrière en zwaaien de plak. Het is in het onderwijs het meest merkbaar, maar de hele samenleving lijdt eronder.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be