![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
|
![]() [size=12]Oost west, thuis best[/size]
In de USA blijven nu 2,2% van de leerplichtige kinderen thuis. Het gaat om 1,1 miljoen kinderen, bijna een kwart miljoen meer dan vijf jaar geleden. http://news.bbc.co.uk/1/hi/education/3561738.stm Deze thuislerende kinderen vormen het massale bewijs dat er met het staatsgecontroleerde schoolsysteem iets fundamenteels loos is. Thuisleerderende tieners in de USA bouwen gemiddeld een leervoorsprong van meerdere jaren op tov hun schoollopende leeftijdgenoten. In ons gezin hebben wij hetzelfde ervaren: onze twee jongste kinderen haalden met gemak hun ASO-diploma op 15-jarige leeftijd. Het huidige schoolsysteem kan alleen overeind blijven, doordat de gezinnen na een reeks generaties van feitelijke schooldwang het vermogen tot zelfleren zijn kwijtgespeeld, en doordat de staat die situatie bestendigt dooreen geweldig concurrentievervalsend voordeel toe te kennen aan schoollopers (meer dan 5.000 euro per jaar voor een schoolloper in het middelbaar, 0 euro voor een thuisleerder). http://www.sco-kohnstamminstituut.uv...ectiviteit.pdf http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00002197.htm De BBC heeft ondertussen ook voor opschudding gezorgd met een reportage waarin allerhande wantoestanden werden blootgelegd in kinderdagverblijven die een gunstig inspectieverslag hadden gekregen van de staatscontroleurs van de ‘Office for Standards in Education’. De details kan u lezen op het adres: http://news.bbc.co.uk/1/hi/programme...ry/3556604.stm Kleine kinderen groeien in de meeste gevallen het best op in nauwe verbondenheid met hun moeder, die hiervoor de nodige ruimte moet krijgen. Ook hier vervalst de staat de verhoudingen, door wel geld veil te hebben voor kinderopvang buiten huis, maar niet voor kinderopvang door de moeder zelf. Over de nadelige effecten van kinderopvang buiten huis, zie ondermeer: http://www.nichd.nih.gov/new/releases/child_care.cfm http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...24952?v=glance
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 14 augustus 2004 om 17:44. Reden: typfout |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
|
![]() Leuk...
Maar die rommel dat we moeten studeren... daar zie ik ook het nut niet van. Er zijn duizenden leukere dingen die de hersens stimuleren, maar ik heb een vermoeden dat school ook bedoeld is om het openbare leven te verzuren, waar machthebbers aardig op inspelen. Ik zeg niet dat het een complot is, maar het is zo gegroeid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.829
|
![]() Leerplannen zijn gebaseerd op ervaring van generaties. Het nut van de diverse onderdelen is vaak pas na jaren evident.
Het getuigt van een enorme pretentie en een zeer beperkt inzicht en intellect om het af te doen als 'rommel'. Vooral voor pubers, die zichzelf als superintelligent beschouwen. Hun assertiviteit is omgekeerd evenredig met hun intelligentie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() ...zei dorus, tot hij plots zelf terug op de schoolbanken zat voor een dagje, en inzag hoe klote het is.
thuisleren, wel inderdaad, de enige reden waarom ik nog naar school ga is omdat ik er vrienden heb
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
|
![]() Jos,
uiteraard zal een kind dat thuis studeert sneller vooruitgaan, maar is dat echt nodig ? Het onderwijs draait ook om andere dingen dan het bijbrengen van feiten, het aanleren van sociale vaardigheden bijvoorbeeld. ik zou het alvast een groot gemis gevonden hebben als ik altijd thuis opgesloten zou gezeten hebben |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
|
![]() Dorus. Ge moogt dat zo belangerijk vinden als ge wilt, die vakken... Maar leg het maar eens uit aan de jeugd.
Dan moeten ze maar die vakken niet zo theoretisch geven, IPV daar als ouwe ervaren slimmerik het dogmatisch beter te weten TOV de jeugd. Als het onderwijs blijft zoals het is, is het zeker om zeep. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
|
![]() Citaat:
De schoolomgeving is een buitengewoon kunstmatig sociaal milieu, dat de vorming van informele hiërarchische structuren onder de leerlingen bevordert. Het beste onderzoek hierover is, voor zover ik weet, verricht door Adler en Adler. Op mijn fossiele website vind je daarover iets: http://home.scarlet.be/~pin02936/Hom...ng_Adlers.html In schoolklassen treft men doorgaans een sociaal gezond middengedeelte aan, bestaande uit kleine niet-hiërarchische vriendenkringen van 2 �* 4 leerlingen. Dit middengedeelte bestaat echter niet dank zij, maar ondanks de schoolstructuur. De informele leidende groep in de klas (de 'populaire kliek'), de groep van de 'wannabees' en de categorie van de uitgeslotenen kunnen zich daarentegen enkel vormen, wanneer de kinderen gedwongen worden om gedurende zeer lange tijd zeer dicht bij elkaar te verblijven - iets wat tegennatuurlijk is maar door de schoolstructuur toch wordt bewerkstelligd. Een minderheid van kinderen, de gepesten en de uitgeslotenen, worden door de gevolgen van die structuur voor het leven getekend. Hier zijn enkele recente BBC-links betreffende de rol die scholen kunnen spelen in het verwerven van 'sociale vaardigheden: http://news.bbc.co.uk/1/hi/wales/north_east/3900417.stm http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/n...re/3533318.stm http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/l...re/3929969.stm http://news.bbc.co.uk/1/hi/education/3896491.stm Tenslotte nog dit. Indien het waar is wat je beweert, dat kinderen die thuis leren weliswaar sneller vooruitgaan dan schoollopers, maar dat je anderzijds op school 'sociale vaardigheden' verwerft die je als thuisleerder niet kunt oppikken, vind je dan niet dat de scholen en het departement van onderwijs dit ook eerlijk zouden moeten zeggen? Zouden ze dan niet tegen de tieners en de ouders openlijk moeten zeggen: "Kijk, wat je hier in zes jaar leert kan je thuis, met enkele uren studeren per dag, ook op drie of vier jaar verwerven. Maar wij willen dat je minder efficiënt leert, en dat je iedere dag 's morgens het spitsuur induikt, en 's avonds doorheen het spitsuur weer naar huis trekt, om daar dan nog een pak huiswerk te maken en lessen te leren, omdat je op die manier de door ons gewenste sociale vaardigheden verwerft. Geloof je ons niet, beste tiener? Kijk dan naar de tijd, één of twee eeuwen geleden, toen een schoolsysteem als het huidige nog niet bestond. De mensen hadden toen helemaal geen sociale vaardigheden, dat weet je toch! Ga dus maar naar school, niet om te leren, maar om in sociaal opzicht het soort mens te worden dat de politieke klasse zich wenst".
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Staatssecretaris
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.libertarian.nl/NL/archives/001767.php (onderaan aanklikken). Kinderen uit gezinnen met een lage SES lopen ook op school een aanzienlijke achterstand op. Bij thuislerende kinderen is die achterstand er ook, maar hij is aanzienlijk kleiner. Zie het onderzoeksrapport van Blok.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.829
|
![]() Citaat:
In een andere topic, geef ik aan dat de fout 30 jaar geleden is gemaakt. De mensen die toen voor een staatsloopbaan kozen waren meestal niet de meest dynamische- en dat is een eufemisme- jongelingen. Er waren immers duizend kansen in de 'privé' en allemaal beter betaald. Die wezens van toen zijn al enkele jaren aan de top van un carrière en zwaaien de plak. Het is in het onderwijs het meest merkbaar, maar de hele samenleving lijdt eronder. |
|
![]() |
![]() |