Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2004, 17:34   #1
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard Gaat het Vlaams onderwijs achteruit?

Ik betwijfel dat er veel interesse voor dit onderwerp bestaat maar ik vind het van het uiterste belang.

Het onderwijs in Vlaanderen is reeds jaren als een van de puikste in Europa
aangeduid.

Als ik echter naar dit forum kijk dan begin ik ernstig te twijfelen aan de kwaliteit van ons onderwijs.

Er wordt hier heelwat gezondigd tegen de spelregels. Vooral de regels in verband met 'tKOFSCHIP zijn blijkbaar niet meer bekend. Ook niet de dt regels zoals
IK DRINK NOOIT TEE, GIJ DRINKT ALTIJD TEE EN HIJ DRINKT ALLEEN TEE ALS
HIJ TEGENWOORDIG IS.

Hetgeen mij echter nog het zeerste maakt is de verwarring tussen de lange ij
en de korte ei. Zo een fout staat werkelijk uit en roept om verbeterd te worden.

Mijn schooljaren eindigden in 1955, ik heb ongeveer 35 jaar in het buitenland verbleven en ik erken dat ik ook niet foutloos ben. Maar vele fouten die gemaakt worden zijn doodgewoon een gebrek aan discipline.

Ik ben altijd trots geweest - vooral tegen buitenlanders - over de kwaliteit van ons onderwijs. Onze welvaart is ook =en misschien vooral te danken -
aan onze scholen en universiteiten.

Gaan wij langzamerhand naar een diep verval? Dit kan ons duur te staan komen in de toekomst.
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Willem Elsschot (In Bormsgedicht)
muishond is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 17:59   #2
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het valt soms op , ja. Al is het best mogelijk, dat die fouten eerder gemaakt worden, uit "slordigheid" (snel typen, en niet herlezen alvorens te versturen), dan uit "onkunde" . Al bij al, vind ik de taal, hier nog redelijk meevallen (spraakkundig gesproken eh )

Laatst gewijzigd door Pietje : 10 augustus 2004 om 18:00.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 18:15   #3
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Het valt soms op , ja. Al is het best mogelijk, dat die fouten eerder gemaakt worden, uit "slordigheid" (snel typen, en niet herlezen alvorens te versturen), dan uit "onkunde" . Al bij al, vind ik de taal, hier nog redelijk meevallen (spraakkundig gesproken eh )
In het vuur van de strijd heeft men soms dikke vingers, en ik wil zo rap mogelijk het gewrochte kwijt!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 18:18   #4
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het Vlaamse onderwijs inderdaad achteruit boert, met als volgende redenen:

1. Het multicul-dogma
2. De links liberale ethiek die het traditionele gezin ondermijnt waardoor de opvoedingstaak van het onderwijs teveel belast wordt. Te veel ouders slagen er niet meer in hun kinderen een degelijke opvoeding te geven thuis.
3. De progressistische ondermijning van het onderwijs sinds 1968, waarbij hiërarchie en gezagsstructuren in vraag werden gesteld, waarbij klassieke opleidingen werden afgebroken, waarbij prestatie en persoonlijkheidsvorming als bijkomstig werden aanzien.

Persoonlijk (dus niet noodzakelijk VB-standpunten!) meen ik dat de volgende maatregelen best te overwegen zijn: herinvoering van het schooluniform, herbevestiging van het gezag van de leerkrachten waarbij het onderwijzend personeel boven de leerlingen staat en niet op gelijke voet. Strengere maatregelen inzake GSM, roken, drugs,... Apart onderwijsnet voor vreemdelingen gericht op hun terugkeer naar het land van oorsprong. Meer verplichte sport op scholen alsook herstel van het klassiek onderwijs.

Buiten het specifieke onderwijsdomein, dient dringend aandacht te worden besteed aan het traditioneel gezin als hoeksteen van de maatschappij.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 18:36   #5
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Het Vlaams onderwijs boert natuurlijk achteruit. De leerkrachten zijn worden verplicht hun lessenpakket naar de zwakkeren aan te passen.
De allochtonen die niet willen meewerken in de klas houden het niveau zo op een laag pitje. De leerkrachten worden gedegouteerd, en SPREKEN alleen nog voor een klas.
Verstaan of niet? Volgende hoofstuk, want ze krijgen toch van alles de schuld!
De Holstraat in Gent, die vroeger één van de beste vakscholen was, houd het ook voor bekeken. De officieële reden, ze moeten te veel investeren om de school te laten voldoen aan de Vlarem norm.
In de wandelgang, er zijn te veel allochtonen, en de leerkrachten en directie(bisdom) zien het niet meer zitten, om bedreigt te worden.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 18:39   #6
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Ik denk dat het Vlaamse onderwijs inderdaad achteruit boert, met als volgende redenen:

1. Het multicul-dogma
2. De links liberale ethiek die het traditionele gezin ondermijnt waardoor de opvoedingstaak van het onderwijs teveel belast wordt. Te veel ouders slagen er niet meer in hun kinderen een degelijke opvoeding te geven thuis.
3. De progressistische ondermijning van het onderwijs sinds 1968, waarbij hiërarchie en gezagsstructuren in vraag werden gesteld, waarbij klassieke opleidingen werden afgebroken, waarbij prestatie en persoonlijkheidsvorming als bijkomstig werden aanzien.

Persoonlijk (dus niet noodzakelijk VB-standpunten!) meen ik dat de volgende maatregelen best te overwegen zijn: herinvoering van het schooluniform, herbevestiging van het gezag van de leerkrachten waarbij het onderwijzend personeel boven de leerlingen staat en niet op gelijke voet. Strengere maatregelen inzake GSM, roken, drugs,... Apart onderwijsnet voor vreemdelingen gericht op hun terugkeer naar het land van oorsprong. Meer verplichte sport op scholen alsook herstel van het klassiek onderwijs.

Buiten het specifieke onderwijsdomein, dient dringend aandacht te worden besteed aan het traditioneel gezin als hoeksteen van de maatschappij.
Op veel punten akkoord maar niet allemaal o.a. uniform.

En ook met dit proviso : De scholieren mogen deze maatregelen overtreden op gevaar van gestraft te worden. Zo ging het in mijn tijd.

Oud 10 augustus 2004, 18:42   #7
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
In het vuur van de strijd heeft men soms dikke vingers, en ik wil zo rap mogelijk het gewrochte kwijt!
Ik maak ook tikfouten maar verbeter ze dikwijls na herlezen van mijn bericht
zelfs als het al verstuurd is.

Maar de fouten tegen de lange en korte ij zijn geen tikfouten meer.

Oud 10 augustus 2004, 18:44   #8
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Een apart onderwijsnet is een interessante denkpiste. Voor elke "soort"
apart lijkt me het beste. Graag had ik een opsomming van de verschillende te onderscheiden "soorten". Ik neem aan dat hun geboorteplaats irrelevant is ; in België geboren zijn is bijgevolg geen
criterium en als bv. de vader Irakees van Assyrisch-Christelijk geloof is en de moeder Vlaamse neem ik aan dat je het meisje naar de Assyrisch-christelijke school zal zenden. Waarsschijnlijk zal je dan ook de gepaste leerkrachten van ginder moeten laten immigreren ?
Oud 10 augustus 2004, 18:46   #9
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Het Vlaams onderwijs boert natuurlijk achteruit. De leerkrachten zijn worden verplicht hun lessenpakket naar de zwakkeren aan te passen.
De allochtonen die niet willen meewerken in de klas houden het niveau zo op een laag pitje. De leerkrachten worden gedegouteerd, en SPREKEN alleen nog voor een klas.
Verstaan of niet? Volgende hoofstuk, want ze krijgen toch van alles de schuld!
De Holstraat in Gent, die vroeger één van de beste vakscholen was, houd het ook voor bekeken. De officieële reden, ze moeten te veel investeren om de school te laten voldoen aan de Vlarem norm.
In de wandelgang, er zijn te veel allochtonen, en de leerkrachten en directie(bisdom) zien het niet meer zitten, om bedreigt te worden.
Ik wil niet arrogant zijn en geenszins iemand beleren, Maar de g van bedreigen komt niet voor in 'tkofschip.

Oud 10 augustus 2004, 19:46   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

't Schijnt dat dat verhaal, van achteruitgang van onderwijs en zeden, reeds lang te horen is. Minstens reeds van 1302.
't Zijn meestal oudere mensen die zoiets vertellen. Zoals dus hun ouders ook reeds vertelden.
Dat is althans mijn ervaring van een halve eeuw.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 20:02   #11
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

Het lijkt me nochtans dat het ontwikkelingspeil hoger is dan pakweg 50 jaar geleden (ik stel voor dat u eens een boek van wetenschappen, economie, informatica, etc opendoet en kijkt hoeveel u hiervan weet )

En qua taalkunde, hierin ben ik nooit een krak geweest, maar ik snap dan ook niet waarom mensen zagen als er eens een taalfoutje in een tekst staat, zolang de boodschap CORRECT overkomt is er toch geen probleem?

...

Langs andere kant:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
De laatste dagen hoor je meer over bekeerde belgen , zouden belgen zomaar bekeren een hun cultuur weggeven een de islaam als hun godsdienst beschouwen ??? het is wel een edele daad , maar toch heb ik er twijfels bij , na 9/11 steeg het aantal bekeerde belgen , bizaar een raar , de islam wordt aan de kant van de media beschildert als "de boe boe" van de 21°eeuw een wat krijgen we ?? nieuwe belgen die zich bekeren tot de islaam , toch wel raar , er zit mij iets dwars door dit rare verschijnsel !!! ik zeg niet dat allemaal gefakte bekeringen zijn maar toch betwijfel ik het merendeels ervan !!! ik hoorde de laatste tijd over "screening voor moskees" controles op een bepaalde groep zoals het blijkt te zijn maar in werkelijkheid over de hele islamitisch gemeenschap etz etz...., nu , de vraag is zijn het toch allemaal bekeerlingen ??? ik ken een brigadier die al een hele tijd al bekeerd is van de jaren 80 ,dus m.a.w "een undercover" of zeg maar b.o.b , persoonlijk heb ik er geen probleem mee , want zelfs in een islamitische land moet de regering op alles controle hebben !!! dus een "undercover" is een "must" zaak , deze persoon , vind ik , is eerlijk voor zijn geloof een tegelijk eerlijk met zijn identiteit ( dus hier als "b.o.b") , want men vergeet dat als je bekeert wordt tot de islaam een daarna terug "je jantje aan de toog" wordt dan wordt je beschouwt als hypocriet , een in de islaam is een hypocriet nog erger dan een afgodsdienaar !!! een zal zwaar gestraft worden in het hiernamaals ( volgens het geloof ) , ik zie soms van die soort zelfs een tulband dragen een en baard die nog langer is dan die van men pa !!! het klinkt soms wel grappig maar toch als ik dat zie is dat te grappig !!! ik schiet er bijna soms van de lach , dus wat mijn conclusies zijn is , dat ik geen probleem heb met een "undercover" die eerlijk is voor zijn identiteit een tegelijk eerlijk is voor zijn geloof , maar wat mij engageerd is dat men afkomt als bekeerling ( je weet zowieso of het een b.o.b is waarom dan nog verschansen ) een dan nog grappig bekleden , een na een tijdje is de "mission" compleet, een je ziet hem nooit meer , nee nee , aan de islam is geen ontloop een het "godsoog" is watching !!! dus ontlopen ,vergeet het maar !!!
zijn natuurlijk onaanvaardbaar.

Frank Dane
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 20:58   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard het Nederlands zelf is een probleem

Het zou nuttig zijn om het nederlands eens te ontdoen van alle overbodige regeltjes (d en t en dt),en mogelijkerwijze zelfs al de letter c afschaffen (afskaffen ).

Zo kunnen we verder verstaanbaar schrijven (skrijven) ,zonder ons met zoiets onnozels als spelling te moeten bezighouden.

trouwens....skreiven? ei...ij ?

zoniet.....word(t<- wat doet die verrekte t hier?) het toch Engels
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 21:45   #13
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Het onderwijs verliest zijn waarde...
Jongeren zijn n stuk intelligenter dan hun ouders, en dat komt niet door het onderwijs...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 01:20   #14
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muishond
Ik wil niet arrogant zijn en geenszins iemand beleren, Maar de g van bedreigen komt niet voor in 'tkofschip.
zeker als je Fernands leeftijd in acht neemt en zijn vele schrijffouten, als het onderwijs dan nog verder achteruit boert dan datgene hij destijds genoten heeft, is het heel, heel erg gesteld voor onze volgende generatie kinderen
Oud 11 augustus 2004, 01:46   #15
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Het zou nuttig zijn om het nederlands eens te ontdoen van alle overbodige regeltjes (d en t en dt),en mogelijkerwijze zelfs al de letter c afschaffen (afskaffen ).

Zo kunnen we verder verstaanbaar schrijven (skrijven) ,zonder ons met zoiets onnozels als spelling te moeten bezighouden.

trouwens....skreiven? ei...ij ?

zoniet.....word(t<- wat doet die verrekte t hier?) het toch Engels
laten we alstublieft die c behouden. ik krijg echt de kriebels als ik ekonomie, kultuur en diskutie zie staan.

verder is onze spelling helemaal ni zo moeilijk, maar je moet er idd wel wat bij nadenken. ik merk zelf dat als ik moe ben, ik kemels van fouten maak (bv ei ipv ij schrijven).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 09:56   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana
zeker als je Fernands leeftijd in acht neemt en zijn vele schrijffouten, als het onderwijs dan nog verder achteruit boert dan datgene hij destijds genoten heeft, is het heel, heel erg gesteld voor onze volgende generatie kinderen
Fernand was misschien van zijn veertiende of zestiende van school af.
Nu hebben sommige minstens tot hun achttiende ja zelfs tweeëntwintigste nodig om dat niveau te bereiken.
Maar alle gekheid op een stokje, niet zozeer de kwaliteit van het onderwijs maar de kwaliteit van de leerlingen is van belang. Zelfs het beste onderwijs kan van een slechte leerling geen taalwonder maken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 10:09   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Vwoilla, bovendien drink ik alleen thee als ik dorst heb, ... maar eh,

Taal is natuurlijk belangrijk, maar ik heb liever nen ingenieur of wetenschapper die goed zijn job kent en af en toe geen thee drinkt of met een ij of ei zit, dan eentje die perfect kan schrijven maar met moeite weet hoe hij aan een probleem moet beginnen...

ik ben wel volledig akkoord dat er iets aan de discipline moet gedaan worden en de werklust in 't algemeen...

onlangs een jobstudente bezig gezien in de colruyt, ik heb op mijn tanden moeten bijten om da meiske nie ies deftig haar zaligheid te geven, ik had beter zelf afgerekend, dan was het 3 keer sneller gegaan.

en gisteren in de Delhaize 't zelfde en een bakes tot op de grond, ... leuk is anders...

Krijgt da maar binnen hé op uw werk, ... hier ook, ze moesten fotokes scannen en archiefstukken scannen, nu niet meteen het leukste werkske maar kom 't is werk en ze worden er goed voor betaald, ... maar zo tegen hun goesting, ... hé. Vroegen ze zich af wat we daar gingen mee doen, ja archief hé, ! ... ooit zal er wel eens iemand da specifiek stuk moeten nakijken om de een of andere reden... Waarom zouden we anders de kost doen om het bij te houden, laat staan het te scannen , te archivere en catalogiseren, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 10:13   #18
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Denkde nu echt dat ze daaraan iets kunnen doen?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 10:17   #19
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Fernand was misschien van zijn veertiende of zestiende van school af.
Geen excuus, was zelf een schoolverlater op m'n 16de ~ al meermaals tegen me gebruikt hier op 't forum ~ nochthans ga je me zelden op een schrijffout betrappen. Geen excuus om dan niet aan zelfontwikkeling te doen.
Citaat:
Nu hebben sommige minstens tot hun achttiende ja zelfs tweeëntwintigste nodig om dat niveau te bereiken.
komaan, niet overdrijven hee
Citaat:
Maar alle gekheid op een stokje, niet zozeer de kwaliteit van het onderwijs maar de kwaliteit van de leerlingen is van belang. Zelfs het beste onderwijs kan van een slechte leerling geen taalwonder maken.
Voil�*, NU zijn we'r.
Dat bewijst alleen maar dat het onderwijs an sich waarschijnlijk niet zo'n grote verandering aan 't ondergaan is. Ik betwijfel dat zelfs, gezien het aantal-, en de aard van de vakken die er nu méér gegeven worden dan vroeger het geval was.
De algemene kennis van onze jeugd steekt nog altijd kop en nek boven die van vele andere uit.

en vooraleer ook hier weer mensen gaan reageren op mijn schoolverlaten en de voor de hand liggende sneren : don't
Oud 11 augustus 2004, 10:26   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Denkde nu echt dat ze daaraan iets kunnen doen?
Ja, opvoeden met een andere mentaliteit.

Als ze tegenwoordig hun leeraars in vraag mogen stellen, is het vanzelfspekend dat dat irritante gedrag blijft voorspelen later, ...

Wanneer er tucht is zoals perfect ingevulde agenda's straf als ge iets nie bijhebt, (onze leeraar wiskunde had daar een tof trukske voor : Aantal mensen boek vergeten X 2 blaren straf, ... ) als ge met 11 man 22 blaren oefeningen mogen maken hebt, dan zorgde ervoor dat ge volgende keer uwen boek bijhebt, anders zijde een rund.

Ge kunt een kind niet zomaar laten doen, ... er is een schoolregelement en dat moet nageleefd worden het is niet aan 15 - 16 jarigen om dat in vraag te stellen die moeten nog gehoorzaamheid leren.

Wat denkte dat iemand als ik doe met ne knuppel die net van 't school komt en die het allemaal beter weet en het ies op zijn manier zal doen zonder naar mijn raad of opdrachten te luisteren, ... 1 kans, 2 kans, 3, buiten !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be