Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2013, 16:39   #1
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard Lanoye kan het weer niet laten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knack.be
Tom Lanoye: "De N-VA van Bart De Wever is hypocriet"

zaterdag 03 augustus 2013 om 15u47

Schrijver Tom Lanoye haalt vernietigend uit naar de N-VA van Bart De Wever. Hij noemt zijn Antwerps beleid amateuristisch, en beschuldigt de partij van hypocrisie.

Tom Lanoye. © Tim Dirven/Reporters

In een interview met La Libre Belgique haalt schrijver Tom Lanoye, wiens boeken pas vertaald werden naar het Frans, andermaal zwaar uit naar de N-VA van Bart De Wever. Als inwoner van Antwerpen spreekt hij zich uit over het “amateuristische” burgemeesterschap van De Wever, en hij beschuldigt de partij van hypocrisie en onduidelijkheid.

“Terwijl er beduidend meer subsidies worden toegekend aan de festiviteiten van de flaminganten in Antwerpen, stel ik vast dat artiesten, en met name theatergezelschappen zoals Tutti Fratelli, steeds minder financiële steun krijgen onder het bewind van Bart De Wever. Ik heb het gevoel dat het om een soort afrekening gaat tegen artiesten en andere mensen van de linkse strekking. Het was te verwachten. Ik vrees dat dit nog maar het begin is, en dat het imago van Antwerpen – en niet alleen dat van Antwerpen - een flinke deuk krijgt.”

Amateuristisch beleid in Antwerpen

“Bart De Wever bekleedt vier functies. Hij is voorzitter van de grootste partij in België, Vlaams parlementslid, senator en burgemeester”, gaat Lanoye verder. “Antwerpen besturen is voor hem dus een parttime job, terwijl de stad recht heeft op een voltijds burgemeester. De Wever heeft zelf toegegeven dat hij na zes maanden burgemeesterschap uitgeperst was als een appelsien. Toch gaat hij door, en wordt Antwerpen bijgevolg niet bestuurd zoals het zou moeten. Bovendien ziet De Wever Antwerpen als een instrument voor zijn federale campagne. Dat resulteert in een amateuristisch en een te populistisch beleid in Antwerpen.”

Hypocrisie

Lanoye begrijpt dus niet waarom dertig procent van de Vlamingen aangegeven heeft voor de N-VA te zullen stemmen in 2014. “Er schuilt hypocrisie in de N-VA en zijn voorzitter. De partij wil een onafhankelijk België, maar slaagt er niet in dit duidelijk uit te spreken, noch duidelijk uit te leggen hoe het dit wil realiseren. Hun propaganda mag dan wel geniaal zijn, niemand weet wat het juist betekent. Als België splitst, zal Vlaanderen terrein verliezen op economisch vlak. Daarnaast zal het Brussel verliezen. En waarom zou je dat willen? Brussel is het Washington van Europa en de stad die België een gewicht geeft. Ik zou walgen van een Vlaamse republiek.”

Jacques Brel

De boeken van Tom Lanoye zijn recentelijk naar het Frans vertaald. “Dat het zo lang geduurd heeft, is het resultaat van de politieke situatie in Vlaanderen. Het is echt dwaas dat je als Vlaamse artiest Nederlandstalig moet zijn. Jacques Brel was ook een Vlaming die in het Frans zong. Het heeft veel tijd gekost, maar er zijn nu akkoorden tussen Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege en Franstalig minister van Cultuur Fadila Laanan. Ze bespreken samen de festivals van Cannes en Avignon... maar niet de Belgische projecten.”

Politiek statement

“Misschien moeten we een fonds oprichten om boeken meteen naar de beide talen te vertalen of om evenementen te organiseren waar een minimum aantal mensen uit beide regio’s aanwezig moet zijn? Waarom negeren we de linken tussen Vlaanderen en Wallonië in plaats van ze te versterken? Er zijn nog altijd meer overeenkomsten dan verschillen. Ik ben daar het bewijs van: ik geef ook lezingen in Wallonië, en ben fier dat ik gevraagd wordt voor het Intime Festival in het Koninklijk theater van Namen, en dat ik daar iemand als Benoît Poelvoorde kan ontmoeten.”

Aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen in oktober vorig jaar, speelde Lanoye nog een tweetalige versie van ‘Sprakeloos op de planken’. Als politiek statement kon dat tellen. “Daar zat echt een boodschap in. Maar die boodschap had men in Antwerpen duidelijk niet begrepen (lacht)”. (MI)
Bron:http://www.knack.be/nieuws/belgie/to...0365648807.htm

Hoeveel bewijs wil je dat deze onderkruiper het zoveelste instrument van het regime is, hij liegt trouwens dat hij zwart ziet want BDW is al een tijdje geen senator meer KALF.
Oud 3 augustus 2013, 16:48   #2
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Misschien moet Lanoye bij zijn volgende ontmoeting met Poelvoorde eens vragen hoeveel stukken die al in het Nederlands gegeven heeft 'als politiek statement'?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 16:50   #3
spabert
Banneling

Standaard

Ik vind Tom ne keitoffe schrijver en hij heeft dik gelijk!!!
spabert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 16:56   #4
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spabert Bekijk bericht
Ik vind Tom ne keitoffe schrijver en hij heeft dik gelijk!!!
Schrijven kan de man zeker maar van politiek kent hij niets, doen alsof een stad wordt geleid door enkel 1 man. Het klopt de burgemeester stuurt het schip maar hij staat niet voor alles in. De subsidies voor zijn culturele sector worden al jaren minder en minder, dat nu afdoen als de schuld van de wever en dan ook nog insinueren dat dat nu naar 'Flamingante' festiviteiten gaat is pure 'kwatsch'. Ik vermoed dat de man verwijst naar het Sinksenfoor incident, opnieuw bewijs dat hij de zaak niet goed gevolgd heeft want die kosten moesten toch betaald worden.

Zoals ik al zei is deze kerel nog niet eens fatsoenlijk op de hoogte van de functies van de wever, hij is geen senator meer............

Laatst gewijzigd door Maikel Joosten : 3 augustus 2013 om 16:58.
Maikel Joosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 17:36   #5
Tempura
Vreemdeling

Standaard

Als ik het me goed kan herinneren is Partick Janssens op een gegeven moment én burgemeester van Antwerpen, én voorzitter van de sossen én Vlaams parlementslid geweest.

Waar was Verontwaardigde Tom toen met zijn kritiek?
Tempura is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 17:41   #6
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempura Bekijk bericht
Als ik het me goed kan herinneren is Partick Janssens op een gegeven moment én burgemeester van Antwerpen, én voorzitter van de sossen én Vlaams parlementslid geweest.

Waar was Verontwaardigde Tom toen met zijn kritiek?
u kan het zich dus niet goed herinneren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 17:53   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De boeken van Tom Lanoye zijn recentelijk naar het Frans vertaald. “Dat het zo lang geduurd heeft, is het resultaat van de politieke situatie in Vlaanderen. Het is echt dwaas dat je als Vlaamse artiest Nederlandstalig moet zijn. Jacques Brel was ook een Vlaming die in het Frans zong. Het heeft veel tijd gekost, maar er zijn nu akkoorden tussen Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege en Franstalig minister van Cultuur Fadila Laanan. Ze bespreken samen de festivals van Cannes en Avignon... maar niet de Belgische projecten.”
Ik stel voor dat Tommie naar Wallonie verhuist, alwaar ze zeer content zullen zijn dat hij in het Nederlands schrijft, en hem onmiddellijk de nodige subsidies zullen bezorgen om zijn boeken in het Frans te laten vertalen.

Dat bedoelt hij toch neem ik aan?
Verder ga ik ervan uit dat het Waalse Gewest eens serieus werk gaat maken van de subsidiering van Will Tura, Nathalia, Bart Kaëll en zovele andere Vlaamse artisten zodat die - net zoals wij Jacques Brel hier kennen - ook in Wallonië bekend geraken.

of was dat nu net niet wat hij bedoelde?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 17:55   #8
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Als Lanoye zegt, “Er schuilt hypocrisie in de N-VA en zijn voorzitter. De partij wil een onafhankelijk België, maar slaagt er niet in dit duidelijk uit te spreken, noch duidelijk uit te leggen hoe het dit wil realiseren." kan ik hem daar alleen maar in bijtreden. Op dat vlak en trouwens ook over hoe de NVA zijn confederaal model wil bewerkstelligen heerst er een volkomen flou artistique.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 17:56   #9
simply the best
Banneling

Standaard

Mensen zoals Tommeke Holleke zijn de oorzaak dat Vlaanderen na een kleine 200 jaar nog steeds geen eigen bestuur kan voeren.

Nooit in mijn rijk gevuld leven hebben ik zo hypocriete persoon gekend... die zelfs de dood van zijn eigen moeder gebruikt/misbruikt om wat centen te verdienen.

En de linkse maar uithangen en ondertussen maar graaien. Hij kon beter zijn gazon gaan maaien.
simply the best is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 18:03   #10
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Als Lanoye zegt, “Er schuilt hypocrisie in de N-VA en zijn voorzitter. De partij wil een onafhankelijk België, maar slaagt er niet in dit duidelijk uit te spreken, noch duidelijk uit te leggen hoe het dit wil realiseren." kan ik hem daar alleen maar in bijtreden. Op dat vlak en trouwens ook over hoe de NVA zijn confederaal model wil bewerkstelligen heerst er een volkomen flou artistique.
?????????????????????
('k zal maar zelf de respons hierop geven : 'En inhoudelijk heb je niks te vertellen ?'
En mijn antwoord daarop : 'Nee, ik geef geen reet om wat de Lanoye te vertellen heeft ')
Oud 3 augustus 2013, 18:11   #11
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
om evenementen te organiseren waar een minimum aantal mensen uit beide regio’s aanwezig moet zijn?
Ik hoop dat Tom erin slaagt duidelijk uit te leggen hoe hij dit wil realiseren, anders moet ik hem nog van hypocrisie gaan verdenken.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 18:12   #12
Randa
Burgemeester

Standaard

Ik denk niet dat Wallonië zit te wachten op boeken van Tom Lanoye en wat belet hem van ze te laten vertalen en ginder uit te delen, maar het moet op kosten van de vlaamse gemeenschap, zot zijn doet geen zeer, het kriebelt alleen maar wat.
en het kon niet anders Bart De Wever is er schuld aan, jongens, jongens,
Randa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 19:34   #13
looneytoon1975
Burgemeester

looneytoon1975's schermafbeelding

Standaard Tom Lanoye vreest voor imago van Antwerpen

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130803_00680394

Weer nen onnozelaar dat zijn kwetter niet kan houden tegen de Waalse pers. Dat die z'n boeltje es pakt en rap opFLIKKERT als ie toch zo Waalsgezind is!
looneytoon1975 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 19:34   #14
looneytoon1975
Burgemeester

looneytoon1975's schermafbeelding

Standaard

Ow, dubbel, te laat gezien.
looneytoon1975 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 19:34   #15
stuyckp
Banneling

Standaard

dit is dubbel hoor.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 19:35   #16
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
Ow, dubbel, te laat gezien.
np
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 19:52   #17
The Bold Revenger
Provinciaal Statenlid

Standaard

Zeer jammer dat een goedverdienend persoon als Tom Lanoye zo egoïstisch is dat hij zijn deel van de besparingen in deze tijden van crisis niet wil bijdragen. De heer Lanoye wil dat de middenklasse nog meer afdraagt zodat de cultuursector zijn subsidies kan behouden. Ik had van iemand die zich links noemt meer sociale gevoelens en solidariteit verwacht. Klaarblijkelijk stopt die solidariteit op het punt waar het hem en zijn vrienden wat overheidsgeld kost. Opmerkelijk, zoveel gebrek aan solidariteit met de medeburgers.

Of zou Lanoye gewoon in de hand die hem voedt bijten, omdat dat zijn boekenverkoop in Wallonië ten goede zou komen? Wie sprak daar over hypocrisie?

Laatst gewijzigd door The Bold Revenger : 3 augustus 2013 om 19:54.
The Bold Revenger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 20:07   #18
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
“Terwijl er beduidend meer subsidies worden toegekend aan de festiviteiten van de flaminganten in Antwerpen, stel ik vast dat artiesten, en met name theatergezelschappen zoals Tutti Fratelli, steeds minder financiële steun krijgen onder het bewind van Bart De Wever. Ik heb het gevoel dat het om een soort afrekening gaat tegen artiesten en andere mensen van de linkse strekking. Het was te verwachten. Ik vrees dat dit nog maar het begin is, en dat het imago van Antwerpen – en niet alleen dat van Antwerpen - een flinke deuk krijgt.”
Tja. Mij lijkt het dat het linkse bestanddeel van de cultuurwereld - om in de dichotomie van Lanoye te blijven - al decennialang verwend is geweest. Wat is er op tegen om wat meer diversiteit in het aanbod te pompen? Het is niet door eenheidsworst te bakken dat je het imago van Antwerpen als cultuurstad verbetert. Wat ik de voorbije jaren aan theatervoorstellingen zag was qua maatschappijkritische ideeën vaak hemeltergend simplistisch en dat is precies wat je krijgt als alle neuzen in dezelfde richting staan: gebrek aan evolutie, verrassing en confrontatie.

Citaat:
“Bart De Wever bekleedt vier functies. Hij is voorzitter van de grootste partij in België, Vlaams parlementslid, senator en burgemeester”, gaat Lanoye verder. “Antwerpen besturen is voor hem dus een parttime job, terwijl de stad recht heeft op een voltijds burgemeester. De Wever heeft zelf toegegeven dat hij na zes maanden burgemeesterschap uitgeperst was als een appelsien. Toch gaat hij door, en wordt Antwerpen bijgevolg niet bestuurd zoals het zou moeten. Bovendien ziet De Wever Antwerpen als een instrument voor zijn federale campagne. Dat resulteert in een amateuristisch en een te populistisch beleid in Antwerpen.”
Hij heeft gelijk als hij stelt dat het burgemeesterschap van Antwerpen en het voorzittersschap van de N-VA te veel zijn voor één man zijn. Alleen is dat niet zijn oprechte bekommernis. Hij wil slechts bekomen dat De Wever geen rol meer speelt in de verkiezingen van 2014, in de hoop dat de N-VA haar peilingpotentieel niet ten volle zal kunnen verzilveren. Daarvoor is hij zelfs bereid het burgemeestersschap van de De Wever als prijs te aanvaarden. Een sterk staaltje van... hypocrisie.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 20:08   #19
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Lanoye wisselt verstandige uitspraken af met onwaarheden, zoals gewoonlijk.

"Het is echt dwaas dat je als Vlaamse artiest Nederlandstalig moet zijn."

Hoezo?

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 20:10   #20
spabert
Banneling

Standaard

Volgens mij is Tom een toekomstige nobelprijswinnaar net zoals Hugo.
Zeker weten!
spabert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be