Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2013, 06:39   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard De kracht van de verandering (SZ)

Er wordt maar steeds gezeikt (niet door JM DD) dat de N-VA de sociale zekerheid wil afbouwen en daardoor de mensen in de armoede drijft.

Hieronder kan je de visie lezen van N-VA kamerlid Nadia Sminate, een visie waarmee ik het eens ben.

Ziekte mag geen enkele reis zijn richting armoede en sociale uitsluiting

N-VA-Kamerlid Nadia Sminate wil, naast de zorg, individuele begeleiding door arbeidsexperten zodat elke arbeidsongeschikte, ieder naar zijn of haar mogelijkheden, terug aan het werk kan in een (aan)gepaste job.

Sminate: "Steeds meer mensen vervreemden van de arbeidsmarkt. Momenteel zijn er 300.000 langdurig zieken (meer dan een jaar arbeidsongeschikt) en 400.000 mensen die minder lang dan een jaar ziek zijn. Het blijkt erg moeilijk om ze terug aan het werk te krijgen. Elke arbeidsongeschikte heeft - nog meer dan op een uitkering – recht op een sociaal en professioneel leven."

Sminate stelt vast dat ziekte of ongeval meer en meer een enkele reis richting armoede en sociale uitsluiting wordt.

"Er is geen aangepast mechanisme om die mensen terug aan het werk te krijgen. Nu moeten de controlerende artsen van de ziekenfondsen zich daarmee bezighouden. Zij hebben onvoldoende kennis van de arbeidsmarkt en van de specifieke arbeidsomstandigheden van het ziekenfondslid." Uit een antwoord van de minister van Sociale Zaken Onkelinx blijkt dat er in 2012 in alle ziekenfondsen samen amper 336 adviserend-geneesheren actief waren.

Het Kamerlid wijst erop dat de ziekenfondsarts rekening moet houden met de arbeidsongeschikte, als persoon in zijn totaliteit, met het beroep of de beroepen die die persoon heeft uitgeoefend en zou kunnen uitoefenen, en met het verdienvermogen wanneer hij eventueel nog zou kunnen werken: geen gemakkelijke taak, zelfs niet voor een arts.

Volgens Sminate heeft elke arbeidsongeschikte onvoorwaardelijk recht op de beste medische verzorging maar de re-integratie op de arbeidsmarkt is volgens haar niet zozeer een taak voor de controlearts van het ziekenfonds. Arbeidsongeschikten moeten in de eerste plaats op individuele basis door arbeidsexperten begeleid worden zodat ieder naar zijn of haar mogelijkheden terug aan het werk kan.

Sminate verwijst naar de situatie in Nederland. Daar is één instelling verantwoordelijk voor de uitkeringen en dat voor verschillende verzekeringen waaronder de ziekte- én werkloosheidsverzekering. Doordat ze heel wat verzekeringen beheren zijn er ook minder problemen met bijvoorbeeld activering en gegevensuitwisseling. Door procesoptimalisaties en synergiën zijn de Nederlanders er bovendien ook nog eens in geslaagd sinds 2005 bijna één miljard te besparen in werkingskosten.

Sminate: "Voor de N-VA moet de sociale zekerheid ten dienste van de burgers staan en niet van de zuilen. Wij willen geenszins de sociale bescherming afbouwen. Als de N-VA spreekt over een hervorming van de sociale zekerheid dan willen wij in de eerste plaats ingrijpen in de structuren. Nu is die structuur duur, log en niet efficiënt."

Auteur: Nadia Sminate, Kamerlid
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2013, 07:50   #2
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Er wordt maar steeds gezeikt (niet door JM DD) dat de N-VA de sociale zekerheid wil afbouwen en daardoor de mensen in de armoede drijft.

Hieronder kan je de visie lezen van N-VA kamerlid Nadia Sminate, een visie waarmee ik het eens ben.

Ziekte mag geen enkele reis zijn richting armoede en sociale uitsluiting

N-VA-Kamerlid Nadia Sminate wil, naast de zorg, individuele begeleiding door arbeidsexperten zodat elke arbeidsongeschikte, ieder naar zijn of haar mogelijkheden, terug aan het werk kan in een (aan)gepaste job.

Sminate: "Steeds meer mensen vervreemden van de arbeidsmarkt. Momenteel zijn er 300.000 langdurig zieken (meer dan een jaar arbeidsongeschikt) en 400.000 mensen die minder lang dan een jaar ziek zijn. Het blijkt erg moeilijk om ze terug aan het werk te krijgen. Elke arbeidsongeschikte heeft - nog meer dan op een uitkering – recht op een sociaal en professioneel leven."

Sminate stelt vast dat ziekte of ongeval meer en meer een enkele reis richting armoede en sociale uitsluiting wordt.

"Er is geen aangepast mechanisme om die mensen terug aan het werk te krijgen. Nu moeten de controlerende artsen van de ziekenfondsen zich daarmee bezighouden. Zij hebben onvoldoende kennis van de arbeidsmarkt en van de specifieke arbeidsomstandigheden van het ziekenfondslid." Uit een antwoord van de minister van Sociale Zaken Onkelinx blijkt dat er in 2012 in alle ziekenfondsen samen amper 336 adviserend-geneesheren actief waren.

Het Kamerlid wijst erop dat de ziekenfondsarts rekening moet houden met de arbeidsongeschikte, als persoon in zijn totaliteit, met het beroep of de beroepen die die persoon heeft uitgeoefend en zou kunnen uitoefenen, en met het verdienvermogen wanneer hij eventueel nog zou kunnen werken: geen gemakkelijke taak, zelfs niet voor een arts.

Volgens Sminate heeft elke arbeidsongeschikte onvoorwaardelijk recht op de beste medische verzorging maar de re-integratie op de arbeidsmarkt is volgens haar niet zozeer een taak voor de controlearts van het ziekenfonds. Arbeidsongeschikten moeten in de eerste plaats op individuele basis door arbeidsexperten begeleid worden zodat ieder naar zijn of haar mogelijkheden terug aan het werk kan.

Sminate verwijst naar de situatie in Nederland. Daar is één instelling verantwoordelijk voor de uitkeringen en dat voor verschillende verzekeringen waaronder de ziekte- én werkloosheidsverzekering. Doordat ze heel wat verzekeringen beheren zijn er ook minder problemen met bijvoorbeeld activering en gegevensuitwisseling. Door procesoptimalisaties en synergiën zijn de Nederlanders er bovendien ook nog eens in geslaagd sinds 2005 bijna één miljard te besparen in werkingskosten.

Sminate: "Voor de N-VA moet de sociale zekerheid ten dienste van de burgers staan en niet van de zuilen. Wij willen geenszins de sociale bescherming afbouwen. Als de N-VA spreekt over een hervorming van de sociale zekerheid dan willen wij in de eerste plaats ingrijpen in de structuren. Nu is die structuur duur, log en niet efficiënt."

Auteur: Nadia Sminate, Kamerlid
Praat jij wel eens met Nederlanders, die nu vastzitten in een geprivatiseerd ziekenfonds, waarvan de na Voorhoevens beslissing de verzekering gegeven werd dat de gezondheidspakketten en de prijzen door de staat onder controle zouden worden gehouden.
Waar managers beslissen waar je geopereerd word en tussendoor ziekenhuizen sluiten, die door diezelfde managers door zichzelf heerlijke top lonen uit te betalen zwaar in het verlies zitten.
Wil je dat de huisdokters, je bij hartklachten, je als Nederlander de goede raad geven om je in een Belgisch ziekenhuis te laten opnemen omdat er wachttijden tot 3 maanden zijn om je te laten dotteren of een stent te plaatsen.

Ga even in Belgische grens ziekenhuizen kijken hoeveel Nederlanders er liggen.

Met die zuilen heeft ze gelijk, maar waar ze naartoe willen is hetzelfde als in Nederland. Een winstfabriek van de gezondheidszorg maken.

Die 1 miljard besparing in Nederland is volledig op de kap van de Nederlandse patiënt en op het verplegend personeel.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2013, 07:59   #3
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik snap niet wat er sociaal is aan gaan werken (zeg ik als persoon met (sociale) handicap).
Stel u voor zeg: uw sociaal leven dat alleen uit collega's bestaat... Vaak gaat het dan om marginaal gespuis.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2013, 08:03   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Praat jij wel eens met Nederlanders, die nu vastzitten in een geprivatiseerd ziekenfonds, waarvan de na Voorhoevens beslissing de verzekering gegeven werd dat de gezondheidspakketten en de prijzen door de staat onder controle zouden worden gehouden.
Waar managers beslissen waar je geopereerd word en tussendoor ziekenhuizen sluiten, die door diezelfde managers door zichzelf heerlijke top lonen uit te betalen zwaar in het verlies zitten.
Wil je dat de huisdokters, je bij hartklachten, je als Nederlander de goede raad geven om je in een Belgisch ziekenhuis te laten opnemen omdat er wachttijden tot 3 maanden zijn om je te laten dotteren of een stent te plaatsen.

Ga even in Belgische grens ziekenhuizen kijken hoeveel Nederlanders er liggen.

Die 1 miljard besparing in Nederland is volledig op de kap van de Nederlandse patiënt en op het verplegend personeel.
Ik denk niet dat het daar over gaat, begrijpend leren lezen zou dit forum een niveau hoger tillen.
Oud 25 augustus 2013, 08:04   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik snap niet wat er sociaal is aan gaan werken (zeg ik als persoon met (sociale) handicap).
Stel u voor zeg: uw sociaal leven dat alleen uit collega's bestaat... Vaak gaat het dan om marginaal gespuis.
Natuurlijk is dit niet sociaal, anderen voor u laten werken, terwijl je toch nog een aantal dingen kunt doen, dat is pas sociaal.
Oud 25 augustus 2013, 08:11   #6
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is dit niet sociaal, anderen voor u laten werken, terwijl je toch nog een aantal dingen kunt doen, dat is pas sociaal.
Een aantal dingen? Slechtbetaalde kutjobs tussen andere sociale gevallen.
Bandwerk. Foert! Dat ze mij eens deftig begelijden op andere gebieden. Want die handicap is niet zomaar "niet kunnen werken. Stel u voor dat ik dat doe puur uit principe. Niet deftig geholpen worden met de stoornis, dat is pas asociaal. Moesten ze mij daarbij helpen van af er vermoedens waren van de stoornis (ASS), en moest ik op sociaal vlak gebeterd zijn, dan zou mij werkloosheid misschien wel als asociaal kunnen bestempeld worden. Maar bandwerk doen "omdat ik dan teminste nog iets kan", daar trap ik niet in.
Als mensen in het sociale leven mij niet moeten hebben/helpen, dan werkgevers ook niet!

Mensen schieten pas wakker van uw problemen als ge erdoor 'n uitkering krijgt. Maar ze schieten niet wakker om u te helpen, wel om u als profiteur te zien.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 25 augustus 2013 om 08:12.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2013, 08:30   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Een aantal dingen? Slechtbetaalde kutjobs tussen andere sociale gevallen.
Bandwerk. Foert! Dat ze mij eens deftig begelijden op andere gebieden. Want die handicap is niet zomaar "niet kunnen werken. Stel u voor dat ik dat doe puur uit principe. Niet deftig geholpen worden met de stoornis, dat is pas asociaal. Moesten ze mij daarbij helpen van af er vermoedens waren van de stoornis (ASS), en moest ik op sociaal vlak gebeterd zijn, dan zou mij werkloosheid misschien wel als asociaal kunnen bestempeld worden. Maar bandwerk doen "omdat ik dan teminste nog iets kan", daar trap ik niet in.
Als mensen in het sociale leven mij niet moeten hebben/helpen, dan werkgevers ook niet!

Mensen schieten pas wakker van uw problemen als ge erdoor 'n uitkering krijgt. Maar ze schieten niet wakker om u te helpen, wel om u als profiteur te zien.
Het lijden zal je toch zelf moeten doen.

En als je het goed leest, gaat hen nu net daarom, het begeleiden van mensen.

Nu gaan de dokters ervan uit, dat is / was je werk, je kan dat niet meer, dus je vliegt op de ziekenkas.

Het voorstel van de N-VA is, je kan dit en dat inderdaad niet meer, maar dat en dat en .... kan je nog wel, we begeleiden je naar een nieuwe job.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 25 augustus 2013 om 08:31.
Oud 25 augustus 2013, 08:47   #8
spabert
Banneling

Standaard

Vrienden,

Subocaj is (weeral) de enige die klaar kijkt in deze materie,

de sociale zekerheid in ons landje werkt keigoed voor nederlanders

dat is toch geweldig, of niet soms?
spabert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2013, 09:51   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat het daar over gaat, begrijpend leren lezen zou dit forum een niveau hoger tillen.
Inderdaad.

Dit is wat waar het over gaat:

Citaat:
In België spelen de vakbonden/zuilen, in tegenstelling tot in Nederland een (peperdure maar compleet overbodige) rol.

Citaat:
In België spelen de zuilen/vakbonden, in tegenstelling tot in Nederland, een (peperdure maar compleet overbodige) rol.

In Nederland kan het, wat betreft de ziekenzorg, idd beter, maar Nederland heeft geen miljardenschuld zoals België. Op termijn dragen daar ook de zieken de gevolgen van.
Oud 25 augustus 2013, 10:01   #10
subocaj

Standaard

Citaat:
Lijkt me wel, als je dat nu eens zou willen doen staan we al een stuk verder.
Oud 25 augustus 2013, 10:05   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Elke arbeidsongeschikte weer aan het werk.

Misschien ligt het aan mij, maar ik meen daar enige tegenstelling in te bespeuren.
Oud 25 augustus 2013, 10:06   #12
knip
Gouverneur

knip's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spabert Bekijk bericht
Vrienden,

Subocaj is (weeral) de enige die klaar kijkt in deze materie,

de sociale zekerheid in ons landje werkt keigoed voor nederlanders

dat is toch geweldig, of niet soms?
Inderdaad FANTASTISCH. We moeten nog meer geld in de sociale zekerheid pompen. Ik vind dat we een helpende hand moeten zijn voor veel landen. De vlaamse belastingsbetaler verdient momenteel toch nog te veel. Daar is dus nog heel wat te halen
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2013, 10:08   #13
knip
Gouverneur

knip's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Misschien ligt het aan mij, maar ik meen daar enige tegenstelling in te bespeuren.
Als nen blinde een gevangenis kan in het oog houden dan moet er toch nog heel wat mogelijk zijn...
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2013, 10:13   #14
Nar
Burgemeester

Nar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Arbeit macht frei ! Stem n-va! Dit forum moet ontbonden worden zodat al die werkloze autisten hier die de n-va een slechte naam geven zichzelf van het leven benemen of uit verveling werk gaan zoeken. Nadia Sminate heeft groot gelijk. De slavernij moet terug ingevoerd worden. Wie een uitkering wenst moet er iets voor terug doen.
Oud 25 augustus 2013, 10:35   #15
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Inderdaad.

Dit is wat waar het over gaat:
Het gaat over de winstmachine ziekenzorg, die in Nederland is ingevoerd en die N-VA hier ook wil invoeren.

Citaat:
In België spelen de vakbonden/zuilen, in tegenstelling tot in Nederland een (peperdure maar compleet overbodige) rol.
Klopt, maar je maakt het op de Nederlandse manier, die ze als voorbeeld aanhaalt, niet goedkoper of beter voor de patiënt.

In de pakketten worden ieder jaar voorzieningen geschrapt en de premie is voor diegenen die toch het volledige pakket willen behouden bijna verdubbeld.

Citaat:
In Nederland kan het, wat betreft de ziekenzorg, idd beter, maar Nederland heeft geen miljardenschuld zoals België. Op termijn dragen daar ook de zieken de gevolgen van.
Toevallig is vorige maand een ziekenhuis in Spijkernisse failliet verklaard door het mismanagement van de duurbetaalde "top" managers.
Leeggezogen door het topmanagement, patiënten en verplegend personeel kunnen het nu verder uitzoeken.
Nederland kan je met zijn bijna 20 miljoen inwoners moeilijk vergelijken met een stad staatje als Vlaanderen van 6 miljoen, dat zij voorstaat.

En dan wil ze beweren dat met een vergrijzende bevolking de gezondheidszorg, niet duurder word.
Op welke planeet leeft die?

Als je de verzorging op de patiënt afschuift, zoals in de ouderenzorg, waar de familie de kleine zorgen, wassen, voeden, luiers verversen, etc. in het bejaardenhuis zoveel mogelijk moet overnemen, om het zogezegd betaalbaar te houden.

Laatst gewijzigd door subocaj : 25 augustus 2013 om 10:36.
Oud 25 augustus 2013, 10:55   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knip Bekijk bericht
Als nen blinde een gevangenis kan in het oog houden dan moet er toch nog heel wat mogelijk zijn...
De theorie erachter is simpel, men weet dat Marokkanen de meerderheid uitmaken in de gevangenis en dat ze bang hebben van honden.

Vandaar de blinde met zijn hond.

En de directeur zelf die denkt, die Marokkaanse vrouwen die worden toch geneukt door de nonkels en de neven, dus ik kan daar ook nog bij.
Oud 25 augustus 2013, 11:02   #17
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

België is nu eenmaal het meest verzuilde west-europese land. Pak dat aan, en het is gedaan met le apenland.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2013, 13:44   #18
Ill Duce
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat heb je correct opgemerkt.
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2013, 13:53   #19
Ill Duce
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nar Bekijk bericht
Arbeit macht frei ! Stem n-va! Dit forum moet ontbonden worden zodat al die werkloze autisten hier die de n-va een slechte naam geven zichzelf van het leven benemen of uit verveling werk gaan zoeken. Nadia Sminate heeft groot gelijk. De slavernij moet terug ingevoerd worden. Wie een uitkering wenst moet er iets voor terug doen.
Jij lijkt me een niet zo bijster intelligent specimen. Minder intelligente specimen zijn doorgaans een gevaar voor anderen. Feitelijk kom je wel in aanmerking voor een benzeeninjectie. Of een goelag naar keuze. Siberië is een aanrader.

Je spreekt over slavenarbeid, maar hebt heel waarschijnlijk geen ervaring in de desbetreffende sektor.

Geen nood, zoals ik reeds aanhaalde kan ik de oplossing bieden voor uw ervaringsdeficiet.
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2013, 14:00   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce Bekijk bericht
Dat heb je correct opgemerkt.
Ik heb soms de indruk dat men bij de N-VA zoveel mogelijk mensen schoffeert, om een pak minder stemmen te halen volgende keer, zodat ze hun programma kunnen laten vallen en traditio worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be