Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2013, 12:37   #1
Salah
Banneling

Standaard Zo kook je halal

Zo kook je halal:

Citaat:
Halal is Arabisch voor ‘rein’ en is een term om aan te duiden wat voor moslims toegestaan is. Haram betekent ‘onrein’ en is juist verboden. Anders dan ‘koosjer’ in het joodse geloof, dat alleen betrekking heeft op voedselvoorschriften, gaan halal en haram ook over het gedrag van mensen. Toch kennen we het voornamelijk als een verzameling spijswetten waar moslims zich aan moeten houden. Die wetten zijn gebaseerd op de Koran (heilig boek van moslims), de Soenna (de traditie en levensloop van de profeet Mohammed) en de islamitische rechtspraak van erkende islamitische geleerden.

Halal staat ook voor een bepaalde levensstijl, waarin moslims bewust bepaalde voedingsmiddelen consumeren, met respect voor cultuur en traditie. Soms denken mensen dat halal hetzelfde is als Arabisch eten, maar niet alle Arabieren zijn moslims en ook in niet-Arabische keukens zijn er moslims, zoals in Indonesië.
Bestudeer de voedingsregels

Groente, fruit en noten

Alle soorten groente, fruit en noten zijn halal.

Vlees en vis

Alle varkensvlees is per definitie onrein en moslims mogen het dus niet eten. Ook producten van varkens (bloed, botten) zijn verboden. Voor veel andere veesoorten geldt dat het dier ritueel geslacht moet zijn om als halal beschouwd te worden. Lees meer over rituele slachting in de hoedoe: ‘hoe vind ik een halal slager’.

Wilde dieren die als jachtdier zijn gedood, zijn toegestaan mits ze van reine oorsprong zijn en de gezondheid niet kunnen schaden. Niet-toegestane dieren zijn wilde zwijnen en roofdieren met hoektanden, klauwtanden en slagtanden. De jacht moet overigens door een moslim worden uitgevoerd. De jager moet een hond bij zich hebben die de prooi niet doodbijt. De jager moet het dier zo snel mogelijk slachten en hierbij een gebed uitspreken.

Vissen en zeedieren zijn toegestaan, mits ze niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Sommige zoetwaterdieren en zelfgekweekte paling zouden dat wel kunnen zijn en zijn dus niet toegestaan. Vis afkomstig uit stilstaand water wordt als onrein gezien.

Melkproducten en eieren

Eieren en melk zijn toegestaan. Het is onduidelijk of kaas is toegestaan omdat er soms stremsel afkomstig van een niet-halal geslacht rund of geit inzit. Veel moslims vermijden kaas als de herkomst onduidelijk is.

In voedsel verwerkte ingrediënten

Veel soorten snoep en chocolade zijn niet toegestaan omdat hier gelatine in verwerkt zit. Gelatine is een dierlijk product en wordt normaal gesproken niet gemaakt van geoorloofde en ritueel geslachte dieren. Er bestaat ook halal gelatine, maar agar-agar en gemodificeerd zetmeel zijn plantaardig en ook oké.

Proost alcoholvrij

Wil je het glas heffen, dan doe je dat met een alcoholvrije drank. Alcohol en afleidingen daarvan zijn verboden voor moslims. Ook wijnazijn mag niet, en wijn door een stoofpot (ook al is de alcohol verdampt) is ook niet toegestaan.

Let op met koken

Halal koken is veel minder strikt dan koosjer als het om de bereiding van eten gaat. Maar opletten is geboden! Bakken doe je in olie of margarine van plantaardige oorsprong. Maak je een saus, dan gebruik je een groentefond in plaats van een dierlijke fond als basis. Omdat alcohol en ook alle afleidingen verboden zijn, gebruik je natuurazijn in plaats van wijnazijn voor het aanmaken van de sla. Daarnaast moet het halal-eten strikt gescheiden worden van niet-halal eten, zowel bij het bewaren als bereiden.

Let op de certificering

Sommige producenten zetten ‘halal’ op hun verpakking om moslimconsumenten aan te trekken. Maar een product is pas echt halal als er een certificaat op staat. Vooral moslims in westerse landen letten hier extra goed op, omdat halal niet bij wet geregeld is. Halal vlees en halal vleesproducten zijn te herkennen aan de certificeringen Tayyib en Halal Correct. Halal Tayyib wordt geregeld door de stichting Halal Voeding en Voedsel, die met een eigen keuringsdienst het ritueel slachten en verdere voedselverwerking controleert, onder toezicht van imams.
http://www.hoedoe.nl/eten-drinken/ha...-kook-ik-halal
Salah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2013, 12:40   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  threadfailure.png‎
Bekeken: 229
Grootte:  35,6 KB
ID: 91295  

Oud 26 augustus 2013, 12:45   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooral moslims in westerse landen letten hier extra goed op, omdat halal niet bij wet geregeld is.
hahaha... nee, wij hebben onze eigen 21ste eeuwse voedsel en hygiene wetten en daar kunnen de halalmensen nog een puntje aan zuigen. En indien ze ONZE hygienische wetten overtreden krijgen ze boete én straf!
tadaaa.....

Citaat:
Omdat alcohol en ook alle afleidingen verboden zijn, gebruik je natuurazijn in plaats van wijnazijn voor het aanmaken van de sla.
nog leuker: De Blauwe Hand is natuurazijn van 7°.

Citaat:
Alle azijn wordt gemaakt met alcohol als basisgrondstof.
Witte en rode wijnazijn zijn een resultaat van de verzuring van witte of rode wijn. Die verzuring wordt geactiveerd door bacteriën die bijvoorbeeld door fruitvliegjes overgebracht worden.
Sherry, appel- of ciderazijn en moutazijn hebben als basis verzuurde sherry, appelwijn of cider en (mout)bier als grondstof.
Elke andere alcoholische drank (vruchtenwijn) kan gemakkelijk omgezet worden tot azijn door inwerking van de juiste bacteriën!

De zogenaamde natuurazijn wordt onder andere gemaakt met als basis suiker die door vergisting omgezet wordt tot alcohol. (Vroeger in de streek hier heette dat: geheimstook..!)
Evengoed kan er synthetisch azijnzuur (ijsazijn) aangelengd worden met water. Het resultaat blijft altijd hetzelfde, er wordt azijnzuur gevormd! E 260 genoemd als additief...
Dat heb ik vroeger in Afrika veel toegepast. Azijnzuur van bij de apotheek aangelengd met water tot er een concentratie van ongeveer zes procent zuur ontstond... Niemand is er aan doodgegaan.. (Hoop ik toch)

Naargelang waarvoor de azijn moet dienen wordt het synthetisch azijnzuur in de fabriek aangelengd met water tot iets tussen de 4 en de 9% procent azijnzuur. Omdat het eindproduct synthetisch gemaakt is betekent dit niet dat deze azijn schadelijk zou zijn... integendeel compleet ongevaarlijk.

De Blauwe Hand bijvoorbeeld bevat 7% azijnzuur! Hoe die azijn juist gemaakt wordt is nergens op de verpakking terug te vinden. Alcoholazijn staat aangegeven op de fles. Waarschijnlijk door de omzetting van alcohol tot azijn want de eerste fabriek van De Blauwe Hand was gekoppeld aan een jeneverstokerij! Maar dat betekent nu niets meer...

Alle synthetische en natuurlijke azijn heeft dus alcohol als basis...
http://blog.seniorennet.be/keukenver...php?ID=1112382

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 26 augustus 2013 om 12:49.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2013, 12:54   #4
giserke
Banneling

Standaard

Salah, ik zoek nog een typische halal menu met koteletjes.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2013, 12:57   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Salah, ik zoek nog een typische halal menu met koteletjes.
laat het man! Dan worden die arme varkentjes ook nog eens onverdoofd de keel overgesneden. laat die beestjes maar aan ons.

Trouwens: ik mis mijn spaarvarkentjes in de banken. Dat mag ook niet meer om de moslims geen onreinheidsgevoel te geven zeker?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 26 augustus 2013, 13:00   #6
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
paar vraagjes :

is wie (of wanneer die) de bereiding doet ook van enige invloed op het halal zijn ?

is de bewaring van verschillende producten ook van tel ?

dank
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2013, 13:01   #7
Salah
Banneling

Standaard

Iedereen eet vaak halal zonder dat die dat weet, waarom doet men dat niet ineens altijd?

Citaat:
Veel kans dat u halal eet zonder dat u het weet

"Er is veel kans dat u halal vlees eet zonder dat u het weet. Voor lams- en schapenvlees is dat zeker het geval gezien het aandeel van de halal geslachte dieren in het totaal dat in België op de markt komt". Dat zei Dirk Lips, voorzitter van de Raad voor Dierenwelzijn, in een debat tijdens het Radio 1-programma Peeters & Pichal.

Volgens Lips is dit een probleem. "Ik denk dat de meeste Belgen dat niet zouden willen, moesten ze het weten. Ikzelf zou het als dierenactivist in ieder geval heel erg vinden moest ik vlees eten van een dier dat onverdoofd (halal dus) geslacht werd".

Tijdens de uitzending werd ook melding gemaakt van een ingezonden reactie van een werknemer van Delhaize die zegt dat veel Belgen niet alleen halal schapen- maar ook halal kalfsvlees eten zonder het te weten. Maar welke geloofwaardigheid daaraan gehecht mag worden, is onduidelijk.
http://www.vandaag.be/binnenland/715...-het-weet.html

Laatst gewijzigd door Salah : 26 augustus 2013 om 13:02.
Oud 26 augustus 2013, 13:02   #8
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
hahaha... nee, wij hebben onze eigen 21ste eeuwse voedsel en hygiene wetten en daar kunnen de halalmensen nog een puntje aan zuigen. En indien ze ONZE hygienische wetten overtreden krijgen ze boete én straf!
tadaaa.....

nog leuker: De Blauwe Hand is natuurazijn van 7°.

http://blog.seniorennet.be/keukenver...php?ID=1112382
ik vermoed dat verwoedde halal-aanhangers dan citroen of limoen zullen gebruiken ipv azijn, niet ?
Oud 26 augustus 2013, 13:37   #9
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen eet vaak halal zonder dat die dat weet, waarom doet men dat niet ineens altijd?
Omdat het ons weinig kan schelen of er nu iemand gebedjes heeft gepreveld bij het slachten van vlees? Dat eten verandert er voor ons niet voor.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2013, 13:38   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik vermoed dat verwoedde halal-aanhangers dan citroen of limoen zullen gebruiken ipv azijn, niet ?
ik hoop het voor hen! anders wacht hen het eeuwigdurende hellevuur met steeds vers vel dat verbrandt.
Ik vraag me af waarom ze daar niet zelf zijn opgekomen.

Oud 26 augustus 2013, 13:40   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

http://www.vandaag.be/binnenland/715...-het-weet.html
Daarom ijver ik voor een niet-halal label. Ik WEIGER onverdoofd geslacht vlees te eten dat ENKEL door moslims mag worden geslacht en verhandeld (overtreding van onze anti-discriminatiewetten). Zolang men die halal toestand blijft toestaan en de wetten overtreden ijver ik voor een niet-halal keurmerk waar géén moslim bij de slacht en de verhandeling aanwezig was en waarbij de dieren geslacht zijn volgens onze eigen democratisch besliste wetten.

Laatst gewijzigd door circe : 26 augustus 2013 om 13:54.
Oud 26 augustus 2013, 13:43   #12
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik WEIGER onverdoofd geslacht vlees te eten.
Dat zijn toch al 150 dagen per jaar dat je op dat vlak niet gezondigd hebt.
Oud 26 augustus 2013, 13:45   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Salah, kijk je nog eens naar mijn vragen (in post 6 en 8)
Oud 26 augustus 2013, 13:48   #14
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoog tijd dat een regering aan de macht komt die heel die santeboetiek teniet doet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2013, 13:50   #15
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Omdat het ons weinig kan schelen of er nu iemand gebedjes heeft gepreveld bij het slachten van vlees? Dat eten verandert er voor ons niet voor.
Shit !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2013, 13:52   #16
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn toch al 150 dagen per jaar dat je op dat vlak niet gezondigd hebt.
ik vrees dat je hier in de fout gaat: ik eet hoofdzakelijk mager varkensvlees, kip en vis, enkel en alleen al om deze reden.

(de kip is niet echt halal tenzij ze kip per kip hun gebedje hebben gepreveld. En die beestjes worden wel onmiddellijk de kop afgekapt, na vergassing.
Dus daar sta je met je halal kip in de hel! Dat scheelt per kip zeker 25 maagden!

Laatst gewijzigd door circe : 26 augustus 2013 om 13:53.
Oud 26 augustus 2013, 14:39   #17
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Halal koken is veel minder strikt dan koosjer als het om de bereiding van eten gaat. Maar opletten is geboden! Bakken doe je in olie of margarine van plantaardige oorsprong. Maak je een saus, dan gebruik je een groentefond in plaats van een dierlijke fond als basis. Omdat alcohol en ook alle afleidingen verboden zijn, gebruik je natuurazijn in plaats van wijnazijn voor het aanmaken van de sla. Daarnaast moet het halal-eten strikt gescheiden worden van niet-halal eten, zowel bij het bewaren als bereiden.
In gewoon rijp fruit en in fruitsappen zitten nochtans ook sporen alcohol. Kan ook niet anders, want in de lucht zit natuurlijke gist die in het fruit kan binnendringen door gaatjes of scheurtjes in de pel.
Als je wat rondzoekt op het net vind je een alcohol volume tussen 0,1% en 2% in azijn en tussen 0,03% en 0,3% in fruit en fruitsap.
Dus ook geen fruit meer eten/drinken.
Oud 26 augustus 2013, 14:48   #18
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

ribbetjes

bbq
Oud 26 augustus 2013, 14:48   #19
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Zo kook je halal:

* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2013, 14:55   #20
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
In gewoon rijp fruit en in fruitsappen zitten nochtans ook sporen alcohol. Kan ook niet anders, want in de lucht zit natuurlijke gist die in het fruit kan binnendringen door gaatjes of scheurtjes in de pel.
Als je wat rondzoekt op het net vind je een alcohol volume tussen 0,1% en 2% in azijn en tussen 0,03% en 0,3% in fruit en fruitsap.
Dus ook geen fruit meer eten/drinken.
Inderdaad, een hoop van de geurstoffen/smaakstoffen zijn gebaseerd op alcoholen. Als echt alle consumptie van alcohol verboden is dan zondigt elke Moslim over de hele wereld constant.

Die muntthee die de Arabieren zo graag drinken bv., het grootste deel van de smaak komt van een cyclisch alcohol.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be