Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 9 september 2013, 21:23   #1
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard Ontvoerde leerkracht getuigd: regering Syrië heeft niks te maken met de gifgas aanval

http://www.demorgen.be/dm/nl/9616/On...erlakken.dhtml

Het deel in kwestie:
Citaat:
Regering = onschuldig
Bij zijn terugkeer in België heeft Piccinin aan verschillende media verklaringen afgelegd over het gebruik van chemische wapens in Syrië. "Het is onze morele plicht om het te zeggen. Het is niet de regering van Bashar al-Assad die saringas of ander gas heeft gebruikt in de buitenwijken van Damascus. We zijn daar zeker van op basis van een gesprek dat we gehoord hebben", aldus Piccinin.

"We moeten momeneel veel voorbehoud maken bij die verklaringen. Ze moeten door professionals geanalyseerd worden. Daarna is het wachten op een eventueel initiatief van het federaal parket", aldus Reynders. De MR-minister herhaalde ook dat reizen naar Syrië sterk wordt afgeraden door Buitenlandse Zaken.
De italiaanse journalist is de voorzichtigheid zelve. Het gesprek heeft hij ook zo gehoord, maar hij wil er geen geloofwaardigheid aan hangen
Citaat:
Engels gesprek
De Italiaanse journalist Domenico Quirico die samen met Piccinin werd vastgehouden in Syrië zegt met La Stampa zegt Quirico dat hij geen bewijzen heeft voor die stelling van Piccinin. "De deur van de kamer waar ze ons gevangen hielden, stond op een kier. Op die manier konden we een gesprek opvangen in het Engels. Het ging om een gesprek in het Engels via Skype. Tijdens dat gesprek werd gezegd dat de gasaanval in twee wijken van Damascus het werk was van de rebellen en bedoeld was als provocatie om zo het westen aan te sporen om in te grijpen", aldus Quirico.

Dwaze uitspraak
Quirico benadrukt dat hij geen enkele aanwijzing heeft over "de geloofwaardigheid van de uitlatingen of over de identiteit van de betrokkenen". "Ik kan dus absoluut niet met zekerheid zeggen of dat gesprek gebaseerd was op feiten of op geruchten. Het zou dus dwaas zijn om te zeggen dat ik zeker weet dat de gasaanval niet het werk was van Assad".
De rebellen zouden dus zelf niet weten of ze iets gedaan hebben of niet.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline  
Oud 9 september 2013, 21:40   #2
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen is de VS, door openlijk Al Quadia en de criminele bendes te steunen, zijn eigen graf aan het delven. Het laatste restje geloofwaardigheid smelt hiermee weg. Want het is uiteraard niet om de Syrische bevolking te doen, maar om puur geopolitieke redenen: tegen Rusland en Iran.

Ondertussen beginnen meer en meer mensen pro Assad te worden, zelfs binnen de VS zelf. Men ziet ook dat Bashar Al Assad een redelijke mens waar mee te praten valt, heel in tegenstelling tot de criminele bendes die enkel tot doel hebben dood en verderf te zaaien. De zgn "oppositie" heeft altijd het gesprek geweigerd. Dat zegt al genoeg. Ik denk dat in Huis Van Afgevaardigden in de VS die boodschap langzaam maar zeker aan het doordringen is. De slimme zet van de Syrische regering en de Russen om de chemische wapens af te geven aan de internationale gemeenschap, maakt een militaire interventie tegen chemische wapens nu wel helemaal overbodig, tenzij er andere - zionistische - motieven meespelen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 9 september 2013, 23:43   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Syrië heeft niets met deze aanval te maken. Het is zelfs niet zeker of er een aanval was.
Oud 10 september 2013, 01:16   #4
giserke
Banneling

Standaard

Dat er chemische wapens gebruikt zijn, kunnen we denk ik wel met redelijke zekerheid zeggen.
Alleen de dader is een onbekende.
giserke is offline  
Oud 10 september 2013, 01:16   #5
giserke
Banneling

Standaard

Dat er chemische wapens gebruikt zijn, kunnen we denk ik wel met redelijke zekerheid zeggen.
giserke is offline  
Oud 10 september 2013, 06:42   #6
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Enkele mensen zijn besmet om voor staaltjes te zorgen maar dat zullen er maar enkele tientallen zijn, de rest is fake of op een andere manier dood gemaakt. Geen enkele van die zogenaamde slachtoffers had echte symptomen van een zenuwgas, dus het is helemaal niet zeker dat er een grote chemische aanval was. De UN zal dit binnenkort wel bevestigen.
BonBon is offline  
Oud 10 september 2013, 07:32   #7
Nick de Dubbel
Banneling

Standaard

Off tpoic (beetje) : wat doet een leraar geschiedenis tot 8 maal toe in oorlogsgebied behalve aandacht zoeken ?
Nick de Dubbel is offline  
Oud 10 september 2013, 11:01   #8
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick de Dubbel Bekijk bericht
Off tpoic (beetje) : wat doet een leraar geschiedenis tot 8 maal toe in oorlogsgebied behalve aandacht zoeken ?
De geschiedenis van het conflict bestuderen, tiens!
Lof der Zotheid is offline  
Oud 10 september 2013, 11:18   #9
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens z'n site is hij historicus, politicoloog en maakt documentaires.

http://www.pierrepiccinin.eu
BonBon is offline  
Oud 10 september 2013, 12:16   #10
Nick de Dubbel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Volgens z'n site is hij historicus, politicoloog en maakt documentaires.

http://www.pierrepiccinin.eu
Alléz een aandachtshoer dus waarschijnlijk... ..zo ne jonkman in't onderwijs met teveel (vrije) tijd...

Dat soort mensen zou volledig op eigen risico moeten reizen en dus a priori geen recht op repatriëring mogen hebben, tenzij via private verzekeringen
Nick de Dubbel is offline  
Oud 11 september 2013, 21:36   #11
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op mijn middelbare school hadden we zo'n leerkracht geschiedenis die elk jaar naar één of ander arm land reisde. Die ging daar op vakantie/deed vrijwilligerswerk.

Ge moest die man horen praten over de toestanden daar, met zoveel passie en gedrevenheid.

Nu, Syrië is niet echt zo arm als de meeste Afrikaanse landen. Maar mijn punt is: sommige mensen zijn gedreven. Erg gedreven.

We kunnen niks met zekerheid zeggen over deze man. Maar wat we wel weten is dat ze allebei bevestigen het gesprek gehoord te hebben. Hij gelooft het, de Italiaan probeert met een barrage van twijfels de toekijkende wereld er van te overtuigen dat hij niet pro-assad is. Ik denk niet dat die man gelooft wat hij zegt. Hij legt er zo nadruk op, ik denk dat die man bang is dat ze hem gaan pakken als hij zo iets gewichtig steunt en nu wil hij zichzelf veilig stellen. Ik kan het hem niet kwalijk nemen.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline  
Oud 11 september 2013, 22:01   #12
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Op mijn middelbare school hadden we zo'n leerkracht geschiedenis die elk jaar naar één of ander arm land reisde. Die ging daar op vakantie/deed vrijwilligerswerk.

Ge moest die man horen praten over de toestanden daar, met zoveel passie en gedrevenheid.

Nu, Syrië is niet echt zo arm als de meeste Afrikaanse landen. Maar mijn punt is: sommige mensen zijn gedreven. Erg gedreven.

We kunnen niks met zekerheid zeggen over deze man. Maar wat we wel weten is dat ze allebei bevestigen het gesprek gehoord te hebben. Hij gelooft het, de Italiaan probeert met een barrage van twijfels de toekijkende wereld er van te overtuigen dat hij niet pro-assad is. Ik denk niet dat die man gelooft wat hij zegt. Hij legt er zo nadruk op, ik denk dat die man bang is dat ze hem gaan pakken als hij zo iets gewichtig steunt en nu wil hij zichzelf veilig stellen. Ik kan het hem niet kwalijk nemen.
De docu's op de site zijn opgenomen aan de kant van de rebellen, volgens mij is hij gestart als pro-rebellen. Maar na zo'n gesprek en een ontvoering kan dat wel eens veranderen denk ik zo.
BonBon is offline  
Oud 12 september 2013, 22:08   #13
erwin boydens
Burger

Thumbs up

Citaat:
De docu's op de site zijn opgenomen aan de kant van de rebellen, volgens mij is hij gestart als pro-rebellen. Maar na zo'n gesprek en een ontvoering kan dat wel eens veranderen denk ik zo.
erwin boydens is offline  
Oud 14 september 2013, 00:07   #14
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ge ziet dat ze kinderen vermoorden met gifgas...

Niks is die mannen teveel. En dan krijgt Assad de schuld en proberen ze binnen te vallen.

Damascus is de poort naar Iran, weet u wel.

Gelukkig stellen Rusland en China democratie meer op prijs dan Amerika.

Nexer is offline  
Oud 14 september 2013, 01:25   #15
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Syrië heeft niets met deze aanval te maken. Het is zelfs niet zeker of er een aanval was.
Toevallig Ban Ky Moon vandaag nog gehoord op het journaal?
Wordt wel wat moeilijk om dit vol te houden niet?
Adrian M is offline  
Oud 14 september 2013, 02:55   #16
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Het zal wel heel toevallig om een Zuid-Koreaan gaan.
Oud 14 september 2013, 02:56   #17
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Op welke manier werden de joden vergast tijdens WO-II? Volgens mij kwamen daar geen chemische wapens aan te pas.
Oud 14 september 2013, 03:13   #18
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Op welke manier werden de joden vergast tijdens WO-II? Volgens mij kwamen daar geen chemische wapens aan te pas.
Een lading van die zooi naast je huis droppen, waar je aan doodgaat, is natuurlijk totaal iets anders dan hetzelfde spul in je huis pompen
Adrian M is offline  
Oud 14 september 2013, 07:25   #19
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Toevallig Ban Ky Moon vandaag nog gehoord op het journaal?
Wordt wel wat moeilijk om dit vol te houden niet?
Hij zei dat de regering oorlogsmisdaden heeft begaan, dat ontkent niemand want in de gevangenissen wordt er wel gemarteld en bij beschietingen wordt niet altijd gekeken naar burgers. En hij zegt dat er gas gebruikt is bij die aanval maar wijst nog niet met de vinger, net zoals de vorige gas aanval zal men ook hier weer de rebellen verantwoordelijk stellen.

Door beide partijen van oorlogsmisdaden te beschuldigen hopen ze op een diplomatieke oplossing, je zal wel zien, even geduld.
BonBon is offline  
Oud 14 september 2013, 07:31   #20
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Een lading van die zooi naast je huis droppen, waar je aan doodgaat, is natuurlijk totaal iets anders dan hetzelfde spul in je huis pompen
Zenuwgas werd ontwikkeld door de Britten na de oorlog, de Duitsers gebruikten een pesticide die initieel gebruikt werd om te ontluizen. Waarschijnlijk na enkele ongelukjes zagen ze het potentieel er van in, blijkbaar was dit goedkoper dan kogels want een andere reden zou ik niet kunnen bedenken om mensen te vergassen in plaats van neer te schieten.
BonBon is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be