Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2013, 05:56   #1
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard BDW geeft zijn zegen aan Peeters I

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...erd-idee.dhtml
Citaat:
"Ik zou het geen verkeerd idee vinden dat Kris Peeters een sociaal-economische herstelregering zou gaan leiden." Dat heeft N-VA-voorzitter Bart De Wever verklaard in 'Terzake' op Canvas. Hij reageerde daarmee op de verklaring van Peeters dat hij na de verkiezingen van volgend jaar Vlaams minister-president wil blijven. De Wever zou hem er naar eigen zeggen "zeker bij willen steunen" mocht hij daarentegen op federaal niveau zo'n sociaal-economische herstelregering leiden.

Voor de Antwerpse burgemeester is het duidelijk dat de traditionele partijen een regering-Di Rupo II willen maken. "CD&V stelt zelfs geen kandidaat-premier voor. Elio II is mentaal al klaar", luidde het.

De Wever herhaalde dat volgens hem een confederale omslag nodig is en wees erop dat ook Kris Peeters een "positief confederalisme" voorstaat. Afgaande op de peilingen, "kunnen we in Vlaanderen op één week tijd met CD&V een regering vormen en dan denk ik dat we federaal heel sterk zouden staan om te zeggen: nu gaan we iets ernstigs doen". Een federale regering zonder de PS is volgens hem een mogelijkheid, maar eerst moet de kiezer spreken, ging De Wever voort.

In welke slagorde N-VA naar de moeder aller verkiezingen trekt, ligt volgens de voorzitter nog niet vast. "Maar ik verheel niet dat wij met belangstelling kijken naar wat de anderen doen. Ik ben een beetje verbaasd: de CD&V zonder kandidaat-premier, dat hebben we sinds 1830 nooit gezien. Ik zou het geen verkeerd idee vinden dat Kris Peeters zo'n sociaal-economische herstelregering zou gaan leiden."
Als politiek signaal kan dit tellen. Dat BDW de enige die zijn eigen populariteitscijfers benadert natuurlijk liefst ziet verkassen naar de kamerlijst en later naar de wetstraat valt te begrijpen. Dan kan hijzelf nog meer stemmen ophalen in antwerpen op de vlaamse lijst en liquideert hij zijn belangrijkste concurrent. Het gespin over herstelregering is daarbij leuk meegenomen, en dat BDW niet zou beseffen dat de cdv veel te klein is om een premier te leveren is ongeloofwaardig.
Ik denk dat n-va die zelf haar belangrijkste keuze (op welke lijst gaat BDW zelf staan) nog niet kenbaar maakte, ervan uitgaat dat de aanval de beste verdediging is. Ben benieuwd wat Peeters en Beke hierop gaan geven als reactie.

Laatst gewijzigd door peter1962 : 10 september 2013 om 05:57. Reden: typo
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2013, 06:34   #2
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...erd-idee.dhtml

Als politiek signaal kan dit tellen. Dat BDW de enige die zijn eigen populariteitscijfers benadert natuurlijk liefst ziet verkassen naar de kamerlijst en later naar de wetstraat valt te begrijpen. Dan kan hijzelf nog meer stemmen ophalen in antwerpen op de vlaamse lijst en liquideert hij zijn belangrijkste concurrent. Het gespin over herstelregering is daarbij leuk meegenomen, en dat BDW niet zou beseffen dat de cdv veel te klein is om een premier te leveren is ongeloofwaardig.
Ik denk dat n-va die zelf haar belangrijkste keuze (op welke lijst gaat BDW zelf staan) nog niet kenbaar maakte, ervan uitgaat dat de aanval de beste verdediging is. Ben benieuwd wat Peeters en Beke hierop gaan geven als reactie.
Dezelfde als Van Peel in Antwerpen.
Voor de verkiezingen warm en koud blazen t.o.v. N-VA, na de verkiezingen tellen de postjes om te onderhandelen.
Jij mag blijven zitten, jij word gepromoveerd tot X, jou kunnen we nog een senaat zeteltje aanbieden etc.
Met deze strategie stellen de supertsjeven de tsjeven voor de keuze, postje of geen postje, de keuze is aan jullie.
Goedbetaalde postjes en het behoud van hun cumuls zijn heilig, dat weet iedereen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be