![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() België is nog één van de weinige EU-landen die geen dubbele nationaliteit toelaat voor zijn onderdanen en dit in een wereld waar de economie meer en meer globaliseert. Ik weet dat er de laatste maanden al veel over werd gesproken maar wanneer wordt er eens concreet werk van gemaakt zodanig dat Belgen in het buitenland geen afstand moeten doen van hun Belgische roots. Graag uw mening
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind dubbele nationaliteit verkeerd. Men kan maar één vaderland hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Als iemand naar een ander land gaat, en daar een nieuw leven start, waarom zou die dan in België moeten kunnen stemmen en andere voordelen?
Verhuist ge? Goed, maar dan verliest ge alle voordelen (en nadelen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Ik betwijfel sterk of er veel Belgen zijn die hun nationaliteit verliezen als ze in het buitenland een nieuwe nationaliteit verkrijgen. Tenzij ze zelf de moeite doen natuurlijk om de Belgische autoriteiten op de hoogte te brengen.
Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met dubbele nationaliteit. Wel geloof ik niet dat Belgen die permanent in het buitenland wonen, en hier dus niet meer gedomicilieerd zijn, hier zouden mogen stemmen. Opperkabouter Louis Michel is daar blijkbaar wel voor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Nederland en andere EU landen laten dubbele nationaliteit wel toe! Belgen worden in het buitenland serieus benadeeld. Voor sommige opdrachten en functies wordt de nationaliteit van bvb de USA verwacht. Nederlanders kunnen hier dan op ingaan, ... Belgen daarentegen niet! In een globale economie wordt dit wel een serieuze bekommernis voor Belgen in het buitenland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Je kan er ook een politiek statement mee maken. Moest ik mij een Vlaamse/Belgische en een Nederlandse indentiteit kunnen aanmeten, zou ik daar niet mee aarzelen. Toch vind ik dat er een primaire nationaliteit moet zijn, anders creëer je inderdaad een situatie waarbij niet iedereen gelijkwaardig is, en dat is in tegenspraak met onze Westerse opinie over de burgers (tenzij deze van de fascisten, maar dat is iets anders). Deze nationaliteit bepaald onder welk systeem je valt. Binnen een federatie, en zeker wanneer deze niet geheel volgens het territorialiteitsbeginsel is ingedeeld, zoals België (cfr Brussel) is subnationaliteit om te bepalen onder welk systeem een burger valt dus bijgevolg gewoon. Of zou dat moeten zijn.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Vreemdeling
|
![]() Is het wel degelijk zo dat België een land is waar geen dubbele nationalieit is toegelaten? Volgens mij klopt dat niet. Wanneer je een nieuwe nationaliteit aanneemt, komt daardoor je vroegere nationaliteit niet te vervallen. Er zijn toch genoeg mensen die zowel de een Belgische als een vreemde nationaliteit hebben.
Voor sommige opdrachten en functies wordt de nationaliteit van een ander land verwacht, schrijft begelmans. Door wie wordt het verwacht? Toch alleen maar de houder van de nationaliteit. Niemand anders verwacht van iemand dat hij een dubbele nationaliteit moet aannemen. Maar dubbele nationaliteit kan volgens mij in België wel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Weeral een probleem opgelost!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rechtsgelijkheid tussen bewoners van een staat is enkel mogelijk wanneer dezen ondubbelzinnig aan één en dezelfde set van rechtsregels onderhavig zijn.
Dus dubbele nationaliteit, waarbij van twee walletjes kan gegeten worden (voor de plichten nationaliteit zus, voor de rechten nationaliteit zo, naargelang het voordeligst uitkomt) schept rechtsongelijkheid, en daar behoren we tegen te zijn, op gevaar af van de rechtsstaat in discrediet te brengen.
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben en blijf er voorstander van om geen rechten/plichten te verbinen aan het bezitten van een bepaalde nationaliteit. Vanuit dat standpunt vertrekkende zou het dan ook mogelijk moeten zijn om meerdere nationaliteiten te bezitten. Zolang men echter bepaalde rechten kan verwerven door een bepaalde nationaliteit te bezitten zou iemand die niet langer in België woont eigenlijk ook geen Belgische nationaliteit meer mogen bezitten.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() Als men als niet belg (buitenlander) een Belgische nationaliteit verkrijgt kan men de oude nationaliteit behouden. MAAR, wanneer een Belg een andere nationaliteit wil verkrijgen moe hij/zij afstand doen van zijn Belgische Nationaliteit.
Voorbeeld: - Wanneer een Chinees de Belgische Nationaliteit verkrijgt, kan hij zijn Chinese Nat. behouden. - Wanneer een Belg de Chinese Nationaliteit verkrijgt, moet hij afstand doen van zijn Belgische!!!! Wat een discriminatie!!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() In de US en Canada als je uw Belgisch Paspoort wilt verlengen moet je tegenwoordig een verklaring van unieke Belgische nationaliteit tekenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Ik WIL dubbele nationaliteit !
Vlaming en als het niet anders kan Europeaan !
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Vreemdeling
|
![]() [quote]Ja en, voor België ben je uiteraard alleen maar Belg. Net zoals iedereen die Amerikaans staatsburger wordt een eed aflegt dat hij alle loyauteit t.a.v. een ander land afzweert. What's the difference?
Het verschil zou kunnen zijn dat in Amerika geen dubbele nationaliteit wordt versterkt. Uit het feit dat een nieuwe Amerikaan geen loyalitiet meer mag hebben met zijn land van oorsprong, leid ik af dat in Amerika de bubbele nationaliteit niet is toegestaan. Want men kan toch moeilijk van iemand vewachten dat hij geen loyauteit mag hebben met de natie waarvan hij de nationaliteit heeft. Dubbele nationaliteit houdt in dat er behoud van loyalitiet is t.a.v. het land van oorsprong. [quote]- Wanneer een Belg de Chinese Nationaliteit verkrijgt, moet hij afstand doen van zijn Belgische!!!! zegt begelmans. Indien de bewering in deze quote van begelmans juist is, is er toch wel degelijk sprake van discriminatie. [ |
![]() |
![]() |