![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een België, unitaristisch geregeerd, op basis van provincies, is voor mij - separatist zijnde - een acceptabele mening. We zijn per slot van rekening democraat, nietwaar.
Maar ik stel mij de vraag waarom de provincie VL en W - Brabant HERENIGD moeten worden. Waarom zou de blub ideaalstaat België niet eenvoudig kunnen bestaan uit 12 provincies (Brabant = W + VL Brabant + BRU) EN de oostkantons. Precies om de communautaire spanningen te vermijden. Waarom terugkeren tot de provincies van de jaren 90 en niet bvb naar deze van voor 63 (met Komen , Moeskroen bij W-VL, Voeren idem dito...). Ik meen op deze vraag te kunnen antwoorden : het gaat er de blubbers NIET om om een goedwerkende staat te creëren maar veeleer een Belgische ruimte waarin de francité zich optimaal kan uitbreiden, minstens de tweetaligheid zich zo ruim mogelijk kan verspreiden. Dit ter meerdere glorie van de Franstaligen en enkele Vlaamse tweetaligen (gemengde gezinnen, niet vervlaamste Antwerpenaars, Gentenaars...). Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar dan DAAG ik toch deze 'belgicains' uit om openlijk te bevestigen : of ZIJ de taalgrens - zoals afgesproken in 62/63 en gestemd door FR EN NL taligen) als onwrikbaar, vastliggend beschouwen. Hetgeen OOK betekent dat BRU beperkt is tot de 19, de Vlaamse faciliteiten gemeenten onbetwistbaar tot het NL taalgebied behoren (of er daar 10 of 90 % anderstaligen wonen). Eenvoudige en eerlijke vraag, vind ik.
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het antwoord is even eenvoudig: uiteraard.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() zoals ook in ons programma staat natuurlijk.
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Domme vraag.
|
![]() |
![]() |
#5 |
Staatssecretaris
|
![]() intelligent antwoord
#6 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U vindt het antwoord 'uiteraard' niet concreet genoeg? U zal zelden zo'n duidelijk antwoord van een politicus krijgen.
|
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
of was dat 'een persoonlijke mening en geen partijstandpunt'?
![]() |
#10 |
Staatssecretaris
|
![]() zeker, dat is een streefdoel, en zou veel problemen oplossen, Driewerf, maar dat houdt niet in dat we de taalgroepen niet mogen beschermen, wel?
#11 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
"uiteraard is de BUB voor het behoud van de taalgrens, voor brussel-19, en voor de bescherming van de taalgroepen. Dit houdt echter niet in dat we niet zullen pleiten voor meertalig onderwijs om op termijn persoonlijke meertaligheid te bekomen"
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien is Brabant het hinterland van de grote stad Brussel. De keuze is dan ook snel gemaakt. |
|
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Als de taalgrens sociaal-economisch irrelevant is, hoe komt het dan dat ten noorden ervan er een gewest is dat 80% van de export produceert en ten zuiden 20%?
De kansen op VL-se onafhankelijkheid kunnen laag worden ingeschat, maar de kans op een herinvoeren van een unitair Brabant zijn nul komma nul naar mijn mening. Zowel Vlamingen en Walen zullen hier niet in meegaan. Brusselaars mss wel want dan kunnen zij hun droom van een 'tres grand Bruxelles' proberen te verwezenlijken. Jullie unitarisme gaat niet om een goed 'staatssysteem' te organiseren, maar wel om het Franskiljons taalimperialisme te ondersteunen.
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is de beste joke die ik dit jaar gehoord heb.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
#16 |
|
![]()
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 24 augustus 2004 om 06:56. Reden: dubbel |
![]() |
![]() |
#17 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
"De drie gemeenschappen blijven behouden met bevoegdheden voor taal, cultuur, onderwijs en media." en "Daarom dient aan alle Belgen vanaf de jongste leeftijd de mogelijkheid te worden gegeven hun kinderen te sturen naar tweetalige scholen en universiteiten." Lijkt me vrij duidelijk... Laatst gewijzigd door tigerpants : 24 augustus 2004 om 15:45. |
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#19 | |