![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Er wordt weer gelachen in Europa met de Belgen....
Citaat:
![]() In Duitsland zijn winterbanden ook niet verplicht, enkel zomerbanden zijn er verboden bij winterse omstandigheden, er bestaan namelijk ook gansjaarbanden of allweather-banden (geen 2x wisselen vereist) voor mensen in de stad en-of die weinig kms rijden. Die "domme journalisten" toch, of gewoon te lui/dom om iets simpels op te zoeken, en die luiheid duurt eigenlijk al sinds 2006. Hier heb je alles op een link, boetetabel van het zomerbandenverbod naargelang miserie... en wet: Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2013 om 14:48. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 26 juni 2013
Berichten: 642
|
![]() Wij hebben nog nooit op geen enkele wagen -ook niet de bedrijfswagens- winterbanden gestoken. En ook nog nooit in de winter zware brokken gehad.
Ik vind winterbanden geldverspilling. Waarom betaal je omnium (zonder of met een kleine vrijstelling)? Om de maatschappijen en hun makelaars nog wat rijker te maken of wat? Steek eens een deftige en zachte band van een goed merk zoals Yokohama of michelin. Dat rijdt stukken beter dan die goedkope winterbanden. Zelfs op ijzel en sneeuw. Alleen zijn bandencentrales kandidaat voor een verplichte wetgeving voor winterbanden (of premie). Bandencentrales verdienen elk jaar fortuinen aan die winterbanden (prijzen van een keten gezien : aankoop van een bepaald type band en merk was 26 euro/verkoopprijs 179 euro). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Citaat:
Dus als ze geen winterbanden verkopen in de winter verkopen ze dan toch zomerbanden in de winter, uw argument houdt geen steek. Of men nu 8 zomerbanden verslijt na 6 jaren winter en zomer, of men verslijt 4 zomerbanden en 4 winterbanden na identieke 6 jaren waar is de winst van de bandencentrale ? Dat men 4 velgen extra verkoopt ja, maar niet aan banden. En dat beetje geld aan wisselen van de set zal ook niet veel uitmaken, ik betaalde er onlangs een goede 20 € voor (2x 20 €/jaar dan). En gelijktijdig kan men V/A wisselen zodat de 4 banden gelijkmatig afslijten. Soit, het internet staat er vol van dat de meerkost van winterbanden verwaarloosbaar is, en de voordelen veel meer doorwegen. En niet iedereen rijdt met full omnium, daarbij is er een vrijstelling. In elk geval heeft de winterband/gansjaarband zijn nut al vele jaren bewezen anders had men dat zomerbandverbod in vele EU-landen niet ingevoerd tijdens de winterse maanden. Citaat:
Maar omdat je blijkbaar nog nooit met degelijke winterbanden gereden hebt ken je het ook niet. ![]() Ach er was eens een tijd dan reden maar 5-10 % van de Belgen met winterbanden, nu rijden meer als 40 % ermee, die kennen het verschil nu. Jij hoort zeker bij de 16 %, uw keus. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2013 om 18:42. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.245
|
![]() Bandencentrales verdienen tussen de 40% en 66% op alle soorten banden. Of het nu zomer- of winterbanden zijn.
Wat dikwijls wordt vergeten is dat 'echte' winterbanden omgekeerd temperatuur gevoelig zijn. Hoe kouder het wordt hoe zachter de band. Ik ben wel van oordeel dat een verplichting er niet moet komen, het is ook een enorme verspilling. Vele privé auto's blijven gewoon binnen als het weer wat tegenzit. Het vermoeden bestaat ook dat veel chauffeurs een beetje te veel op hun winterbanden vertrouwen en opnieuw in de fout gaan. Alleen is de snelheid nu wat hoger met meer schade tot gevolg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Citaat:
Aangezien de winterband beter presteert bij winterse temperaturen en vooral bij winterse neerslag zal het veel eerder zijn dat - bij ~ dezelfde gereden snelheden - er minder schade is omdat men bij winterbanden nog van redelijke remweg en zijdelingse grip kan spreken. In elk geval bewijzen de cijfers uit Duitsland waar die wet sinds mei 2006, dus - eerste winter 2006-2007 - in voege is helemaal geen nadelige tendens in het aantal ongevallen en slachtoffers, wel integendeel # behalve in 2011 die bijna in gans Europa slecht was daalden de verkeersdoden zoals voordien zelfs nog ietsje meer, in 2012 was het slechte jaar van 2011 weer rechtgezet met 3606 doden ( punt niet op de grafiek # ). Citaat:
Betere mobiliteit => betekend meer afgelegde autokilometers, kans op meer ongevallen en slachtoffers niet meteen leiden tot minder zware ongevallen => diegenen die met zomerbanden toch gaan rijden bij slechte winteromstandigheden gaan zeer traag rijden, zelf zullen ze bij een enkelvoudig ongeval minder zware schade hebben, wat niet betekent dat ze door hun gedrag geen ongeval kunnen veroorzaken met andere partijen. niet meteen ? = als de bestuurders aan hun winterbanden gewend zijn wel dan ? Als er veel meer met winterbanden rijden wel dan ? Dat er dus een flauw vermoeden is (hier in Belgie -> BIVV ![]() Maar zo kan men natuurlijk niet rekenen, men moet per gereden kilometer rekenen, dus de betere mobiliteit, wat ook betekent voldoende snelheid. Als alle auto´s thuisblijven wegens totaal onaangepaste banden zijn er ook geen ongevallen met autobetrokkenheid hé. # ![]() 2012 = 3606 verkeersdoden, bron Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2013 om 21:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Ik heb "al terrein banden"
Telt dat ook?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.245
|
![]() Ik heb "al terrein banden"
Telt dat ook? Dat is al een flink pak beter in sneeuw. Op ijsplekken ben je het beste met 'echte' winterbanden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.245
|
![]() Nog even een rij-tip bij glad wegdek, sneeuw en ijs.
Steeds uw motor gebruiken in de bovenste helft van uw toerental-bereik. Indien uw max. motortoerental 5000 omwentelingen per minuut bedraagd dan hou je je motor boven 2500 omw./min. Kies 2de versnelling boven 3de of 4de bijvoorbeeld. Op die mannier vinden uw banden het snelste terug grip bij eventueel doorslippen op glad wegdek. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als men winterbanden wil promoten, dan gaat dat simpeler via de verzekering.
Wil U een goedkopere verzekering, awel, toon aan dat uw "autoschoeisel" aangepast is aan de situatie. Vrij simpel te verwezelijken. Een factuur van het wisselen inleveren op de geijkte tijden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat mag U bespreken met uw verzekeraar. Voorlopig is er uitgezonderd de persoonlijke veiligheids geen enkele reden om in België winterbanden te monteren. Natuurlijk, rij in Duitsland/Luxemburg, en het verhaal is al helemaal anders. dan hangen er boetes en zelfs veel tijdsverlies aan vast.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Alle info:
http://www.ethias.be/pgInt.go?pg=ETIF809 Stelt dus maar heel weinig voor, men is enkel de eerste winter wel verzekerd op zijn nieuwe winterbanden -zonder vrijstelling- onder hun voorwaarden, vanaf mini-omnium. directe link: http://www.ethias.be/upload/pdf/nl/p...usHiver_NL.pdf Het tweede deel, die 40-80 € korting bij Q-team bandenboeren (enkel 5 merken), pffft eigenlijk te verwaarlozen tenzij men daar vaste klant is, relatief goedkope bandenboeren lijken me dat niet, integendeel. Als men op tijd, dus nu en niet binnen 4 weken winterbanden besteld zit er altijd meer als die ~ 10 % korting in, zeker weten. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 oktober 2013 om 11:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daaronder gaat dat langzaam terug harder worden, met als caveat dat het toch gaat opwarmen met gebruik, al was het maar door de warmte afgegeven door de remmen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Dat geeft aan dat de stelling van Johan Daelemans, die neerkomt op de bekende risk homeostasis theorie, wellicht ook voor winterbanden geldt zodat winterbanden dus wellicht terecht geen subsidiemaatregelen verdienen. Ik rij zelf met winterbanden en ik vind ze hun geld waard. Ik pas inderdaad mijn gedrag aan aan de grip die ik ervaar, precies zoals Johan Daelemans dat verwacht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Dat klopt helemaal niet. Winterbanden maken gebruik van een andere rubbersamenstelling die net zoals alle rubbersamenstellingen harder wordt bij lagere temperaturen. De rubbersamenstelling van winterbanden heeft bij een zelfde temperatuur een lagere hardheid dan zomerbanden, dat is alles. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Citaat:
Ttz de dalende tendens voor de jaren 2007-2008-2009-2010 was iets sterker als 2004-2005-2006-2007. Ik neem dan 2007 als "schakeljaar". ![]() # In cijfers/ jaar-% : Citaat:
2007 -> 2010 = - 26,3 % Kan natuurlijk ook toeval zijn. ![]() ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2013 om 19:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Citaat:
Dus (ondanks) die zeer slechte bult van 2011 (toch nadelig voor "winterbandjaren") zul je zien dat die redelijk afgevlakt wordt door het gemiddelde van de laatste 3 jaren van de 11-jarige tabel te nemen. Uiteraard ook de eerste 3 jaren, maar daar zat wel geen negatieve uitschieter in, soit we zien wel waar we uitkomen, en of het quasi zomerbandverbod in D tijdens de wintermaanden de dalende tendens echt deed haperen, met statistisch naakte cijfers. Wie het objectiever kan moet maar eens proberen. ![]() Jaar |verkeersdoden|%-vorjahr } gemiddeld 3 jaar 2002 6.842 } | -1,9 % 2003 6.613 } | -3,4 % } 6432 2004 5.842 } |-11,6% 2005 5.361 | -8,2% 2006 5.091 | -5,0% 2007 4.949 | -2,8% -> * wet zomerbandverbod van 1-5-2006, begon winter 2006-2007 dus* -> daling 23,05 % 2008 4.477 | -9,5% 2009 4.152 | -7,3% 2010 3.648 } | -12,1% *lichte aanpassing "wettekst winterbanden", hogere boetes en strafpunten * 2011 4.009 } |+9,9% } 3754 2012 3.606 } | -10,1% -> daling 24,15 % bron: http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrstod#Deutschland * http://www.burhoff.de/insert/?/veroe...ap_F9_S847.htm * Besluit: tov "referentiejaar 2007" was het miniem iets beter, of 1,1 %-punt, met de invoering van dat zomerbandverbod, ondanks 2011. 2011 was een negatieve uitschieter wegens het bijzonder droge en mooie voorjaar (moto´s...) en zelfs lange mooie herfst, daardoor kwamen er vooral meeer kwetsbare weggebruikers op de baan (ook voetgangers) en werden meer kms afgelegd (fiets t.e.m moto). In onderstaande tabel kan je zien (klik voor vergroting) dat in 2011 zelfs in # 6 van de top 10-landen er een verhoging vh aantal verkeersdoden per miljoen inwoners was tegen de algemene trend in: ![]() # Malta, UK, Zweden, Nederland, Duitsland, Finland... (Be, Lux, enz... ook) (eigen berekeningen uit offic. refertes van EUrostat en EU-landen, ook IRTAD (OECD)) Oef... ook met die petieterige 1,1 % zat ik er niet echt naast: Citaat:
daar was het verschil duidelijker in het voordeel van de 6 winterbandjaren met een daling van 25,2 % tov 21,95 % met de 5 zomerbandjaren.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 oktober 2013 om 13:51. |
||
![]() |
![]() |