Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2013, 06:14   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Het verschil tussen separatisten en "een afscheidingsbeweging"

Het een klinkt blijkbaar sympathieker dan het andere.
De ene heeft nochtans nog geen druppel bloed doen vloeien, maar de andere ....
Toch wordt ook die vreedzame bekeken als het vuil van de straat.
Misschien omdat de ene extreem links is, en de andere centrum-rechts ?

Titel: ETA-lid gearresteerd in Gent
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131008_00782028

Citaat:
Een vermoedelijk lid van de Baskische afscheidingsbeweging ETA is dinsdag in ons land gearresteerd. Dat heeft het Spaanse ministerie van Binnenlandse Zaken bekendgemaakt. Maria Natividad Jauregui Espina, alias Pepona, werd gezocht voor verschillende moordaanslagen en was op de vlucht sinds 1979.

Tegen Pepona, intussen halfweg de vijftig, liepen twee Europese aanhoudingsmandaten voor ‘moord’ en ‘terrorisme’. Ze zou tussen januari en juli 1981 lid geweest zijn van het Vizcaya-commando en samen met haar bendegenoten verantwoordelijk zijn voor verschillende terreuraanslagen tegen de Spaanse veiligheidsdiensten. Daarbij kwamen volgens Madrid vier agenten en twee militairen om. Er vielen ook verschillende gewonden.

De vrouw werd om 18.30 uur aangehouden in Gent, aldus de Spanjaarden.

De ETA, die door de EU en de VS gezien wordt als terreurorganisatie, wordt verantwoordelijk geacht voor 829 dodelijke slachtoffers gedurende veertig jaar gewapende strijd voor de onafhankelijkheid van het Baskenland. Op 20 oktober 2011 maakte de intussen fel verzwakte ETA bekend dat ze de gewapende strijd opgaf. Ze weigert wel over te gaan tot de onvoorwaardelijke ontwapening die Spanje en Frankrijk vragen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 10:05   #2
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het een klinkt blijkbaar sympathieker dan het andere.
De ene heeft nochtans nog geen druppel bloed doen vloeien, maar de andere ....
Toch wordt ook die vreedzame bekeken als het vuil van de straat.
Misschien omdat de ene extreem links is, en de andere centrum-rechts ?

Titel: ETA-lid gearresteerd in Gent
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131008_00782028

Inderdaad ,het is maar hoe je het beziet.

Zo denken de Belgische Franstaligen over de inwoners van Quebec die ijveren voor meer autonomie voor hun provincie, als"nobele vrijheidsstrijders",
terwijl zij de Vlamingen die hetzelfde willen voor Vlaanderen bestempelen als "egoïstische separatisten "
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 10:26   #3
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

En zo denken de Westerse beleidsmakers over Syrische rebellen bijvoorbeeld niet in termen als 'terroristen'. Nochtans hebben die rebellen ondertussen al meer dodelijke onschuldige slachtoffers gemaakt dan ETA.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 13:36   #4
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
En zo denken de Westerse beleidsmakers over Syrische rebellen bijvoorbeeld niet in termen als 'terroristen'. Nochtans hebben die rebellen ondertussen al meer dodelijke onschuldige slachtoffers gemaakt dan ETA.
Bedoel je de Syrische vrijheidsstrijders?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 13:40   #5
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

ha

Baskische vrijheidsstrijders. Nèh.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 13:43   #6
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Bij een gewapende strijd schiet je op mensen die terugschieten
Bij terrorisme maak je zonder enig onderscheid iedereen dood die je kan raken

"zinloos" geweld is larie en apekool : geweld is geweld en altijd te veroordelen.

Is het niet wonderlijk dat er bij de "rebellen" in Syrië geen chemische wapens zijn om te vernietigen ?
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 13:55   #7
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
"zinloos" geweld is larie en apekool : geweld is geweld en altijd te veroordelen.
Dat is pas larie en apekool. Als er straks iemand op mijn vriendin begint te toeken, dan zal de geweldpleging van mijnentwege aan het adres van de aanrander bijzonder zinvol zijn. Ongeacht van wat wereldverbeteraars staan te verkondigen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 13:57   #8
R.Verhiest
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Dat is pas larie en apekool. Als er straks iemand op mijn vriendin begint te toeken, dan zal de geweldpleging van mijnentwege aan het adres van de aanrander bijzonder zinvol zijn. Ongeacht van wat wereldverbeteraars staan te verkondigen.
Ik heb het niet over "wettige zelfverdediging"
geweldloosheid hoort de norm te zijn , niet de uitzondering.
Oud 9 oktober 2013, 14:37   #9
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over "wettige zelfverdediging"
Ah, dus geweld is plots geen geweld meer wanneer het "wettige zelfverdediging" is?

Citaat:
geweldloosheid hoort de norm te zijn , niet de uitzondering.
Dat neemt niet weg dat geweld soms heel zinvol is.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 9 oktober 2013, 14:51   #10
R.Verhiest
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ah, dus geweld is plots geen geweld meer wanneer het "wettige zelfverdediging" is?
Dat neemt niet weg dat geweld soms heel zinvol is.
als je wettige zelfverdediging als geweld aanmerkt is "geweldloos verzet" eveneens gewelddadig - men lokt het geweld uit bij nde tegenpartij...

De discussie wordt interessant : wat is geweld ?

"Zinvol"geweld zou in ieder geval zelfverdedigend zijn (of hulp aan zwakkeren die slachtoffer zijn van geweld). Het bestraffen van criminelen door een overheid kan men ook als "gewelddadig" catalogeren, maar dat valt dan ook in het vakje van zelfverdediging als hulp aan zwakkeren)
Oud 9 oktober 2013, 14:54   #11
hikikomori85
Schepen

hikikomori85's schermafbeelding

Standaard

op de wc heb ik nood aan een afscheidingsbeweging, het gaat meestal niet vanzelf spijtigerwijze

Laatst gewijzigd door hikikomori85 : 9 oktober 2013 om 14:54.
hikikomori85 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 16:56   #12
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als je wettige zelfverdediging als geweld aanmerkt is "geweldloos verzet" eveneens gewelddadig - men lokt het geweld uit bij nde tegenpartij...
Onzin. In het ene geval gebruik je zelf geweld, in het andere niet. Anders kan je het op zak hebben van geld of een mp-3 speler evengoed als gewelddadig aanzien...

Citaat:
De discussie wordt interessant : wat is geweld ?
De discussie wordt zelfs nog interessanter: waarom worden er met het moraliserend vingertje "wijsheden" verkocht over geweld terwijl er blijkbaar nog moet vastgesteld worden wat geweld eigenlijk is?

Citaat:
"Zinvol"geweld zou in ieder geval zelfverdedigend zijn (of hulp aan zwakkeren die slachtoffer zijn van geweld). Het bestraffen van criminelen door een overheid kan men ook als "gewelddadig" catalogeren, maar dat valt dan ook in het vakje van zelfverdediging als hulp aan zwakkeren)
En dan kan je weer gaan discussieren over wat "zelfverdedigend" is. Is een "preemptive strike" zelfverdedigend?
Oud 9 oktober 2013, 19:25   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En wat denkt het forumgenootschap over niet-fysiek geweld tegen mensen omwille van hun politieke gedachte ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 9 oktober 2013, 19:29   #14
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat denkt het forumgenootschap over niet-fysiek geweld tegen mensen omwille van hun politieke gedachte ?

.
Dat jij daar wel eens gebruik durft van te maken.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 9 oktober 2013 om 19:29.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 19:34   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Dat jij daar wel eens gebruik durft van te maken.
heila heila, ik zeg er mijn gedacht over, maar nooit 'bedreigingen' zelfs geen beledigingen, hoogstens een steek onder water en wat groffere café-taal. Tenzij voor een politieker, maar die kan net wat meer verdragen.

En als ge vindt dat ik te ver ga, mag je me het signaleren. 'k Zal er dan eens over nadenken.

.

Oud 9 oktober 2013, 19:39   #16
six
Banneling

Standaard

Flamingantisme is noch het een, noch het ander. Het is drapetomanie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Drapetomania
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 19:49   #17
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
heila heila, ik zeg er mijn gedacht over, maar nooit 'bedreigingen' zelfs geen beledigingen, hoogstens een steek onder water en wat groffere café-taal. Tenzij voor een politieker, maar die kan net wat meer verdragen.

En als ge vindt dat ik te ver ga, mag je me het signaleren. 'k Zal er dan eens over nadenken.

.
Je gaat niet te ver tegenwoordig hoor. Je hebt me in het verleden wel eens persoonlijk aangepakt maar daar heb je je toen voor verontschuldigd.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 19:53   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Je gaat niet te ver tegenwoordig hoor. Je hebt me in het verleden wel eens persoonlijk aangepakt maar daar heb je je toen voor verontschuldigd.
Nondedju, daar gaat mijn reputatie van een keiharde flamingant ...

.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be