Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2015, 07:43   #1
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Vlaamse scholen te Brussel tekort.

Rond de 2.000 plaatsen zouden er te kort zijn in de Nederlandstalige basisscholen te Brussel.

Hilde Crevits ( CD&v) schiet hier opnieuw tekort bij gebrek aan vooruitzien. Minder op TV komen en minder uitleggen maar veel meer doen Hilde.

Intussen sturen die ouders hun kinderen naar Franstalige scholen waardoor deze kunnen pralen met hun toename.

Ik stel mij echt de vraag hoe het komt dat er altijd plaats is in het Franstalig lager onderwijs van Brussel en altijd plaats tekort in het Nederlandstalig lager onderwijs.

Laatst gewijzigd door Sukkelaar : 2 september 2015 om 07:44.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2015, 07:47   #2
Another Jack
Banneling

Standaard

Waren die mensen daar niet tegen al wat Vlaams is?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2015, 07:56   #3
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Waren die mensen daar niet tegen al wat Vlaams is?
Dat bewijst dat je Brussel niet kent. Veel Franstaligen en nog meer inwijkelingen zien dat de rijkdom in Vlaanderen ligt en besluiten daarom hun kinderen een echte tweetalige opvoeding te geven door te kiezen voor de Nederlandstalige scholen.

Onze huidige koning is daar een sprekend voorbeeld van : hij stuurde zijn kinderen gisteren naar het Sint-Jan-Berchmans college aan de Kapellekerk te Brussel.
Oud 2 september 2015, 08:12   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iets waarvan een "tekort" is krijgt vanzelf "waarde"

Het heeft weinig zin om leerlingen te "proppen".
Bovendien kan men zich afvragen hoeveel van die kandidaat-leerlingen door hun ouders niet gewoon "gedumpt" worden in de eerste de beste school waar dit maar mogelijk is.Ik heb niet begrepen dat het Nederlandstalig onderwijs zich als "backup-plan" ziet van het Franstalig onderwijs.Brussel zit nu eenmaal met een demografische "situatie".De aangroei van het aantal schoolplichtige kinderen is bovendien niet natuurlijk te noemen en bijgevolg niet van jaren vooraf goed te plannen,en dit wegens wegens de migratie.Het kan evengoed gedaan zijn binnen de 10 jaar als andere plaatsen aantrekkelijker worden...

Voor een minister,zowel aan Vlaamse als aan Waalse- of Brusselse kant wordt het steeds moeilijker ordentelijk te plannen zolang er geen PLAN is om aan een bevolkingsaantal een plafond te geven...

Laatst gewijzigd door kelt : 2 september 2015 om 08:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2015, 08:15   #5
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Iets waarvan een "tekort" is krijgt vanzelf "waarde"

Het heeft weinig zin om leerlingen te "proppen".
Bovendien kan men zich afvragen hoeveel van die kandidaat-leerlingen door hun ouders niet gewoon "gedumpt" worden in de eerste de beste school waar dit maar mogelijk is.Ik heb niet begrepen dat het Nederlandstalig onderwijs zich als "backup-plan" ziet van het Franstalig onderwijs.Brussel zit nu eenmaal met een demografische "situatie".De aangroei van het aantal schoolplichtige kinderen is bovendien niet natuurlijk te noemen en bijgevolg niet van jaren vooraf goed te plannen,en dit wegens wegens de migratie.Het kan evengoed gedaan zijn binnen de 10 jaar als andere plaatsen aantrekkelijker worden...

Voor een minister,zowel aan Vlaamse als aan Waalse- of Brusselse kant wordt het steeds moeilijker ordentelijk te plannen zolang er geen PLAN is om aan een bevolkingsaantal een plafond te geven...
En zolang men de Vlaamse bevoegdheid niet prioritair als een bevoegdheid naar de Vlamingen in Brussel ziet...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2015, 08:17   #6
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En zolang men de Vlaamse bevoegdheid niet prioritair als een bevoegdheid naar de Vlamingen in Brussel ziet...
Jij denkt dat dat daar allemaal Vlamingen zijn?
Oud 2 september 2015, 08:34   #7
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laetitia Maria, de dochter van prinses Astrid en prins Lorenz, moet op zoek naar een nieuwe school. Ze raakte niet meer ingeschreven in haar huidige school, het het Sint-Jan Berchmanscollege. Dat meldt het VTM-programma Royalty.
Zelfs voor prinsessen is er geen plaats in het Nederlandstalig onderwijs. Ik vraag me af of dat in de alternatieve media van Marie ook vermeld werd.

Nu moet men niet afkomen dat dit een nieuw probleem is. Dertig jaar geleden zat de zoon van een kameraad al in een Vlaamse school in Brussel als enige Nederlandstalige (thuistaal) in een klas. Er was dus tijd genoeg om aan de stijgende vraag te voldoen. Maar het is veel gemakkelijker in de media te klagen en te zagen over kortzichtige Franstaligen die onwillig zijn de tweede landstaal te leren dan geld te steken in het Nederlandstalige onderwijs in Brussel. Dit is nochtans een bevoegdheid van de Vlaams overheid. De Vlaamse regering die ook bevoegd is voor de Vlaamse gemeenschap in Brussel. Die regering waarvan de Vlaams nationalisten met de VU en later de NVA al sinds de regering Geens I (1981-1985) zeer regelmatig deel uitmaakten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2015, 09:13   #8
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zelfs voor prinsessen is er geen plaats in het Nederlandstalig onderwijs. Ik vraag me af of dat in de alternatieve media van Marie ook vermeld werd.

Nu moet men niet afkomen dat dit een nieuw probleem is. Dertig jaar geleden zat de zoon van een kameraad al in een Vlaamse school in Brussel als enige Nederlandstalige (thuistaal) in een klas. Er was dus tijd genoeg om aan de stijgende vraag te voldoen. Maar het is veel gemakkelijker in de media te klagen en te zagen over kortzichtige Franstaligen die onwillig zijn de tweede landstaal te leren dan geld te steken in het Nederlandstalige onderwijs in Brussel. Dit is nochtans een bevoegdheid van de Vlaams overheid. De Vlaamse regering die ook bevoegd is voor de Vlaamse gemeenschap in Brussel. Die regering waarvan de Vlaams nationalisten met de VU en later de NVA al sinds de regering Geens I (1981-1985) zeer regelmatig deel uitmaakten.
Astrid had maar moeten gaan kamperen zoals de anderen en niet denken dat ze nog privileges van voor 1789 bezit.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2015, 09:14   #9
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedankt om te bewijzen dat het Nederlandstalig onderwijs mijlen ver boven het Franstalige uitsteekt.
Oud 2 september 2015, 09:17   #10
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Astrid had maar moeten gaan kamperen zoals de anderen en niet denken dat ze nog privileges van voor 1789 bezit.
Uw idiote opmerking moet vooral uw gebrek aan waardevolle argumenten verbergen.
Oud 2 september 2015, 09:25   #11
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedankt om te bewijzen dat het Nederlandstalig onderwijs mijlen ver boven het Franstalige uitsteekt.
Dat is ook zo.
Maar het is eigenlijk iets anders dat ik wil aantonen...
Oud 2 september 2015, 09:27   #12
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

20 jaar geleden zaten er een goede 9000 leerlingen in het Nederlandstalig lager onderwijs in Brussel. Nu al meer dan 15000.

't Is dus niet dat men niets heeft gedaan.

http://www.vgc.be/Onderwijs/Onderwij...zichtlager.htm
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2015, 09:29   #13
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Dat bewijst dat je Brussel niet kent. Veel Franstaligen en nog meer inwijkelingen zien dat de rijkdom in Vlaanderen ligt en besluiten daarom hun kinderen een echte tweetalige opvoeding te geven door te kiezen voor de Nederlandstalige scholen.

Onze huidige koning is daar een sprekend voorbeeld van : hij stuurde zijn kinderen gisteren naar het Sint-Jan-Berchmans college aan de Kapellekerk te Brussel.
Wat bewijst een vraag?
Oud 2 september 2015, 09:29   #14
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw idiote opmerking moet vooral uw gebrek aan waardevolle argumenten verbergen.
Ik vraag me af wie met privileges willen te scheppen de meest idiote van ons twee gaat beschouwd worden. Ga nog wat staan zaaien met je Belgische vod en 'Vive le rwa' roepen.
Oud 2 september 2015, 09:38   #15
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af wie met privileges willen te scheppen de meest idiote van ons twee gaat beschouwd worden. Ga nog wat staan zaaien met je Belgische vod en 'Vive le rwa' roepen.
Bewijs mij dat de gewone Nederlandstalige heeft moeten kamperen voor de school om een plaats te bemachtigen en niet zoals de ouders van de prinses ten gepaste tijd naar de school heeft moeten bellen om zich aan te melden.

Bewijs mij dat er na de voorkeursregels (o.a. kinderen van leerkrachten, broers en zussen van reeds ingeschrevenen) die de school toepast er nog plaats zou geweest zijn mits de ouders zoals andere ouders voor de school gekampeerd hadden.

Het feit alleen al dat ouders zouden moeten kamperen voor een school vind ik beneden alle peil en een bewijs van groot wanbeleid.

PS waar heb ik privileges gevraagd? Moet ge weer liegen en bedriegen om mij in een slecht daglicht te plaatsen? Zijn uw flamingante argumenten zo zwak?

Laatst gewijzigd door pajoske : 2 september 2015 om 09:40.
Oud 2 september 2015, 09:52   #16
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Bewijs mij dat de gewone Nederlandstalige heeft moeten kamperen voor de school om een plaats te bemachtigen en niet zoals de ouders van de prinses ten gepaste tijd naar de school heeft moeten bellen om zich aan te melden.

Bewijs mij dat er na de voorkeursregels (o.a. kinderen van leerkrachten, broers en zussen van reeds ingeschrevenen) die de school toepast er nog plaats zou geweest zijn mits de ouders zoals andere ouders voor de school gekampeerd hadden.

Het feit alleen al dat ouders zouden moeten kamperen voor een school vind ik beneden alle peil en een bewijs van groot wanbeleid.

PS waar heb ik privileges gevraagd? Moet ge weer liegen en bedriegen om mij in een slecht daglicht te plaatsen? Zijn uw flamingante argumenten zo zwak?
Wind je niet op. Ik wil alleen maar dat prinsessen niet anders behandeld worden dan elk ander kind. Jij suggereerde dat dit eigenlijk not done was.
Oud 2 september 2015, 11:06   #17
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Wat bewijst een vraag?
Wel dan heb je toch een antwoord op je vraag. Indien onvoldoende duidelijk stel maar gerust verder vragen.
Oud 2 september 2015, 11:10   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
20 jaar geleden zaten er een goede 9000 leerlingen in het Nederlandstalig lager onderwijs in Brussel. Nu al meer dan 15000.

't Is dus niet dat men niets heeft gedaan.

http://www.vgc.be/Onderwijs/Onderwij...zichtlager.htm
Alleszins niet genoeg.

Zo blijkt.
Oud 2 september 2015, 11:42   #19
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het daar allemaal Vlamingen zijn dan is Vlaanderen inderdaad zwaar in gebreke gebleven; maar het zijn juist allemaal geen Vlamingen; dus waarom zou Vlaanderen voor heel Brussel moeten instaan om op die manier ook aan de inwonende Vlamingen een Vlaamse school te kunnen en te mogen aanbieden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2015, 11:43   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Als het daar allemaal Vlamingen zijn dan is Vlaanderen inderdaad zwaar in gebreke gebleven; maar het zijn juist allemaal geen Vlamingen; dus waarom zou Vlaanderen voor heel Brussel moeten instaan om op die manier ook aan de inwonende Vlamingen een Vlaamse school te kunnen en te mogen aanbieden...
om zo meer Nederlandstaligen te kweken? of ten minste mensen die Nederlands spreken naast hun eigen taal. Nu worden die gedwongen om Frans te spreken en klagen wij dat er te veel Frans wordt gesproken in Brussel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be