![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() In deze tijden van begrotingskorten (is het ooit anders geweest?) en crisis is er een interessante bron van inkomsten om aan te boren, eentje die nu exclusief geput wordt door de georganiseerde misdaad: cannabis.
Volgens een berekening zou een legalisatie in het Verenigd Koninkrijk 11 jaar geleden al tussen de 3,4 miljard en de 6,4 miljard pond opleveren, netto, na aftrek van verwachte nieuwe kosten die tussen 250 miljoen en 500 miljoen pond bedragen. Misschien een beetje kort door de bocht (België is het UK niet, bij ons zal er bv meer inkomstenbelasting zijn als belastingkampioenen) maar omgezet naar ons land zou dat 785 miljoen € kunnen opleveren minimaal en maximaal 1,4 miljard €. Deze cijfers slaan wel op de legalisatie van ALLE drugs. Theorie? Even kijken waar cannabis werkelijk gelegaliseerd is, zoals bv. Colorado. Daar leverde cannabis de staat Colorado 60,1 miljoen $ op in de eerste tien maanden van 2014. Omgerekend naar België zou dat 125 miljoen € betekenen. Weer eens zwaar onderschat, want de income tax van Colorado is vlak 4,63% en de sales tax 2,9% (vergelijk met België waar 25% het minimum is en 50% het maximum, hier nog +/- 7% gemeentebelasting of 3% crisisbelasting bij komt en de BTW geen 2,9% maar 21% bedraagt). Hoe zou het in België zijn? Blijkbaar heeft de administratie Douane en Accijnzen dit al berekend en dit zou in 2001 al 400 miljoen € bedragen. Zelfs radicale prohibitionisten zoals de partijvoorzitter van Vlaams Belang geven toe dat dit meer is dan de extra kosten (96 miljoen €). Neem dus maar aan dat het plaatje in werkelijkheid nog mooier is gezien deze cijfers van Vlaams Belang komen. Verreweg het meest interessante vind ik de berekening van het UK, aangezien in dit model alle drugs gelegaliseerd werden, inclusief degenen die echte gezondheidsrisico's met zich meebrengen als heroïne. Dus een zuivere legalisatie van een ongevaarlijke drug als cannabis die bovendien enorm populair is, kan enkel maar positieve effecten hebben op onze maatschappij. En die arme flikken? Kunnen die eens voor de verandering achter echte criminelen aangaan. Carjackers, inbrekers, terroristen, verkrachters, dat soort schorem, die mensen en hun bezittingen schaden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je ziet dat men hier met man en macht aan de Nederlandse grens gaat staan in operaties die vele tienduizenden € kosten, allemaal om een paar zakjes van drie gram wiet en een pennemes in beslag te nemen met een waarde van samen 130€, is er hier dan niemand die zich vragen stelt?
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Elke onderbouwde recente wetenschappelijke én economische studie toont aan dat de 'war on drugs' - zoals destijds gemodelleerd door Nixon's administratie - handenvol geld kost, georganiseerde misdaad stimuleert en in feite vechten tegen de bierkaai is. Zelfs republikeins rechts geeft in de States steeds meer met mondjesmaat toe dat dit in feite de foute strategie bleek te zijn. Zowat heel de wereld komt nu tot die conclusie. Behalve dan in Nederland en België, waar men vooral door een herwonnen conservatieve kneuterigheid en misplaatste pseudo-ethiek graag een gevecht tegen de bierkaai aangaat, al is het maar om de onbestemde 'vox populi' te bevredigen ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Waar gaat de wereld toch naartoe! Gelukkig dat jullie zich niet wentelen in zelfbeklag. Flink zo! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Trollemans is er weer.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed als jij meer sympathie hebt voor moordenaars en terroristen mij niet gelaten...zo zijn er wel meer...Hoe meer geweld hoe liever. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik vind het raar dat ik blijkbaar niet mag beslissen over mijn eigen lijf.
Zo nu en dan vindt ik een jointje niets ergs aan behalve als ik dat op de zwarte markt koop ik nooit weet of de geleverde cannabis ook betrouwbaar is of er geen zaken bijgevoegd (zoals plastiek stukjes, zand, of toxische stoffen als pesticiden of andere) zijn, plus de inbegrepen gehaltes zijn dikwijls hallucinant hoog tot zelfs meer dan 10 Procent waarvan de effecten dikwijls kunnen uitlopen in gene of andere psychische ziekte. Waarom er blijven tegen vechten als het een groot stuk van het inkomen uit de legalisatie en controle kan gebruikt worden om de schulden af te betalen. Ik zou dat toch doen mocht ik de staat zijn, in plaats van weggesmeten geld te blijven toepassen op de "war on drugs" ! Tussen haakjes wat is nu het verschil met drugs ? Ik reken onder elke drug ook de legale medicamenten bij de apotheker, terwijl de andere drugs illegaal zijn, waarom is dat zo ? Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 10 januari 2015 om 10:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Dat vat inderdaad zowat alles samen ! Dat de N-VA dan consequent is als ze zo tegen 'drugs' zijn en ook geen wijn meer schenken op hun nieuwjaarsreceptie ! Maar ik vermoed dat het gefermenteerd druivensap en het gerstenat gisteren weer rijkelijk gevloeid zijn. Bende hypocrieten ! Om nog maar te zwijgen over de beschonkenen die daarna nog achter hun stuur zijn gaan kruipen, huiswaarts kerend over de Vlaamsche kouters. Want bij mijn weten hebben ze geen bussen ingelegd om naar dat drinkgelag te gaan, misschien wel vanuit een lokale afdeling hier en daar maar niet vanuit de centrale organisatie. Maar allicht zat de verkeerspolitie al lang door zijn middelen heen om ook maar één bestuurder te laten blazen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Taks op cannabis zou geld opbrengen, dat is zeker.
Net zoals de taks op tabak: het brengt meer op (via taks) dan het kost (via de gezondheidszorg). Financieel zal het dus wel verantwoord zijn. Justitioneel waarschijnlijk ook (uit criminele handen). De vraag is of het ook ethisch verantwoord is, gezien de schade die het doet aan mensen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat een overheid niet de rol van drugsdealer op zich moet nemen misschien? We kunnen ook heroïne legaliseren en winkels openen en reclame op tv aanbieden over de voordelen van heroïne en zo jaarlijks miljarden extra inkomsten hebben door de staatsverkoop van heroïne. Of dat wenselijk is is een andere materie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Vier jij maar nieuwjaar met je glaasje chocomelk, ik houd het liever bij iets straffer. Het zou maar een saaie nieuwjaarsreceptie zijn geweest zonder de nodige voorzieningen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() Ik heb helemaal geen drank of ander roesmiddel nodig om mij te amuseren, als je niet zonder kan en per se alcohol nodig hebt dan is dat bijzonder triest. Maar wees gerust, ik vier ook graag met een glaasje, maar doe dan niet hysterisch dat uw zoon- of dochterlief met vrienden een jointje zit te paffen. Punt is dat er nu een soort van dubbele moraal heerst, en daar lijkt vooral de N-VA wel kampioen in te zijn !
|
![]() |
![]() |