Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2015, 16:43   #1
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

plǝɹǝʍ ǝp's schermafbeelding

Standaard Cannabis: tijd om deze cash crop te melken?

In deze tijden van begrotingskorten (is het ooit anders geweest?) en crisis is er een interessante bron van inkomsten om aan te boren, eentje die nu exclusief geput wordt door de georganiseerde misdaad: cannabis.

Volgens een berekening zou een legalisatie in het Verenigd Koninkrijk 11 jaar geleden al tussen de 3,4 miljard en de 6,4 miljard pond opleveren, netto, na aftrek van verwachte nieuwe kosten die tussen 250 miljoen en 500 miljoen pond bedragen. Misschien een beetje kort door de bocht (België is het UK niet, bij ons zal er bv meer inkomstenbelasting zijn als belastingkampioenen) maar omgezet naar ons land zou dat 785 miljoen € kunnen opleveren minimaal en maximaal 1,4 miljard €. Deze cijfers slaan wel op de legalisatie van ALLE drugs.

Theorie? Even kijken waar cannabis werkelijk gelegaliseerd is, zoals bv. Colorado. Daar leverde cannabis de staat Colorado 60,1 miljoen $ op in de eerste tien maanden van 2014. Omgerekend naar België zou dat 125 miljoen € betekenen. Weer eens zwaar onderschat, want de income tax van Colorado is vlak 4,63% en de sales tax 2,9% (vergelijk met België waar 25% het minimum is en 50% het maximum, hier nog +/- 7% gemeentebelasting of 3% crisisbelasting bij komt en de BTW geen 2,9% maar 21% bedraagt).

Hoe zou het in België zijn? Blijkbaar heeft de administratie Douane en Accijnzen dit al berekend en dit zou in 2001 al 400 miljoen € bedragen. Zelfs radicale prohibitionisten zoals de partijvoorzitter van Vlaams Belang geven toe dat dit meer is dan de extra kosten (96 miljoen €). Neem dus maar aan dat het plaatje in werkelijkheid nog mooier is gezien deze cijfers van Vlaams Belang komen.

Verreweg het meest interessante vind ik de berekening van het UK, aangezien in dit model alle drugs gelegaliseerd werden, inclusief degenen die echte gezondheidsrisico's met zich meebrengen als heroïne. Dus een zuivere legalisatie van een ongevaarlijke drug als cannabis die bovendien enorm populair is, kan enkel maar positieve effecten hebben op onze maatschappij.

En die arme flikken? Kunnen die eens voor de verandering achter echte criminelen aangaan. Carjackers, inbrekers, terroristen, verkrachters, dat soort schorem, die mensen en hun bezittingen schaden.
plǝɹǝʍ ǝp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2015, 17:45   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Cannabis: tijd om deze cash crop te melken?
Zelfs als de hele wereld legaliseert, dan zal men hier, in het land der dwazen, er nog strengere straffen opzetten.

Als je ziet dat men hier met man en macht aan de Nederlandse grens gaat staan in operaties die vele tienduizenden € kosten, allemaal om een paar zakjes van drie gram wiet en een pennemes in beslag te nemen met een waarde van samen 130€, is er hier dan niemand die zich vragen stelt?
Oud 9 januari 2015, 17:51   #3
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zelfs als de hele wereld legaliseert, dan zal men hier, in het land der dwazen, er nog strengere straffen opzetten.

Als je ziet dat men hier met man en macht aan de Nederlandse grens gaat staan in operaties die vele tienduizenden € kosten, allemaal om een paar zakjes van drie gram wiet en een pennemes in beslag te nemen met een waarde van samen 130€, is er hier dan niemand die zich vragen stelt?
Wiet is dan ook DE topprioriteit voor deze nieuwe regering.Zelfs terroristen krijgen lichtere straffen dan wietkwekers....Nu als je het mij vraagt.....ik heb toch iets meer angst van die eerste dan van die plantenkwekers
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2015, 18:59   #4
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wiet is dan ook DE topprioriteit voor deze nieuwe regering.Zelfs terroristen krijgen lichtere straffen dan wietkwekers....Nu als je het mij vraagt.....ik heb toch iets meer angst van die eerste dan van die plantenkwekers
Probleem is dat de 'war on drugs' hét stokpaardje is van de N-VA. Zij gaan dit koste wat het kost willen handhaven, want met zulk absurdistisch standpunt onderscheiden zij zich van de andere 'liberalen' (??? is mensen verbieden een jointje te rollen dan nog liberaal te noemen, maar dat is een andere discussie) en van het gemakzucht van de tsjeven. Op andere punten heeft men de indruk zijn eigen willetje niet te kunnen doordrukken, en men wil natuurlijk de Vlaamsche vox populi voeden die de mantra kijgt opgelegd dat alle 'drugs' (in hun ogen is de harddrug alcohol overigens geen drug, pijnstillers en slaap/kalmeerpillen: ook geen probleem ! ) mensen naar de verdoemenis en de hel leiden.

Elke onderbouwde recente wetenschappelijke én economische studie toont aan dat de 'war on drugs' - zoals destijds gemodelleerd door Nixon's administratie - handenvol geld kost, georganiseerde misdaad stimuleert en in feite vechten tegen de bierkaai is. Zelfs republikeins rechts geeft in de States steeds meer met mondjesmaat toe dat dit in feite de foute strategie bleek te zijn. Zowat heel de wereld komt nu tot die conclusie. Behalve dan in Nederland en België, waar men vooral door een herwonnen conservatieve kneuterigheid en misplaatste pseudo-ethiek graag een gevecht tegen de bierkaai aangaat, al is het maar om de onbestemde 'vox populi' te bevredigen !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2015, 19:40   #5
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ja, tis een schande. Wiet kwekers krijgen de doodstraf en moordenaars een voorwaardelijke werkstraf.
Waar gaat de wereld toch naartoe!

Gelukkig dat jullie zich niet wentelen in zelfbeklag. Flink zo!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2015, 19:49   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Trollemans is er weer.
Oud 10 januari 2015, 09:02   #7
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ja, tis een schande. Wiet kwekers krijgen de doodstraf en moordenaars een voorwaardelijke werkstraf.
Waar gaat de wereld toch naartoe!

Gelukkig dat jullie zich niet wentelen in zelfbeklag. Flink zo!
Hoelang heeft Kindermoordenares Michele Martin volgens jouw gegevens dan moeten zitten ? Of één van de juist doodgeschoten terroristen ?? Als ik dan soms lees dat wat amateur kwekers tot 4 jaar cel krijgen dan durf ik gerust te stellen dat iedere verhouding zoek is.....
Maar goed als jij meer sympathie hebt voor moordenaars en terroristen mij niet gelaten...zo zijn er wel meer...Hoe meer geweld hoe liever.
Oud 10 januari 2015, 09:58   #8
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik vind het raar dat ik blijkbaar niet mag beslissen over mijn eigen lijf.

Zo nu en dan vindt ik een jointje niets ergs aan behalve als ik dat op de zwarte markt koop ik nooit weet of de geleverde cannabis ook betrouwbaar is of er geen zaken bijgevoegd (zoals plastiek stukjes, zand, of toxische stoffen als pesticiden of andere) zijn, plus de inbegrepen gehaltes zijn dikwijls hallucinant hoog tot zelfs meer dan 10 Procent waarvan de effecten dikwijls kunnen uitlopen in gene of andere psychische ziekte.

Waarom er blijven tegen vechten als het een groot stuk van het inkomen uit de legalisatie en controle kan gebruikt worden om de schulden af te betalen.

Ik zou dat toch doen mocht ik de staat zijn, in plaats van weggesmeten geld te blijven toepassen op de "war on drugs" !

Tussen haakjes wat is nu het verschil met drugs ? Ik reken onder elke drug ook de legale medicamenten bij de apotheker, terwijl de andere drugs illegaal zijn, waarom is dat zo ?

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 10 januari 2015 om 10:01.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2015, 12:41   #9
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Ik vind het raar dat ik blijkbaar niet mag beslissen over mijn eigen lijf.

Zo nu en dan vindt ik een jointje niets ergs aan behalve als ik dat op de zwarte markt koop ik nooit weet of de geleverde cannabis ook betrouwbaar is of er geen zaken bijgevoegd (zoals plastiek stukjes, zand, of toxische stoffen als pesticiden of andere) zijn, plus de inbegrepen gehaltes zijn dikwijls hallucinant hoog tot zelfs meer dan 10 Procent waarvan de effecten dikwijls kunnen uitlopen in gene of andere psychische ziekte.

Waarom er blijven tegen vechten als het een groot stuk van het inkomen uit de legalisatie en controle kan gebruikt worden om de schulden af te betalen.

Ik zou dat toch doen mocht ik de staat zijn, in plaats van weggesmeten geld te blijven toepassen op de "war on drugs" !

Tussen haakjes wat is nu het verschil met drugs ? Ik reken onder elke drug ook de legale medicamenten bij de apotheker, terwijl de andere drugs illegaal zijn, waarom is dat zo ?
Ik vraag me ook al altijd af waarom een wijnboer prijzen en diploma's krijgt en zijn product mag promoten terwijl een cannabisboer wordt aanzien als een crimineel.....Het enige relevante antwoord dat ik hierop tot nu toe kreeg was dat er in weze geen verschil is....en alles een kwestie is van interpretatie.
Oud 10 januari 2015, 14:50   #10
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me ook al altijd af waarom een wijnboer prijzen en diploma's krijgt en zijn product mag promoten terwijl een cannabisboer wordt aanzien als een crimineel.....Het enige relevante antwoord dat ik hierop tot nu toe kreeg was dat er in weze geen verschil is....en alles een kwestie is van interpretatie.
Omdat BDW -achtige figuren dat immoreel vinden.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2015, 14:56   #11
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Omdat BDW -achtige figuren dat immoreel vinden.
Dat vat inderdaad zowat alles samen ! Dat de N-VA dan consequent is als ze zo tegen 'drugs' zijn en ook geen wijn meer schenken op hun nieuwjaarsreceptie ! Maar ik vermoed dat het gefermenteerd druivensap en het gerstenat gisteren weer rijkelijk gevloeid zijn. Bende hypocrieten ! Om nog maar te zwijgen over de beschonkenen die daarna nog achter hun stuur zijn gaan kruipen, huiswaarts kerend over de Vlaamsche kouters. Want bij mijn weten hebben ze geen bussen ingelegd om naar dat drinkgelag te gaan, misschien wel vanuit een lokale afdeling hier en daar maar niet vanuit de centrale organisatie. Maar allicht zat de verkeerspolitie al lang door zijn middelen heen om ook maar één bestuurder te laten blazen.
Oud 11 januari 2015, 15:01   #12
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht
En die arme flikken? Kunnen die eens voor de verandering achter echte criminelen aangaan. Carjackers, inbrekers, terroristen, verkrachters, dat soort schorem, die mensen en hun bezittingen schaden.
Ja, maar da's dan weer pakken gevaarlijker...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2015, 15:34   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat vat inderdaad zowat alles samen ! Dat de N-VA dan consequent is als ze zo tegen 'drugs' zijn en ook geen wijn meer schenken op hun nieuwjaarsreceptie ! Maar ik vermoed dat het gefermenteerd druivensap en het gerstenat gisteren weer rijkelijk gevloeid zijn. Bende hypocrieten ! Om nog maar te zwijgen over de beschonkenen die daarna nog achter hun stuur zijn gaan kruipen, huiswaarts kerend over de Vlaamsche kouters. Want bij mijn weten hebben ze geen bussen ingelegd om naar dat drinkgelag te gaan, misschien wel vanuit een lokale afdeling hier en daar maar niet vanuit de centrale organisatie. Maar allicht zat de verkeerspolitie al lang door zijn middelen heen om ook maar één bestuurder te laten blazen.
De bazen van de politie moet je toch niet laten blazen.....
Oud 11 januari 2015, 15:53   #14
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
De bazen van de politie moet je toch niet laten blazen.....
Ja, da's ook waar Er zijn zelfs in 2015 nog steeds burgemeesters die hun korps een uitdrukkelijk verbod geven om op de dag van hun nieuwjaarsreceptie controle uit te voeren in de gemeente. De korpschef zit trouwens meestal zelf op die nieuwjaarsreceptie te boemelen en te dollen met de burgemeester en notabelen. En dan daarna zwalpend en zigzaggend tevree naar huis !
Oud 11 januari 2015, 20:54   #15
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Taks op cannabis zou geld opbrengen, dat is zeker.
Net zoals de taks op tabak: het brengt meer op (via taks) dan het kost (via de gezondheidszorg).

Financieel zal het dus wel verantwoord zijn. Justitioneel waarschijnlijk ook (uit criminele handen).

De vraag is of het ook ethisch verantwoord is, gezien de schade die het doet aan mensen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2015, 20:58   #16
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Omdat een overheid niet de rol van drugsdealer op zich moet nemen misschien? We kunnen ook heroïne legaliseren en winkels openen en reclame op tv aanbieden over de voordelen van heroïne en zo jaarlijks miljarden extra inkomsten hebben door de staatsverkoop van heroïne. Of dat wenselijk is is een andere materie.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2015, 21:02   #17
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht

Vier jij maar nieuwjaar met je glaasje chocomelk, ik houd het liever bij iets straffer. Het zou maar een saaie nieuwjaarsreceptie zijn geweest zonder de nodige voorzieningen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2015, 23:52   #18
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Taks op cannabis zou geld opbrengen, dat is zeker.
Net zoals de taks op tabak: het brengt meer op (via taks) dan het kost (via de gezondheidszorg).

Financieel zal het dus wel verantwoord zijn. Justitioneel waarschijnlijk ook (uit criminele handen).

De vraag is of het ook ethisch verantwoord is, gezien de schade die het doet aan mensen.
Tuurlijk, mensen hebben zelfbeschikkingsrecht. Wie zich kapot wil roken, snuiven, zuipen, spuiten, ... heeft daar dan ook alle recht toe ! Verkleutering en bij het handje houden daar heeft niemand wat aan. Wel moeten we hulp aanbieden voor mensen die van hun verslaving of problematisch gebruik vanaf willen geraken. Maar dat kunnen we beter doen door zulk middelenmisbruik te aanvaarden dan door het te criminaliseren.
Oud 11 januari 2015, 23:55   #19
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Omdat een overheid niet de rol van drugsdealer op zich moet nemen misschien? We kunnen ook heroïne legaliseren en winkels openen en reclame op tv aanbieden over de voordelen van heroïne en zo jaarlijks miljarden extra inkomsten hebben door de staatsverkoop van heroïne. Of dat wenselijk is is een andere materie.
En nu is de situatie dan zo wenselijk volgens u ? Luister, ik kan in 2060 Antwerpen even makkelijk aan speed of hero geraken dan aan een pakje kauwgum. BDW of geen BDW, onrealistische drugsrepressie of niet. Heel dat prehistorisch gedoe van een bende dinosauriërs over drugs heeft ertoe geleid dat de macht van de georganiseerde drugsmisdaad nog verder is toegenomen.
Oud 11 januari 2015, 23:57   #20
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

Vier jij maar nieuwjaar met je glaasje chocomelk, ik houd het liever bij iets straffer. Het zou maar een saaie nieuwjaarsreceptie zijn geweest zonder de nodige voorzieningen.
Ik heb helemaal geen drank of ander roesmiddel nodig om mij te amuseren, als je niet zonder kan en per se alcohol nodig hebt dan is dat bijzonder triest. Maar wees gerust, ik vier ook graag met een glaasje, maar doe dan niet hysterisch dat uw zoon- of dochterlief met vrienden een jointje zit te paffen. Punt is dat er nu een soort van dubbele moraal heerst, en daar lijkt vooral de N-VA wel kampioen in te zijn !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be