![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Te lezen in de Standaard. Discussie over afschaffen stemplicht laait weer op nadat cijfers uitwijzen dat 1 op 6 Belgen niet is gaan stemmen bij laatste verkiezingen. En wat zien we, NVA en ja tot mijn grote verbazing VLD zijn voor afschaffing hiervan. Maar SPA en Groen niet. Dit bewijst nogmaals mijn stelling, SPA en Groen kunnen alleen overleven door de stemplicht en natuurlijk hun allochtoon stempubliek. NVA heeft het goed bekeken en een afschaffing van de stemplicht zou wel eens in hun voordeel kunnen spelen, dan komen alleen mensen stemmen die interesse hebben en die mogelijks misnoegd zijn over het huidige beleid en daarom extra gemotiveerd zijn om te komen stemmen in een poging de huidige charlatans weg te krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze mogen gerust hard optreden voor de kiezers die bewust niet gaan stemmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() er is helemaal geen stemplicht in België. wel een opkomstplicht, maar je kan nooit iemand verplichten om te stemmen.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In 99% van de democratische landen lukt het blijkbaar perfect zonder stemplicht. Niet in België dus.
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() En waarom zou de stemplicht moeten blijven??? Voel je de bui al hangen?? Zijn mensen verplicht de politiek te volgen en dan hun mening te gaan uitspreken?? Nu krijg je een vertekend beeld, mensen stemmen op babes en huilende knuffelberen, hetgeen met politiek niks te zien heeft. En wat te denken over onze allochtone medeburgers die wel deze keuze hebben, zij hebben geen stemplicht maar stemrecht. Ik dacht dat iedereen gelijk was voor de wet, maw, wat is het nu, stemplicht of stemrecht???? En ja, een land mag best evolueren zoals vb afschaffen stemplicht, overgaan van monarchie naar republiek. Er staat nergens geschreven dat een staat voor eeuwig een zelfde systeem moet volgen. Ik zou zeggen, laat het volk beslissen via een referendum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De door u vernoemde Vlaamse partijen doen er hier niets toe. De PS is tegen en dus gaat dit niet door. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() sommige partijen hebben nu eenmaal niets liever dan mensen die stemmen zonder het minste benul van politiek.
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() @fcal: U heeft overschot van gelijk, in dit land doet de mening van de Vlamingen er niet toe. Het is hetgeen de PS zegt wat gebeurt of niet gebeurt. Ik had vandaag nalv het bewuste artikel een aanval van wishfull thinking laat ons maar zeggen. Oh, heerlijk is het, een partij in het zuiden des lands die onze door alle moeilijke beleidsbeslissingen leidt, waarbij we zelf niet meer moeten nadenken.....................
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
(Ze hebben de eerste stappen in die richting al gezet) Nu de opkomstplicht stelt hen in staat om massaal verkiezingsbijstand te verlenen in allerlei instellingen, vooral in de ouderlingentehuizen.
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen." Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015. “Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Gouverneur
|
![]() En dan te bedenken dat het Belgisch leger de Amerikanen bijstaat in Afghanistan in de militaire operatie om volgens George Bush , to restore democracy,. Maw herstellen of herinstalleren van de democratie in Afghanistan. We zijn zelf niet eens een democratie, we zijn een famicratie(allemaal families aan de macht van vader/moeder op zoon/dochter/kleinzoon/kleindochter), we zijn een land waar beslissingen van een meerderheid door de minderheid kunnen tenietgedaan worden via grendelwetten en belangenconflicten. Hoe arrogant kan men zijn dan om aan een ander land eens te gaan tonen hoe het moet!!!!!!!!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De sossen en groenen zijn als de dood dat ze nog meer stemmen gaan verliezen als hun ingevoerd kiesvee helemaal niet meer naar het stemhokje trekt. Hoeveel Oude Vlamingen zouden er nog in die 14% zitten die de Spa in de laatste peiling haalde?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() Absoluut Vigilant. Het artikel in de Standaard zegt het ook, Spa en Groen zijn absoluut tegen want iedereen MOET deelnemen aan het stemgebeuren. Als we ooit al deze taktiekjes willen doorboren zit er niks anders op dan 1 vlaamse rechtse partij tot een absolute meerderheid te brengen, eerder zullen linkiewinkies en traditio's niet bereid zijn naar onze verzuchtingen te luisteren. Tenslotte, mannen zoals De Gucht doen aan carrièreplanning, niet alleen voor zichzelf maar ook voor hun kinderen (jean-jacques) en voor hun kleinkinderen(Jack) en een grote alles verslindende partij zou hun veel postjes kosten. Daarom dat ze zo houden aan de Status Quo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() volgens onderzoeken uit het verleden zou Groen! en SP.a nogtans winst hebben bij het afschaffen van de stemplicht, maar zijn ze daar al wel altijd tegenstander van geweest
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...n2010/1.793057 http://www.medium4you.be/Stemplicht-...-partijen.html
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gouverneur
|
![]() @ Nietzsche: ze gaan een soort politie oprichten die tot bij de mensen thuis gaat die niet zijn gaan stemmen. Dan gaan ze die bij de haren naar buiten sleuren tot aan het dichtstbijzijnde kieslokaal, daar krijgen ze dan de keuze ofwel voor een linkiewinkie en of traditio partij te stemmen of anders dood met de kogel.Stelletje ondankbare vlegels dat het zijn die wat niet gaan stemmen. Onze politieke leiders zetten zich dag en nacht in voor ons welzijn en als ze dan eens een kleine tegen geste vragen in de vorm van een stem- om hun kunde te bevestigen- dan zijn er die er proberen onderuit te muizen. We hebben voor democratie gekozen en we zullen ze ondergaan, willen of niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 1) er is wel stemplicht in b.
2) het probleem volgens de politici en de commentatoren is dat in weerwil van die stemplicht, de participatiegraad naar omlaag gaat 3) het is een feit dat als we de stemplicht zouden afschaffen, de participatiegraad zeker en vast naar beneden zou tuimelen. 4) ik ben er lang niet zeker van dat mijn partij, de nva, voordeel zou halen uit de afschaffing van de stemplicht 5) het summum van democratie is net dat iedereen zijn stem meetelt. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er wordt echter al 20 jaar niet meer opgetreden tegen het kiesvee dat liever zijn middenvinger opsteekt dan zich naar de stembus te laten dwingen. Ik spreek uit ervaring want ik bevond mij meermaals in het buitenland tijdens de verkiezingen. Ik ging daar een bewijs van halen bij de plaatstelijke politici, maar "vergat" het bij mijn thuiskomst af te leveren. En dat probeerde ik tot drie keer toe uit. Nooit problemen mee gehad. Indien het vooral Vlamingen waren die aan hun ....ehum.....burgerplicht verzaakten zou dat wellicht een aardig centje aan boetes opbrengen, maar het zijn de Brusselaars en de Walen die, comme toujours, ver in de meerderheid zijn als het gaat om verplichtingen NIET na te komen. Toch zal de stemplicht in België niet gauw afgeschaft worden. Er zijn nog teveel gewoontestemmers waaraan de tsjeven hun laatse beetje macht te danken hebben. Het is geen toeval dat het een tsjeef is die stemweigeraars opnieuw wil aanpakken. En dat terwijl de stemplicht bijna nergens ter wereld nog bestaat. De stemplicht wordt pas afgeschaft als ze meer nadeel dan voordeel oplevert voor de traditionele partijen. Als de N-VA, ondanks de dagelijkse aanvallen in de regimemedia, toch voldoende stemmen haalt om de macht naar zich toe te kunnen trekken.
![]() |