![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vele oude Belgen beweren zich niet meer thuis te voelen in eigen land.
Ik vraag me af om welke steden, dorpen en wijken het precies gaat? Desondanks we denken dat het probleem zich vooral in de grote steden concentreert (bv Brussel), ben ik recent en tot verbazing te weten gekomen dat er ook op heel andere plaatsen, in kleine gemeentes, problematisch verloopt. (citaat Jan Hertogen) Citaat:
Bijvoorbeeld in Ronse, (zie oa deze blog http://stefvancaeneghem.blogspot.be/...senaar_06.html ) Geraardsbergen Sint-Niklaas http://www.hbvl.be/Archief/guid/allo...6-71b63c240567 Dit zijn blijkbaar ook steden die genoemd worden als "hier wil ik niet gaan wonen", wegens een te grote integratieproblematiek. Zijn er nog andere gemeenten waar u weet van heeft, waarin het probleem de draagkracht van de lokale inwoners of het beleid overstijgt of dit dreigt te overstijgen?
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 25 augustus 2012 om 17:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Istanboel, Damascus, Shanghai, Peking, NY, Londen, Parijs, A'dam, Berlijn, Kopenhagen, Stocholm, wil je er nog een paar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik voel me hier ook niet thuis, maar dat heeft weinig met immigratie etc. te maken. Vooral met het feit dat dit een land is met slecht weer, teveel bemoeizucht (vooral vanuit Brussel) , regelneverij, gebrek aan natuur, lichtvervuiling (lastig als je hobby astronomie is) etc.
Dat hangt helaas niet van gemeentes af, dat lijkt gewoon heel België te zijn.
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Oost-Vlaanderen (mijn streek
![]() Lokeren en Zele hebben een slechte reputatie, al kom ik er niet vaak. Berlare : clean Dendermonde, Wetteren : geen negatieve ervaringen. Aalst : gevaarlijke wijken (Varkenmarkt, Stationsbuurt, ...), maar dit vooral bij valavond. Ik zal me er niet vertonen, tenzij vluchtig met de auto. In de rest van de stad betreft het vooral negerpopulatie, en zolang de verdeling autochtoon-allochtoon evenwichtig blijft, zijn die niet zo gevaarlijk. Ook aanzienlijke vreemdenpopulatie centrum Erembodegem. Liedekerke - centrum : zeer slechte reputatie. Absoluut geen plaats waar ik zou willen wonen. Veel vreemdelingen, men vraagt zich af hoe dat kan in zo'n kleine stad. Ninove -centrum : persoonlijk ervaring met rondtrekkende jongerenbendes. Geen plaats om 's nachts alleen rond te hangen. Denderleeuw : ik heb er wel al vreemdelingen gezien, maar nog geen slechte ervaringen. Vlaams-Brabant (ook mijn streek ![]() Affligem telt wel wat vreemdelingen, en veel " Brusselaars " komen hier naar de dancings , dus opletten in het weekend. Anders ok Merchtem en Opwijk zijn clean. Asse en Zellik : aanzienlijke vreemdenpopulatie, maar nog nooit problemen mee gehad. Eigenlijk zouden we een soort interactieve kaart moeten maken van België met proefondervindelijke statistieken |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Als 80% van een gemeente allochtonen zijn met 30-40% werkloosheid, wie gaat er daar dan het OCMW bekostigen want dat is een gemeentelijke zaak?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() en de N-VA wil een verhoging van het kindergeld ... dat belooft ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Wij wonen hier nu iets meer dan drie jaar, en da zijn er drie teveel geweest. Ik benoem dit soort gemeentes als 'verloren gemeenten', en zo zijn er meer & meer. Zo ben ik bijvoorbeeld geboren in Mechelen. Daar is het uiteraard ook al 10 na 12. Kan wat geschreven wordt over Sint-Niklaas ook onderschrijven. Met dank aan ettelijke jaren Rood opportunisme. Laatst gewijzigd door UnionJack : 26 augustus 2012 om 07:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Parijs, London, Shanghai en NY zijn anders wel aanradertjes om te wonen. Great cities
![]() A'dam is dan weer zo'n provinciaal gehucht precies in vergelijking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Ik ben tegen een lineaire verhoging van het kindergeld inderdaad. En al helemaal als het is dmv een speciale Vlaamse kindpremie. Weliswaar niet specifiek omwille van een achterliggende idee van islamiseringsangsten of zoiets.
Gezien de stijgende levensduurte kan ik nog in een verhoging komen voor een eerste, misschien tweede kind voor de lagere inkomensklassen maar zomaar een symbolische aanvullende Vlaamse kinderbijslag voor elk kind ... of dan nog enkel tot 5 jaar zoals de N-VA voorstelde (ik zou eerder zeggen vanaf 5 jaar). Gelukkig houdt de N-VA zich niet aan haar woord : ze gingen in geen geval deel uit maken van de Vlaamse regering als er geen Vlaamse kinderbijslag kwam en tenzij het me ontgaan is, is die er niet gekomen. Ze staat alleszins niet in het regeerakkoord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Wow. Ik had het topic liever niet gemaakt en ben er ook niet fier op, integendeel.
Maar achteraf gezien ben ik blij dat ik het gedaan heb. December vooral uw post is voor mij bv heel nuttig! Ik woon zelf in het Limburgse grasgroen eiken hout en heb bijgevolg begot geen idee van wat er zich elders afspeelt. Ik wou nochtans graag verhuizen naar elders in Vlaanderen, meer richting de zee in elk geval. Een aantal jaren geleden sprak ik met enkele mensen van daar (oa mensen die zelfs hypotheekleningen uitgaven en iemand die er woonde) ... Ze hebben het me afgeraden om er als vrouw alleen te gaan wonen ... Volgens hun waren er te veel Tsjetjeense bendes, was er een recent sterke toename van diefstallen (bv uit wagens - ruitje tik) en een criminaliteitsplaag. Zeker in het havengebied zou het onveilig zijn en er zouden heel veel illegalen zijn ... Ik stond toen perplex. Het advies krijgen ergens niet te gaan wonen omwille van ... onwoonbaarheid? Nu zit ik op het moment dat mijn vrienden en kennissen naar huizen beginnen zoeken. Het is daarbij logisch dat je kijkt naar waar men wil wonen en gezien de "onder de kerktoren mentaliteit" van de Vlaming opvallend als iemand weg blijkt te willen van zijn omgeving. Zo heb ik in korte tijd dat dus meermaals gehoord over Ronse, Geeraardsbergen, Sint-Niklaas, ... Met als reden "te veel allochtonen", "onveiligheidsgevoel", "niet 's nachts buiten durven komen", "naar de grond kijken als je rondloopt omdat je schrik hebt dat je iemand in de ogen kijkt als je voor je uit kijkt en deze zich geprovoceerd voelt en vervolgens gewelddadig wordt", "alarmsystemen moeten kopen", "enkel nog met de auto rond kunnen rijden vanaf valavond", "geen buurtgevoel meer" of "geen binding meer met de andere buren" en simpelweg "er zich niet meer thuis voelen ondanks men er is opgegroeid omdat de buurt is vervreemd", alsook "geen lokale bakkers-, slagers of kruidenierszaken meer, ... Buiten natuurlijk grote delen van Brussel (Schaarbeek, Kuregem, Sint-Gillis, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Joris-Weert, ...) waar over heel Brussel gezien 6 op 10 van vreemde komaf is (geloof ik) en Antwerpen (Borgerhout, ...) wist ik niet dat er in Vlaanderen zulke zones waren waar de Vlamingen niet langer wilden wonen en hadden plaatsgemaakt voor allochtonen. De enige echt cultureel pluriforme stad die ik zelf kende was Genk. En dat is absoluut geen stad die op mijn lijstje "zeker niet gaan wonen" stond, integendeel. Het is een zeer toffe, plezante stad waar meer dan 1 op 3 van allochtone herkomst is. Toch stoort het daar op de één of andere manier absoluut niet. Ik heb Genk nooit anders gekend en heb het altijd zo geweten. Genk zou Genk ook niet meer zijn mocht zijn allochtone populatie verdwijnen, ik mag er zelfs niet aan denken. ![]() Heel Genk spreekt ook dezelfde taal. Het is geen Nederlands, geen Vlaams, geen lokaal Genks (er is overigens wel een club in Genk die vreest dat dit oorspronkelijk dialect verdwijnt, een vrees die overigens terecht is), maar het is een zeer vreemd tussentaaltje wat het resultaat blijkbaar is van de mengelmoes aan allochtonen (zijnde met name Italianen, Grieken, Spanjaarden, Turken, Marokkanen, ...). Zelf heb ik er nooooit overlast meegemaakt, behalve dan dat de Maghrebijnse jongens je inderdaad al op jonge leeftijd zien als een meisje ... Maar als je elders nog nooit complimentjes gekregen hebt, vind je dat niet erg. Later ook niet, het is gewoon Genk ... zo is het daar nu eenmaal. (Ik was 12 toen ik in het zwembad van Genk door een allochtone jongen die in onze ogen overigens knap was en mooie salto's kon springen en allicht een jaar of 16 - 17 was, mee gevraagd werd naar buiten, waarbij mijn vriendin en ik al giechelend in de smiezen hadden dat dit een eerste kus zou betekenen... Ik ben natuurlijk nooit meegegaan.) Er moet wel de kanttekening bij gemaakt worden dat in Genk het grootste aandeel van de migranten anders dan in andere steden Italianen zijn! Doch heden worden ze op de voet gevogld door Marokkanen en Turken omdat deze telkens hun huwelijkspartners laten overkomen. De Genkse allochtone Marokkaanse of Turkse meisjes zijn niet goede genoeg wegens te verwesterd... Al is het zo dat je natuurlijk niet in de rand moet gaan wonen: - Sledderlo - Waterschei - Winterslag - Zwartberg - ... zijn stuk voor stuk volledig allochtoon. Als je er als oude Belg komt, word je er maar raar bekeken en voel je je er ook absoluut niet thuis of echt in een vreemd land. Deze delen van Genk zijn ook zeer Islam-proof: je vindt er moskeeën, de gebeden worden met megafoons door de straten gezongen zodat er geen ontkomen meer aan is, de scholen zijn volledig "zwart", ... Opvallend is overigens dat de Turken er de secularisatie van hun land nooit lijken te hebben meegemaakt want ook deze gemeenschap is nog heel sterk Islamitisch / Moslimgezind in Genk, zover ik weet. Nochtans worden er in Genk overigens wel aan verschillende alarmbellen getrokken. Politici vrezen dat ze de instroom aan migranten (de instroom van Turkse of Marokkaanse bruiden en gezinsherenigingen is er ontstuitbaar waardoor deze gemeenschap ook door nieuwe migratie blijft aangroeien) de doodsteek voor Genk zal betekenen en dat er te weinig mogelijkheid is om deze mensen nog op te vangen en te integreren omdat er nog maar weinig marge aan absorptiecapaciteit zou zijn. Dan de gemeentes rond Genk: - Zonhoven - Houthalen Helchteren - Beringen - Heusden Zolder - Maasmechelen - ... zijn gemeentes met een heel groot aandeel allochtonen, die overigens heel vaak werkloos zijn. Eerlijk gezegd zou ik er niet gaan wonen. In de andere steden kan dit ook meer en meer het geval zijn, maar omdat ik er minder van ken durf ik me er niet over uit te spreken, doch ik vermoed dat: - delen van Sint-Truiden (hier ligt ook een asielcentrum) - Tessenderlo - Alken - ... in hetzelfde bedje ziek zijn. Doch delen ervan zijn zeker nog zeer Vlaams.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 26 augustus 2012 om 17:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Schrik voor de realiteit in Vlaanderen ? (zelfs al kijk ik wat op van hetgeen gepost wordt; ik had het zo negatief niet verwacht) .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voorts het ik het gesnapt: je bent ook pro kinderbijslag, maar je verwoordt het als volgt " het is de schuld van de nva dat mijn goesting niet gevolgd wordt". .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Burgemeester
|
![]() Boom, Willebroek, Niel: wegblijven
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Ik vraag me af waar jullie sommige namen vandaan halen. Het merendeel van de plaatsen op deze lijst beschouw ik net als 'veilig'
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |