![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Schepen
|
![]() Stel dat Groen, sp.a, open vld en cd&v 52% halen in 2014. Kunnen zij dan een regering vormen zonder VB en NVA?
En wat zal er dan gebeuren? Ik ben nogal een leek op dit gebied. Ik leer hier iedere dag bij Laatst gewijzigd door Bezeke : 30 november 2013 om 00:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Of die nu 52% halen of 48% maakt eigenlijk niets uit voor de vlaamse regering. Dat zal hoedanook een n-va gedomineerde coalitie worden, met waarschijnlijk cd&v en enkel indien nodig o-vld erbij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Als die 4 partijen 52% halen kunnen ze toch zonder nva? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat ze 52 procent van de kiezers zouden achter zich krijgen, dat ze 'de helft plus één' van de te verdelen zetels binnenhalen. Verder is het theoretisch mogelijk met 'de helft plus één' van de zetels, om een meerderheid te vormen. Maar die zal niet werkbaar zijn. Eén zieke en 't is gedaan met de meerderheid. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Punt twee: Om te kijken wie een regering kan vormen, moet je de zetelverdeling kennen - en dat is niet noodzakelijk gelijk aan de stemverdeling. De grootste partij haalt relatief gemakkelijker zetels binnen dan een kleintje. Met de laatste peilingen in het achterhoofd is het dus niet zeker of een coalitie van allemaal kleine of hoogstens middelgrote partijen een meerderheid van zetels haalt met 'slechts' 52% van de stemmen. Punt drie: Met 52% van de zetels (in theorie zelfs met 50% + 1) kun je inderdaad een meerderheid vormen. Punt vier: ik ben er zeker van dat een aantal mensen dromen van symmetrische regeringen - zowel federaal als in elk gewest dezelfde politieke strekking in de meerderheid. En die droom sluit uiteraard bij voorbaat N-VA uit. Hoeveel mensen daarvan dromen, en of ze hun zin gaan krijgen, kan alleen Madame Soleil je vertellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vrees er nu al voor dat de nochtans cruciale overdracht van de kinderbijslagen een totaal gemiste kans zal worden voor vlaanderen om -eindelijk- een rem te zetten op ongelimiteerde kinderbijslagen in aantal kinderen uitgedrukt. Er is een waterkans dat in een n-va met o-vld regering die twee zouden durven gaan voor een limiet op bv twee kinderen met toeslag en niks meer vanaf het derde. Met de cd&v erbij zal dat al heel moeilijk liggen maar misschien nog net haalbaar. Probeer dit eens te onderhandelen in een coalitie van alle kleuren van de regenboog... Onhaalbaar. En als overdrachten uitmonden in gewoon hetzelfde doen als federaal, dan hoeft het voor mij niet. Dan is er nul komma nul meerwaarde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er komt geen federale regering met de N-VA.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nationaal is iets anders natuurlijk, daarom wil NVA ook niet 2 jaar wachten op de nationale regering om een Vlaamse te vormen. Als grootste partij van België gaan ze ook instaan voor de regeringsvorming, dat zal weer leuk worden met Fluppe als koning. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En we lusten geen frieten ook niet.
.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar onafgezien daarvan, aan Vlaamse kant is het zo dat de grootste partij het initiatiefrecht krijgt om een regering te vormen. Natuurlijk is niemand verplicht daar in te stappen. Maar het wordt natuurlijk erg pijnlijk, zeker voor de Ø-VLD, om dan tegen N-VA te zeggen dat men liever een extreem-links beleid met SP.A en Groen gaat voeren, dan met een N-VA te praten waarmee men eindelijk eens iets dat op een liberaal beleid lijkt kan voeren.
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oeps, nu voel ik me fort minable.
Wat ik me afvroeg: aan welke leeftijd is die brave man in ons land toegekomen? Heeft hij de kans gehad om "Brussels" onderwijs te volgen, in voorkomend geval zal hij wel tweetalig zijn gelijk iedere Franstalige belgicist? .
![]() |
![]() |