Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2013, 00:52   #1
Bezeke
Schepen

Bezeke's schermafbeelding

Standaard Ik heb een vraagje over de verkiezingen van 2014

Stel dat Groen, sp.a, open vld en cd&v 52% halen in 2014. Kunnen zij dan een regering vormen zonder VB en NVA?

En wat zal er dan gebeuren?

Ik ben nogal een leek op dit gebied. Ik leer hier iedere dag bij

Laatst gewijzigd door Bezeke : 30 november 2013 om 00:53.
Bezeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 01:21   #2
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Of die nu 52% halen of 48% maakt eigenlijk niets uit voor de vlaamse regering. Dat zal hoedanook een n-va gedomineerde coalitie worden, met waarschijnlijk cd&v en enkel indien nodig o-vld erbij.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 01:37   #3
Bezeke
Schepen

Bezeke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Of die nu 52% halen of 48% maakt eigenlijk niets uit voor de vlaamse regering. Dat zal hoedanook een n-va gedomineerde coalitie worden, met waarschijnlijk cd&v en enkel indien nodig o-vld erbij.
Kan je mij uitleggen waarom?

Als die 4 partijen 52% halen kunnen ze toch zonder nva?
Bezeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 07:45   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke Bekijk bericht
Stel dat Groen, sp.a, open vld en cd&v 52% halen in 2014. Kunnen zij dan een regering vormen zonder VB en NVA?

Je stelt de vraag verkeerd.
Het is niet omdat ze 52 procent van de kiezers zouden achter zich krijgen, dat ze 'de helft plus één' van de te verdelen zetels binnenhalen.

Verder is het theoretisch mogelijk met 'de helft plus één' van de zetels, om een meerderheid te vormen.
Maar die zal niet werkbaar zijn.
Eén zieke en 't is gedaan met de meerderheid.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 08:03   #5
ZION
Banneling

Standaard

Citaat:

Zoudt u dat willen, Bezeke?

Dat allebei uw voorkeurspartijen, VB en PvdA, wéér maar es naast de flos grijpen?

Studeert u maar vlijtig verder, hoor.
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 08:49   #6
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Punt één - over welke regering heb je het? De Vlaamse of de Federale? Aangezien je enkel Vlaamse partijen vernoemt, veronderstel ik dat je het over de Vlaamse regering hebt.

Punt twee: Om te kijken wie een regering kan vormen, moet je de zetelverdeling kennen - en dat is niet noodzakelijk gelijk aan de stemverdeling. De grootste partij haalt relatief gemakkelijker zetels binnen dan een kleintje. Met de laatste peilingen in het achterhoofd is het dus niet zeker of een coalitie van allemaal kleine of hoogstens middelgrote partijen een meerderheid van zetels haalt met 'slechts' 52% van de stemmen.

Punt drie: Met 52% van de zetels (in theorie zelfs met 50% + 1) kun je inderdaad een meerderheid vormen.

Punt vier: ik ben er zeker van dat een aantal mensen dromen van symmetrische regeringen - zowel federaal als in elk gewest dezelfde politieke strekking in de meerderheid. En die droom sluit uiteraard bij voorbaat N-VA uit. Hoeveel mensen daarvan dromen, en of ze hun zin gaan krijgen, kan alleen Madame Soleil je vertellen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 10:56   #7
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Op vlaams niveau is er geen communautaire spalt tussen de partijen. Dan kan men het over normale beleidsdomeinen hebben in plaats van de grote ideologische dramatiek op te voeren. Een coalitie tussen centrum-rechtse partijen is dan veel eenvoudiger samen te stellen dan een zuiver artificieel samengestelde anti-coalitie die als enig doel zou hebben om n-va van de macht te houden. Men weet ook dat dit bij de vlaamse kiezer moeilijk uit te leggen zou zijn. Niks dan nadelen. Puur mathematisch kan het , maar het zou een onding zijn en geen enkele partij zou er "haar" actiepunten in terugvinden omdat de tegenstellingen te ver gaan.
Ik vrees er nu al voor dat de nochtans cruciale overdracht van de kinderbijslagen een totaal gemiste kans zal worden voor vlaanderen om -eindelijk- een rem te zetten op ongelimiteerde kinderbijslagen in aantal kinderen uitgedrukt. Er is een waterkans dat in een n-va met o-vld regering die twee zouden durven gaan voor een limiet op bv twee kinderen met toeslag en niks meer vanaf het derde. Met de cd&v erbij zal dat al heel moeilijk liggen maar misschien nog net haalbaar. Probeer dit eens te onderhandelen in een coalitie van alle kleuren van de regenboog... Onhaalbaar.
En als overdrachten uitmonden in gewoon hetzelfde doen als federaal, dan hoeft het voor mij niet. Dan is er nul komma nul meerwaarde.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 11:46   #8
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Op vlaams niveau is er geen communautaire spalt tussen de partijen. Dan kan men het over normale beleidsdomeinen hebben in plaats van de grote ideologische dramatiek op te voeren. Een coalitie tussen centrum-rechtse partijen is dan veel eenvoudiger samen te stellen dan een zuiver artificieel samengestelde anti-coalitie die als enig doel zou hebben om n-va van de macht te houden. Men weet ook dat dit bij de vlaamse kiezer moeilijk uit te leggen zou zijn. Niks dan nadelen. Puur mathematisch kan het , maar het zou een onding zijn en geen enkele partij zou er "haar" actiepunten in terugvinden omdat de tegenstellingen te ver gaan.
Ik vrees er nu al voor dat de nochtans cruciale overdracht van de kinderbijslagen een totaal gemiste kans zal worden voor vlaanderen om -eindelijk- een rem te zetten op ongelimiteerde kinderbijslagen in aantal kinderen uitgedrukt. Er is een waterkans dat in een n-va met o-vld regering die twee zouden durven gaan voor een limiet op bv twee kinderen met toeslag en niks meer vanaf het derde. Met de cd&v erbij zal dat al heel moeilijk liggen maar misschien nog net haalbaar. Probeer dit eens te onderhandelen in een coalitie van alle kleuren van de regenboog... Onhaalbaar.
En als overdrachten uitmonden in gewoon hetzelfde doen als federaal, dan hoeft het voor mij niet. Dan is er nul komma nul meerwaarde.
Vergeet dat maar - de bevoegdheid om kinderbijslag uit te betalen is doorgeschoven naar gemeenschappen. Niet de bevoegdheid om zelf wat te veranderen aan die kinderbijslag. Zie bijvoorbeeld Philippe Courard
Citaat:
De inschrijving van het recht op kinderbijslag in de Grondwet, om dit recht te verankeren in het voordeel van de gezinnen.
Geen enkele familie zal ook maar één euro verliezen.
Er moet rekening gehouden worden met een globale hervorming die neutraal is en die toelaat om het huidige beleid verder te zetten.
De kinderbijslag is één van die schijn-regionaliseringen van Di Rupo. Veel geld, veel geblaat, maar weinig wol.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 13:39   #9
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Er komt geen federale regering met de N-VA.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 14:34   #10
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Er komt geen federale regering met de N-VA.
Straffer nog. N-va wil niet in een Federale Regering.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 14:38   #11
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:

52% van de stemmen wil niet zeggen dat ze 52% van de zetels krijgen, net om dergelijke zaken te vermijden is er een kiesdrempel en krijgen grotere partijen meer zetels dan ze procentueel recht op hebben. Als de NVA 30% haalt zijn ze eigenlijk al onmisbaar in de Vlaamse regering, liefst iets meer.

Nationaal is iets anders natuurlijk, daarom wil NVA ook niet 2 jaar wachten op de nationale regering om een Vlaamse te vormen. Als grootste partij van België gaan ze ook instaan voor de regeringsvorming, dat zal weer leuk worden met Fluppe als koning.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 14:42   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En we lusten geen frieten ook niet.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 30 november 2013, 15:46   #13
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

.
Stromae vindt dit niet leuk.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 15:50   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je stelt de vraag verkeerd.
Het is niet omdat ze 52 procent van de kiezers zouden achter zich krijgen, dat ze 'de helft plus één' van de te verdelen zetels binnenhalen.

Verder is het theoretisch mogelijk met 'de helft plus één' van de zetels, om een meerderheid te vormen.
Maar die zal niet werkbaar zijn.
Eén zieke en 't is gedaan met de meerderheid.

.
Dat is toch hetgeen men nu heeft gearrangeerd bij de federale regering? Zelfs met een minderheid aan vlaamse zetels.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 15:57   #15
ZION
Banneling

Standaard

Citaat:

.

Wie we? Zeg gewoon, ik lust niks. Enkelvoud van NV-A.

Eet u maar Breugeliaansche rijstpap, goed tegen bruine vrijloop.
Oud 30 november 2013, 17:49   #16
ZION
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klappertanden Bekijk bericht
Ik heb de zion zien zakken in de zee
ik heb de zion zien zakken in de zee...

Prachtig niet? 's Ochtends nog mooier....rising zion. Telkens weer....

Ik heb er eentje zien zakken...in het parlement. Total loss. Weinig kunstig.
Oud 30 november 2013, 17:58   #17
sepper
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U weet meer, u bent N-VA?
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 18:46   #18
ZION
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klappertanden Bekijk bericht
Den Elio?

Graag llinkje.
Links van dat llinkje is er wat loos, kan dat?

Neenee, dat NV-A lijdertje, om nog es in de (sic) picture te staan.

Flauw, heel flauw. Een Caesar onwaardig.
Oud 30 november 2013, 18:59   #19
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Natuurlijk kunnen ze dat als ze een meerderheid van parlementsleden hebben, maar dat is met 52% van de stemmen niet volledig gegarandeerd. Zeker voor Groen! is de kans dat ze zetels laat liggen omdat ze in bepaalde provincies niet over de kiesdrempel geraakt.
Maar onafgezien daarvan, aan Vlaamse kant is het zo dat de grootste partij het initiatiefrecht krijgt om een regering te vormen. Natuurlijk is niemand verplicht daar in te stappen. Maar het wordt natuurlijk erg pijnlijk, zeker voor de Ø-VLD, om dan tegen N-VA te zeggen dat men liever een extreem-links beleid met SP.A en Groen gaat voeren, dan met een N-VA te praten waarmee men eindelijk eens iets dat op een liberaal beleid lijkt kan voeren.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 23:04   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Stromae vindt dit niet leuk.
Oeps, nu voel ik me fort minable.

Wat ik me afvroeg: aan welke leeftijd is die brave man in ons land toegekomen? Heeft hij de kans gehad om "Brussels" onderwijs te volgen, in voorkomend geval zal hij wel tweetalig zijn gelijk iedere Franstalige belgicist?

.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be