Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2013, 16:47   #1
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard Denkbeeldig vraagje over industriële productieprocessen

Stel je voor :

Een fabriek produceert vliegtuigen, en gebruikt daarvoor als grondstof aluminium. Het productieproces van de constructeur is wereldvermaard om zijn hoge kwaliteit, en de vliegtuigen die er van de band rollen behoren dan ook tot de wereldtop.

Door niet nader genoemde problemen bij de toeleveranciers komt echter de bevoorrading met aluminium in het gedrang, en moet er plots een bepaald percentage van het aluminium vervangen worden door blik. Bovendien wordt deze verandering niet in alle productielijnen binnen de fabriek in gelijke mate doorgevoerd. Sommige lijnen moeten nu dezelfde vliegtuigonderdelen produceren met 40 % aluminium en 60 % blik. Andere productielijnen merken nauwelijks een verschil, en krijgen 95 % aluminium en 5 % blik te verwerken. Gemiddeld over alle productielijnen wordt er 10 �* 15 % blik door het aluminium gemengd.

Gevolg : op korte tijd merkt men dat de kwaliteit van de vliegtuigen daalt.

Op basis van die situatie : enkele vragen :

1) Een deel van de raad van bestuur is van mening dat de dalende kwaliteit van de vliegtuigen erop wijst dat het zo geroemde productieproces niet meer deugt, en moet aangepast worden aan de nieuwe realiteit. (Mening A)
Anderen blijven erbij dat een productieprocédé dat zijn deugdzaamheid bewezen heeft, behouden moet blijven, maar dat men gewoon geduld moet oefenen tot de toelevering van het aluminium weer hersteld wordt. Met blik kan je nu eenmaal niet dezelfde kwaliteit realiseren als met aluminium, en dan is die kwaliteitsdaling niet te vermijden. (Mening B)

Welke mening bent u toegedaan ?

2) Uiteraard is dit gelinkt aan de actualiteit van vandaag. U raadt vast wel welke vergelijking hier gemaakt wordt, ja ?
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 17:05   #2
UFSIA
Parlementslid
 
UFSIA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 1.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
2) Uiteraard is dit gelinkt aan de actualiteit van vandaag. U raadt vast wel welke vergelijking hier gemaakt wordt, ja ?
euhm ... nee, sorry maar ik zie het echt niet.

Kan je even uitleggen aub ?


mvg. Sint Ignacius
__________________
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 17:41   #3
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Vandaag maakte Leterme de resultaten van het PISA-onderzoek bekend. Daaruit bleek dat het Vlaams onderwijs het nog steeds erg goed doet. Wat de wiskunde betreft moet Vlaanderen bijvoorbeeld enkel Liechtenstein laten voorgaan. Zelfs Finland laten we achter ons.

Maar... er is een maar. Uit het PISA-onderzoek blijkt ook dat de kwaliteit van het Vlaams onderwijs, net zoals dat in Finland en de andere traditionele sterkhouders, desalniettemin toch achteruit gaat.
Pascal Smet haast zich om daaruit te concluderen dat hervormingen - ZIJN hervormingen - dus broodnodig zijn. Volgens hem werken de oude recepten niet meer.

Onzin uiteraard. De demografie is gewoon veranderd. Ons onderwijssysteem werkt uitstekend en is nog steeds uiterst performant. Het enige verschil met vroeger, en de grote verklaring van de achteruitgang die nu al een tijdje aan de gang is, is uiteraard het aantal allochtonen dat vooral in de steden de gemiddelde scores naar beneden halen. Dat is geen verwijt aan die mensen, maar enkel een nuchtere vaststelling. Ik werk zelf in een school met 80 % allochtone leerlingen, en dat is (zie vergelijking hierboven) blik ten opzichte van aluminium (de autochtone leerlingen). Die kinderen zijn niet dommer, en ook niet noodzakelijk van slechte wil, maar ik zie twee grote problemen :
1) anderstalige thuissituatie leidt tot taalgerelateerde onderprestatie (gewoon al omdat ze soms de examenvragen niet correct interpreteren bijvoorbeeld)
2) ouders van bepaalde etnische groepen volgen hun kinderen (en dan vooral de jongens) veel minder strikt op en creëren een minder stimulerende thuisomgeving om het leerproces te ondersteunen en te bevorderen. Mooiste illustratie daarvan is de complete desinteresse voor oudercontacten die we bij die groepen ervaren. Het kan hen blijkbaar allemaal niets schelen wat zoon/dochterlief doet op school.

De jongste jaren/decennia is die groep "blik" steeds groter geworden. Logischerwijs doet dit geen goed aan de gemiddelde PISA-scores.

Op zich heb ik daar niet echt een probleem mee. We moeten die jongeren gewoon opnemen en bijwerken tot ze ook getransformeerd zijn tot aluminium. Da's perfect mogelijk, maar daar gaat wel tijd (1 �* 2 generaties overheen).

Waar ik wel een probleem mee heb is dat Smet hier verkeerde conclusies aan koppelt : hij zegt dat ons productieprocédé achterhaald is, terwijl we gewoon minderwaardige grondstoffen binnenkrijgen in vergelijking met vroeger. Dat klinkt erg denigrerend, maar dat is het niet.

Dat laatste weigert Smet te erkennen. Hij is dan ook een socialist, en zal nog liever doodvallen dan te onderkennen dat deze PISA-achteruitgang een rechtstreeks gevolg is van het gefaalde integratiebeleid dat de traditionele partijen CD&b, SPA en O-bLD al die tijd hebben gevoerd.

We moeten niet ons onderwijssysteem aanpassen, want dat werkt goed en is zelfs wereldtop zolang de grondstoffen voldoende kwalitatief zijn.
We moeten wél evolueren naar een assimilatiemodel in plaats van een integratiemodel. Nieuwkomers moeten Vlaming onder de Vlaming worden, aluminium onder het aluminium.

Door hen permanent te blijven bestempelen als "een geval apart", als blik, en door her en der de lat te verlagen zodat ook blik in dezelfde vliegtuigen kan ingebouwd worden als aluminium, verlagen we alleen maar de kwaliteit van de vliegtuigen. Ergo : dit komt de maatschappij niet ten goede.

Heel concreet :
- we hebben een (tijdelijke) immigratiestop nodig zodat we niet dweilen met de kraan open.
- In die periode (1 generatie) moet er heel intensief gewerkt worden aan assimilatie. Vooral taalkennis, zowel van kinderen als van ouders, is cruciaal voor de slaagkansen van de kinderen. Daar moet enorm zwaar op ingezet worden. Wie onvoldoende inspanningen doet, moert daar desnoods maar voor 'gemotiveerd' worden door te knippen in uitkeringen allerhande.
- Na die fase kan dan geopteerd worden voor een strikt gecontroleerd immigratiebeleid waarbij rekening wordt gehouden met de assimilatiecapaciteit van het regulier onderwijs, en waarbij gestreefd wordt naar een maximale spreiding van het nieuwe "blik" over de scholen.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:14   #4
Goudbever
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 7 maart 2009
Berichten: 995
Standaard

Gevalletje tijd te veel lijkt me
Goudbever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:15   #5
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goudbever Bekijk bericht
Gevalletje tijd te veel lijkt me
Veel lettertjes voor jou, he ? Ik begrijp dat wel, hoor.

Ga misschien nog wat met de blokjes spelen. Dat zal vast beter lukken.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:17   #6
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Ah, de problematiek van het onderwijs ligt nu ookal aan de vreemdelingen.

Als elke allochtoon het land uit is wordt het blijkbaar hemel op aarde hier. Dan kakt iedereen vlinders en is het elke dag zomer.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:26   #7
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Ah, de problematiek van het onderwijs ligt nu ookal aan de vreemdelingen.

Als elke allochtoon het land uit is wordt het blijkbaar hemel op aarde hier. Dan kakt iedereen vlinders en is het elke dag zomer.
Ook nog een zinnige reactie, of ga je het bij dat schepje gebakken lucht houden ?

Wie ontkent dat taalachterstand een hypotheek legt op slaagkansen in het onderwijs, is achterlijk of van zeer kwade wil.

Ik daag je uit : ik beweer dat de gemiddelde resultaten van scholen lager liggen naarmate het percentage allochtonen er hoger ligt. Prove me wrong. De doorlichtingsverslagen, de resultaten van PISA-onderzoeken, etc... bewijzen dat allemaal zwart op wit. Volgend jaar zal het pijnlijk duidelijk en zichtbaar worden wanneer men de resultaten in het hoger onderwijs van oud-leerlingen van middelbare scholen publiekelijk bekend zal moeten maken. De ranking van middelbare scholen zal een weerspiegeling zijn van de etnische samenstelling. Ik ben al benieuwd naar de reacties van onze socialistische vrienden wanneer daar eens wat statistische conclusies aan verbonden zullen worden.

Wie dergelijke problemen niet durft/wil/kan erkennen, kan ook nooit verhopen ze ooit te kunnen oplossen.

Maar laat mij jou niet verstoren, he. Steek gerust verder je kop in 't zand.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".

Laatst gewijzigd door abramis brama : 3 december 2013 om 18:27.
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:26   #8
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Ook nog een zinnige reactie, of ga je het bij dat schepje gebakken lucht houden ?

Wie ontkent dat taalachterstand een hypotheek legt op slaagkansen in het onderwijs, is achterlijk of van zeer kwade wil.

Ik daag je uit : ik beweer dat de gemiddelde resultaten van scholen lager liggen naarmate het percentage allochtonen er hoger ligt. Prove me wrong. De doorlichtingsverslagen, de resultaten van PISA-onderzoeken, etc... bewijzen dat allemaal zwart op wit. Volgend jaar zal het pijnlijk duidelijk en zichtbaar worden wanneer men de resultaten in het hoger onderwijs van oud-leerlingen van middelbare scholen publiekelijk bekend zal moeten maken.

Wie dergelijke problemen niet durft/wil/kan erkennen, kan ook nooit verhopen ze ooit te kunnen oplossen.

Maar laat mij jou niet verstoren, he. Steek gerust verder je kop in 't zand.
Dat kan zo zijn. En wat nu?
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:28   #9
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Dat kan zo zijn. En wat nu?
Dat is wél een goede vraag.

Wat mij betreft :

if it ain't broken, don't fix it.

Maar Smet denkt daar duidelijk nog steeds anders over.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:30   #10
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.135
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Vandaag maakte Leterme de resultaten van het PISA-onderzoek bekend. Daaruit bleek dat het Vlaams onderwijs het nog steeds erg goed doet. Wat de wiskunde betreft moet Vlaanderen bijvoorbeeld enkel Liechtenstein laten voorgaan. Zelfs Finland laten we achter ons.

Maar... er is een maar. Uit het PISA-onderzoek blijkt ook dat de kwaliteit van het Vlaams onderwijs, net zoals dat in Finland en de andere traditionele sterkhouders, desalniettemin toch achteruit gaat.
Pascal Smet haast zich om daaruit te concluderen dat hervormingen - ZIJN hervormingen - dus broodnodig zijn. Volgens hem werken de oude recepten niet meer.

Onzin uiteraard. De demografie is gewoon veranderd. Ons onderwijssysteem werkt uitstekend en is nog steeds uiterst performant. Het enige verschil met vroeger, en de grote verklaring van de achteruitgang die nu al een tijdje aan de gang is, is uiteraard het aantal allochtonen dat vooral in de steden de gemiddelde scores naar beneden halen. Dat is geen verwijt aan die mensen, maar enkel een nuchtere vaststelling. Ik werk zelf in een school met 80 % allochtone leerlingen, en dat is (zie vergelijking hierboven) blik ten opzichte van aluminium (de autochtone leerlingen). Die kinderen zijn niet dommer, en ook niet noodzakelijk van slechte wil, maar ik zie twee grote problemen :
1) anderstalige thuissituatie leidt tot taalgerelateerde onderprestatie (gewoon al omdat ze soms de examenvragen niet correct interpreteren bijvoorbeeld)
2) ouders van bepaalde etnische groepen volgen hun kinderen (en dan vooral de jongens) veel minder strikt op en creëren een minder stimulerende thuisomgeving om het leerproces te ondersteunen en te bevorderen. Mooiste illustratie daarvan is de complete desinteresse voor oudercontacten die we bij die groepen ervaren. Het kan hen blijkbaar allemaal niets schelen wat zoon/dochterlief doet op school.

De jongste jaren/decennia is die groep "blik" steeds groter geworden. Logischerwijs doet dit geen goed aan de gemiddelde PISA-scores.

Op zich heb ik daar niet echt een probleem mee. We moeten die jongeren gewoon opnemen en bijwerken tot ze ook getransformeerd zijn tot aluminium. Da's perfect mogelijk, maar daar gaat wel tijd (1 �* 2 generaties overheen).

Waar ik wel een probleem mee heb is dat Smet hier verkeerde conclusies aan koppelt : hij zegt dat ons productieprocédé achterhaald is, terwijl we gewoon minderwaardige grondstoffen binnenkrijgen in vergelijking met vroeger. Dat klinkt erg denigrerend, maar dat is het niet.

Dat laatste weigert Smet te erkennen. Hij is dan ook een socialist, en zal nog liever doodvallen dan te onderkennen dat deze PISA-achteruitgang een rechtstreeks gevolg is van het gefaalde integratiebeleid dat de traditionele partijen CD&b, SPA en O-bLD al die tijd hebben gevoerd.

We moeten niet ons onderwijssysteem aanpassen, want dat werkt goed en is zelfs wereldtop zolang de grondstoffen voldoende kwalitatief zijn.
We moeten wél evolueren naar een assimilatiemodel in plaats van een integratiemodel. Nieuwkomers moeten Vlaming onder de Vlaming worden, aluminium onder het aluminium.

Door hen permanent te blijven bestempelen als "een geval apart", als blik, en door her en der de lat te verlagen zodat ook blik in dezelfde vliegtuigen kan ingebouwd worden als aluminium, verlagen we alleen maar de kwaliteit van de vliegtuigen. Ergo : dit komt de maatschappij niet ten goede.

Heel concreet :
- we hebben een (tijdelijke) immigratiestop nodig zodat we niet dweilen met de kraan open.
- In die periode (1 generatie) moet er heel intensief gewerkt worden aan assimilatie. Vooral taalkennis, zowel van kinderen als van ouders, is cruciaal voor de slaagkansen van de kinderen. Daar moet enorm zwaar op ingezet worden. Wie onvoldoende inspanningen doet, moert daar desnoods maar voor 'gemotiveerd' worden door te knippen in uitkeringen allerhande.
- Na die fase kan dan geopteerd worden voor een strikt gecontroleerd immigratiebeleid waarbij rekening wordt gehouden met de assimilatiecapaciteit van het regulier onderwijs, en waarbij gestreefd wordt naar een maximale spreiding van het nieuwe "blik" over de scholen.
De kwaliteit v.h. Vlaams onderwijs gaat achteruit ???
De kwaliteit v.h. Vlaams TECHNISCH ONDERWIJS gaat opmerkelijk VOORUIT.
Op de 53ste "International Mathematical Olympiad" waar 100 landen met elk 6 jongeren aan deelnamen, werd S. Cambie, student v.h. Industrieel wetenschappelijk v.h. VTI Poperinge, met een zilveren medaille beloond.
De proeven bestaan uit keiharde problemen die moeten opgelost worden in 2 volle dagen, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Dat was dit jaar in Argentinië.
In die 53 jaar behaalde Belgie 12 zilveren medailles (geen enkele gouden).
Bravo Stijn !!!

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:31   #11
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Dat is wél een goede vraag.

Wat mij betreft :

if it ain't broken, don't fix it.

Maar Smet denkt daar duidelijk nog steeds anders over.
Wat wil Smet precies doen?
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:33   #12
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Ah, de problematiek van het onderwijs ligt nu ookal aan de vreemdelingen.

Als elke allochtoon het land uit is wordt het blijkbaar hemel op aarde hier. Dan kakt iedereen vlinders en is het elke dag zomer.
Ondertussen worden 'onze' lomperiken wel uit de wind gezet.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:33   #13
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Daarmee antwoord ik niet op je vraag, he...

Wat nu wél ?

Tgoh...

De oplossing ligt volgens mij buiten het onderwijsveld, deze keer.

Er moet veel breder gewerkt worden. Maatschappelijk gezien is dit slechts een symptoom van een probleem dat zich veel verder uitstrekt dan enkel het onderwijs.

We moeten durven eisen dat inwijkelingen de taal zich binnen een vastgelegde termijn eigen maken. In functie van werkgelegenheid voor henzelf, maar ook - en nog meer - in functie van de slaagkansen van hun kroost.

Nu worden allochtonen nog al te vaak aan hun lot overgelaten. Men verpakt dat dan zeer subtiel in socialistische motto's als "Laat die mensen hun eigenheid bewaren". Men vergeet erbij te vermelden dat die eigenheid de slaagkansen van die mensen keihard verkleint.

Enfin, wij gaan het hier niet oplossen, he...

Maar er eens over nadenken heeft nog niemand kwaad gedaan.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:35   #14
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De kwaliteit v.h. Vlaams onderwijs gaat achteruit ???
De kwaliteit v.h. Vlaams TECHNISCH ONDERWIJS gaat opmerkelijk VOORUIT.
Op de 53ste "International Mathematical Olympiad" waar 100 landen met elk 6 jongeren aan deelnamen, werd S. Cambie, student v.h. Industrieel wetenschappelijk v.h. VTI Poperinge, met een zilveren medaille beloond.
De proeven bestaan uit keiharde problemen die moeten opgelost worden in 2 volle dagen, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Dat was dit jaar in Argentinië.
In die 53 jaar behaalde Belgie 12 zilveren medailles (geen enkele gouden).
Bravo Stijn !!!

Jah, voor wiskunde blijven we absolute wereldtop. Dat komt uit elk onderzoek keer op keer terug naar voor. Die achteruitgang is niet mijn uitvinding, he, ik reageer ook maar op dat PISA-rapport.

De kans dat hij dat hier leest lijkt me uiterst klein, maar desalniettemin :
Bravo Stijn !!!
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:36   #15
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ondertussen worden 'onze' lomperiken wel uit de wind gezet.
Als je op dit forum ziet wat voor figuren men allemaal kan leren lezen en schrijven dan denk ik niet dat wij ons zorgen moeten maken over het onderwijs.

Laatst gewijzigd door six : 3 december 2013 om 18:36.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:39   #16
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Als je op dit forum ziet wat voor figuren men allemaal kan leren lezen en schrijven dan denk ik niet dat wij ons zorgen moeten maken over het onderwijs.
Zelfs ongeschoolde bejaarden zoals ouwe knar en Brakelaar doen moeite en gaan er echt op vooruit.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 3 december 2013 om 18:39.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:41   #17
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Wat wil Smet precies doen?
Da's algemeen geweten, he.

De schotten tussen ASO, TSO en BSO virtueel wegnemen door die drie niveaus een andere naam te geven (die schotten verdwijnen daarmee niet, maar weet hij veel....)

Het niveau van het Vlaamse onderwijs aantasten door enerzijds schaalvergrotingen te promoten (terwijl zelfs nu in het PISA-rapport alwéér wordt gestipuleerd dat de resultaten het best zijn in onderwijssystemen waar men inzet op kleine klasgroottes (iets wat typisch is voor kleinschalige scholengroepen).

En ook door anderzijds te pleiten voor een brede eerste graad, waarbij sterke leerlingen zich pas twee jaar later dan nu mogen focussen op het voluit ontplooien van hun talenten op hun eigen niveau.

Grosso modo doet Smet er eigenlijk zijn uiterste best voor om zoveel mogelijk leerlingen over de lat te helpen. Dat is nobel en lovenswaardig. Hij wil dat echter doen door die lat stelselmatig én structureel lager te leggen voor iedereen, zodat ook de mindere goden er overheen geraken. En dat is verfoeilijk.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".

Laatst gewijzigd door abramis brama : 3 december 2013 om 18:41.
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:44   #18
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Da's algemeen geweten, he.

De schotten tussen ASO, TSO en BSO virtueel wegnemen door die drie niveaus een andere naam te geven (die schotten verdwijnen daarmee niet, maar weet hij veel....)

Het niveau van het Vlaamse onderwijs aantasten door enerzijds schaalvergrotingen te promoten (terwijl zelfs nu in het PISA-rapport alwéér wordt gestipuleerd dat de resultaten het best zijn in onderwijssystemen waar men inzet op kleine klasgroottes (iets wat typisch is voor kleinschalige scholengroepen).

En ook door anderzijds te pleiten voor een brede eerste graad, waarbij sterke leerlingen zich pas twee jaar later dan nu mogen focussen op het voluit ontplooien van hun talenten op hun eigen niveau.

Grosso modo doet Smet er eigenlijk zijn uiterste best voor om zoveel mogelijk leerlingen over de lat te helpen. Dat is nobel en lovenswaardig. Hij wil dat echter doen door die lat stelselmatig én structureel lager te leggen voor iedereen, zodat ook de mindere goden er overheen geraken. En dat is verfoeilijk.
Ik geloof erin dat het afschaffen van de segmentatie van het middelbaar onderwijs, tenminste tot 16 jaar zoals dit in Zweden gebeurde, inderdaad een goed idee is. Het is historisch aangetoond dat dit werkt.

De schaalvergroting is inderdaad waanzin. Maar wat dit allemaal met vreemdelingen te maken heeft weet ik niet.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:45   #19
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zelfs ongeschoolde bejaarden zoals ouwe knar en Brakelaar doen moeite en gaan er echt op vooruit.
Het pedagogisch nut van het Pallieterke mag zeker niet worden onderschat: voor sommige bejaarden is dit de enige contact die zij krijgen met het geschreven woord.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:53   #20
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six
Maar wat dit allemaal met vreemdelingen te maken heeft weet ik niet.


Niks. Dat is het juist.

Het systeem zoals we het nu kennen wérkt goed. Dat werd in het verleden en nu keer op keer bewezen. Waarom zou je daaraan gaan sleutelen terwijl het niet nodig is ?

De lagere resultaten dan vroeger zijn niet te wijten aan de werking van het onderwijssysteem op zich, maar puur aan de instroom die als gevolg van een hoger percentage allochtonen dan vroeger de gemiddelde scores wat naar beneden haalt.

We moeten er gewoon voor zorgen dat dat een tijdelijk gegeven is, ergo : we moeten ervoor zorgen dat dat niveauverschil zo snel mogelijk weggewerkt wordt.

We moeten heel concreet :
1) afgeraken van het fenomeen van concentratiescholen. Spreiding is het toverwoord. En een maximum-% per school van leerlingen waarvan de thuistaal een andere taal dan het Nederlands is.
2) We moeten zo snel mogelijk de taalachterstand wegwerken, want ik ervaar in de praktijk dagelijks dat d�*�*r een groet oorzaak van het probleem ligt.
3) We moeten daar ook de ouders bij betrekken (want ook die invloed wordt nog veel te vaak onderschat)

En al de megalomane plannen van Smet : if it ain't broken, don't fix it.

Hij zou beter geld en energie steken in de opwaardering van infrastructuur en didactisch materiaal. Daar zouden de leerlingen, en dan vooral die kansarme leerlingen waar het hier uiteindelijk toch over gaat, veel meer mee vooruit helpen dan met zijn egotrippershervormingen.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".

Laatst gewijzigd door abramis brama : 3 december 2013 om 18:53.
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be