![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Berichten: 679
|
![]() W&V wil in de allereerste plaats komaf maken met de fiscale diefstal.
Wie werkt is momenteel al snel onderworpen aan ‘marginale’ aanslagvoeten van 45% of 50%, zonder rekening te houden met de gemeentelijke opcentiemen én de bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid. W&V komt op voor een belastingvrij inkomen van 12.000 euro per jaar (of 1.000 euro per maand). Op wat meer verdiend wordt, dient een eenheidstarief van 30% te worden toegepast. Belastingtarieven van meer dan 30% komen neer op fiscale diefstal. W&V is evenwel voorstander van een globalisatie van alle inkomsten, maar dan wel tegen een fors lager tarief dan de huidige ‘marginale’ aanslagvoeten. Op die manier worden inkomsten uit arbeid lager belast en worden inkomsten uit vermogen zwaarder belast dan nu het geval is. Momenteel is op kapitaalinkomsten doorgaans 15% roerende voorheffing verschuldigd, terwijl inkomsten uit arbeid vaak worden belast aan 45% of 50%. De roerende voorheffing is bovendien vaak makkelijk legaal te ontwijken, terwijl aan belastingen op arbeid op geen enkele legale manier kan worden ontkomen. Deze verschillende behandeling van inkomsten uit arbeid en kapitaal is totaal onaanvaardbaar. Vandaar dat W&V voorstander is van een eenheidstarief van 30% op het gedeelte boven de 12.000 euro van het totale jaarinkomen. W&V is ook voorstander van een bijkomende belastingvrijstelling van 3.000 euro per jaar voor inkomsten uit kapitaal voor wie een nettovermogen (d.i. vermogen min schulden) heeft dat lager ligt dan 150.000 euro en/of voor wie een inkomen heeft van minder dan 30.000 euro per jaar. Op die manier worden de mensen aangemoedigd om te sparen en aldus een vermogen op te bouwen. Voor wie een nettovermogen heeft tussen 150.000 en 250.000 euro en/of een jaarinkomen tussen 30.000 en 40.000 euro, wordt die belastingvrijstelling voor kapitaalinkomsten progressief afgebouwd. Wie een nettovermogen van meer dan 250.000 euro en/of een jaarinkomen van meer dan 40.000 euro heeft, kan niet genieten van de bijkomende belastingvrijstelling voor vermogensinkomsten. De invoering van een eenheidstarief van 30% op het inkomstengedeelte boven 12.000 euro, moet gepaard gaan met een drastische vereenvoudiging van de personenbelasting. Het grootste gedeelte van de huidige fiscale aftrekposten, moet worden afgeschaft. De beroepskosten mogen in elk geval wél in mindering worden gebracht. Wat de beroepskosten betreft, moet het mogelijk zijn het beroepsgedeelte van de reële autokosten integraal in mindering te brengen. Vele mensen hebben nu eenmaal geen andere keuze dan zich met de wagen naar het werk te verplaatsen. Het vermogen is in ons land zéér ongelijk verdeeld. De rijkste 10% van de bevolking heeft ongeveer 50% van het totale vermogen in handen. De 1% rijksten bezitten zelfs 25% van het totale vermogen. Deze ongelijkheid is sociaal totaal onaanvaardbaar. In ons land bestaat er géén vermogensbelasting. Wie in ons land over een groot vermogen beschikt, wordt fiscaal quasi met rust gelaten, terwijl mensen die door hard werken een vermogen proberen op te bouwen, fiscaal bestolen worden. Daarom ijvert W&V voor een vermogensbelasting die enkel de 10% rijksten van de bevolking treft. Een vermogensbelasting die de ‘90% minst vermogenden’ van de bevolking zou treffen is totaal uit den boze. De invoering van een vermogensbelasting die enkel de 10% rijksten treft, moet evenwel gepaard gaan met de afschaffing van de onroerende voorheffing en de afschaffing van de registratierechten voor de aankoop van (bouwgrond voor) de eigen woning. De onroerende voorheffing en de registratierechten houden immers geen rekening met iemands financiële draagkracht. Het vermogen zit vooral geconcentreerd bij de oudere bevolking. Een vermogensbelasting draagt aldus eveneens bij tot meer solidariteit tussen de ouderen onderling. Een vermogensbelasting zorgt er voor dat ook de vermogenden een bijdrage zouden leveren aan de betaalbaarheid van de vergrijzing, en dus niet alleen de werkende bevolking zoals dat tot nu toe het geval is. De vennootschapsbelasting moet worden verlaagd tot 30%, maar de huidige diverse gunstregimes moeten worden afgeschaft. Er moet een eind komen aan de (fiscale) diabolisering van de auto. We mogen niet vergeten dat vele mensen hun brood verdienen in de auto-industrie (en de toeleveringsbedrijven) en dat deze sector een belangrijke bijdrage levert aan onze welvaart. De auto mag niet langer beschouwd worden als een fiscale melkkoe. De accijnzen op benzine dienen dan ook te worden verlaagd. De verkeersbelasting op auto’s met een laag fiscaal PK moet worden verminderd. De belasting op inverkeersstelling moet voor wagens met een laag fiscaal PK worden afgeschaft. Het moet mogelijk zijn het beroepsgedeelte van de reële autokosten integraal in mindering te brengen van het belastbaar inkomen. |
![]() |