![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat als de aankoopprijs van toestellen halveert en de levensduur van de toestellen ook?
Welke invloed heeft dit op de index? Voor de consument is de kostprijs net hetzelfde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Hangt af van de toestellen in kwestie. Voor zover ik weet zitten er relatief weinig toestellen in de indexkorf en al helemaal geen luxetoestellen zoals dure videokaarten of 3D televisies. Het effect op de index is dus onbestaande.
Voor zover ik weet is de levensduur van een Miele wasmasjien nog altijd 50 jaar. Voorts wordt bij de berekening van de index gewogen hoe vaak een bepaalde aankoop plaatsvindt. Een pingpongtafel van lage kwaliteit zal dus zwaarder doorwegen dan een dure van goede kwaliteit: http://www.jobat.be/nl/artikels/wat-...-tot-crematie/ Een WiFi router zit bijvoorbeeld in de index, er wordt dus afgewogen hoe vaak zulk een product wordt aangeschaft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Dan lijkt er toch wel een logica in te zitten.
Bedankt voor de link, ik ben weer wat wijzer geworden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Logica is een groot woord. Een heleboel levensnoodzakelijke producten zoals autodiesel zijn uit de korf gehaald terwijl irrelevante producten als oesters (!) er in zitten. Op dit moment is de index kunstmatig laag omdat de BTW op elektriciteit verlaagd is. Dat zal de burger heel veel geld kosten zonder dat die BTWverlaging een voelbare besparing oplevert op jaarbasis.
Dus het idee van een index in centen gebaseerd op relevante producten is mooi. In de praktijk is het een schaamlapje dat de economie zeer veel geld kost, voornamelijk ten koste van lage inkomens, ten voordele van superrrijken zoals Rudy de Leeuw. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Autodiesel levensnoodzakelijk?
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Binnen redelijk termen wel natuurlijk, voor wie bijvoorbeeld ver moet rijden naar zijn werk.
Lijkt me redelijker dan oesters toch.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Ik heb in mijn leven nog nooit oesters gegeten maar wel veel diesel nodig gehad. Tsja da's mijn interpretatie maar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ge bedoeld dat een el cheapo Chinese wasmachine met een levensduur van een 1dagsvlieg meer invloed uitoefend op de index dan een lokaal gebouwde machine met een levensduur van een een decade of meer.
Of zouden de samenstellende en goedkeurende ambtenaren een gemiddelde maken?