Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2014, 03:29   #1
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard vrouw verdient nog steeds 10% minder dan man in een gelijkaardige functie

http://www.vandaag.be/lifestyle/1417...-dan-man-.html

Citaat:
Vrouw verdient nog steeds 10% minder dan man

Vrouwen verdienen nog steeds minder dan mannen in een gelijkaardige functie, zo blijkt uit nieuwe cijfers van de Europese Commissie.

Het verschil in België bedraagt nog steeds 10,2%, evenveel als in 2010. Het is een van de eerste keren dat de gelijkstelling van de lonen voor mannen en vrouwen stabiliseert. Al is er ook relatief positief nieuws te melden. Zo bedraagt de loonkloof in de rest van Europa nog steeds 16,2%, waardoor België het al bij al goed doet.

Naar het schijnt is het een algemeen aanvaarde regel. Toch vind ik het hallucinant. Dit wilt zeggen dat als men 1500€ verdient als vrouw, men in feite zo'n 1650 zou verdienen als man. Hallo!
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 09:01   #2
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Ik begrijp ook niet waarom dat seksime geduld blijft worden. Alsof vrouwen niet even hard kunnen werken als mannen. Die 'vrouw-aan-de-haard' mentaliteit moet er echt eens uitgeramd worden. Wat maakt het nu uit voor je prestaties of je een stel ballen aan je lijf hebt hangen of niet?

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 23 januari 2014 om 09:02.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 12:32   #3
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Heb ik niet ooit eens gelezen dat dat komt doordat vrouwen minder voltijds werken, wat een effect heeft op de verloning ? Blijkbaar is dat de moeite niet om te vermelden ? Of heb ik weer mislezen en is het toch zuiver sexisme ?
Oud 23 januari 2014, 12:43   #4
Natke
Vreemdeling

Standaard

Ach de mannen moeten op het einde van de maand toch braaf hun loon aan hun vrouw afgeven
Natke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 14:36   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Vrouwen verdienen financieel evenveel als mannen, voor dezelfde prestatie.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 14:39   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
http://www.vandaag.be/lifestyle/1417...-dan-man-.html

Naar het schijnt is het een algemeen aanvaarde regel. Toch vind ik het hallucinant. Dit wilt zeggen dat als men 1500€ verdient als vrouw, men in feite zo'n 1650 zou verdienen als man. Hallo!
Bij ons is de regel: "Zelfde wek is zelfde loon", dit ongeacht de leeftiid.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 14:43   #7
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Heb ik niet ooit eens gelezen dat dat komt doordat vrouwen minder voltijds werken, wat een effect heeft op de verloning ?
statist gezien doet vrouw
minder voltijds
minder overuren
minder flexibel (nabewaking sluit om 18u)
meer congé, meer tijdelijke vakantiepauzen (bvb zwangerschapsverlof) vanwege de familie
heeft allemaal invloed op loon, anciënniteit en carrièrekansen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 14:45   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bij mijn werkgever is geslacht, herkomst, religie allemaal van geen tel. Iedereen is een nummertje en krijgt een loon naar gelang de functie.

Helaas maakt het net zoals in het echte communisme geen drol uit dat de persoon zijn functie goed vervuld.

Koffie is het echte zwarte goud. Winstmarges zijn zo idioot hoog dat er zelfs plaats zou zijn voor ambtenaren en hun gebruikelijke werklust.
Oud 23 januari 2014, 15:32   #9
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Heb ik niet ooit eens gelezen dat dat komt doordat vrouwen minder voltijds werken, wat een effect heeft op de verloning ? Blijkbaar is dat de moeite niet om te vermelden ? Of heb ik weer mislezen en is het toch zuiver sexisme ?
Je hebt mislezen. De loonkloof van 10% is berekend op basis van het uurloon. Indien deeltijds werken mee wordt opgenomen dan stijgt de loonkloof tot 23% op jaarbasis.

http://www.loonkloof.be/

Laatst gewijzigd door Edina : 23 januari 2014 om 15:32.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 15:48   #10
Tavek
Banneling

Standaard

In bedrijven waar loon niet vastgelegd staat in baremas en functieomschrijvingen wordt nogal eens een vrouw minder betaald voor eenzelfde functie als een man. Ik zie dat hier ook.

De enigste oplossing zijn baremas met ancienniteitsstappen verplichten, zoals bij de overheid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 15:56   #11
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Je hebt mislezen. De loonkloof van 10% is berekend op basis van het uurloon. Indien deeltijds werken mee wordt opgenomen dan stijgt de loonkloof tot 23% op jaarbasis.

Het hangt natuurlijk wel samen met die part time jobs. Toen ik het vak HRM op de unief kreeg schetste de prof de verhouding, voor elke man die part time werkt had je 14-15 vrouwen die dat deden. Daarmee missen ze vanzelfsprekend het gros van de promoties en hogere posten, die zijn weggelegd voor mensen die veel uren presteren op de werkvloer.

Hetzelfde gold voor de studierichtingen. Veel sociale richtingen (bijv. psychologisch of pedagogische wetenschappen) zitten vol vrouwen en richtingen zoals informatica, burg ingenieur, ind ingenieur, economie, ... hebben veel minder vrouwelijke studenten.

Mijn prof besloot toen dat er geen sprake was discriminatie, wel van een samenloop van omstandigheden en vrije keuzes die ertoe leiden dat vrouwen hun kans lager is om in een directiepositie te belanden.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 16:09   #12
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het hangt natuurlijk wel samen met die part time jobs. Toen ik het vak HRM op de unief kreeg schetste de prof de verhouding, voor elke man die part time werkt had je 14-15 vrouwen die dat deden. Daarmee missen ze vanzelfsprekend het gros van de promoties en hogere posten, die zijn weggelegd voor mensen die veel uren presteren op de werkvloer.

Hetzelfde gold voor de studierichtingen. Veel sociale richtingen (bijv. psychologisch of pedagogische wetenschappen) zitten vol vrouwen en richtingen zoals informatica, burg ingenieur, ind ingenieur, economie, ... hebben veel minder vrouwelijke studenten.

Mijn prof besloot toen dat er geen sprake was discriminatie, wel van een samenloop van omstandigheden en vrije keuzes die ertoe leiden dat vrouwen hun kans lager is om in een directiepositie te belanden.
Je prof moet dringend op bijscholing dan, want die loonkloof van 10% is gebaseerd op mannen en vrouwen die gelijkaardige functies hebben. Dat heeft dus niets te maken met studiekeuze of gemiste promoties/posten.

Overigens is dat van die gemiste posten of promoties al even grote zever, aangezien het een zeer gekend fenomeen is dat mensen die van een fulltime naar een 4/5 gaan zelden ook minder werk krijgen, en dat werd dus gewoon in minder tijd moeten zien te klaren. Die werken dus vaak noodgedwongen een pak efficiënter dan vele voltijds werkenden. Dat lijkt mij dan weer juist een reden om wel promotie te krijgen. Men moet dringend eens afstappen van het ouderwetse idee dat jobs alleen door een fulltime kunnen worden gedaan. Dat dateert uit de tijd dat er één kostwinner per gezin was en die tijd ligt ondertussen al enkele decennia achter ons.

En dan zwijg ik nog over de absurde onderbetaling in sommige 'vrouwelijke sectoren'. Rekening houdend met belasting, flexibiliteit en verantwoordelijkheid (de redenen die doorgaans voor hogere verloningen in sommige sectoren worden aangehaald) is die onderbetaling het schrijnendst in de witte sector. Maar dat zal natuurlijk in neoliberale dovemansoren vallen. Tot de dag dat je zwaar beroep moet doen op zo'n mensen natuurlijk...

Laatst gewijzigd door Edina : 23 januari 2014 om 16:21.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 16:23   #13
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ALs je minder beschikbaar bent dan een ander gaan de premies enz. waarschijnlijk ook naar die ander, hé.... Maar 'k ben geen economist, dus 't kan ook van niet.....
Oud 23 januari 2014, 18:04   #14
december
Banneling

Standaard

Een loon onderhandel je. In die positie is iedereen gelijk en is niemand benadeeld omwille van zijn geslacht.

Een intelligent maar schuchter iemand zal doorgaans ook minder verdienen dan een blaaskaak grote mond met dezelfde functie.

Zo gaat het spelletje nu eenmaal. Uiteraard word je als vrouw gemakkelijker in een hoekje gedrongen, maar die redenering gaat ook op voor verlegen mensen, dikke mensen, langdurig werklozen .... het is maar zaak van zich niet in een hoekje te laten drummen, en desnoods een hypocriet gezicht op te zetten en te gaan jobhoppen.

Met hun discriminatiegezever altijd
december is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 20:46   #15
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door december Bekijk bericht
Een loon onderhandel je. In die positie is iedereen gelijk en is niemand benadeeld omwille van zijn geslacht.

Een intelligent maar schuchter iemand zal doorgaans ook minder verdienen dan een blaaskaak grote mond met dezelfde functie.

Zo gaat het spelletje nu eenmaal. Uiteraard word je als vrouw gemakkelijker in een hoekje gedrongen, maar die redenering gaat ook op voor verlegen mensen, dikke mensen, langdurig werklozen .... het is maar zaak van zich niet in een hoekje te laten drummen, en desnoods een hypocriet gezicht op te zetten en te gaan jobhoppen.

Met hun discriminatiegezever altijd
Dus als ik uit mijn nek lul, zal ik meer verdienen? Geweldig, dat zal ik later eens uitproberen met mijn werkbaas, zie!
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 21:34   #16
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Eérste les statistiek: Correlaties impliceren geen causaliteit.

Of met andere woorden: het is niet omdat vrouwen een lager uurloon hebben in dezelfde functie, dat de oorzaak hiervan is dat men een vrouw minder betaalt voor hetzelfde te doen. Er zijn genoeg aspecten van werk- en prestatiegerelateerd gedrag die met geslacht kunnen samenhangen en die de échte oorzaak zouden kunnen zijn van deze correlatie.

Maar of de gevolgtrekking correct is interesseert onze media natuurlijk weer niet. Die willen vooral gillen over discriminatie.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 21:57   #17
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jloonkloof van 10% is gebaseerd op mannen en vrouwen die gelijkaardige functies hebben.
dat zit 'm na verloop van tijd in oa anciënniteit. als zij op hun 18 tezamen beginnen hebben zij krek hetzelfde loon
als zij op haar 45e er al een paar keer een paar maand tussenuit is gegaan of tijdelijk parttime gewerkt heeft loopt zij heel snel heel wat maanden/jaren achterstand op. DAT is in 95 tot 99% vd gevallen die 10%.

in dit geval laat ik evtl promoties buiten beschouwing.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2014, 05:42   #18
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Eérste les statistiek: Correlaties impliceren geen causaliteit.

Of met andere woorden: het is niet omdat vrouwen een lager uurloon hebben in dezelfde functie, dat de oorzaak hiervan is dat men een vrouw minder betaalt voor hetzelfde te doen. Er zijn genoeg aspecten van werk- en prestatiegerelateerd gedrag die met geslacht kunnen samenhangen en die de échte oorzaak zouden kunnen zijn van deze correlatie.

Maar of de gevolgtrekking correct is interesseert onze media natuurlijk weer niet. Die willen vooral gillen over discriminatie.

Als zij niet hetzelfde doen dan is het ook niet dezelfde functie. (!!)
Oud 24 januari 2014, 07:42   #19
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Als zij niet hetzelfde doen dan is het ook niet dezelfde functie. (!!)
Tuurlijk wel, je kunt allebei "account manager" zijn, maar toch over een verschillende anciënniteit, inzet, relevante ervaring, verkoopcijfers, pro-activiteit, commercieel inzicht, flexibiliteit, charisma,... beschikken.

Zolang niet voor �*l die mogelijke variabelen gecontroleerd wordt, kan je juist geen hol concluderen over oorzakelijke verbanden. En dan nog zijn er alternatieve verklaringen mogelijk.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2014, 09:17   #20
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Tuurlijk wel, je kunt allebei "account manager" zijn, maar toch over een verschillende anciënniteit, inzet, relevante ervaring, verkoopcijfers, pro-activiteit, commercieel inzicht, flexibiliteit, charisma,... beschikken.

Zolang niet voor �*l die mogelijke variabelen gecontroleerd wordt, kan je juist geen hol concluderen over oorzakelijke verbanden. En dan nog zijn er alternatieve verklaringen mogelijk.

Dat kan evengoed als het om een vergelijking tussen verschillende mannelijke werknemers gaat.

Jij somt criteria op die niet relevant zijn als men het over globale gemiddelden heeft.

Neem nu bv. 2 kassamedewerkers met precies dezelfde leeftijd, ervaring, flexibiliteit, inzet etc. De werkgever zal geneigd zijn van Karel een hogere pree te betalen dan Jeanine, gewoon omdat het Jeanine en 'niet Jan' is, snappie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be