Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2014, 19:26   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard Moeten seizoenarbeiders de taal leren?

Citaat:
Fruitboeren Sint-Truiden volgen cursus Pools om te praten met plukkers

Om hun communicatie met Poolse seizoenarbeiders te verbeteren organiseert de Boerenbond sinds deze winter een spoedcursus Pools voor fruittelers. Gisteren kregen ze een praktijkles op het Truiense fruitbedrijf Elko Fruit waar ze hun tong soms in de knoop draaiden door de moeilijke uitspraak van de Slavische taal.

De Boerenbond organiseert sinds deze winter de spoedcursus ‘Eerst hulp bij Polski’. Bedoeling is om de Limburgse fruittelers tijdens vijf lessen van drie uur relevante woordenschat aan te leren die ze kunnen gebruiken in hun omgang met de seizoenarbeiders. Woorden die in de eerste plaats te maken hebben met de fruitteelt en het werk dat daar bij komt kijken.
http://www.vandaag.be/binnenland/144...-plukkers.html

Dit is nu weer nieuw voor me.
Als ik naar Frankrijk druiven wil gaan plukken, dan wordt er toch verondersteld dat ik alvast vijf woorden Frans kan spreken? Ga ik in Duitsland druiven plukken, idem dito. Als ik in Italie ga meehelpen bij de tomatenpluk dan denk ik niet dat die telers me in het Nederlands gaan te woord staan, noch zullen de Spaanse telers me in het Nederlands gaan vertellen hoe ik hun watermeloenen moet oogsten.

Maar als Polen naar Vlaanderen komen fruit plukken, dan doen we het andersom: dan leren de fruittelers gedurende vijftien uur POOLS spreken.

Niet dat die mensen dat niet mogen doen hoor, maar waarom geven ze geen lessen Nederlands aan die Poolse plukkers? (op hun eigen kosten uiteraard, niemand betaalde me om Frans, Duits, Italiaans of Spaans te leren).

Nu anderzijds: als het verloop van die fruitplukkers erg hoog is, dan komt de teler er met één cursus Pools wel van af, anders moeten al die mannen ieder apart steeds opnieuw Nederlands leren.

Waarom hebben ze dat in Frankrijk, Duitsland, Italie of Spanje dan nog niet geleerd?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 31 januari 2014 om 19:29.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2014, 19:43   #2
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als ik naar Frankrijk druiven wil gaan plukken, dan wordt er toch verondersteld dat ik alvast vijf woorden Frans kan spreken?
Dat zou ook best van U verwacht worden als U in België woont, aangezien het een landstaal is, maar we weten allemaal hoe dat gaat, n'est pas?

Nu is de erbarmelijke staat van ons onderwijs in talen daar wel grotendeels verantwoordelijk voor, daar niet van. Maar het duidt wel weer op 'iedereen is het probleem, behalve ik'.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 31 januari 2014 om 19:44.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2014, 19:46   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Dat zou ook best van U verwacht worden als U in België woont, aangezien het een landstaal is, maar we weten allemaal hoe dat gaat, n'est pas?

Nu is de erbarmelijke staat van ons onderwijs in talen daar wel grotendeels verantwoordelijk voor, daar niet van. Maar het duidt wel weer op 'iedereen is het probleem, behalve ik'.
leuk dat U vindt dat men van een Waal die in Nederland fruit gaat plukken dan ook verwacht dat hij de Nederlandse taal machtig is, gezien het de taal van de meerderheid is in Belgique.

U heeft blijkbaar gemist dat de gewesten ééntalig zijn? Of gaat U ervan uit dat indien U in Namen een boete oploopt, deze naar U in het Nederlands zal worden verzonden? Uiteraard ook vice versa: wie in Antwerpen een boete krijgt, zal die volgens Anarcho in het Frans krijgen als de dader ene Wallon is zeker? Keep on dreaming.

Maar U maakt mijn punt dus wel: er is slechts één landsstreek waar de bevolking zich aan alle talen der wereld moet aanpassen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 31 januari 2014 om 19:48.
Oud 31 januari 2014, 20:07   #4
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
leuk dat U vindt dat men van een Waal die in Nederland fruit gaat plukken dan ook verwacht dat hij de Nederlandse taal machtig is, gezien het de taal van de meerderheid is in Belgique.
Zeer zeker.

Citaat:
U heeft blijkbaar gemist dat de gewesten ééntalig zijn? Of gaat U ervan uit dat indien U in Namen een boete oploopt, deze naar U in het Nederlands zal worden verzonden? Uiteraard ook vice versa: wie in Antwerpen een boete krijgt, zal die volgens Anarcho in het Frans krijgen als de dader ene Wallon is zeker? Keep on dreaming.
Waarom zou ik een boete in het Nederlands moeten krijgen? Ik ben het Frans machtig, en daar het een landstaal is zou ik zo'n beetje hetzelfde verwachten voor de rest van het land.

Citaat:
Maar U maakt mijn punt dus wel: er is slechts één landsstreek waar de bevolking zich aan alle talen der wereld moet aanpassen.
De arme Vlaming weer...
Oud 1 februari 2014, 00:11   #5
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.vandaag.be/binnenland/144...-plukkers.html

Als ik naar Frankrijk druiven wil gaan plukken, dan wordt er toch verondersteld dat ik alvast vijf woorden Frans kan spreken? Ga ik in Duitsland druiven plukken, idem dito. Als ik in Italie ga meehelpen bij de tomatenpluk dan denk ik niet dat die telers me in het Nederlands gaan te woord staan, noch zullen de Spaanse telers me in het Nederlands gaan vertellen hoe ik hun watermeloenen moet oogsten.

Maar als Polen naar Vlaanderen komen fruit plukken, dan doen we het andersom: dan leren de fruittelers gedurende vijftien uur POOLS spreken.

Niet dat die mensen dat niet mogen doen hoor, maar waarom geven ze geen lessen Nederlands aan die Poolse plukkers? (op hun eigen kosten uiteraard, niemand betaalde me om Frans, Duits, Italiaans of Spaans te leren).

Nu anderzijds: als het verloop van die fruitplukkers erg hoog is, dan komt de teler er met één cursus Pools wel van af, anders moeten al die mannen ieder apart steeds opnieuw Nederlands leren.

Waarom hebben ze dat in Frankrijk, Duitsland, Italie of Spanje dan nog niet geleerd?
De omgekeerde wereld.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 01:41   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeer zeker.

Waarom zou ik een boete in het Nederlands moeten krijgen? Ik ben het Frans machtig, en daar het een landstaal is zou ik zo'n beetje hetzelfde verwachten voor de rest van het land.

De arme Vlaming weer...
Ik vrees dat het toch enkel de Vlamingen zijn die de drie landstalen machtig zijn hoor.

Oud 1 februari 2014, 01:46   #7
six
Banneling

Standaard

K&k
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 07:44   #8
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat het toch enkel de Vlamingen zijn die de drie landstalen machtig zijn hoor.

Die halve zin Frans en tien woorden verduitst Nederlands tellen niet als 'de taal machtig zijn'.
Oud 1 februari 2014, 08:11   #9
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die halve zin Frans en tien woorden verduitst Nederlands tellen niet als 'de taal machtig zijn'.
Ooit in Brussel gewerkt, het zogezegde tweetalige Brussel? Ik heb er wat jaren achter de rug en de twee volgende scenarios zijn een feit:
1/ 4 franstalige belgen en 1 nederlandstalige belg in een vergadering, voertaal Frans
2/ 1 franstalige belg en 4 nederlandstalige belgen in een vergadering, voertaal Frans
Idem voor alle andere conversaties waaraan zowel franstaligen als nederlandstaligen deelnemen.
Ik weet maw uit ervaring dat de meeste vlamingen meer dan een "halve zin Frans" spreken.

En de nederlandstaligen die niet meer dan een "halve zin Frans" spreken, wel dat is nog altijd 99% meer kennis van de andere zijn/haar taal dan de franstalige belgen.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 08:31   #10
brette
Burgemeester

brette's schermafbeelding

Standaard Moeten seizoenarbeiders de taal leren?

Nogal wiedes dat je de taal van je werkgever aanleert,
zeker in het buitenland. Elementair respect.

Dat principe in twijfel trekken bestaat enkel in Vlaanderen,
waar iedereen zich belachelijk wil maken met de taal van
"de andere" te spreken, zij het de werknemer, de toerist, de politieker.
En fier dat ze dan zijn.

Talenkennis is een rijkdom, maar mag geen zwakte worden waarvan
geprofiteerd wordt.
brette is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 08:35   #11
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het taalgebruik voor het vervolg van de rechtspleging mag je kiezen.
Oud 1 februari 2014, 08:37   #12
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Ooit in Brussel gewerkt, het zogezegde tweetalige Brussel? Ik heb er wat jaren achter de rug en de twee volgende scenarios zijn een feit:
1/ 4 franstalige belgen en 1 nederlandstalige belg in een vergadering, voertaal Frans
2/ 1 franstalige belg en 4 nederlandstalige belgen in een vergadering, voertaal Frans
Idem voor alle andere conversaties waaraan zowel franstaligen als nederlandstaligen deelnemen.
Ik weet maw uit ervaring dat de meeste vlamingen meer dan een "halve zin Frans" spreken.
In Brussel wel ja, uit noodzaak.

Trouwens, Uw ervaringen slaan niet echt op het feit dat de Vlaming de landstalen machtig zou zijn, eerder op het feit dat Franstaligen heel Europa rond een barslechte talenkennis hebben. Uw ervaringen zijn namelijk niet beperkt tot Brussel. M.a.w. als ik hier in Luxemburg wat Duitsers of Portugezen Polen in het Frans hoor vergaderen (omdat er wat Fransen bij zitten), trekt U daar de conclusie uit dat Duitsers, Portugezen en Polen collectief het Frans machtig zijn? Ik zou eerder zeggen dat die Duitsers, Portugezen en Polen die hier werken het Frans machtig zijn, en dat geen enkele weerslag heeft op de rest van de bevolking.

Ik denk dat jij goed weet dat, buiten Brussel of andere gebieden waar de werkomgeving het eist, het bijzonder slecht gesteld is met de kennis van het Frans door Vlamingen. Ik beweer nergens dat Franstaligen beter zijn, integendeel, die hebben de meest erbarmelijke talenkennis in West-Europa.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
En de nederlandstaligen die niet meer dan een "halve zin Frans" spreken, wel dat is nog altijd 99% meer kennis van de andere zijn/haar taal dan de franstalige belgen.
Klopt, maar dat is niet echt een argument he.
Oud 1 februari 2014, 08:39   #13
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brette Bekijk bericht
Waarom? Om fruit te plukken moet je nu niet bepaald goede communicatieskills hebben.
Oud 1 februari 2014, 08:41   #14
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brette Bekijk bericht

Dat principe in twijfel trekken bestaat enkel in Vlaanderen,
waar iedereen zich belachelijk wil maken met de taal van
"de andere" te spreken, zij het de werknemer, de toerist, de politieker.
En fier dat ze dan zijn.

Talenkennis is een rijkdom, maar mag geen zwakte worden waarvan
geprofiteerd wordt.
Als vlaming fier zijn op je cultuur en voor jezelf opkomen wordt dan ook enkel in België als extremisme bestempeld.

We spreken eenieders taal maar toch worden we ongastvrij genoemd.

De taal leren van je nieuwe land gaat verder dan respect voor je nieuwe heimat, het heeft met resoect voor jezelf te maken. Hoe kan je jezelf nu in godsnaam integreren in je nieuwe samenleving als je de taal niet machtig bent, ik zou er zelf gek van worden! Maar, misschien staat integratie niet hoog op hun wensenlijstje. Zolang ze maar weten waar ze hun hangmat moeten gaan halen, is alles toch ok....
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Oud 1 februari 2014, 08:42   #15
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom? Om fruit te plukken moet je nu niet bepaald goede communicatieskills hebben.
Moesten ze de taal leren, zouden ze mss andere jobs kunnen ambiëren dan fruitplukken of schoonmaken.

Je creëert je eigen kansen op de arbeidsmarkt.
Oud 1 februari 2014, 08:43   #16
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Je kan taalgebruik op dit domein niet vergelijken of transponeren naar eventuele communautaire taalstrubbelingen in ons land.

Arbeiden behoort een vrije overeenkomst te zijn, en wat er bij die overeenkomst uit de brand kan gesleept worden door werknemer en werkgever wordt bepaald door vraag en aanbod.

Als een fruitboer zonder probleem aan massa's goedkope seizoenarbeiders geraakt, dan kan hij hen zonder probleem in 't Limburgs toezingen, ze zullen toch komen, en zijn fruit zal geplukt raken.

Als er echter schaarste is aan geschikte, betaalbare arbeiders, dan moet de werkgever de condities aantrekkelijker maken.
Als dat inhoudt om hen taalfaciliteiten te verlenen door zich te leren bedienen van de taal van zijn werkvolk, dan zie ik daar geen graten in.
Oud 1 februari 2014, 08:47   #17
brette
Burgemeester

brette's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je moest dus WEL goede communicatieskills hebben als je als Vlaming in de mijnen van Marcinelle ging werken, of de suikerbieten ging oogsten in Noord-Frankrijk.
Denk je dat je daar Nederlands kon spreken tegen je werkgever???
Belachelijk argument.
brette is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 08:48   #18
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Brussel wel ja, uit noodzaak.

Trouwens, Uw ervaringen slaan niet echt op het feit dat de Vlaming de landstalen machtig zou zijn, eerder op het feit dat Franstaligen heel Europa rond een barslechte talenkennis hebben. Uw ervaringen zijn namelijk niet beperkt tot Brussel. M.a.w. als ik hier in Luxemburg wat Duitsers of Portugezen Polen in het Frans hoor vergaderen (omdat er wat Fransen bij zitten), trekt U daar de conclusie uit dat Duitsers, Portugezen en Polen collectief het Frans machtig zijn? Ik zou eerder zeggen dat die Duitsers, Portugezen en Polen die hier werken het Frans machtig zijn, en dat geen enkele weerslag heeft op de rest van de bevolking.

Ik denk dat jij goed weet dat, buiten Brussel of andere gebieden waar de werkomgeving het eist, het bijzonder slecht gesteld is met de kennis van het Frans door Vlamingen. Ik beweer nergens dat Franstaligen beter zijn, integendeel, die hebben de meest erbarmelijke talenkennis in West-Europa.

Klopt, maar dat is niet echt een argument he.
Ik merk ook op dat er meer en meer vlamingen zijn die geen Frans meer willen spreken....ik versta waarom maar zelf vind ik het geen goed idee.

In jouw meer internationale setting zou ik vermoeden dat Engels de voertaal zou zijn.

Mijn ervaring heeft me geleerd dat in mijn bedrijf (5000+) het overgrote deel van de vlamingen kon converseren in het Frans, of dat nu van een hoog niveau was of niet maakt niet uit. Uiteindelijk is taal uitgevonden om te communiceren en dat lukt hen dus mission accomplished.
Oud 1 februari 2014, 08:48   #19
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Limburg heeft de hoogste werkloosheid van Vlaanderen.
Limburg heeft helemaal geen Poolse seizoensarbeiders nodig.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 08:49   #20
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

dan bent U de ENIGE meertalige Vlaming ? proficiat.

op drie lessen Pools kan je ook enkel goedemorgen en goedeavond zeggen vrees ik. Men vraagt ook niet aan een seizoensarbeider dat hij "het verdriet van België" gaat kunnen lezen.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be