Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2014, 22:16   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Taalarmoede - o.a. de weerman/vrouw.

Liefhebbers van koetjes en kalfjes, tot mijn verbazing is er nog geen draad over taalarmoede. En dat is toch een euvel dat heel wat misverstanden, verwarring en ergernis veroorzaakt. Althans bij mij. Zelfs politici en universitair geschoolden kunnen zich buiten hun vakgebied nauwelijks nog verstaanbaar maken. Ik denk dat hun taalgevoel is afgestompt omdat ze niet van taal en literatuur houden en omdat ze menen dat ze zo eenvoudig mogelijk moeten praten.

Meldt hier alstublieft het meest storende taalgebruik in de media. Geen versprekingen of schrijffouten, maar foute formuleringen die wijzen op een verkeerde voorstelling van zaken of een onjuiste of onlogische denkwijze. Want ondoordacht taalgebruik leidt vaak tot een onjuiste voorstelling van zaken.

1) Waar ik mij al jaren aan stoor is de stuntelige taal van de Nederlandse weer-mannen en -vrouwen op de tv. Het meest storend vind ik dat ze het volk altijd willen verenigen als een eenheid die 'met het weer te maken heeft': "we hebben te maken met een depressie". Alsof de depressie een persoon is net als wij. Alsof wij op gelijke voet staan met 'het weer'. Een vreselijk voorbeeld:
Morgen hebben we alweer te maken met de kortste dag van het jaar! De winter begint om 18:11 op het noordelijk halfrond. https://twitter.com/weermanrobert/st...52483909292032
Bedoeld wordt: "Morgen is het de kortste dag van het jaar ...". Een neutrale constatering zonder persoonlijke interpretatie, maar de weerman gaat voor ons denken en manipuleert ons in een relatie met de winter.

De toelichting dat de winter begint om 18:11 op het noordelijk halfrond is van een deskundigheid waarvan ik steil achterover sla. De schrik slaat mij om het hart. "Mijn God, wat is ook al weer het noordelijk halfrond? Is er geen scheve evenaar, althans voor de zon in relatie met de helling van de aardas? En wanneer begint de winter dan op het zuidelijk halfrond?" Ik ben volkomen van de kaart.

Laatst gewijzigd door Piero : 22 februari 2014 om 22:40.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 22:22   #2
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Liefhebbers van koetjes en kalfjes, tot mijn verbazing is er nog geen draad over taalarmoede. En dat is toch een euvel dat heel wat misverstanden, verwarring en ergernis veroorzaakt. Althans bij mij. Zelfs politici en universitair geschoolden kunnen zich buiten hun vakgebied nauwelijks nog verstaanbaar maken. Ik denk dat hun taalgevoel is afgestompt omdat ze niet van taal en literatuur houden en omdat ze menen dat ze zo eenvoudig mogelijk moeten praten.

Meldt hier alstublieft het meest storende taalgebruik in de media. Geen versprekingen of schrijffouten, maar foute formuleringen die wijzen op een verkeerde voorstelling van zaken of een onjuiste of onlogische denkwijze. Want ondoordacht taalgebruik leidt vaak tot een onjuiste voorstelling van zaken.

1) Waar ik mij al jaren aan stoor is de stuntelige taal van de Nederlandse weer-mannen en -vrouwen op de tv. Het meest storend vindt ik dat ze het volk altijd willen verenigen als een eenheid die 'met het weer te maken heeft': "we hebben te maken met een depressie". Alsof de depressie een persoon is net als wij. Alsof wij op gelijke voet staan met 'het weer'. Een vreselijk voorbeeld:
Morgen hebben we alweer te maken met de kortste dag van het jaar! De winter begint om 18:11 op het noordelijk halfrond. https://twitter.com/weermanrobert/st...52483909292032
Bedoelt wordt: "Morgen is het de kortste dag van het jaar ...". Een neutrale constatering zonder persoonlijke interpretatie. maar de weerman gaat voor ons denken en manipuleert ons in een relatie met de winter.

De toelichting dat de winter begint om 18:11 op het noordelijk halfrond is van een deskundigheid waarvan ik stijl achterover sla. De schrik slaat mij om het hart. "Mijn God, wat is ook al weer het noordelijk halfrond? Is er geen scheve evenaar, althans door de zonnestand? En wanneer begint de winter dan op het zuidelijk halfrond?" Ik ben volkomen van de kaart.
Ik heb mij daar nog niet aan gestoord.
Oud 22 februari 2014, 22:32   #3
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De toelichting dat de winter begint om 18:11 op het noordelijk halfrond is van een deskundigheid waarvan ik stijl achterover sla.
Ik zeg niks.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 22:33   #4
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik zeg niks.
5 kletsen op je billen!
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 22:34   #5
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Bedoelt wordt: "Morgen is het de kortste dag van het jaar ...".
Ik zwijg nog steeds.
Oud 22 februari 2014, 22:36   #6
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niks.
taalfout
Oud 22 februari 2014, 22:38   #7
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zwijg nog steeds.
Zeer barmhartig van u.
Oud 22 februari 2014, 22:38   #8
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niks.
Hier wordt bedoeld 'met stijl achterover slaan', maar in de haast is er 't één en 't ander gesneuveld... Dit terzijde zettend moet ik toch bekennen dat ik het soms ook op mijn heupen en omliggende lichaamsdelen krijg van het verbasterd taaltje dat er tegenwoordig op radio en tv te horen valt, en blijkbaar moet doorgaan voor A.B.N. Vroeger, met de taaladviseur, zou het geen waar geweest zijn....
Oud 22 februari 2014, 22:41   #9
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zwijg nog steeds.
Dit is overdluidelijk een test om te kijken of we hier op een zaterdagavond nog genoeg bij de pinken (een andere vinger mag ook, maar is af te keuren wegens niet passend in de geëikte uitdrukking )zijn om een ddt-fout te bespeuren.
Oud 22 februari 2014, 23:40   #10
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niks.
Niets
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 23:53   #11
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Wat mij stoort is dat tegenwoordig heel vaak de klemtoon op de verkeerde lettergreep gelegd wordt, enorm irritant.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 11:03   #12
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Wat mij stoort is dat tegenwoordig heel vaak de klemtoon op de verkeerde lettergreep gelegd wordt, enorm irritant.
Ik kan er wel om lachen. Vooral als het in tv- of radio-reclame gebeurt. Maar er is ook een verandering gaande. Vroeger zeiden we verkóper, tegenwoordig is het vérkoper. Vroeger was het verhúúrder en nu is het vérhuurder. Wekelijks hoor ik een stem op een bandje: "er is nog even tijd om te douchen. Het zwembád gaat zo sluiten.
Oud 23 februari 2014, 11:29   #13
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Soms zaait iemand gewoon verwarring. Kris Peeters bijvoorbeeld: Opel i.p.v. Opel, Crevits i.p.v. Crevits...
Oud 23 februari 2014, 11:44   #14
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zwijg nog steeds.
Oeioeioei, Piero.

Hoewel mij ook niet helemaal duidelijk is wat er bedoeld wordt wanneer men zegt dat de winter begint om 18:11 in het noordelijk halfrond.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 23 februari 2014 om 11:44.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 11:47   #15
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Waar ik mij al jaren aan stoor is de stuntelige taal van de Nederlandse weer-mannen en -vrouwen op de tv. Het meest storend vind ik dat ze het volk altijd willen verenigen als een eenheid die 'met het weer te maken heeft': "we hebben te maken met een depressie". Alsof de depressie een persoon is net als wij. Alsof wij op gelijke voet staan met 'het weer'. Een vreselijk voorbeeld:
Bedoeld wordt: "Morgen is het de kortste dag van het jaar ...". Een neutrale constatering zonder persoonlijke interpretatie, maar de weerman gaat voor ons denken en manipuleert ons in een relatie met de winter.

De toelichting dat de winter begint om 18:11 op het noordelijk halfrond is van een deskundigheid waarvan ik steil achterover sla. De schrik slaat mij om het hart. "Mijn God, wat is ook al weer het noordelijk halfrond? Is er geen scheve evenaar, althans voor de zon in relatie met de helling van de aardas? En wanneer begint de winter dan op het zuidelijk halfrond?" Ik ben volkomen van de kaart.
We hebben toch te maken met weerfenomenen? Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat hier het probleem is.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 11:50   #16
Vlaanderen Boven

Standaard

Het enige dat mij stoort is wanneer er in een reclamebericht op de radio weer eens gebruikt wordt gemaakt van een soort pseudo-Brabants verkavelingsvlaams. Iedereen kent het wel:

'Allee zoeteke, wanneer gaan we nog ne keer ons boodschappen doen?'

Ik erger mij er mateloos aan, en dan ben ik nog niet eens West-Vlaams of Limburgs. Gelukkig luister ik bijna nooit naar de radio.
Oud 23 februari 2014, 11:59   #17
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Het enige dat mij stoort is wanneer er in een reclamebericht op de radio weer eens gebruikt wordt gemaakt van een soort pseudo-Brabants verkavelingsvlaams. Iedereen kent het wel:

'Allee zoeteke, wanneer gaan we nog ne keer ons boodschappen doen?'

Ik erger mij er mateloos aan, en dan ben ik nog niet eens West-Vlaams of Limburgs. Gelukkig luister ik bijna nooit naar de radio.
De reclamesector levert inderdaad de grootste bijdrage tot de verloedering van het Nederlands in Vlaanderen. Wellicht is het voor de TV-maatschappijen moeilijk om op dat vlak bepaalde eisen te stellen, want ze zijn voor hun inkomsten grotendeels afhankelijk van publiciteit.

Er zou evenwel uit andere hoeken een fikse tegenwind horen te komen. Bijvoorbeeld uit onderwijsmiddens.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 12:55   #18
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Niets
Er is tot nader order niks mis met 'niks'. Het enige wat ik zou afraden is 'niks' en 'niets' door elkaar te gebruiken.
Oud 23 februari 2014, 14:34   #19
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
We hebben toch te maken met weerfenomenen? Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat hier het probleem is.
Wat wij het weer noemen is een complex van fenomenen en geen entiteit. Het weer heeft geen bepaald en vast karakter. Het weer is meestal veranderlijk gedurende de dag en het verschilt van plaats tot plaats. Het is daarom niet 'iets' waarmee 'wij' te maken hebben, zoals iemand met wie wij een relatie hebben. Gerrit Hiemstra zegt in zijn weerpraatje gemiddeld vier keer "wij hebben te maken met". Hij zegt vaak 'wij' omdat hij zijn praatje gezellig wil maken. Hij interpreteert zijn berichten ook voor 'ons' en vertelt bijvoorbeeld dat 10 graden 'bij ons' warm is voor de tijd van het jaar en dat het dus 'mooi weer' is. Vervolgens zegt hij dat 'wij' vandaag ook mooi weer hadden in Sotsji.
Oud 23 februari 2014, 14:47   #20
Vlaanderen Boven

Standaard

Dat is nu toch wel vergezocht. Er is niemand die je dwingt om naar het weerbericht te kijken. Persoonlijk zoek ik het gewoon vlug even online op als ik moet weten welk weer het zal zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be