![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Liefhebbers van koetjes en kalfjes, tot mijn verbazing is er nog geen draad over taalarmoede. En dat is toch een euvel dat heel wat misverstanden, verwarring en ergernis veroorzaakt. Althans bij mij. Zelfs politici en universitair geschoolden kunnen zich buiten hun vakgebied nauwelijks nog verstaanbaar maken. Ik denk dat hun taalgevoel is afgestompt omdat ze niet van taal en literatuur houden en omdat ze menen dat ze zo eenvoudig mogelijk moeten praten.
Meldt hier alstublieft het meest storende taalgebruik in de media. Geen versprekingen of schrijffouten, maar foute formuleringen die wijzen op een verkeerde voorstelling van zaken of een onjuiste of onlogische denkwijze. Want ondoordacht taalgebruik leidt vaak tot een onjuiste voorstelling van zaken. _____________________________ 1) Waar ik mij al jaren aan stoor is de stuntelige taal van de Nederlandse weer-mannen en -vrouwen op de tv. Het meest storend vind ik dat ze het volk altijd willen verenigen als een eenheid die 'met het weer te maken heeft': "we hebben te maken met een depressie". Alsof de depressie een persoon is net als wij. Alsof wij op gelijke voet staan met 'het weer'. Een vreselijk voorbeeld: Morgen hebben we alweer te maken met de kortste dag van het jaar! De winter begint om 18:11 op het noordelijk halfrond. https://twitter.com/weermanrobert/st...52483909292032Bedoeld wordt: "Morgen is het de kortste dag van het jaar ...". Een neutrale constatering zonder persoonlijke interpretatie, maar de weerman gaat voor ons denken en manipuleert ons in een relatie met de winter. De toelichting dat de winter begint om 18:11 op het noordelijk halfrond is van een deskundigheid waarvan ik steil achterover sla. De schrik slaat mij om het hart. "Mijn God, wat is ook al weer het noordelijk halfrond? Is er geen scheve evenaar, althans voor de zon in relatie met de helling van de aardas? En wanneer begint de winter dan op het zuidelijk halfrond?" Ik ben volkomen van de kaart. Laatst gewijzigd door Piero : 22 februari 2014 om 22:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Hier wordt bedoeld 'met stijl achterover slaan', maar in de haast is er 't één en 't ander gesneuveld... Dit terzijde zettend moet ik toch bekennen dat ik het soms ook op mijn heupen en omliggende lichaamsdelen krijg van het verbasterd taaltje dat er tegenwoordig op radio en tv te horen valt, en blijkbaar moet doorgaan voor A.B.N. Vroeger, met de taaladviseur, zou het geen waar geweest zijn....
![]()
![]() |
#9 |
|
![]() Dit is overdluidelijk een test om te kijken of we hier op een zaterdagavond nog genoeg bij de pinken (een andere vinger mag ook, maar is af te keuren wegens niet passend in de geëikte uitdrukking
![]() ![]()
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat mij stoort is dat tegenwoordig heel vaak de klemtoon op de verkeerde lettergreep gelegd wordt, enorm irritant.
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Ik kan er wel om lachen. Vooral als het in tv- of radio-reclame gebeurt. Maar er is ook een verandering gaande. Vroeger zeiden we verkóper, tegenwoordig is het vérkoper. Vroeger was het verhúúrder en nu is het vérhuurder. Wekelijks hoor ik een stem op een bandje: "er is nog even tijd om te douchen. Het zwembád gaat zo sluiten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Oeioeioei, Piero.
Hoewel mij ook niet helemaal duidelijk is wat er bedoeld wordt wanneer men zegt dat de winter begint om 18:11 in het noordelijk halfrond. Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 23 februari 2014 om 11:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Het enige dat mij stoort is wanneer er in een reclamebericht op de radio weer eens gebruikt wordt gemaakt van een soort pseudo-Brabants verkavelingsvlaams. Iedereen kent het wel:
'Allee zoeteke, wanneer gaan we nog ne keer ons boodschappen doen?' Ik erger mij er mateloos aan, en dan ben ik nog niet eens West-Vlaams of Limburgs. Gelukkig luister ik bijna nooit naar de radio. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zou evenwel uit andere hoeken een fikse tegenwind horen te komen. Bijvoorbeeld uit onderwijsmiddens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Wat wij het weer noemen is een complex van fenomenen en geen entiteit. Het weer heeft geen bepaald en vast karakter. Het weer is meestal veranderlijk gedurende de dag en het verschilt van plaats tot plaats. Het is daarom niet 'iets' waarmee 'wij' te maken hebben, zoals iemand met wie wij een relatie hebben. Gerrit Hiemstra zegt in zijn weerpraatje gemiddeld vier keer "wij hebben te maken met". Hij zegt vaak 'wij' omdat hij zijn praatje gezellig wil maken. Hij interpreteert zijn berichten ook voor 'ons' en vertelt bijvoorbeeld dat 10 graden 'bij ons' warm is voor de tijd van het jaar en dat het dus 'mooi weer' is. Vervolgens zegt hij dat 'wij' vandaag ook mooi weer hadden in Sotsji.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Dat is nu toch wel vergezocht. Er is niemand die je dwingt om naar het weerbericht te kijken. Persoonlijk zoek ik het gewoon vlug even online op als ik moet weten welk weer het zal zijn.
|
![]() |
![]() |