Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2014, 18:03   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Den Hengel zoekt 2talige Franstaligen voor Brussels onderwijs

Waar in hemelsnaam gaat hij die vinden ???
Hoe wereldvreemd kunt ge zijn ?
Ge gaat nog eer een liberaal op een sossenlijst vinden ... o ... sorry, verkeerd voorbeeld.

titel: Vanhengel pleit voor een tweetalige normaalschool in Brussel
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140205_00965379

Citaat:
Brussels minister bevoegd voor Nederlandstalig onderwijs in de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) Guy Vanhengel (Open Vld) heeft woensdag gepleit voor een tweetalige normaalschool in Brussel, waar leerkrachten opgeleid worden om in meertalig onderwijs les te geven.

Er is al even sprake van om twee- of meertalig onderwijs in te voeren in Brussel. 'Maar als we een functioneel meertalig onderwijs in Brussel willen, dan beginnen we best met de opleiding van de leerkrachten, de schooldirecties en het administratief personeel', stelt Vanhengel. Hij stelt daarom voor om een tweetalige normaalschool op te richten.

Vanhengel heeft al een concreet beeld van die tweetalige normaalschool. Hij wil dat de Franse en de Vlaamse Gemeenschap hun curricula voor het Hoger Pedagogisch Onderwijs naast mekaar leggen en tot een eengemaakt curriculum komen, waarbij ze zich bereid tonen het diploma van de afgestudeerden te erkennen. Ze moeten dus zowel in het Nederlandstalig, Franstalig onderwijs als in een toekomstig tweetalig onderwijs kunnen lesgeven. Afgestudeerden van zowel het Nederlandstalig als het Franstalig secundair onderwijs moeten toegang krijgen tot de opleiding. De vakken van de hogere pedagogische opleiding worden evenwichtig in het Nederlands en het Frans gedoceerd.

De docenten van de instelling zouden worden gerekruteerd in de Nederlandstalige of de Franstalige pedagogische opleidingen. Ze dienen wel het Selorattest van de hoogste kennis van de andere landstaal te kunnen voorleggen. Volgens Vanhengel is het mogelijk om voldoende docenten te vinden. Zij zouden een extra verloning krijgen onder de vorm van een taalpremie.

Vanhengel wil beginnen met één pilootinstelling, waarvan de financiering gelijk verdeeld wordt tussen de Vlaamse en de Franse Gemeenschap via een samenwerkingsakkoord. Beide gemeenschappen kunnen met hun inspectiediensten de gedegenheid van de opleiding opvolgen. 'Wanneer er voldoende afgestudeerden zijn uit deze opleiding, kan worden gestart met de tweede stap. Het opstarten van achtereenvolgens tweetalig kleuter-, basis- en lager secundair onderwijs.'

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 18:26   #2
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Hoewel het volgens sommigen niet mogelijk is, moet ik zeggen dat, toen ik enkele jaren geleden nog in Brussel studeerde (was een tweetalig traject, samenwerking KUB met FUSL), het Nederlands van de Franstaligen bijna zonder uitzondering beter was dan het Frans van de Nederlandstaligen. Voor de generatie er voor, zal die vlieger niet opgaan, maar de huidige Franstalige tieners en twintigers beheersen hun 2 voornaamste landstalen meestal beter dan de Vlamingen.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 18:36   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Hoewel het volgens sommigen niet mogelijk is, moet ik zeggen dat, toen ik enkele jaren geleden nog in Brussel studeerde (was een tweetalig traject, samenwerking KUB met FUSL), het Nederlands van de Franstaligen bijna zonder uitzondering beter was dan het Frans van de Nederlandstaligen. Voor de generatie er voor, zal die vlieger niet opgaan, maar de huidige Franstalige tieners en twintigers beheersen hun 2 voornaamste landstalen meestal beter dan de Vlamingen.
Neem jij van mij maar aan dat het aantal uitmuntend tweetaligen aan beide zijden van de taalgrens zeer laag is (altijd laag geweest voor de Franstaligen; laag geworden voor de Nederlandstaligen)
en het enige dat opvalt is dat als een Franstalige goed tweetalig is, hij dat ook zeer goed is. Maar hij of zij blijft een grote uitzondering.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 19:00   #4
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Neem jij van mij maar aan dat het aantal uitmuntend tweetaligen aan beide zijden van de taalgrens zeer laag is (altijd laag geweest voor de Franstaligen; laag geworden voor de Nederlandstaligen)
en het enige dat opvalt is dat als een Franstalige goed tweetalig is, hij dat ook zeer goed is. Maar hij of zij blijft een grote uitzondering.

.
Klopt, maar dat betekent niet dat er geen zijn. Zeker als zo'n projecten het daglicht zien, dan zal het aantal perfect tweetalige proffen snel aangroeien in het onderwijs, wat het aanbod aan tweetalige onderwijs zou verhogen, wat het aantal tweetalige leerlingen de hoogte zou doen ingaan, enz.

Op zich een schitterend idee, dat de moeite verdient dat je die proffen gaat zoeken.
Oud 5 februari 2014, 19:29   #5
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

.
Uitmuntende tweetaligheid is gereserveerd voor superieure mensen, waarvan akte. Ik kom heel zelden Walen of Vlamingen tegen die mijn tweetaligheid kunnen evenaren. Steevast komen ze uit de hogere klasse.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 19:35   #6
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Uitmuntende tweetaligheid is gereserveerd voor superieure mensen, waarvan akte. Ik kom heel zelden Walen of Vlamingen tegen die mijn tweetaligheid kunnen evenaren. Steevast komen ze uit de hogere klasse.
Komen ze uit een hogere klasse dan baron ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 19:39   #7
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Komen ze uit een hogere klasse dan baron ?
Je loopt achter. Titels spelen al langer geen rol meer, het financieel vermogen des te meer.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 21:18   #8
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Lol duck
Remspoortobback is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 21:18   #9
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Lol duck
Oud 5 februari 2014, 22:26   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Op zich een schitterend idee, dat de moeite verdient dat je die proffen gaat zoeken.
Het verleden leert ons dat tweetalig onderwijs in Brussel uiteindelijk leidt tot eentalig onderwijs. In het Frans meer bepaald.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 22:26   #11
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Is Guy nog moe?
Oud 5 februari 2014, 22:52   #12
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Klopt, maar dat betekent niet dat er geen zijn. Zeker als zo'n projecten het daglicht zien, dan zal het aantal perfect tweetalige proffen snel aangroeien in het onderwijs, wat het aanbod aan tweetalige onderwijs zou verhogen, wat het aantal tweetalige leerlingen de hoogte zou doen ingaan, enz.

Schitterend idee inderdaad. De 10% resterende Vlamingen in Brussel moeten vanzelfsprekend 50% van de kosten van die normaalschool dragen. Typisch voor een PS-er als Vanhengel.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 23:07   #13
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meer en meer Franstaligen leren Nederlands : meer en meer Franstalige Brusselse leerlingen gaan al naar Nederlandstalige scholen in Brussel. Wat dus betekent dat al die Franstaligen een zeer goeie kennis van het Nederlands na hun studies zullen hebben. Voeg nog toe het feit dat meer dan 50.000 Walen - en we hebben het alleen over de Walen, ze hebben de Franstalige Brusselaars niet geteld terwijl er ook heel veel Franstalige Brusselaars naar Vlaanderen komen werken - naar Vlaanderen komen werken. Men kan zich voorstellen dat de grote meerderheid van die Walen en van die Franstalige Brusselaars het Nederlands nodig in hun job hebben en dat ze dus die taal kennen.

Laatst gewijzigd door Everytime : 5 februari 2014 om 23:08.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 23:09   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

.
Meer dan 50.000 Walen die in Vlaanderen werken. Zal u me laten geloven dat al die Walen geen Nederlands kennen en dat ze die taal niet nodig in hun job hebben?
Oud 5 februari 2014, 23:12   #15
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat het Frans bij de Vlamingen achteruit gaat is een feit, m'n beide kinderen haten dat vak en ik heb ze daar niet toe aangezet, ik ook op school. Engels is voor ons veel makkelijker en de Fransen leren het ook, het lijkt me logisch dat beide gemeenschappen het engels als 2e taal nemen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 23:23   #16
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willy van Hasselt Bekijk bericht
Zou men niet beter Engels en dan Duits aanleren?

Frans dat is het tijd van het verleden.
Waarom? We leven nog steeds in België waar het Nederlands en het Frans de twee belangrijkste talen zijn. Ik weet dat de Vlaams-Nationalisten een "probleem" met België en met de Franstaligen hebben maar dat is enkel en alleen hun probleem.
Oud 5 februari 2014, 23:32   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willy van Hasselt Bekijk bericht
We leven meer en meer in Europa en daar is het Frans in niets maar dan ook in niets belangrijk.
Elke taal is nuttig en u verbergt misschien een persoonlijke aversie of haat tegenover het Frans en misschien ook tegenover de Franstaligen maar in dit geval is dit enkel en alleen uw probleem.
Oud 5 februari 2014, 23:47   #18
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Meer dan 50.000 Walen die in Vlaanderen werken. Zal u me laten geloven dat al die Walen geen Nederlands kennen en dat ze die taal niet nodig in hun job hebben?
Op franstalige TV gezegd, 65% van die franstaligen die in Vlaanderen komen werken spreken geen Nederlands en voelen zich ook niet verplicht om het aan te leren.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 23:56   #19
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waarom? We leven nog steeds in België waar het Nederlands en het Frans de twee belangrijkste talen zijn. Ik weet dat de Vlaams-Nationalisten een "probleem" met België en met de Franstaligen hebben maar dat is enkel en alleen hun probleem.
Neen, dat is niet enkel het probleem van de Vlaams nationalisten; de franstalige nationalisten doen er alles aan om de francofone bevolking af te raden om Nederlands te leren. Immersiescholen en zeker Nederlandstalige immersiescholen zijn eerder een grote uitzondering; de franstaligen kiezen in overgrote mate voor het Engels als tweede taal en zijn niet verplicht zoals de Vlamingen om het Frans (voor hen Nederlands) aan te leren; velen vertikken het dan ook om zelfs maar één woord Nederlands te leren. Brussel zal wel een uitzondering op de regel zijn, maar de franstalige overheid doet er alles aan om het bij de Waalse onkunde van het Nederlands te houden. Dit is een gewilde en doeltreffende politiek om zo de verfransing van het ganse land in de hand te werken en het Nederlands zoveel mogelijk als achterlijke, bekrompen en totaal onaanvaarbare taal voor te stellen.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 23:58   #20
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Op franstalige TV gezegd, 65% van die franstaligen die in Vlaanderen komen werken spreken geen Nederlands en voelen zich ook niet verplicht om het aan te leren.
Hebt u een bron daarvoor want ik kan het moeilijk geloven dat Vlaamse bazen Walen die geen Nederlands kennen, zullen aanwerven? Alles hangt natuurlijk van de jobs af maar in de meeste gevallen kan ik moeilijk geloven dat ze geen Nederlands nodig hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be