Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 22 februari 2014, 09:28   #1
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard Waalse partijen 52 % ? Graag uitleg

geen topic voor mij over een mening.

Wel een vraag.

Ik lees in een bepaalde bijdrage dat stemmen in Vlaanderen eigenlijk onbelangrijk is.
Want de Waalse partijen samen hebben een meerderheid van 52 %.

Deze snap ik niet. De Vlamingen vormen toch een meerderheid in dit land?
En België is toch een democratisch land ? Elke Belg is toch gelijk voor de wet ?

wie kan, graag uitleg.

dank u
Oud 22 februari 2014, 09:29   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
geen topic voor mij over een mening.

Wel een vraag.

Ik lees in een bepaalde bijdrage dat stemmen in Vlaanderen eigenlijk onbelangrijk is.
Want de Waalse partijen samen hebben een meerderheid van 52 %.

Deze snap ik niet. De Vlamingen vormen toch een meerderheid in dit land?
En België is toch een democratisch land ? Elke Belg is toch gelijk voor de wet ?

wie kan, graag uitleg.

dank u
Het lijkt wel The Matrix.
Henri1 is offline  
Oud 22 februari 2014, 09:44   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Je leest wel verkeerd hoor.

Maar je geeft me toch gelegenheid om de uitslagen van 2010 nog eens te tonen.
Bemerk vooral het verschil in aantal stemmen die een partij moet halen, om een gelijk aantal zetels in de wacht te slepen;
of vergelijk hoeveel zetels een partij binnenhaalt, met een gelijk aantal stemmen.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  verkiezingsuitslag20100613.JPG‎
Bekeken: 103
Grootte:  65,3 KB
ID: 92954  

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 22 februari 2014, 10:04   #4
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Bemerk vooral het verschil in aantal stemmen die een partij moet halen, om een gelijk aantal zetels in de wacht te slepen;
of vergelijk hoeveel zetels een partij binnenhaalt, met een gelijk aantal stemmen.
Uw afbeelding toont het mooi aan, maar niet veel mensen lijken dat te weten.
Als puntje bij paaltje komt is één Waalse stem, meer waard dan een Vlaamse
Oud 22 februari 2014, 12:45   #5
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

@Morpheus: het is nochtans heel simpel:Tel alle Waalse zetels samen tov de Vlaamse zetels die met elkaar willen regeren, NVA en VB mag je aan Vlaamse kant niet meetellen en zo zijn de walen altijd in de meerderheid. Zoals ik reeds lang zeg, NVA alleen zal een stemmentotaal moeten behalen dat ver boven de 50% ligt alvorens de Vlaamse linkiewinkies en traditio's gaan inzien dat ze ons niet kunnen negeren. Momenteel zitten NVA en VB samen aan ongeveer 42% van de stemmen, veel te weining, herinner de woorden van den ouden De Croo, 43.7% is te weinig om te mogen deelnemen met uitzondering voor de VLD natuurlijk waar een schamele 10% hun precies tot de grootste Belgische partij maakt in hun zelfgenoegzaam denken.
graaf de bethune is offline  
Oud 23 februari 2014, 16:45   #6
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vooral het bewijs dat de "Vlaamse democratische partijen" hun kiezers in het ootje nemen en wensen dat nog zo lang mogelijk te doen! De decennialange onderdanigheid aan de francofonie zit er in gebakken.
andev is offline  
Oud 24 februari 2014, 22:00   #7
RubberBullet
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Ge hebt wel gelijk, maar ge stelt de situatie toch nog erger voor dan ze is hoor. Ge vergeet dat aan Waalse zijde de communisten en extreem-rechts toch ook wat stemmen halen, maar niet genoeg om een kiesdrempel te halen. Dit heeft tot gevolg dat partijen minder stemmen per zetel moeten halen.

En niet vergeten dat voor het Brussels Gewest er een omgekeerde regeling is, waar dan de Vlamingen veel meer van profiteren dan de Franstaligen op nationaal vlak.
RubberBullet is offline  
Oud 25 februari 2014, 03:01   #8
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RubberBullet Bekijk bericht
Ge hebt wel gelijk, maar ge stelt de situatie toch nog erger voor dan ze is hoor. Ge vergeet dat aan Waalse zijde de communisten en extreem-rechts toch ook wat stemmen halen, maar niet genoeg om een kiesdrempel te halen. Dit heeft tot gevolg dat partijen minder stemmen per zetel moeten halen.

En niet vergeten dat voor het Brussels Gewest er een omgekeerde regeling is, waar dan de Vlamingen veel meer van profiteren dan de Franstaligen op nationaal vlak.
Onzin!
De reden is dat bij de vastlegging van de taalgrens in de jaren 60 (op vraag van de Franstaligen) een pariteit is geëist door de Franstaligen, met de nodige grendelgrondwetten.
giserke is offline  
Oud 25 februari 2014, 22:01   #9
RubberBullet
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Onzin!
De reden is dat bij de vastlegging van de taalgrens in de jaren 60 (op vraag van de Franstaligen) een pariteit is geëist door de Franstaligen, met de nodige grendelgrondwetten.
In Brussel worden de Vlamingen weggeveegd als ge een correcte zetelverdeling hanteert.
Dat is realiteit.

Van mij mogen ze evenwel al die onjuiste verdelingen wegwerken, ook de methode Imperiali die bij gemeenteraadsverkiezingen gehanteerd wordt.
En de kiesdrempel is nog zo een ondemocratisch gedrocht dat mag verdwijnen ...
RubberBullet is offline  
Oud 25 februari 2014, 23:40   #10
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen heeft de meerderheid van de zetels op federaal niveau. Vlaanderen heeft 88 zetels tegenover 48 zetels voor de Franstaligen en 14 voor Brussel.

Al de rest is praat voor de ingebeelde cordon sanitaire vaak.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 26 februari 2014, 00:11   #11
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RubberBullet Bekijk bericht
In Brussel worden de Vlamingen weggeveegd als ge een correcte zetelverdeling hanteert.
Dat is realiteit.

Van mij mogen ze evenwel al die onjuiste verdelingen wegwerken, ook de methode Imperiali die bij gemeenteraadsverkiezingen gehanteerd wordt.
En de kiesdrempel is nog zo een ondemocratisch gedrocht dat mag verdwijnen ...
Ma jong toch, wat is Brussel? Zonder de Vlaamse centen is Brussel een 4de wereld land. Brussel betekend NIKS!
De plak wordt in België gezwaaid waar de inkomsten terecht komen: het federaal niveau.

Wat kan het de Franstaligen schelen dat er een pariteit is met Vlamingen in Brussel?
De inkomsten komen niet van daar, maar op federaal niveau.

Laatst gewijzigd door giserke : 26 februari 2014 om 00:13.
giserke is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be