Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 maart 2014, 14:30   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard PTB*PVDA-go!: Onmiddelijk gratis openbaar vervoer tijdens de luchtvervuilingspieken

Om het hoofd te bieden aan de luchtvervuilingspieken zoals, we die deze week in België gekend hebben, moeten duidelijke en ambitieuze maatregelen getroffen worden. De PVDA in de regio Brussel vraagt onmiddellijk gratis openbaar vervoer in Brussel (MIVB en andere netten), en dat voor de hele duur van de luchtvervuilingspieken.


Volgens een recente studie van de maatschappij Inrix, is Brussel de stad in Europa met de meeste verkeersopstoppingen. De normen voor de luchtkwaliteit opgelegd door de Europese Commissie worden in onze regio Brussel-hoofdstad erg regelmatig overschreden. Voor de linkse partij is openbaar vervoer de oplossing voor het probleem. Youssef Handichi, buschauffeur en derde op de lijst PTB*PVDA-go ! voor het Brussels Parlement: "In tegenstelling met wat zou moeten gebeuren, heeft de regionale overheid bespaard op de kap van de MIVB. De tarieven zijn exponentieel gestegen. Toen ik begon bij de MIVB, minder dan tien jaar geleden, kostte een busticket 1,20 euro. Nu is het 2,50 euro. Ik voel me bijna verlegen om tickets te verkopen aan die prijs, zelfs als wij, chauffeurs daar niet voor verantwoordelijk zijn".Naast het onmiddellijk gratis maken van de MIVB tijdens de luchtvervuilingspieken, stelt de PTB*PVDA-go! een permanente verlaging van de tarieven van de MIVB voor om tot een permanente vermindering van de luchtvervuiling te komen. De linkse partij vraagt een dringende terugkeer naar de tarieven van 2009 en gratis vervoer voor de senioren. Om verder te gaan stelt ze ook voor een task force op te richten om de middelen te bestuderen om tot gratis openbaar vervoer voor iedereen te komen in Brussel. "Als andere steden dat hebben gerealiseerd, waarom zou dat dan niet mogelijk zijn in Brussel? In Aubange, in Frankrijk, heeft het feit dat het openbaar vervoer er gratis is ervoor gezorgd dat de vervuilende verplaatsingen met 63 % gedaald zijn", zegt Michaël Verbauwhede.

Perscontact:

Michaël Verbauwhede

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2014, 17:45   #2
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Ik ben het voor het eerst eens met een voorstel van PVDA en hun Waalse collega's.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2014, 17:55   #3
Doge
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 maart 2014
Berichten: 1.576
Standaard

Gratis openbaar vervoer, is dat al niet mislukt in Hasselt?

De tickets zorgen toch maar voor 15% van de kosten, het zou wel doenbaar moeten zijn mits goed beheerd.
Doge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2014, 19:15   #4
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doge Bekijk bericht
Gratis openbaar vervoer, is dat al niet mislukt in Hasselt?

...
Daar ben ik tegen. Gratis openbaar vervoer bestaat niet, iemand moet ze wel betalen, en dat is de belastingbetaler.

Maar op dagen met luchtvervuilingspieken kan dat wel helpen om het aantal wagens die dag te verlagen. Toch?
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2014, 19:21   #5
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
Om het hoofd te bieden aan de luchtvervuilingspieken zoals, we die deze week in België gekend hebben, moeten duidelijke en ambitieuze maatregelen getroffen worden. De PVDA in de regio Brussel vraagt onmiddellijk gratis openbaar vervoer in Brussel (MIVB en andere netten), en dat voor de hele duur van de luchtvervuilingspieken.


Volgens een recente studie van de maatschappij Inrix, is Brussel de stad in Europa met de meeste verkeersopstoppingen. De normen voor de luchtkwaliteit opgelegd door de Europese Commissie worden in onze regio Brussel-hoofdstad erg regelmatig overschreden. Voor de linkse partij is openbaar vervoer de oplossing voor het probleem. Youssef Handichi, buschauffeur en derde op de lijst PTB*PVDA-go ! voor het Brussels Parlement: "In tegenstelling met wat zou moeten gebeuren, heeft de regionale overheid bespaard op de kap van de MIVB. De tarieven zijn exponentieel gestegen. Toen ik begon bij de MIVB, minder dan tien jaar geleden, kostte een busticket 1,20 euro. Nu is het 2,50 euro. Ik voel me bijna verlegen om tickets te verkopen aan die prijs, zelfs als wij, chauffeurs daar niet voor verantwoordelijk zijn".Naast het onmiddellijk gratis maken van de MIVB tijdens de luchtvervuilingspieken, stelt de PTB*PVDA-go! een permanente verlaging van de tarieven van de MIVB voor om tot een permanente vermindering van de luchtvervuiling te komen. De linkse partij vraagt een dringende terugkeer naar de tarieven van 2009 en gratis vervoer voor de senioren. Om verder te gaan stelt ze ook voor een task force op te richten om de middelen te bestuderen om tot gratis openbaar vervoer voor iedereen te komen in Brussel. "Als andere steden dat hebben gerealiseerd, waarom zou dat dan niet mogelijk zijn in Brussel? In Aubange, in Frankrijk, heeft het feit dat het openbaar vervoer er gratis is ervoor gezorgd dat de vervuilende verplaatsingen met 63 % gedaald zijn", zegt Michaël Verbauwhede.

Perscontact:

Michaël Verbauwhede

Bron: politics.be
Zouden de kiezers echt al vergeten zijn hoe duur de vorige ronde gratis geschenken van de sossen kostte?
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2014, 19:22   #6
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Ik ben het voor het eerst eens met een voorstel van PVDA en hun Waalse collega's.
Ik niet, trouwens, hoe "proper" zijn die bussen dan?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2014, 20:04   #7
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Zouden de kiezers echt al vergeten zijn hoe duur de vorige ronde gratis geschenken van de sossen kostte?
Again, ik ben tegen gratis openbaar vervoer. Maar die paar dagen per jaar waarbij een luchtvervuilingspiek wordt vastgesteld en men de automobilisten verplicht om trager te rijden wegens de smog, kan het openbaar vervoer volledig gratis worden aangeboden, dat is een goede maatregel en heeft niets met kost te maken.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2014, 20:05   #8
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Ik niet, trouwens, hoe "proper" zijn die bussen dan?
Ten eerste vervoert een bus veel meer mensen dan een wagen, dus dat valt per reiziger mee. Verder is er trein en tram, en voor zover ik weet rijden die niet op diesel.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2014, 09:08   #9
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Ten eerste vervoert een bus veel meer mensen dan een wagen, dus dat valt per reiziger mee. Verder is er trein en tram, en voor zover ik weet rijden die niet op diesel.
Flauw argument.

Gratis kan niet werken. Iedereen moet besparen dus ook het compleet mismeesterde openbaar vervoer.

Het is een keuze, net zoals de auto of fiets dat ook zijn. Ik heb gisteren weer mogen meemaken hoe geweldig het openbaar vervoer hier is (trein).
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2014, 15:13   #10
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Flauw argument.
Toch niet. Als de mensen die met auto's rijden zich zouden verplaatsen per bus, trein en tram, dan zouden er veel minder auto's rijden. Bovendien zijn zelfs de bussen minder vervuilend dan het aantal auto's dat nodig is om hetzelfde aantal mensen te vervoeren.

Citaat:
Gratis kan niet werken. Iedereen moet besparen dus ook het compleet mismeesterde openbaar vervoer.
In se heb je gelijk, gratis werkt niet en bestaat niet. De belastingbetaler betaalt. Maar voor bepaalde punctuele momenten kan dat wel lukken, zoals bijvoorbeeld die vervuilingspieken, dat zijn maar een beperkt aantal dagen per jaar, niet eens elk jaar.

Citaat:
Het is een keuze, net zoals de auto of fiets dat ook zijn. Ik heb gisteren weer mogen meemaken hoe geweldig het openbaar vervoer hier is (trein).
Een fiets kan alleen voor korte afstanden, en meer mensen zouden deze optie moeten kiezen, vooral bij mooi weer.

Dat het openbaar vervoer hier op niets trekt, daar heb je een valabel argument. In dit land trekt het echt maar dan echt op niets.
__________________

Laatst gewijzigd door Antoon : 14 maart 2014 om 15:14.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2014, 15:25   #11
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Toch niet. Als de mensen die met auto's rijden zich zouden verplaatsen per bus, trein en tram, dan zouden er veel minder auto's rijden. Bovendien zijn zelfs de bussen minder vervuilend dan het aantal auto's dat nodig is om hetzelfde aantal mensen te vervoeren.



In se heb je gelijk, gratis werkt niet en bestaat niet. De belastingbetaler betaalt. Maar voor bepaalde punctuele momenten kan dat wel lukken, zoals bijvoorbeeld die vervuilingspieken, dat zijn maar een beperkt aantal dagen per jaar, niet eens elk jaar.



Een fiets kan alleen voor korte afstanden, en meer mensen zouden deze optie moeten kiezen, vooral bij mooi weer.

Dat het openbaar vervoer hier op niets trekt, daar heb je een valabel argument. In dit land trekt het echt maar dan echt op niets.
Kijk, eerder deze week had zich iemand van het leven ontnomen door onder een trein te springen. Daar wil ik zelfs niet over discussiëren, dat is niet de fout van de NMBS.

Maar die problemen met bovenleidingen, zoals gisteren, gebeuren bijvoorbeeld in Zaventem en haast alle treinen vetrekkend uit Brussel Centraal hebben 10-nader te bepalen vertraging?

De Lijn: onrendabele lijnen moeten gewoon afgeschaft worden en alle bussen moeten op zijn minst hybride, op aardgas of Euro6 zijn. Die zijn er al lang.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2014, 15:39   #12
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Kijk, eerder deze week had zich iemand van het leven ontnomen door onder een trein te springen. Daar wil ik zelfs niet over discussiëren, dat is niet de fout van de NMBS.

Maar die problemen met bovenleidingen, zoals gisteren, gebeuren bijvoorbeeld in Zaventem en haast alle treinen vetrekkend uit Brussel Centraal hebben 10-nader te bepalen vertraging?

De Lijn: onrendabele lijnen moeten gewoon afgeschaft worden en alle bussen moeten op zijn minst hybride, op aardgas of Euro6 zijn. Die zijn er al lang.
Het is nog erger dan dat. Ik ken iemand die uit zijn dorp in Oost-Vlaanderen heeft geprobeerd om naar Brussel te pendelen met het openbaar vervoer.
Van zijn huis tot aan het station reed hij met de fiets. Daar nam hij de trein en moest één keer overstappen. Eén dag op de twee was hij veel te lang onderweg vanwege vertragingen van de eerste trein (dus overstap gemist) of vertraging en soms afschaffing van de tweede trein, dus wachten op de volgende. Na twee weken hield hij het voor bekeken en sindsdien staat hij gewoon weer elke dag met de wagen in de file.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2014, 16:37   #13
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Het is nog erger dan dat. Ik ken iemand die uit zijn dorp in Oost-Vlaanderen heeft geprobeerd om naar Brussel te pendelen met het openbaar vervoer.
Van zijn huis tot aan het station reed hij met de fiets. Daar nam hij de trein en moest één keer overstappen. Eén dag op de twee was hij veel te lang onderweg vanwege vertragingen van de eerste trein (dus overstap gemist) of vertraging en soms afschaffing van de tweede trein, dus wachten op de volgende. Na twee weken hield hij het voor bekeken en sindsdien staat hij gewoon weer elke dag met de wagen in de file.
Voila. Komt daar nog is bij dat om onverklaarbare redenen de NMBS het vaak nodig had om drukke treinen opeens minder wagons mee te geven. Als dat af en toe gebeurt door onderhoud, ja, maar elke week?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be