Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 april 2014, 12:10   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Voka :‘Een tweede belangrijke horde genomen’

Na het Valentijnsakkoord waarbij de Vlaamse regering koos voor het BAM-tracé heeft ze nu een tweede horde genomen. ‘Wij hopen dat de bouw van de Oosterweelverbinding hiermee een stap dichter is gekomen en dat de start van de werken nog steeds op schema zit’, zegt Stéphane Verbeeck, voorzitter van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Ook Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van Voka, is blij met de beslissing. ‘Maar het openbaar onderzoek mag geen aanleiding meer geven tot fundamentele wijzingen aan het dossier’, waarschuwt hij.

De Vlaamse regering besliste op 14 februari 2014 om het tracé Oosterweelverbinding verder uit te werken als derde Scheldekruising. Volgens de beslissing biedt het de beste garantie naar bereikbaarheid van stad en haven en het verhogen van de verkeersveiligheid. Op vlak van leefbaarheid biedt de Oosterweelverbinding een uitstekend compromis.

De Vlaamse regering belastte toen ook minister Muyters, bevoegd voor de ruimtelijke ordening, met de opmaak van een gewestelijk RUP. In het kader van voorliggend GRUP werd zeer ruim onderzoek verricht: Plan-MER, passende beoordeling, natuurtoets, watertoets, ruimtelijk veiligheidsrapport, maatschappelijke kostenbatenanalyses, onderzoek tunnelveiligheid en wegenveiligheid.

‘Feit is dat alvorens de bouw van de Oosterweel kan starten, er nog heel wat procedures moeten worden doorlopen. ‘Van euforie is dus zeker nog geen sprake. Procedureel staan we zelfs nog niet zo ver als in 2006. Het GRUP moet immers nog definitief worden vastgesteld na het openbaar onderzoek’, reageert Libeer.

‘Als Voka beseffen we ten volle dat er nog enkele fundamentele kapen moeten genomen worden (cfr. openbaar onderzoek definitieve vaststelling van het GRUP, Project MER, bouwvergunning). Toch kijken we met vol enthousiasme vooruit en zijn we ervan overtuigd dat de bevolking zich bewust is van de noodzaak van de Oosterweelverbinding en deze volgende inspraakmomenten op een positieve manier zullen gebruiken om het project hier en daar te verfijnen’, aldus Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.

‘Bijna 20 jaar lang trok de Kamer als belangenverdediger van het Antwerps-Wase bedrijfsleven mee aan kar om het prangende mobiliteitsprobleem in onze regio op te lossen. Er ging erg veel tijd verloren. We hebben weet van een aantal bedrijven die wegens de aanhoudende files in en rond onze stad hun activiteiten herlokaliseerden. Antwerpen staat dan ook al jarenlang in de triestige top drie van de ergste filesteden ter wereld’, somt Luc Luwel op.

Maar nu er eindelijk een beslissing én GRUP is, moeten we vooruit kijken. ‘De regio Antwerpen-Waasland is de logistieke draaischijf van Vlaanderen. Een oplossing voor de fileproblematiek zal een vliegwieleffect hebben op de ontwikkeling van nieuwe economische activiteiten. Het bouwen van dit enorme infrastructuurproject levert ook zo’n zes- tot tienduizend extra jobs op. Iets wat in

tijden van economische crisis een extra meerwaarde is. De investeringen in verkeersinfrastructuur zijn op zich slimme anticyclische begrotingspolitiek. Ook daar wordt onze regio beter van’, besluit voorzitter Verbeeck.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be