![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Kwaliteitsvol onderwijs kan maar gerealiseerd worden door sterke leraren. Daarom pleit het COV voor een herwaardering van het lerarenberoep op basis van een solide lerarenopleiding. Marianne Coopman, algemeen secretaris COV: “We kiezen voor een oriënteringsproef voor wie start in de lerarenopleiding. Of nog beter: een oriënteringsproces.” Zo'n proces moet toekomstige leraren kunnen scouten op basis van inhoud én pedagogische kwaliteiten.
Opleidingsmogelijkheden Voor het COV kunnen er gedifferentieerde opleidingsmogelijkheden bestaan op basis van het getuigschrift en de behaalde competenties. Een oriënteringsproef kan dan duidelijk maken of de kandidaat-studenten de nodige bagage hebben om de opleiding met voldoende slaagkansen aan te vatten. Een goed uitgewerkt schakeltraject kan kansen bieden aan studenten die niet de nodige startcompetenties hebben, voor wie de sprong tussen het secundair onderwijs en een professionele bacheloropleiding te groot is. Het laat deze jongeren toe om een relevante kwalificatie te halen én zich gericht voor te bereiden op doorstroming naar de lerarenopleiding. Enkel als eventuele aanvangstekorten succesvol zijn geremedieerd, mag een student toegang krijgen tot de stage. Het is de verantwoordelijkheid van de lerarenopleiding om dit te bewaken. In geen geval mag het vastgestelde niveauverschil tussen de studenten in de lerarenopleiding ‘de lat’ voor alle studenten naar beneden halen. Het COV wil vertrouwen kunnen hebben in de gediplomeerden. Het gemiddelde onderwijsniveau mag niet zakken. De lerarenopleiding moet voor iedereen een uitdagende opleiding zijn. Toekomst van de lerarenopleiding Het COV stelt zich vragen over het evaluatiesysteem voor studenten in het hoger onderwijs. Het huidige systeem laat toe dat tekorten kunnen ‘getolereerd’ worden. Het is mogelijk dat een student een diploma krijgt, zelfs al is hij/zij niet geslaagd voor alle essentiële onderdelen van het curriculum. Dit is onverantwoord. De uitstroom van te zwakke leraren (naar inhoud én pedagogische bekwaamheid) is niet de verantwoordelijkheid van het werkveld maar wel van de lerarenopleiding. Daarom mag de twijfel over het potentieel van een student niet aanslepen tot het laatste jaar van de opleiding. Dit is niet goed voor de student en ook niet voor het werkveld. Het COV wil dat er in de toekomst nog meer mensen in-, door- en uitstromen in het hoger onderwijs dan vandaag het geval is. Tal van experts breken trouwens ook een lans voor meer hoger-onderwijsdiploma’s gecombineerd met een versterking van de kwaliteit. Dit vraagt investeringen. Het COV wijst de outputfinanciering af want die brengt niet alleen de onderwijskwaliteit in gevaar, maar verhoogt ook de werkdruk van de personeelsleden. Geen opleiding voor docenten Marianne Coopman: “Leraar zijn, dat is meesterschap. Leraren moeten opgeleid worden tot professionals die de ruimte - en dus de verantwoordelijkheid - krijgen om autonoom te oordelen en te handelen. Op basis van deskundigheid en in een team." Dit veronderstelt dat studenten in de lerarenopleiding aangemoedigd worden om een onderzoekende en reflectieve houding aan te nemen. Zo kunnen leraren-als-professionals worden gevormd: leraren die in staat zijn om na te gaan welke veranderingen in de eigen praktijk wenselijk of nodig zijn, en hoe die procesmatig vorm kunnen krijgen. Marianne Coopman: "Je wordt pas leraar na het volgen van een degelijke opleiding, wat dus heel goede lerarenopleiders veronderstelt. Maar voor die opleiders is er geen opleiding! Dit is een merkwaardige paradox. Het beroep van lerarenopleider vraagt om specifieke bekwaamheden. De rol van een lerarenopleider verschilt van de opdracht van leraren.” Het COV wil dat er een einde komt aan het afstoten van getalenteerde jongeren die voor het lerarenberoep willen gaan. Het debat over de lerarenopleiding moet tot gedragen resultaten leiden voor een sterke toekomst. Marianne Coopman Algemeen secretaris COV Koningsstraat 203 1210 Brussel Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |