Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2014, 10:40   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Open VLD : Kanaalbruggen moeten Limburgse economie mee omhoog duwen

De verhoging van de bruggen over het Albertkanaal is cruciaal voor een snelle economische heropleving van Limburg. Het staat opgenomen als een cruciaal punt in het SALK actieplan, staat als één van de eerste punten waarop Voka Limburg deze Vlaamse regering al dan niet applaus toekent en wordt zelfs gesteund door Voka Kempen. Genoeg druk zou je denken maar parlementslid Marino Keulen (Open Vld) stelt vast dat er van een versnelde uitvoering niets terecht komt en roept de Vlaamse regering op hun SALK beloftes na te komen.

Dit jaar gaat Limburg, maar ook de andere provincies, pas echt de weerslag voelen van de sluiting van Ford Genk want na de aankondiging op 24/10/2012 komen nu de echte ontslagen er aan en valt de productie helemaal stil. SALK werd uit de grond gestampt als antwoord op deze economische ramp maar een goed anderhalf jaar na de aankondiging van de sluiting wordt het tijd dat de beloftes van de Vlaamse regering en de woorden van SALK worden omgezet in daden.

Een cruciaal punt was het versneld uitvoeren van de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal. Oorspronkelijk was in het Masterplan 2020 van De Scheepvaart voorzien dat alle bruggen zouden verhoogd zijn tegen 2020 en waarbij de bruggen in Limburg een goede 125 miljoen euro zouden kosten. Een versnelde uitvoering betekent dan ook een realisatie die een heel stuk vroeger is dan tegen 2020.

Deze verhoging naar een vrije hoogte van 9,10m is belangrijk omdat het Albertkanaal dan voldoet aan de Europese norm voor vier‐lagen‐containervaart. Hierdoor kunnen meer containers via de binnenvaart vervoerd worden wat cruciaal is in functie van de schaalvergroting van de schepen en dit maakt het alternatief van de binnenvaart nog aantrekkelijker ten opzichte van andere vervoersmodi waar congestie, milieu‐aantasting en onveiligheid grotere problemen zijn/worden.

Keulen : “Niet alleen is het realiseren van de verhoging noodzakelijk als we van Limburg een echte logistieke draaischijf willen maken met veel nieuwe jobs maar ook voor milieuredenen. Nog geen 10 dagen geleden maakte het nieuwe rapport van het VN-klimaatpanel IPCC duidelijk dat we het dringend anders moeten aanpakken. Ook is de belangrijkheid van dit dossier voor de Antwerpse haven – de grootste economische motor van Vlaanderen – en de provincie Antwerpen niet te onderschatten.”

Maar de daden volgen de woorden niet in dit dossier vreest parlementslid Keulen. in het SALK-actieplan stond de verhoging nog onder ‘Te ondernemen acties op korte termijn’. Hierover ondervroeg ik de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement en daar bleek dat men terug rekent met de oude timing van realisatie tegen 2020. In de laatste STAVAZA van het SALK actieplan staat de verhoging van de bruggen zelfs niet meer opgesomd tussen de andere te ondernemen acties op korte termijn.

Volgens Marino Keulen mag het versnellen geen enkel probleem zijn. De oude timing van realisatie tegen 2020 rekende men nog volledig op eigen middelen. Nu heeft onderzoek duidelijk gemaakt dat het ook kan via alternatieve financiering (PPS-formules) en dus sneller. Bovendien is het Albertkanaal opgenomen in TEN-T-programma van de EU die voor dit programma 26 miljard euro heeft vrijgemaakt en waarbij 80 tot 85% van de middelen gaat naar corridors zoals deze van het Albertkanaal dat als project weerhouden werd.

Parlementslid Keulen roept de Vlaamse regering dan ook op de beloftes van SALK over de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal om te zetten in daden.

Voor meer info : Marino Keulen,

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be