![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
|
![]() http://www.knack.be/nieuws/belgie/le...etter-RNBDAGKN
'Leraren hebben een te laag niveau' 05/04/2014 om 10:19 - Bijgewerkt om 10:19 "De gemiddelde leraar is behoudsgezind en heeft een te laag intellectueel niveau". Dat zegt André Oosterlinck, de voorzitter van de Associatie KU Leuven, in een dubbelinterview met minister van Onderwijs Pascal Smet in De Tijd. 'Leraren hebben een te laag niveau' © BELGA In een dubbelinterview met Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet haalt André Oosterlinck flink uit naar het niveau van Vlaamse leerkrachten. "De onderwijshervorming zal nooit slagen als de volgende minister van Onderwijs niet eerst de lerarenopleiding grondig hervormt. Ons lerarenkorps is niet aangepast aan de uitdagingen", verduidelijkt Oosterlinck. 'Behoudsgezind' Volgens de voormalige rector van de KULeuven is het huidige lerarenkorps 'ontzettend behoudsgezind', en heeft het gemiddeld een te laag intellectueel niveau. En dan verwijst Oosterlinck naar zijn jeugd, toen 'de schoolmeester een respectabel beroep van een zeer hoog intellectueel niveau' was. Volgens Oosterlinck is dat in sommige landen overigens nog altijd zo. "In Finland hebben ze een toelatingsexamen aan de universiteit om leraar te mogen worden, en bovendien zijn alle leerkrachten er universitairen", luidt het. 'Onderwijswereld op zijn kop' Oosterlinck verwijst de huidige minister Pascal Smet dat hij te weinig werk gemaakt heeft van de hervorming van de lerarenopleiding:"Hij heeft een doorlichting laten uitvoeren, en er zijn nogal wat opleidingen bar slecht uitgekomen. Maar vervolgens is er niets gebeurd. Als je iets doorlicht, moet je ook bereid zijn er gevolgen aan te verbinden. Sancties, ja. Alleen zo kan je excellentie bereiken." Volgens Smet zou de onderwijswereld in dat geval 'op zijn kop zou hebben gestaan'. "Er stond weinig over de leraren in het regeerakkoord", aldus de minister. Leraren uit het bedrijfsleven Minister Smet geeft in het interview nog te kennen dat er meer en betere opleidingen moeten komen voor leraren. "Daarnaast moeten we opnieuw mensen van academisch niveau naar de lerarenopleiding krijgen. En in een lerarenkorps hebben we mensen nodig die niet hun hele leven voor de klas hebben gestaan, maar actief waren in het bedrijfsleven", voegt hij eraan toe. Besparen Oosterlinck hoopt dat de volgende Vlaamse regering niet zal besparen op onderwijs. Volgens Smet wordt dat moeilijk, aangezien we vandaag al boven het EU- en OESO-gemiddelde voor onderwijs zitten. "We betalen in het secundair onderwijs één leerkracht voor 7,6 kinderen", berekende de minister. (BO) ---------------- Het gaat duidelijk niet de goede kant uit met ons onderwijs want het lesgevend personeel blijkt een te laag niveau te hebben en conservatief te zijn. Laatst gewijzigd door stuyckp : 6 april 2014 om 09:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
|
![]() Is toch ni moeilijk?
- men beslist dat iedereen hogeschool/unief moet kunnen volgen - Men negeert dat niet iedereen dat niveau aankan - men stelt vast dat er meer gebuisden zijn - men financiert op de output (de geslaagden) en sanctioneert leerkrachten - unief/hogeschool w verplicht het niveau te laten zakken voordelen: meer afgestudeerden, opscheppen met de vlaamse kenniseconomie,.. nadelen: mensen met een diploma die het vak niet beheersen is natuurlijk niet enkel van toepassing op de leerkrachtenopleiding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
Geregistreerd: 2 juni 2013
Berichten: 503
|
![]() Citaat:
Alleen de vrije markt kan voor goed onderwijs zorgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
Geregistreerd: 2 juni 2013
Berichten: 503
|
![]() Citaat:
Je hoort vaak dat je vanaf een bepaalde leeftijd geen werk meer vindt. Wij zijn blij als we oudere werknemers vinden, ook als die niet de passende ervaring en niet het juiste diploma hebben. Gewoon omdat die meestal veel bekwamer zijn. Maar ik heb er stilaan genoeg van en geef mijn baan weldra op. Als de jongeren het zelf moeten oplossen, gaat onze firma failliet, maar het zal mij een zorg wezen; ik kan mijn eigen broek wel ophouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.827
|
![]() Citaat:
Maar enkele tijd geleden heeft men eens de data gepubliceerd van het iq van de leerlingen die in een bepaalde onderwijsrichting zaten. Herinner mij hier wel uit dat de kleuteronderwijzers/essen hier (zeer) negatief uitkwamen, maar dat was dan toch ook al. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.250
|
![]() Logisch, het systeem zorgt dat er vooral incompetente profiteurs aangetrokken worden als leraar.
En ja, enkelingen doen wel hun best.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
|
![]() Eigenlijk kunnen we de vaststelling bij de leerkrachten doortrekken naar alle beroepen. Als ik een stielman nodig heb, zal ik ook eerst naar diegene gaan die al wat ouder is. Tegenwoordig hebben de meeste jongere niet meer het inzicht om iets te herstellen , ze vernieuwen direct en ze missen bovendien arbeidsfierheid.
Het is zeer opmerkelijk om eens de arbeiders te observeren als hun werkduur er bijna opzit: zelden zie je iemand die nog eens naar zijn afgeleverd werk kijkt. Ik , persoonlijk, vind het een evidentie mijn werk eens te bekijken en te evalueren: is het goed, kan het beter, of anders?? Als ik, in verband met leerkrachten, lees hoeveel taalfouten een leerkracht soms schrijft, en als ik in de klassen de grammaticale fouten zie , uitvergroot op het bord of op affiches, dan zakt mijn broek af!! Hoe wil je dat de leerlingen goede resultaten neerzetten als hun leerkracht het verkeerd aanleert?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
Geregistreerd: 2 juni 2013
Berichten: 503
|
![]() Je kunt de leerkrachten echter moeilijk verwijten behoudend te zijn nadat ze door wereldvreemde ambtenaren met een lange reeks zinloze onderwijshervormingen zijn opgescheept, die vrijwel niets goeds hebben opgeleverd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.440
|
![]() Citaat:
zeer juist. output primeert = zoveel mogelijk leerlingen een diploma geven = niveau verlaagt = en dan nog zijn er veel leerlingen die zonder diploma de school verlaten; met deze B&B-minister Smet is het onderwijs op 8 jaar nog verslechterd; omdat het onderwijs één grote desorganisatie is, veel onbekwame directeurs, haken veel leerkrachten af. Daarom is er een tekort aan, meestal technische leerkrachten. daarom gaat men de diplomavereisten verlagen = minder kwaliteit. wegens de schulden, gebrek aan geld, heeft het onderwijs geen mogelijkheden bekwamer personeel aan te trekken hoe kunnen we dat veranderen = stem niet op de prutspartijen, op 25 mei, die deze puinhopen veroorzaakt hebben |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.250
|
![]() Jij, als ervaringsdeskundige, weet dat evengoed zoniet beter dan ik.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.034
|
![]() Citaat:
Wat heeft hij CONCREET zélf gedaan ??? Als je kijkt naar de resultaten op bv de grote internationale onderwijs-olympiades voor 18-jarigen dan is ons Vlaams onderwijs nog altijd in de top 5 v.d. ganse wereld. 2 (3?) jaar geleden op de mondiale wiskunde-olympiade in Argentinië, was een Vlaams VTI-student uit Poperinge (stad van Frimout) de zilveren medaille winnaar... ![]() Het is juist dat veel jonge stielmannen nu weinig arbeidsfierheid hebben. P. Smet zou beter, samen met technische leraars, d�*�*r aan werken... In het technisch onderwijs is het inderdaad een plaag dat de leerlingen het Nederlands minder belangrijk vinden. Dat komt o.a. omdat in de technische wereld Engels primeert BOVEN ALLE ANDERE TALEN. Jongeren in het technisch onderwijs zijn dikwijls "bezeten" van techniek waardoor ze (bijna) alle niet-technische vakken als niet-noodzakelijk aanzien. Laatst gewijzigd door Boduo : 6 april 2014 om 14:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.440
|
![]() Citaat:
er is nergens zo'n grote kloof tussen de verschillende onderwijstypen als in ons land, op de wiskundewedstrijden zijn het enkele goede leerlingen die goed scoren daarnaast zijn er veel schoolverlaters zonder diploma hoe wil men dat nu gaan veranderen? = door het niveau nog naar omlaag te halen zodat meer lln een diploma halen het zou idd beter zijn Engels als 2de taal te nemen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() Citaat:
Dat is raar... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.250
|
![]() Daar heb je het al, een leraar en al wat er uit komt is, ikke ni weet.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() Citaat:
Ik zal proberen ze iets eenvoudiger te stellen. "Hoe zorgt het systeem daarvoor?" Laatst gewijzigd door Another Jack : 6 april 2014 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |