![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Via volgende link kan u de foto’s van de actie downloaden: http://we.tl/0gw8e0Cdeh Alle reeds aangekondigde nieuwe bruggen over het kanaal lopen vertraging op.De Ninoofsepoort, Sainctelette en de Van Praetbrug… Het zijn stedelijke woestenijen, chaotische knooppunten voor autoverkeer. Nochtans hebben de bruggen over het kanaal een enorm potentieel om wijken te verbinden op een natuurlijke manier. De voorbije jaren werden heel wat van deze verbindingen, vaak voetgangersbruggen aangekondigd. Uit schriftelijke vragen van parlementslid Jef Van Damme (sp.a) blijkt nu dat deze bruggen vertraging oplopen en pas ten vroegste in 2016 worden gerealiseerd. sp.a voerde deze middag actie aan metrostation Graaf van Vlaanderen, waar al 5 jaar gewacht wordt op een nieuwe voetgangersbrug.
Brussel wordt vandaag versneden door grote steenwegen. De bruggen over het kanaal zijn plaatsen waar de autochaos heerst. Hierdoor is het kanaal van Brussel niet alleen een sociologische breuklijn, maar ook een stedelijke barrière. Het kanaal oversteken is voor het openbaar vervoer, fietsers en voetgangers een gigantische opgave. Denk maar aan Van Praet, De Trooz, de Ninoofsepoort, de Vlaamse Poort, Sainctelette en Kuregem. sp.a wil natuurlijke verbindingen creëren tussen wijken. “Samenleven start op straat en door wijken te verbinden, komen mensen samen,” legt Jef Van Damme uit. De voorbije 5 jaar heeft de Brusselse regering heel wat bruggen over het kanaal beloofd, voor voetgangers en fietsers of voor openbaar vervoer. Hiervan werd er geen enkele uitgevoerd. (1) Brug ter hoogte van metro Graaf van Vlaanderen. Plannen klaar in 2009. Brug af in 2015 of 2016, met 5 jaar vertraging. (2) Trambrug ter hoogte van Tour&Taxis. Voor het eerst vernoemd in 1995, bouwvergunning werd eindelijk aangevraagd. Brug klaar in 2016 of 2017, met 5 jaar vertraging. (3) Brug Ninoofsepoort aan de Gosseliesstraat werd beloofd voor 2012, de werken starten eind dit jaar en duren 2 jaar. (4) Brug Erasmus Hogeschool. De locatie is nog altijd niet beslist. Studies, vergunningen en werken zouden telkens 2 jaar duren. Brug klaar in 2019 of 2020. (5) De Klein Eilandbrug in Anderlecht kreeg een vergunning in 2009, er gebeurde 5 jaar lang niets. Brug klaar in 2017. Jef Van Damme: “Een natuurlijke verbinding over het kanaal voor voetgangers en fietsers creëer je door bruggen op maat te voorzien op druk bezochte plekken. Mobiliteit wordt vaak in studiebureaus en op maat van automobilisten ontwikkeld. Daar willen we verandering in brengen met deze actie.” Naast de 5 aangekondigde bruggen wil sp.a ook op andere locaties een voetgangers- en fietsbrug over het kanaal. Zo wil ze een verbinding tussen Neder-over-Heembeek en Evere, tussen Laken en Brussel, tussen de Slachthuizen en Anderlecht, tussen Ceria/Coovi en de Zuidwijk. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.803
|
![]() Citaat:
Of zaten jullie al die jaren te slapen? Laatst gewijzigd door daiwa : 16 april 2014 om 00:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.803
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door daiwa : 16 april 2014 om 00:55. |
|
![]() |
![]() |