Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 25 april 2014, 08:23   #1
kameleon
Minister

Standaard Bijzitter met verstandelijke beperking

Vinden jullie dit kunnen ?
Mijn broer is opgeroepen als bijzitter en heeft een verstandelijke beperking. Hij staat bijvoorbeeld onder bewindvoering omdat hij zijn geldzaken niet kan beheren. Het concept verkiezingen en de verantwoordelijkheid van een bijzitter begrijpt hij niet, laat staan de eed die hij moet afleggen.
Dokter wilt geen vrijstelling geven.
Oud 25 april 2014, 08:28   #2
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Eduard Khil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Mijn broer is opgeroepen als bijzitter en heeft een verstandelijke beperking. Hij staat bijvoorbeeld onder bewindvoering omdat hij zijn geldzaken niet kan beheren. Het concept verkiezingen en de verantwoordelijkheid van een bijzitter begrijpt hij niet, laat staan de eed die hij moet afleggen.
vreemd van die dokter
Eduard Khil is offline  
Oud 25 april 2014, 08:33   #3
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. Bekijk bericht
Die dokter heeft zelf een verstandelijke beperking?
het kan inderdaad dat hij bij geneeskunde voor het volk werkt
Eduard Khil is offline  
Oud 25 april 2014, 08:39   #4
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb je al contact genomen met de voorzitter v/h kies of telbureau waar hij voor opgeroepen is ? Dat zou mijn eerste stap zijn, vooraleer naar noodmiddelen te grijpen zoals medische attesten. De kans is heel groot dat die voorzitter de situatie begrijpt of je zou echt al moeten op een PeeWee vallen. Neem wel enkele documenten mee om de feitelijke toestand voor hem duidelijk te maken. (die mensen krijgen meestal enkel jeremiades te aanhoren van individuen zonder ernstig verhaal maar die gewoon niet willen bijzitten...)
Een 'goede' en geroutineerde voorzitter schift er zo de poseurs uit hoor en trouwens die hebben liever een bureau met bijzitters die hun taak aankunnen.
Als het toch niet lukt zou ik naar de griffie v/h vredegerecht gaan en daar je verzoek bespreken.
Pandareus is offline  
Oud 25 april 2014, 09:48   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Zelfstandige beperking' is weer eens zo een politiek correcte wattige verhullende term.
Wat is er precies aan de hand?
Er zijn genieën die hun geldzaken ook niet kunnen beheren, maar wel perfect een pasje kunnen aflezen en een kruisje zetten op een lijst.
Er zijn misdadigers die geen enkele verantwoordelijkheidsbesef kennen, maar perfect kunnen stemmen tellen.
Zeg eens exact wat er aan de hand is, dan kunnen we misschien beter oordelen over de situatie.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 25 april 2014 om 09:49.
Supe®Staaf is offline  
Oud 25 april 2014, 10:47   #6
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Heb je al contact genomen met de voorzitter v/h kies of telbureau waar hij voor opgeroepen is ? Dat zou mijn eerste stap zijn, vooraleer naar noodmiddelen te grijpen zoals medische attesten. De kans is heel groot dat die voorzitter de situatie begrijpt of je zou echt al moeten op een PeeWee vallen. Neem wel enkele documenten mee om de feitelijke toestand voor hem duidelijk te maken. (die mensen krijgen meestal enkel jeremiades te aanhoren van individuen zonder ernstig verhaal maar die gewoon niet willen bijzitten...)
Een 'goede' en geroutineerde voorzitter schift er zo de poseurs uit hoor en trouwens die hebben liever een bureau met bijzitters die hun taak aankunnen.
Als het toch niet lukt zou ik naar de griffie v/h vredegerecht gaan en daar je verzoek bespreken.
Ik zag dat medisch attest niet echt als een noodmiddel, gewoon als een middel om zijn dossier wat meer te staven. Als hij er een halve minuut mee praat heeft hij al meteen door dat mijn broer een achterstand heeft. Wel ambetant dat ik weer mag beginnen lopen en regelen.
Oud 25 april 2014, 12:17   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De m/v die aan de ingang de rij wachtenden tegen houdt, en de kiezers pas binnenlaat als er ook een buiten gegaan is,
dat is toch ook een 'bijzitter' ?

Ik denk dat het mogelijk is dat onze vriend met zijn verstandelijke beperking zich daar reuze gaat amuseren !

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 25 april 2014, 13:49   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan ga je naar een andere dokter, tot je een briefje hebt.
Oud 25 april 2014, 14:22   #9
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zag dat medisch attest niet echt als een noodmiddel, gewoon als een middel om zijn dossier wat meer te staven. Als hij er een halve minuut mee praat heeft hij al meteen door dat mijn broer een achterstand heeft. Wel ambetant dat ik weer mag beginnen lopen en regelen.
Geen noodmiddel ? Mag ik hieruit opmaken dat je zelfs de moeite niet gedaan hebt om de voorzitter aan te spreken om hem in te lichten dat je broer een beperking heeft ? Moet die man dat maar rieken misschien ? Je kiest dus als oplossing om het uit te besteden aan een geneesheer die dan dit eenvoudige administratief probleem dan voor jou moet oplossen ?
Je moet hoedanook naar die voorzitter toe gaan. Waarom dan niet rechtstreeks en waarom heb je daar een doktersbriefje voor nodig ?
Ga je er dan maar gemakkelijkheidshalve vanuit dat die man je niet zal/wil geloven ?
Sorry maar dit komt echt niet ernstig over.
Ik geloof niet dat er één voorzitter is die mordicus een bijzitter zal oproepen als je hem aantoont dat die onder gerechtelijk toezicht staat volgens de feiten die je hier eerder aangaf. Die krijgt onmiddellijk vrijstelling.
Pandareus is offline  
Oud 25 april 2014, 14:29   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tsja,
ofwel beschouw je je burgerplicht als 'heilig' en dan volstaat één telefoontje naar de voorzitter of iemand uit diens officiële omgeving, met de boodschap "mijn broer is zus of zo, ikzelf doe verder niets, maar als jullie denken dat hij jullie van hulp zal zijn, dan wens ik jullie veel succes";
ofwel beschouw je je burgerplicht niet zo heilig, en vind je dat de staat zich maar beter had moeten organiseren, en dan bekijk je het maar af de ochtend van de verkiezingen, hoe lang het duurt eer ze het door hebben.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 25 april 2014, 14:32   #11
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De m/v die aan de ingang de rij wachtenden tegen houdt, en de kiezers pas binnenlaat als er ook een buiten gegaan is,
dat is toch ook een 'bijzitter' ?

Ik denk dat het mogelijk is dat onze vriend met zijn verstandelijke beperking zich daar reuze gaat amuseren !

.
Schoof, je hebt gelijk : dat kan iedereen. In principe.
Tenminste, tot je meemaakt dat er een recalcitrante oen wat bewust gaat overactief mensen binnenlaten of net integendeel tegenhouden.
Ik heb dat een keer meegemaakt met een ingenieur die bij de NMBS werkt en het rond een uur of elf beu was en dat héél expressief begon te laten merken : dan draait zo een kiesbureau direct vierkant.
Mijn eigen ervaring : zorg dat je mensen hebt waar je kunt op rekenen en die er geen probleem mee hebben dat ze eens een dagje moeten meewerken voor verkiezingen vlot te laten verlopen voor hun medeburgers. Ons uitgangspunt was altijd : laat er ons voor zorgen dat er nooit meer dan tien man staat te wachten in de rij. Vlotte doorstroming vergt een goede verstandhouding en goede communicatie tussen de bijzitters.
Het probleem hier lijkt me meer te zijn dat TS ervan uitgaat dat 'iemand' en in casu hier een dokter zijn probleem maar moet administratief oplossen. Waarom ? Vraag dat gewoon aan de voorzitter en dat zal ongetwijfeld ook in orde komen.
Pandareus is offline  
Oud 25 april 2014, 14:44   #12
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik zou dat zeer graag eens doen. Maar dat mag ik waarschijnlijk niet meer
Eduard Khil is offline  
Oud 25 april 2014, 15:36   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Schoof, je hebt gelijk : dat kan iedereen. In principe.
Tenminste, tot je meemaakt dat er een recalcitrante oen wat bewust gaat overactief mensen binnenlaten of net integendeel tegenhouden.
Ik heb dat een keer meegemaakt met een ingenieur die bij de NMBS werkt en het rond een uur of elf beu was en dat héél expressief begon te laten merken : dan draait zo een kiesbureau direct vierkant.
Mijn eigen ervaring : zorg dat je mensen hebt waar je kunt op rekenen en die er geen probleem mee hebben dat ze eens een dagje moeten meewerken voor verkiezingen vlot te laten verlopen voor hun medeburgers. Ons uitgangspunt was altijd : laat er ons voor zorgen dat er nooit meer dan tien man staat te wachten in de rij. Vlotte doorstroming vergt een goede verstandhouding en goede communicatie tussen de bijzitters.
Het probleem hier lijkt me meer te zijn dat TS ervan uitgaat dat 'iemand' en in casu hier een dokter zijn probleem maar moet administratief oplossen. Waarom ? Vraag dat gewoon aan de voorzitter en dat zal ongetwijfeld ook in orde komen.
Het is de nobele taak van de voorzitter van eendertwatte, in beroeps en in het private leven, in real life of virtueel,
om van alles en nog wat te trachten een aangenaam feest te maken.

Het helpt natuurlijk dat de "omstandigheden" (organisatie overheid breed gesproken ...) ietwat behoorlijk georganiseerd zijn, zodat de mensen eigenlijk graag hun verantwoordelijkheid opnemen.

Gij en ik, we verschillen al wel eens van mening, maar wij zijn gelukzalige dromers, niet ?

.

De schoofzak is offline  
Oud 25 april 2014, 15:39   #14
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ik zou dat zeer graag eens doen. Maar dat mag ik waarschijnlijk niet meer
Ik heb dat eens gedaan in een telbureau.
Er zaten daar toen een paar linksen die een aantal stemmen voor het VB ongeldig wilden maken .
Er is toen niets van gekomen , want de voorzitter wou geen amok.
Ik had toen beter moeten weten en gewoon moeten eisen PV op te stellen.
Echt waar, zo'n 20 jaar geleden.
Pericles is offline  
Oud 25 april 2014, 16:17   #15
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iedereen uit de maatschappij mag meedoen aan de organisatie van verkiezingen.

Mensen uitsluiten is discriminatie.
Henri1 is offline  
Oud 25 april 2014, 16:21   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Er zaten daar toen een paar linksen die een aantal stemmen voor het VB ongeldig wilden maken .
Haalt niets uit, we weten dat sinds de verkiezingsfraude in een Berchems verkiezingsbureau tegen het Vb voor de rechter is geweest. Men vond daar daags na de verkiezing een deel kiesbrieven met stemmen voor het VB verstopt achter de radiatoren.

Was niet zo erg meende de rechter.
Oud 25 april 2014, 16:23   #17
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk geeft die geen vrijstelling voor zo'n prul, dat kan je toch ook best met een verstandelijke beperking aan? Is dat nu werkelijk zo een ramp om daar een paar uurtjes mee te gaan helpen?
Savatage is offline  
Oud 25 april 2014, 16:26   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Goede tip om in het achterhoofd te houden bij deze verkiezingen.

enne .... dat behoort niet tot het geheim van de stemming ... als ge begrijpt wat ik bedoel.

.

De schoofzak is offline  
Oud 25 april 2014, 16:28   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Iedereen uit de maatschappij mag meedoen aan de organisatie van verkiezingen.

Mensen uitsluiten is discriminatie.
Maar wat met zij die wat "te hoog geboren zijn" ????
Die mogen niet meedoen !!

.

De schoofzak is offline  
Oud 25 april 2014, 16:35   #20
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar wat met zij die wat "te hoog geboren zijn" ????
Die mogen niet meedoen !!

.
Wat wil je met die mensen doen ?
Interneren ?
Henri1 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be