Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2014, 14:14   #1
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard "Vlaamse" partij Groen will Vlaamse kinderen weg uit Brussel

De partij wil af van de voorrangsregels voor Nederlandstalige kinderen in de Brusselse Nederlandstalige scholen, want dat zou "discriminatie" zijn.

Alleen is dat bullshit: onderwijs is een fundamenteel persoonsgebonden materie volgens de Belgische communautair systeem, en de communautaire verdeling van het land in gemeenschappen van personen is niet "discriminatie" volgens de grondwet. Willen de Groenen dat niet dan moeten ze consequent zijn en ook het huidige hoofdstedelijke Brussel verwerpen, en moet de stad dan terug onder een niet-communautaire (dus Federale) toezicht gebracht worden. http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...erlingen.dhtml

Laatst gewijzigd door Tempest : 18 april 2014 om 14:43.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 16:24   #2
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

De kinderopvangplaatsen in Nederlandstalige crèches worden al ingenomen door anderstaligen. De Vlaamse kindjes hebben soms al geen plaats meer; Dat is ook discriminatie!! en bovendien Vlaams geld dat anderen ten goede komt.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 17:28   #3
Vigilant
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
De partij wil af van de voorrangsregels voor Nederlandstalige kinderen in de Brusselse Nederlandstalige scholen, want dat zou "discriminatie" zijn.

Alleen is dat bullshit: onderwijs is een fundamenteel persoonsgebonden materie volgens de Belgische communautair systeem, en de communautaire verdeling van het land in gemeenschappen van personen is niet "discriminatie" volgens de grondwet. Willen de Groenen dat niet dan moeten ze consequent zijn en ook het huidige hoofdstedelijke Brussel verwerpen, en moet de stad dan terug onder een niet-communautaire (dus Federale) toezicht gebracht worden. http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...erlingen.dhtml

Met zo'n zotternijen zal Groen nooit de 10% halen.
Je moet als Vlaamse ouder gek zijn om te stemmen op een partij die met zo'n voorstel afkomt.
Vigilant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 18:46   #4
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Blinde moeten straks ook de functie van operateur in een cliniek kunnen bekleden anders is dat discriminatie.

Alvast veel succes bij uw volgende medische ingreep.

Laatst gewijzigd door Garry : 18 april 2014 om 18:47.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 19:13   #5
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
De kinderopvangplaatsen in Nederlandstalige crèches worden al ingenomen door anderstaligen. De Vlaamse kindjes hebben soms al geen plaats meer; Dat is ook discriminatie!! en bovendien Vlaams geld dat anderen ten goede komt.
Kunnen ze dan geen voorrang geven aan Nederlandstalige kinderen? Als dat niet kan vraag ik me af wat het nut is van die scholen en diensten, het is net een dienstverlening aan de Nederlandstaligen.
Doge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2014, 01:51   #6
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Blinde moeten straks ook de functie van operateur in een cliniek kunnen bekleden anders is dat discriminatie.

Alvast veel succes bij uw volgende medische ingreep.
Ik , als slechtziende , wil graag bij groen experimenteren ,
misschien komt dan na zo'n ingreep weer goed bij hen

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2014, 03:05   #7
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

De link in het openingsbericht geeft het standpunt van Groen niet volledig weer. Hier wordt het iets duidelijker gemaakt:

Groen zegt:
Citaat:
Extra scholen zijn hoognodig, beklemtoont Groen. De partij wil tegen 2020 dertig tot veertig extra basisscholen en tien tot vijftien extra middelbare scholen. Dat kost 200 �* 425 miljoen, beseft Brussels parlementslid Elke Van den Brandt. "Maar als we 1 miljard en meer kunnen vinden voor de verbreding van de Brusselse ring (waar de groenen tegen zijn, nvdr.), dan moet dat toch ook lukken."
Groen pleit dus voor meer Nederlandstalige scholen in Brussel. Indien er voldoende scholen zijn is een voorrangsregeling overbodig. Maar men dient de kar niet voor het paard te spannen. Eerst voldoende scholen.

Citaat:
En laat het Brussels gewest op termijn toch ook een tweetalig onderwijsnet uitbouwen, bepleit Groen, dat daarvoor aan de grondwet wil sleutelen. Als aanloop naar die bevoegdheidsoverdracht kan de gemeenschappelijke gemeenschapscommissie er voor Groen al mee starten.
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat Groen de Vlamingenhaat van de Brusselaars onderschat.

In ieder geval is de titel van deze draad misleidend. Het laatste nieuws voedt haar lezers zo op.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2014, 09:38   #8
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De link in het openingsbericht geeft het standpunt van Groen niet volledig weer. Hier wordt het iets duidelijker gemaakt:

Groen zegt:
Groen pleit dus voor meer Nederlandstalige scholen in Brussel. Indien er voldoende scholen zijn is een voorrangsregeling overbodig. Maar men dient de kar niet voor het paard te spannen. Eerst voldoende scholen.

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat Groen de Vlamingenhaat van de Brusselaars onderschat.

In ieder geval is de titel van deze draad misleidend. Het laatste nieuws voedt haar lezers zo op.
En gij, mijn beste, denkt dat wij zomaar, net zoals met de gevangenissen, ongebreideld scholen kunnen blijven bijbouwen in dit al zo volgebouwde landje. Met wiens geld? Het uwe, hoop ik.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2014, 11:41   #9
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
En gij, mijn beste, denkt dat wij zomaar, net zoals met de gevangenissen, ongebreideld scholen kunnen blijven bijbouwen in dit al zo volgebouwde landje. Met wiens geld? Het uwe, hoop ik.
Maar dan wel milieuvriendelijke gevangenissen, zeker?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2014, 12:03   #10
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat de Franstaligen dan scholen bouwen (wie weet zelfs met geld dat ze kregen via transfers). Is dat dan uw 'oplossing'? Of wil je de kinderen op straat zetten?

Blijkbaar hebben sommige Vlamingen, en niet in de laatste plaats de zogenaamde Vlaams nationalisten, Brussel al opgegeven. En dan durven ze nog hopen ook dat Brussel 'omwille van het geld' voor Vlaanderen zal kiezen moest het er op aan komen. Van dwaasheid gesproken.

Het geldnationalisme verraad de Vlamingen in Brussel lijkt het wel. Geld voor vernederlandsing is zelfs te veel gevraagd. Trek het van de transfers voor Brussel af zou ik zeggen.

En als bouwen te moeilijk is. Koop dat scholen en vernederlands ze.

Een beetje meer taalevenwicht mag er in de hoofdstad wel komen lijkt me. Of is die hoofdstad ondertussen al Antwerpen?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 april 2014 om 12:11.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2014, 14:11   #11
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilant Bekijk bericht
Je moet als Vlaamse ouder gek zijn om te stemmen op een partij die met zo'n voorstel afkomt.
Integendeel. Het zal hen geen windeieren leggen, vermits er steeds minder Vlaamse ouders zijn, en steeds meer allochtone ouders. 1 op drie kinderen is ondertussen al allochtoon in Vlaanderen, in Brussel allicht nog veel meer. In de grote steden zou Groen hiermee wel kunnen scoren, vermits zij praktische problemen voor Brusselse ouders willen verhelpen.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2014, 14:17   #12
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat de Franstaligen dan scholen bouwen (wie weet zelfs met geld dat ze kregen via transfers). Is dat dan uw 'oplossing'? Of wil je de kinderen op straat zetten?

Blijkbaar hebben sommige Vlamingen, en niet in de laatste plaats de zogenaamde Vlaams nationalisten, Brussel al opgegeven. En dan durven ze nog hopen ook dat Brussel 'omwille van het geld' voor Vlaanderen zal kiezen moest het er op aan komen. Van dwaasheid gesproken.

Het geldnationalisme verraad de Vlamingen in Brussel lijkt het wel. Geld voor vernederlandsing is zelfs te veel gevraagd. Trek het van de transfers voor Brussel af zou ik zeggen.

Een beetje meer taalevenwicht mag er in de hoofdstad wel komen lijkt me. Of is die hoofdstad ondertussen al Antwerpen?
N-VA is pro-immigratie en pro-Europees. De ontnederlandsing van de rand vloeit daar direct uit voort. Dat is merkbaar in heel de zuidrand van Brussel.
Oud 21 april 2014, 14:20   #13
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:

Vlaanderen heeft het aantal scholen in Brussel teruggeschroefd omdat ze niet genoeg Nederlandstalig personeel vindt, zelfs niet met gevarenpremie, zonder goed sprekende leraren heeft het allemaal geen nut.

Ik zo'n leraar, het is een Franstalige die redelijk goed Nederlands spreekt, zo kolen we er ook niet hoor.
Doge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2014, 14:31   #14
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
N-VA is pro-immigratie en pro-Europees. De ontnederlandsing van de rand vloeit daar direct uit voort. Dat is merkbaar in heel de zuidrand van Brussel.
Iets wat ik niet begrijp: wat bereik je met oneindig meer Nederlandstalig scholen in Brussel terwijl Vlaams Brabant verfranst?

In Vilvoorde zijn 100% alle scholen Nederlandstalig. En toch is de stad aan het verfransen
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2014, 14:37   #15
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Iets wat ik niet begrijp: wat bereik je met oneindig meer Nederlandstalig scholen in Brussel terwijl Vlaams Brabant verfranst?

In Vilvoorde zijn 100% alle scholen Nederlandstalig. En toch is de stad aan het verfransen
Onderwijs is natuurlijk maar een deel van het verhaal. Er moet voldoende onderwijs zijn om anderstalige kinderen te integreren in de Vlaamse samenleving. Maar er moeten natuurlijk wel nog Nederlandstalige kinderen zijn ook. De anderstalige kinderen moeten a.h.w. kunnen opgenomen worden. Maar de situatie in bepaalde dorpen/wijken in en rond Brussel is dat de Nederlandstalige gemeenschap er volledig verdwijnt. Het heeft weinig zin om het onderwijs in het Nederlands te organiseren als die anderstalige kinderen voor de rest nooit in contact komen met Nederlandstaligen.
Oud 21 april 2014, 15:03   #16
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Groen in de regering? volgende verkiezingen weer vanaf.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2014, 15:24   #17
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is zoals met de gevangenissen: we hebben geen cellen tekort, we hebben gevangenen teveel! En als we dan gaan kijken wie die meeste gevangenen zijn, dan valt er toch iets op...
Ook scholen kunnen niet vlug genoeg bijgebouwd worden en kunnen het "gekweek" van bepaalde van onze "landgenoten" niet volgen!
Dan maar eens denken aan hoe onze maatschappij er binnen twintig en meer jaren zal uitzien indien die toestand blijft aanhouden...
Het OCMW van de wereld spelen om bepaalde onverantwoordelijke politiekers te plezieren belooft ons een heel mooie toekomst!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2014, 18:10   #18
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

De openingspost vormt een zeer tendentieuze kijk op want Groen wil en dat is namelijk dat geen énkel kind meer geweigerd wordt in het NL onderwijs.
Iedereen die NL-onderwijs wi,l dient dat te krijgen; dat is dus net het tegendeel dan Vlaamse kinderen weg sturen. Gen enkel kind zou mogen worden weggestuurd en d�*t is precies wat Groen wil.

Elders schreef ik reeds:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
IK dacht van in mei eens VB te stemmen omdat:

- het VB in tegenstelling tot de NVA Brussel als deel van Vlaanderen beschouwt en Brussel minder lijkt los te laten.
- In het VB programma de Dietse Gedachte beter is terug te vinden, al is het maar een ietsiepietsie.

Maar hét Leitmotiv dient natuurlijk te zijn waar de bonus voor de Nederlandstaligheid ligt, hetgeen primeert boven alle staatsgrenzentrekkerij.
En kijk wie momenteel de Nederlandstaligheid het best promoot in Brussel, uitgerekend daar waar ze in een strijdplaats en konkurrentiepositie staat met de Francité:

http://www.groen.be/nieuws/capacitei...sels-onderwijs

Voor Groen is er maar één oplossing: er moet massaal geïnvesteerd worden in het Brussels onderwijs zodat iedereen een school vindt naar zijn of haar overtuiging en taal. We vragen dan ook de bouw van 40 extra basisscholen en 15 secundaire scholen zodat elk kind dat hier Nederlandstalig onderwijs wil volgen ook een plaats in een Brusselse Nederlandstalige school vindt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 april 2014 om 18:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2014, 18:19   #19
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilant Bekijk bericht
Welneen, de énige partij die het Vlaamsnationalisme invult zoals ik het wil is blijkbaar....Groen!
Eindelijk wordt een aanzet gegeven tot het voltrekken van de Kulturele Reconquista van Brussel via het NL-onderwijs.
Dat is evenwel niet de intentie van Groen, maar een forse uitbreiding van het NL-onderwijs resulteert daar wel in.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 april 2014 om 18:19.
Oud 21 april 2014, 18:22   #20
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Kulturele Reconquista van Brussel mag best wel wat kosten.
Dat zou voor een Vlaamsnationalist de absolute beleidsprioriteit moeten zijn!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be