Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2014, 18:23   #1
parsprototem
Banneling

Standaard Practisch regelen opvang oude moeder als er onmin is.

Ik heb twee broers en drie zussen. Mijn moeder zei dikwijls: zes verschillende zwangerschappen en zes verschillende kinderen. En dat is ook zo.

Mijn moeder is weduwe geworden op haar 52ste en deze maand is ze negentig geworden en haar kort geheugen is heel fel achteruit gegaan. Heel fel! Daar ze nog alleen in een appartement woont, kan die situatie niet langer duren. Ze kan tijdelijk bij een zus verblijven en ze is ingeschreven in een rusthuis. Maar zover zijn we nog niet, en zelfs als ze bij een zus verblijft, moeten er afspraken gemaakt worden, en zelfs als ze in een rusthuis verblijft, ook.

Ondertussen zijn er al maanden voorbij gegaan van vele telefoons en vele emails maar het loopt helemaal niet vlot en zeker niet in het belang van onze mioeder. Sommige kinderen communiceren helemaal niet met elkaar en dan moet het weer via via gaan. Er zijn botsingen.

En voor een groot deel heeft dat te maken met het feit dat we elk op onze manier geschokt zijn door de snelle aftakeling van onze moeder. Ondanks het feit dat we vijftig plussers zijn en toch een ruime levenservaring hebben en kinderen hebben groot gebracht, worden we opeens geconfronteerd met het aftakelingsproces van onze moeder. Dat doet serieus pijn. En ieder verwerkt dat op zijn/haar manier en er is achterdocht en teveel ruimte voor misverstanden omdat de communicatie er soms jarenlang niet is geweest.

Ik ga niet over een dag ijs maar ik plaats het hier omdat ik de nood zie aan een systeem op internet waar uitsluitend zes kinderen op een kalender kunnen invullen (op zakelijke wijze) wie wat plant op welke dag. Wie wanneer op vakantie gaat (bestemming is niet belangrijk). Wie welke boodschappen heeft gedaan (er is al dubbel gekocht geweest). Wie bv de opzegging van het appartement effectief heeft uitgevoerd, enz.

Dat selectief bellen en selectief emailen werkt niet. En op wat ons moeder zegt, kan er niet meer gesteund worden.

Wie hanteert al zo'n systeem? In kalendervorm?Hoe kan ik het installeren en welke stappen moet ik doen? Het moet toch al ergens bestaan?
Iemand die het weet?

En verder wil ik natuurlijk ook graag lezen hoe andere mensen oplossingen vinden om te zorgen voor iemand die altijd voor hen gezorgd heeft.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 19:23   #2
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

google agenda
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 19:57   #3
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Iets meer uitleg:

- Laat al de kinderen een gmail account aanmaken
- In uw gmail account klik je rechtsboven naast je account naam op ‘apps’, een vierkant blokje met kleinere blokjes in
- Daar neem je calendar
- Daar klik je op instellingen (tandwieltje rechtsboven)
- Dan klik je op instellingen
- Tab agenda’s
- Naast je naam klik je op ‘Gedeeld:instellingen bewerken’
- Delen met bepaalde personen => voer het e-mailadres in van je zusters en broers, zorg er voor dat bij ‘instellingen voor bevoegdheden’ de volgende instelling staat: wijziging aanbrengen en toegang beheren
- Al je broers en zusters krijgen een email en worden lid van je kalender, ze kunnen items toevoegen/aanpassen/verwijderen. Ze hebben allemaal een eigen kleurtje.
- Je kan ervoor zorgen dat iedereen een e-mail krijgt van een geplande afspraak

Laatst gewijzigd door bf62 : 25 februari 2014 om 20:16.
Oud 25 februari 2014, 20:29   #4
Vigilant
Parlementsvoorzitter

Standaard

Probeer doodle eens om in overleg te plannen.

http://doodle.com/?locale=nl
Vigilant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 00:37   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik heb twee broers en drie zussen. Mijn moeder zei dikwijls: zes verschillende zwangerschappen en zes verschillende kinderen. En dat is ook zo.

Mijn moeder is weduwe geworden op haar 52ste en deze maand is ze negentig geworden en haar kort geheugen is heel fel achteruit gegaan. Heel fel! Daar ze nog alleen in een appartement woont, kan die situatie niet langer duren. Ze kan tijdelijk bij een zus verblijven en ze is ingeschreven in een rusthuis. Maar zover zijn we nog niet, en zelfs als ze bij een zus verblijft, moeten er afspraken gemaakt worden, en zelfs als ze in een rusthuis verblijft, ook.

Ondertussen zijn er al maanden voorbij gegaan van vele telefoons en vele emails maar het loopt helemaal niet vlot en zeker niet in het belang van onze mioeder. Sommige kinderen communiceren helemaal niet met elkaar en dan moet het weer via via gaan. Er zijn botsingen.

En voor een groot deel heeft dat te maken met het feit dat we elk op onze manier geschokt zijn door de snelle aftakeling van onze moeder. Ondanks het feit dat we vijftig plussers zijn en toch een ruime levenservaring hebben en kinderen hebben groot gebracht, worden we opeens geconfronteerd met het aftakelingsproces van onze moeder. Dat doet serieus pijn. En ieder verwerkt dat op zijn/haar manier en er is achterdocht en teveel ruimte voor misverstanden omdat de communicatie er soms jarenlang niet is geweest.

Ik ga niet over een dag ijs maar ik plaats het hier omdat ik de nood zie aan een systeem op internet waar uitsluitend zes kinderen op een kalender kunnen invullen (op zakelijke wijze) wie wat plant op welke dag. Wie wanneer op vakantie gaat (bestemming is niet belangrijk). Wie welke boodschappen heeft gedaan (er is al dubbel gekocht geweest). Wie bv de opzegging van het appartement effectief heeft uitgevoerd, enz.

Dat selectief bellen en selectief emailen werkt niet. En op wat ons moeder zegt, kan er niet meer gesteund worden.

Wie hanteert al zo'n systeem? In kalendervorm?Hoe kan ik het installeren en welke stappen moet ik doen? Het moet toch al ergens bestaan?
Iemand die het weet?

En verder wil ik natuurlijk ook graag lezen hoe andere mensen oplossingen vinden om te zorgen voor iemand die altijd voor hen gezorgd heeft.
In outlook onder taken.

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 februari 2014 om 00:37.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 07:10   #6
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bf62 Bekijk bericht
Iets meer uitleg:

- Laat al de kinderen een gmail account aanmaken
- In uw gmail account klik je rechtsboven naast je account naam op ‘apps’, een vierkant blokje met kleinere blokjes in
- Daar neem je calendar
- Daar klik je op instellingen (tandwieltje rechtsboven)
- Dan klik je op instellingen
- Tab agenda’s
- Naast je naam klik je op ‘Gedeeld:instellingen bewerken’
- Delen met bepaalde personen => voer het e-mailadres in van je zusters en broers, zorg er voor dat bij ‘instellingen voor bevoegdheden’ de volgende instelling staat: wijziging aanbrengen en toegang beheren
- Al je broers en zusters krijgen een email en worden lid van je kalender, ze kunnen items toevoegen/aanpassen/verwijderen. Ze hebben allemaal een eigen kleurtje.
- Je kan ervoor zorgen dat iedereen een e-mail krijgt van een geplande afspraak
Hartelijk dank! Ik ga dit uitproberen.
Oud 27 februari 2014, 07:11   #7
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilant Bekijk bericht
Probeer doodle eens om in overleg te plannen.

http://doodle.com/?locale=nl
Dank je zeer! Ik ga doodle vergelijken met de de manier via g-mail.
Oud 27 februari 2014, 07:13   #8
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In outlook onder taken.
Ook dit ga ik bekijken. Bedankt!

Ik denk dat ik nu voldoende manieren heb om te bekijken en uit te proberen en te beslissen welke manier het meest gepast is.
Oud 27 februari 2014, 08:15   #9
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik zit in exact dezelfde situatie. Heel herkenbaar. Gelukkig maar één broer. Ook niet mee te praten. Vervelend.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 17:54   #10
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Ik snap niet wat het probleem is. Je brengt die toch gewoon naar dat rusthuis en die regelen al de rest. Je moet toch geen speciale 'meetings' houden om de huur op te zeggen enzo .. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan ..
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 18:39   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Ik snap niet wat het probleem is. Je brengt die toch gewoon naar dat rusthuis en die regelen al de rest. Je moet toch geen speciale 'meetings' houden om de huur op te zeggen enzo .. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan ..
ge huurt ne kamion, kiepert dat mens erin en laat ze afleveren aan het rusthuis.... tja, zo had ik het nog niet bekeken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 18:58   #12
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ge huurt ne kamion, kiepert dat mens erin en laat ze afleveren aan het rusthuis.... tja, zo had ik het nog niet bekeken.
Haar pensioen betaalt het onderdak in het rusthuis. De OCMW de rest als ze niet toekomt. Eventueel haar woning verkopen voor in een tof rusthuis terecht te komen...Wat kan men nog meer zeggen ?
Je kan je moeder - of vader - ook in huis houden. Bij de kinderen bedoel ik, zoals vroeger jaren, tot als ze/hij dood is...
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 17:10   #13
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Spreek je uit ervaring dan? Zo niet, dan bekijk je de behandeling van een oude moeder of vader zoals je dat beschrijft. Een beschrijving zonder een greintje empathie.

Of vind je het maar niks dat ouderen in een rusthuis belanden?

Wat is het nu?
Oud 28 februari 2014, 17:19   #14
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ander voordeel is dat er bij een evtl. dood geen erfenis meer is om ambras over te maken. al is da misschien een reden om die camion ni te bellen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 17:30   #15
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
ik zit in exact dezelfde situatie. Heel herkenbaar. Gelukkig maar één broer. Ook niet mee te praten. Vervelend.
Dat is inderdaad heel vervelend. En zeker als je heel praktische zaken dient af te spreken.
Oud 1 maart 2014, 23:08   #16
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spreek je uit ervaring dan? Zo niet, dan bekijk je de behandeling van een oude moeder of vader zoals je dat beschrijft. Een beschrijving zonder een greintje empathie.

Of vind je het maar niks dat ouderen in een rusthuis belanden?

Wat is het nu?

Ik bedoel dat je het ingewikkelder voorstelt dan het wss. is .. After all is het personeel van het rusthuis bevoegd van dat voor een groot deel allemaal te regelen .. Maar ik begrijp dat het best ingewikkeld kan zijn als je als familie niet een goed team vormt ...
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 22:21   #17
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik bedoel dat je het ingewikkelder voorstelt dan het wss. is .. After all is het personeel van het rusthuis bevoegd van dat voor een groot deel allemaal te regelen .. Maar ik begrijp dat het best ingewikkeld kan zijn als je als familie niet een goed team vormt ...
Het is ingewikkelder dan je denkt. Op één of andere manier zit je in een vreemdsoortig rouwproces wanneer je bepaalde zaken vast stelt bij je moeder; die aftakeling.
Je moet bv leren om wat ze zegt te gaan verifiëren bij iemand anders, want de zaken kloppen niet meer. Delen ervan wel, en soms nog wel. Het is een soort afscheidsperiode van een persoon die je niet anders gekend hebt als een ankerplaats, als een veilige haven. De rollen moeten nu omgekeerd worden. En het ene kind reageert sus en het andere kind zo.

En het bevoegd personeel van een rusthuis ... bevoegd voor wat? Voor basisbehoeften. Zo en niet anders.
Oud 9 maart 2014, 23:54   #18
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Circe, ook al is je bewoording cru, je bracht me desondanks aan 't lachen. XD

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 9 maart 2014 om 23:54.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 20:01   #19
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

De advocaten en notarissen in mijn vriendenkring bevestigen allen het volgende: er zijn twee momenten waarop familiale vetes zich ontwikkelen en diepe frustraties allerhande vanonder de stenen komen gekropen en dat is ten eerste in het geval van een erfenisverdeling (om de evidente financiële redenen) en wanneer de (groot)ouders aftakelen en ze uit huis moeten geplaatst worden. Broers, zusters, neven en nichten, kinderen en kleinkinderen, waar ze voorheen schijnbaar nog in harmonie met elkaar overweg konden, worden ze plots (erf)vijanden en dat leidt vaak tot zeer verregaande taferelen. Verwanten gaan elkaar de duvel aandoen, complotten smeden en 'allianties' aangaan uit puur opportunistisch belang. Ouderen die vaak uit huis geplaatst worden, zijn daar niet zelden de speelbal van. Wanneer iemand op sterven ligt of iemand pas is komen te gaan, liggen de familieleden vaak al rollend met elkaar over straat, dus wanneer het lijk (letterlijk !) nog niet goed en wel 'koud' is.

Ik ben er helaas zelf getuige van geweest: een zware familiale vete naar aanleiding van de uithuisplaatsing van mijn zieke grootmoeder, mijn moeder en haar broers die elkaar de duvel begonnen aan te doen. Echt fraai was dit allemaal niet, het leverde vooral veel frustratie en een te hoge bloeddruk op. En bovenal allicht een verkorting van ons eigen leven.

Maar zeg nooit dat het je niet kan overkomen, mijn familie had ook altijd gedacht dat het bij hen nooit tot een ruzie kon komen, tot het zover was ! Dan komt blijkbaar het 'slechtste' in de mens naar boven en voor je het weet ben je klachten aan het indienen tegen je eigen familie en processen aan het voeren. Koren op de molen van de advocaten die daar garen uit spinnen.

Laatst gewijzigd door freespirit : 10 maart 2014 om 20:02.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 23:26   #20
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hartelijk dank! Ik ga dit uitproberen.
Hoe ver sta je met het testen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be