![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Ik wandel met mijn hond, Bro - een Labrador die geen mens kwaad zal doen - door het parkje langs de brug naar Grimbergen aan het Heldenplein in Vilvoorde. Stralend weer, blauwe hemel, zon, om kwart voor drie op deze zaterdag 15 maart 2003. Weer om goed gezind bij te worden.
Op de berm van de brug die op die hoogte al een drietal meter hoger ligt, komen drie jongeren in de andere richting voorbij die uit blikjes drinken. Ik denk nog zo bij mezelf, gooi die dingen als ze leeg zijn toch liefst in een vuilbak, er staan er genoeg hier in de buurt. De drie, 13-14 jaar oud schat ik, krijgen mij blijkbaar in de smiezen, want onder mekaar beginnen ze al gestikulerend in mijn richting te praten. Ik hoor in een zin duidelijk het woord "chien", terwijl de jongen die spreekt, met zijn blikje in mijn richting zwaait. Verder versta ik geen woord. Vanaf nu heb ik geen vertaling meer nodig, de jongen in kwestie doet werpgebaren, ik zie dat het blikje niet leeg is, denk bij mezelf dan gaat hij het ook niet gooien want da's verspilling, ondertussen wandel ik op het tempo van de hond verder, wat tamelijk traag is, want er valt veel te ruiken op deze plaats, terwijl het gebrabbel van op de berm krachtiger en dreigender wordt. Ik zie die ket nog eens dreigend het werpgebaar maken met zijn blikje. Ik ben pas drie meter verder, als ik enkele meters achter mij een metalige plof hoor. Ik schrik uiteraard, draai mij om naar die drie gasten die ondertussen - gelukkig voor mij blijkbaar - al 15-20meter van mij verwijderd zijn. Al gebarend staat de jongen die het blik heeft geworpen op de berm nog wat naar mij te schreeuwen in een soort Frans, dat ik niet versta, ondanks het feit dat de Franse taal weinig geheimen kent voor mij. Er gaat nogal wat dreiging vanuit, want, ook zonder enige aanwijsbare reden, heeft deze jongen een groot probleem met mij en geeft hij daar luidkeels gehoor aan. Ondanks het feit dat ik behoorlijk gechoqueerd ben en - terecht - kwaad ben, want stel dat ik dat blik tegen mijn achterhoofd had gekregen, wat waarschijnlijk de bedoeling was, loop ik door, van die jongens weg, ze blijven nog wat agressie ventileren, daarboven op hun berm, ik verdwijn tussen de struiken van het parkje. Als ik 25 m verder ben staat die jong nog in mijn richting te gebaren en luidkeels te roepen. Vroeger, toen ik wat jonger was, had deze gratuite agressie mij zeer kwaad gemaakt en had ik die jongens verbaal aangepakt, want fysisch geweld gebruik ik nooit. Ondertussen heb ik geleerd dat ik in dergelijke situaties het konflikt moet ontwijken, vertrekken en niet uit de hand laten lopen, want met dit soort mensen lopen de gemoederen direct uit de hand. Maar ik blijf nu toch met de vraag zitten : wat bezielt die drie jongens om op klaarlichte dag een wildvreemde die hen niets in de weg heeft gelegd te bedreigen en dan te bekogelen met een halfleeg drankblikje? En als dit tegenwoordig kan, wordt het dan in de nabije toekomst erger, of minder erg?? En heb ik alleen maar een onveiligheidsGEVOEL en is de realiteit anders, zoals de politiekers ons graag doen geloven?? mvg, J |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat?
Leegheid en de frustraties daarover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() racist!
![]() |
#4 |
Schepen
|
![]() in het vervolg moet je geen gastjes van 13-14 jaar lastig vallen als je ze niet aan kunt.
ik persoonlijk had die gasten een draai om hun oren gegeven moesten ze naar mij gooien met blikjes. (als het waar is wat je zegt) je had toch toevallig geen lange jas aan ? ![]() ![]()
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ali,
Ik heb het al gezegt dat je de beste vriend van het Vlaams Blok bent met uitspraken als diegen die jij graag doet. Als je in België een kind van 14jaar(of van 17jaar en 11 maand) publiekelijk een draai rond de oren geeft dan zit je voor je het weet in voorarrest. Als je een j"ongere" met wat vriendjes een draai rond de oren geeft kan je een hoop trappen terug verwachten. We zijn hier niet in Noord Afrika ofzo.Waar een hand afhakken een weldaad is.Of een overspelig vrouwtje stenigen.Enzoverder.
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wandelen met een hond, is maar al te vaak een 'steek waarop' om het huis uit te geraken. Waarom wil iemand het huis uit?
Geef toe, dat een bierblik van Derby-pils tegen uw raap, een minnelijke schikking mag heten, als straf voor zoveel liederlijkheid, tegenover uzelf, de maatschappij en het arme dier: Labrador Bro.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() anti-bushist schreef:
Citaat:
Want DAT verhoogt het onveiligheidsgevoel zoals de politiekers ons graag doen geloven?? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Superstaaf®:
Geef toe, dat een bierblik van Derby-pils tegen uw raap, een minnelijke schikking mag heten, als straf voor zoveel liederlijkheid, tegenover uzelf, de maatschappij en het arme dier: Labrador Bro ydde: Drinken z'in "Olchst" nog zo'n voddebier? Leve Jupiler, mannen weten waarom! ![]() ![]() Geeft dien Bro liever ne stamp!
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() In Oiljst drinken we dat niet, maar de jonge gasten gebruiken dat om mee te smijten. Ik drink alleen maar Safir ![]() Das tenminste goe bier ![]() Sinds die Vlaamsblokkaffiches met "u weet toch waarom" kan het niet meer door de beugel om een bier te drinken waaraan een gelijkaardige marketingstrategie kleeft. Hoewel ik moet bekennen dat ik die halve literkes begin te missen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Lap, HIJ weet het weer zenne!!!
Ik zal U van Uw onwetendheid betreffende bieren wééral-is-ne-keer verlossen: Eerst werd er het Sterk (of beste ) bier gefabriceert: over de hop sijpelde het goede brouwsel. Een tweede brouwsel goot men over dezelfde hop en men bekwam het zo geheten Klein Bier! Daarna goot men nog wat kokend water over de smurrie en voil�*: men bekwam het lek! Dit Lek was tenminste nog een drinkbaar geelachtig en dun drankje; Hetgeen men in Olchst drinkt is datzelfde oeroude lek, maar daarin hebben de brouwers eerst nog eens hun kiel gewassen!!! Smakelijk zenne! Wette-wat hé super, komt eens naar Mechelen en ik zal U eens leren wat lekker bier is!
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Hebben ze in Vilvoorde nog steeds geen schepen van hondenpoep? Niet te verwonderen dat het onveiligheidsgevoel daar zo hoog ligt!
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Die kiel erin wassen is een vondst! Ik lag mij dikwijls een kriek hier voor mijn pc-schermke, maar nu vraagt mijn vrouw of ik zot geworden ben: ik kwam niet meer bij! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Hij is zot geworden! Dat heb ik niet gezegt hé mannen!!!!
![]() ![]() ![]()
![]() |
#15 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Sorry, verkeerd knoppeke gedrukt!
![]()
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bier en pc gaan niet samen! ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() Ge kunt er allemaal eens mee lachen maar...
Volgens mij zitten we hier wel degelijk met een maatschappelijk probleem. In mijn vriendenkring zitten ook enkele onderwijzers en onderwijzeressen. Ook hier hoor ik meestal slechte signalen. "Kinderen weten niet meer wat spelen is" "Kinderen zijn erg agressief zowel tegenover leetijdsgenoten als tegenover het "gezag" " "Het aantal kinderen met gedragsproblemen neemt onrustwekkend toe" .................. .................. En het gaat hier om kinderen tussen 6 en 12 jaar. Als wij hier als ouders en opvoeders niet op vrij korte termijn ingrijpen kunnen onze volgende generaties wel eens zwaar in de problemen komen. Toegegeven, ze moeten mondig zijn en opkomen voor hun rechten maar toch mag men ook niet te ver gaan, te "liberaal" worden. Grenzen in gedragsvormen en in omgangsvormen moeten nog altijd getrokken worden. Het is wel zo dat de huidige maatschappij de ouders zwaar belast door alle beslommeringen in de werkomgeving en tevens in de sociale omgeving. Men moet de grootste auto hebben, het grootste huis, de mooiste tuin.... De maatschappij dringt uiteindelijk zichzelf eisen op en zet zichzelf alzo te zwaar onder druk. Eerste slachtoffers.... Kinderen. Alhoewel dezen zich de gekregen vrijheid zeker laten welgevallen. Maar uiteindelijk.... Je kan ook een zeker misprijzen laten horen over de "waarden" die door een bepaalde partij worden aangekaart. Persoonlijk vind ik dat dit in de toekomst meer dan ooit nodig zal zijn....... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Burger
|
![]() Erg..Opvoeding, begint van in de wieg..
Ouders hebben hier, vooral, tijdens de eerste levenjaren, de plicht, om kinderen te sturen, en waarden en normen aan te leren.. Alles toelaten, want "mijn kind..schoon kind" kan niks misdoen, is het slechtse dat een kind kan overkomen.. Een peuter, moet kunnen rekenen op zijn ouders, en ook leren gehoorzamen, zonder dat het behoefte heeft aan een grote uitleg.. bv.naar bed om 8 uur =naar bed om 8 uur.. tandjes poetsen = tandjes poetsen ..waarom ?? omdat papa, of mama dat wil..klaar en duidelijk.. Eens ze de leeftijd van de lagere school bereiken, moet er op waarom van de kinderen een zinnig antwoord komen..Maar regels moeten gerespecteerd worden.. Iedere leeftijds groep heeft zo zijn eigen regels..Maar ouders, blijven verantwoordelijk voor het gedrag van hun kinderen.. Trouwens Ali, kinderen zomaar klakkeloos de straat laten terroriseren,en mensen lastig vallen..dat getuigt niet bepaald van een goede opvoeding.. Jongeren, in de leeftijd waarvan er hier sprake was, hebben zowiezo nog toezicht nodig, zijn hun werken voor de school al gemaakt ? Naar waar ga jij ? Wanneer kom je thuis, en met wie ga je uit ? Ik heb zelf kleinkinderen in die leeftijd, en wees gerust, die worden op tijd en uur gevolgt..Wij weten precies waar ze zijn. Dat is misschien één van de grote verschillen, met de allochtonen, en de autochtonen.. En dan komen er klachten vanuit de migrantenbevolking..Slecht onderwijs..de scholen deugen niet..wij willen een eigen onderwijsnet.. En in feite ligt de grote fout, bij de ouders, die onaangepast, hun kinderen niet de baas kunnen..
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sla uw geschiedenisboekjes open en ontdek dat aggressie van alle tijden en alle regio's is.
Denk even terug aan de muilperen, rossingen, doodschoppen en toeken op het bakhuis die je in je jeugd uitdeelde en/of incasseerde. Niks nieuws onder de zon zou ik zo zeggen. Aggressief gedrag is een patroon dat door de volwassenen aan de kinderen wordt geleerd. Het pak voor de broek is de aanzet: op die wijze plooien de kinderen niet alleen (tijdelijk) naar de volwassenen hun wensen, maar ze gaan aannemen dat dit het ultieme middel is om later zelf hun zin te krijgen. Voed (fysiek) geweldloos op en je zal versteld staan hoe weinig aggressie er bovenkomt.
![]() |
![]() |
#20 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
en dat ik ze maar klakkeloos mensen laat terroriseren vind ook al straf. ![]() Citaat:
als jullie je niet over onze kleding, eetgewoonten ,en cultuur zit te mekkeren zijn wij al op de goede weg. als onze kinderen op een verjaardagsfeestje van jullie kinderen niet welkom zijn(persoonlijk meegemaakt) hoe moet mijn kind dan omgaan met jou kind denk je? Citaat:
ik zie mijn kinderen tussen 6 en 10 s'avonds want in den dag zit ik op het werk (ja ik werk ook). dat zijn dus 4 uur per dag dat ik mijn kinderen kan spreken voor ze gaan slapen. dus ze brengen meer tijd door met hun leraars en opvoeders dan met de ouders.
![]() |