Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 22 mei 2014, 07:56   #1
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard Is er een Quatro-partite in de maak??

Ik verkondig al maanden en op basis van de opiniepeilingen dat we naar een Di RupoII gaan met 4 partijen aan elke kant van de taalgrens, zijnde PS/SPA, VLD/MR,CDV/CDH, GROEN/ECOLO. Dit wordt nu bevestigd door Vandelanotte en Peeters, ze beginnen met Quatro-partite in een Vlaamse regering maar dan is het natuurlijk maar een kleine stap om dit over te brengen naar de federale. Zo de vraag: Quatro-partite of Tri-partite zonder de sossen.
graaf de bethune is offline  
Oud 22 mei 2014, 09:10   #2
Athelas
Minister

Standaard

Mij maakt het niet uit zolang het zonder de sossen is, en dan bedoel ik zowel de sp.a als Groen en de PVDA+

Laatst gewijzigd door Athelas : 22 mei 2014 om 09:10.
Athelas is offline  
Oud 22 mei 2014, 09:12   #3
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

@Athelas: de Quatro partite is EN met de sossen EN met groen. Dus van die illusie kan ik je alvast afhelpen.
graaf de bethune is offline  
Oud 22 mei 2014, 09:13   #4
Alfons
Burger

Standaard Open brief aan Elio Di Rupo

In ons land wordt de Grondwet herzien in drie fasen (art.195 )
Dat vind ik niet uit dat werd neergeschreven door een partijlid van uw partij, tevens minister in de huidige regering.
De eerste fase is die van de preconstituante. Over de tweede fase citeer ik letterlijk : “De verklaring tot herziening van de Grondwet wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. Door deze bekendmaking zijn beide Kamers van rechtswege ontbonden. Binnen de veertig dagen worden de kiezers opgeroepen en de nieuwe Kamers worden binnen de twee maanden bijeengeroepen. Het kiezerskorps heeft op die manier onrechtstreeks een invloed op de grondwetswijziging. Het is echter zeer uitzonderlijk dat een grondwetsherziening de werkelijke reden is voor nieuwe verkiezingen. Bovendien vormt de grondwetsherziening zelden het voorwerp van de kiesstrijd.” Ik ben zo vrij geweest om één zin in vettere druk weer te geven.
De derde fase is die van de constituante. Het citaat komt uit ‘Overzicht Publiek Recht van Johan Vande Lanotte en Geert Goedertier- uitgave Die Keure van 2003 – nr148 tot 152.
Als democraat en kiezer lees ik steeds aandachtig de verklaring van de preconstituante en bij de verkiezingen van19.6.2010 verscheen die verklaring in het Staatsblad van 7.5.2010.
In die verklaring staat dat art.195 voor herziening vatbaar werd gesteld, maar niet dat er een overgangsbepaling zou worden ingelast.
In het voorstel tot herziening mede ingediend door uw partijlid Karin Temmerman (doc.2064/001 ) staat in de toelichting: “Deze overgangsbepaling strekt er uitsluitend toe om het Institutioneel Akkoord voor de zesde staatshervorming van 11 oktober 2011uit te voeren.”
In die overgangsbepaling worden dan artikelen opgesomd die niet voor herziening vatbaar werden gesteld in de verklaring van de preconstituante.
Democratie is volgens Abraham Lincoln ‘de regering van het volk , door het volk, voor het volk.. Het minste dat het volk kan verwachten is dat het,vooraleer zijn stem uit te brengen om een vertegenwoordiger te kiezen, weet wat zijn vertegenwoordiger van plan is.
Hij heeft daarvoor doorgaans het partijprogramma (dat in een meerpartijencoalitie via een compromis zal moeten verzacht worden) en bij de verkiezing van een constituante de verklaring van de preconstituante die niet aan een compromis kan worden onderworpen zonder de kiezer te negeren.
Als partijen dan een regeringsverklaring of een institutioneel Akkoord afsluiten zijn zij ,in het tweede geval, gebonden aan de verklaring van de preconstituante. Alleen als ze zo handelen kan men van democratische partijen spreken.
Als zij meer dan een jaar na de verkiezingen willen afwijken van die verklaring, dan moeten zij een nieuwe verklaring laten goedkeuren door een nieuwe preconstituante en hun wensen aan het volk (de kiezers) voorleggen. Doen zij dat niet dan zijn ze anti-democratisch.
In dit geval werd het Institutioneel akkoord zelfs onderhandeld met een partijvoorzitter die zich niet eens verkiesbaar had gesteld bij de federale verkiezingen en alleen een Antwerps district vertegenwoordigde.
De indieners van het voorstel beseften dit. Dat blijkt uit twee passages van de toelichting .”Inderdaad bepaalde grondwetsartikelen zijn thans geheel of gedeeltelijk niet voorherziening vatbaar, terwijl hun herziening noodzakelijk is voor de uitvoering van het Institutioneel Akkoord voor de zesde staatshervorming.” En “Het spreekt voor zich dat de aanname van de overgangsbepaling die aan het Parlement ter beraadslaging wordt voorgelegd, niet de ontbinding van de Kamers met zich meebrengt.”
Vooral die tweede passage die men vrij kan vertalen als: ‘de kiezer kan de pot op’ en toont duidelijk aan dat deze grondwetsherziening niet democratisch gebeurt.
Ik wil dan ook geen enkele briefwisseling of folder meer ontvangen van uw partij. Graag had ik ook dat u ophoudt over het geleuter dat uw partij zijn verantwoordelijkheid heeft opgenomen door deel te nemen aan de regering. Verantwoordelijkheid neemt men op met respect voor de spelregels (in casu: de Grondwet). Respecteert men de spelregels niet dan handelt men onverantwoordelijk.
Dit schrijven wordt u toegestuurd om u duidelijk te maken dat ik niets wil te maken hebben met een anti-democratische partij die van de democratie een particratie heeft gemaakt.” Een regering van de partij voor de partij en door de partij.”

Met de groeten van een ontgoochelde democraat,
Alfons is offline  
Oud 22 mei 2014, 09:18   #5
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Ik verkondig al maanden en op basis van de opiniepeilingen dat we naar een Di RupoII gaan met 4 partijen aan elke kant van de taalgrens, zijnde PS/SPA, VLD/MR,CDV/CDH, GROEN/ECOLO. Dit wordt nu bevestigd door Vandelanotte en Peeters, ze beginnen met Quatro-partite in een Vlaamse regering maar dan is het natuurlijk maar een kleine stap om dit over te brengen naar de federale. Zo de vraag: Quatro-partite of Tri-partite zonder de sossen.
Dat verkondig ik ook al maanden, en dat zal het hoogstwaarschijnlijk wel worden.
Miauw! is offline  
Oud 22 mei 2014, 09:23   #6
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfons Bekijk bericht
Het minste dat het volk kan verwachten is dat het,vooraleer zijn stem uit te brengen om een vertegenwoordiger te kiezen, weet wat zijn vertegenwoordiger van plan is.
Dat geldt ook voor de NVA-kiezers.
Miauw! is offline  
Oud 22 mei 2014, 09:31   #7
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
@Athelas: de Quatro partite is EN met de sossen EN met groen. Dus van die illusie kan ik je alvast afhelpen.
Ja dat weet ik ook wel. Maar je kan ook een tri-partite vormen zonder de sossen.
Athelas is offline  
Oud 22 mei 2014, 09:41   #8
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Ja dat weet ik ook wel. Maar je kan ook een tri-partite vormen zonder de sossen.
Dan heb je maximaal 45 %, dus weer een minderheid aan Vlaamse kant.
En Ecolo zal er sowieso Groen bij willen.
Miauw! is offline  
Oud 22 mei 2014, 09:42   #9
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Dan heb je maximaal 45 %, dus weer een minderheid aan Vlaamse kant.
En Ecolo zal er sowieso Groen bij willen.
Ja en dan? Een Vlaamse minderheid is geen probleem, toch?

Edit: hoe kom je trouwens aan een Vlaamse minderheid? Pak N-VA 30% en CD&V en VLD elk 10%, zit je al aan 50% .... ???

Laatst gewijzigd door Athelas : 22 mei 2014 om 09:45.
Athelas is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be