Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2004, 11:40   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard Turkije breekt economie record

Als de groei zich dit jaar blijft doorzetten zal de Turkse economie dit jaar met 10% groeien. Dat is bekendgemaakt door de minister van economische zaken. Dit is het hoogste groeicijfer dat Turkije de afgelopen 40 jaar heeft gehaald. Er zijn nog een aantal factoren die de economishce groei van Turkije verder zal versnellen:

1) Binnenkort zal de Baku - Tiflis - Ceyhan oliepijpleiding voltooid worden. Door pijpleiding zal per dag 700.000 vaten olie de wereldmarkt instromen.

2) Als de situatie in Iraq normaliseert zal de handel met dit land toenemen. Dit is echter een grote vraagteken.

Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 12 september 2004 om 11:40.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 11:47   #2
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Als de groei zich dit jaar blijft doorzetten zal de Turkse economie dit jaar met 10% groeien. Dat is bekendgemaakt door de minister van economische zaken. Dit is het hoogste groeicijfer dat Turkije de afgelopen 40 jaar heeft gehaald. Er zijn nog een aantal factoren die de economishce groei van Turkije verder zal versnellen:

1) Binnenkort zal de Baku - Tiflis - Ceyhan oliepijpleiding voltooid worden. Door pijpleiding zal per dag 700.000 vaten olie de wereldmarkt instromen.

2) Als de situatie in Iraq normaliseert zal de handel met dit land toenemen. Dit is echter een grote vraagteken.
Als de mensenrechten in dezelfde mate moesten toenemen, dan pas zou Turkije op de goede weg zijn...

En ik hoop van harte dat die economische groei nog toeneemt... Dan hebben ze de EU niet meer nodig en is iedereen (allez, toch de meesten) gelukkig...

Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 12:01   #3
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Als de mensenrechten in dezelfde mate moesten toenemen, dan pas zou Turkije op de goede weg zijn...

En ik hoop van harte dat die economische groei nog toeneemt... Dan hebben ze de EU niet meer nodig en is iedereen (allez, toch de meesten) gelukkig...

Je maakt zeker een grap. Turkije heeft op mensenrechten gebied het afgelopen jaar meer vooruitgang geboekt dan welk land dan ook in de wereld. De snelheid waarmee Turkije verandert is uitermate indrukwekkend.
Oud 12 september 2004, 12:02   #4
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom keren de hier verblijvende Turken dan niet massaal terug naar hun thuisland ????????? Zodat wij er vanaf zijn.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 12:29   #5
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Waarom keren de hier verblijvende Turken dan niet massaal terug naar hun thuisland ????????? Zodat wij er vanaf zijn.
Heb geduld. Steeds meer Turken beginnen al terug te keren naar Turkije. Uit onderzoek blijkt dat er dit jaar meer Turken zijn geremigreerd dan dat er Turken zijn naar Nederland zijn geimmigreerd. Meer dan de helft van die Turken waren jonger dan 45 jaar. Ik denk niet dat alle Turken zullen terugkeren. Er zijn veel Turken vernederlandst.
Oud 12 september 2004, 13:05   #6
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

Het valt me steeds meer op dat Turk4Ever de laatste jaren enorm tevreden is over zijn thuisland Turkije.

Nu stel ik mij de vraag of hij een idee heeft wie premier is geworden de laatste jaar of 2 ?

(tip: diezelfde premier die je varken noemt in een andere topic)
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 13:12   #7
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb geduld. Steeds meer Turken beginnen al terug te keren naar Turkije. Uit onderzoek blijkt dat er dit jaar meer Turken zijn geremigreerd dan dat er Turken zijn naar Nederland zijn geimmigreerd.
Goed zo. Hopelijk volgen de Marrokanen dat voorbeeld ook.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 13:47   #8
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Het valt me steeds meer op dat Turk4Ever de laatste jaren enorm tevreden is over zijn thuisland Turkije.

Nu stel ik mij de vraag of hij een idee heeft wie premier is geworden de laatste jaar of 2 ?

Goed opgemerkt !!!
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 13:56   #9
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"stukje bij stukje willen ze het land islamitiseren" hoorde ik ergens anders.. jaja het gaat enorm goed
Oud 12 september 2004, 17:21   #10
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:

De economische groei komt door de hervormingen die de econoom Kemal Dervis van de sociaal democratische CHP heeft ingevoerd. Kemal Dervis is voormalig vice voorzitter van de wereldbank.
Oud 12 september 2004, 18:11   #11
Joriske
Gouverneur

Joriske's schermafbeelding

Standaard

Valt toch wel op dat sinds het aan de macht komen van Erdogan meer hervormingen zijn doorgevoerd dan wanneer oercorrupte Tansu Ciller of Mesut Yilmaz samenwerkten met de Turkse maffia en de Grijze Wolven.
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 18:55   #12
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Goed zo. Hopelijk volgen de Marrokanen dat voorbeeld ook.
Ik vraag me af waarom je blij bent dat de Turken teruggaan naar Turkije. In Nederland zijn er al 10,000 Turkse bedrijven. De Turken zullen dit jaar gemiddeld meer bedrijven hebben dan autochtonen. De Turken zorgen dus voor behoorlijk wat werkgelegenheid. Bovendien blijft het aantal Turkse bedrijven stijgen. De criminaliteit onder Turken is ook nog eens lager dan onder andere allochtone bevolkingsgroepen.
Oud 12 september 2004, 19:23   #13
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

zie onder

Laatst gewijzigd door Shizie : 12 september 2004 om 19:25.
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 19:24   #14
Shizie
Banneling

Standaard

der loopt een pijp door turkije, wow economisch progres, schitterend!! EU heeft een land met een pijpleiding en tientallen miljoenen pottentiele migranten die bovendien moslims zijn, hard nodig..
Get real, Turkije is nog altijd een ZEER arm land (buiten ankara en istambul prolly), gemiddeld loon is zeker lager dan die van Polen/Slovakie. Turkse economie stelt niet veel voor, buiten toerisme, de beruchte oliepijp en een paar buitenlandse fabrieken. Eigen grote bedrijven die internationaal doorwegen hebben jullie niet.. Of nauwelijks. Persoonlijk ken ik GEEN enkel turks bedrijf, jullie enige echte export is - turken zelf.

Ik geloof NOOIT dat turken die hier wonen vrijwillig terug zouden willen keren... Tenzij het hier economisch rampzalig zou gaan

Laatst gewijzigd door Shizie : 12 september 2004 om 19:25.
Oud 12 september 2004, 22:17   #15
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
der loopt een pijp door turkije, wow economisch progres, schitterend!! EU heeft een land met een pijpleiding en tientallen miljoenen pottentiele migranten die bovendien moslims zijn, hard nodig..
Get real, Turkije is nog altijd een ZEER arm land (buiten ankara en istambul prolly), gemiddeld loon is zeker lager dan die van Polen/Slovakie. Turkse economie stelt niet veel voor, buiten toerisme, de beruchte oliepijp en een paar buitenlandse fabrieken. Eigen grote bedrijven die internationaal doorwegen hebben jullie niet.. Of nauwelijks. Persoonlijk ken ik GEEN enkel turks bedrijf, jullie enige echte export is - turken zelf.

Ik geloof NOOIT dat turken die hier wonen vrijwillig terug zouden willen keren... Tenzij het hier economisch rampzalig zou gaan
Jij hebt kennelijk geen verstand van economie. 10% is het hoogste groeicijfer ter wereld. Landen zoals Polen halen maar de helft van dat cijfer terwijl ze bakken vol met geld uit Brussel ontvangen. Turkse bedrijven doen het ook steeds beter. Sabanci en Koc behalen beiden grote omzetgroei. Bovendien heeft Turkije twee grote electronica ondernemingen: BEKO en ARCELIK. BEKO opereert de laatste jaren steeds meer in Europa. ARCELIK heeft een aantal dochterondernemingen die in Europa onder een andere naam produceren.

Turkije breekt dit jaar ook een import en een export record. In 1984 had Turkije een uitvoer van een schamele 5 miljard dolar. Dit jaar voert Turkije voor 60 miljard dolar uit. Bovendien is Turkije een van de belangrijkste katoenproducenten ter wereld. Er is een grote kans dat jij kleren draagt die in Turkije zijn geproduceerd.
Oud 12 september 2004, 22:33   #16
Shizie
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij hebt kennelijk geen verstand van economie. 10% is het hoogste groeicijfer ter wereld. Landen zoals Polen halen maar de helft van dat cijfer terwijl ze bakken vol met geld uit Brussel ontvangen. Turkse bedrijven doen het ook steeds beter. Sabanci en Koc behalen beiden grote omzetgroei. Bovendien heeft Turkije twee grote electronica ondernemingen: BEKO en ARCELIK. BEKO opereert de laatste jaren steeds meer in Europa. ARCELIK heeft een aantal dochterondernemingen die in Europa onder een andere naam produceren.

Turkije breekt dit jaar ook een import en een export record. In 1984 had Turkije een uitvoer van een schamele 5 miljard dolar. Dit jaar voert Turkije voor 60 miljard dolar uit. Bovendien is Turkije een van de belangrijkste katoenproducenten ter wereld. Er is een grote kans dat jij kleren draagt die in Turkije zijn geproduceerd.
En je hebt duidelijk geen verstand van wiskunde... 10% kan veel zijn maar kan ook zeer weinig zijn. Stel dat economie van zeg maar zimbabwe volgend jaar met 10% groeit.. Stel dat een gemiddeld inwoner van Zimbawbe zijn loon daarvoor ziet groeien met bv ook 10%. Dus heeft hij 1.10 USD per dan ipv 1 USD per dag zoals verleden jaar.
Is dit dan zo schitterend ? Hell no...
In ieder geval zijn er geen hoogtechnologische bedrijven in Turkije, die ook turks zijn... Er worden geen (turkse)auto's gebouwd, geen vliegtuigen, geen moderne wapens, van ruimteruimtevaart is er geen sprake. Geen bekende software of hardware ontwikkelaars in Turkije ook..
Enkel buitenlandse of locale producenten van doodgewone goederen, toerisme, olievervoer... Prove me wrong, I might be..

Hightech stuff hebben jullie niet..
Oud 12 september 2004, 22:45   #17
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
En je hebt duidelijk geen verstand van wiskunde... 10% kan veel zijn maar kan ook zeer weinig zijn. Stel dat economie van zeg maar zimbabwe volgend jaar met 10% groeit.. Stel dat een gemiddeld inwoner van Zimbawbe zijn loon daarvoor ziet groeien met bv ook 10%. Dus heeft hij 1.10 USD per dan ipv 1 USD per dag zoals verleden jaar.
Is dit dan zo schitterend ? Hell no...
In ieder geval zijn er geen hoogtechnologische bedrijven in Turkije, die ook turks zijn... Er worden geen (turkse)auto's gebouwd, geen vliegtuigen, geen moderne wapens, van ruimteruimtevaart is er geen sprake. Geen bekende software of hardware ontwikkelaars in Turkije ook..
Enkel buitenlandse of locale producenten van doodgewone goederen, toerisme, olievervoer... Prove me wrong, I might be..

Hightech stuff hebben jullie niet..
Zijn er Belgische autos? Belgische vliegtuigen? Turkije is nu een samenwerkingsverband met Israel aangegaan. Ze gaan samen tanks en helicopters ontwikkelen. Turkije is geen Zimbabwe. De Turkse economis heeft een plaats in de top 15 wat betreft economie. Het volume bedroeg $200 miljard en daar zal $20 miljard bijkomen dit jaar. Noem mij een aantal top Roemeense en Poolse bedrijven?

Turkije heeft zijn uitvoer vertwaalf voudigd in een periode van 20 jaar. Als deze ontwikkeling zich voortzet zal het land over 20 jaar meer dan $700 miljard uitvoeren. Dit is natuurlijk een hypothetisch geval. Bovendien zijn het niet alleen de multinationals die de economie van een land maken. Het midden en klein bedrijft levert ook een grote bijdrage.
Oud 12 september 2004, 22:50   #18
Shizie
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijn er Belgische autos? Belgische vliegtuigen? Turkije is nu een samenwerkingsverband met Israel aangegaan. Ze gaan samen tanks en helicopters ontwikkelen. Turkije is geen Zimbabwe. De Turkse economis heeft een plaats in de top 15 wat betreft economie. Het volume bedroeg $200 miljard en daar zal $20 miljard bijkomen dit jaar. Noem mij een aantal top Roemeense en Poolse bedrijven?

Turkije heeft zijn uitvoer vertwaalf voudigd in een periode van 20 jaar. Als deze ontwikkeling zich voortzet zal het land over 20 jaar meer dan $700 miljard uitvoeren. Dit is natuurlijk een hypothetisch geval. Bovendien zijn het niet alleen de multinationals die de economie van een land maken. Het midden en klein bedrijft levert ook een grote bijdrage.
Turkije heeft een samenwerkingsakkoord met ISRAEL ? Zou kunnen maar dat kan ik moeilijk geloven..
Hoeveel verdient een gemiddelde turk in turkije ? Een GEMIDDELE Turke dus, geen inwoner van Istambul of Ankara..

Belgie heeft een aantal high tech bedrijven, hooggeschoolde bevolking, ligt strategisch in het hard van Europa...

Zelf en ik geen Belg by the way.
Oud 12 september 2004, 23:20   #19
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Turkije heeft een samenwerkingsakkoord met ISRAEL ? Zou kunnen maar dat kan ik moeilijk geloven..
Hoeveel verdient een gemiddelde turk in turkije ? Een GEMIDDELE Turke dus, geen inwoner van Istambul of Ankara..

Belgie heeft een aantal high tech bedrijven, hooggeschoolde bevolking, ligt strategisch in het hard van Europa...

Zelf en ik geen Belg by the way.
Turkije werkt al jaren samen met Israel op vele gebieden. Dat jij dat niet weet zegt genoeg over jou. De gemiddelde Turk verdient nu iets meer dan $4000. Dat is laag vergeleken met het gemiddelde EU loon maar hoog vergeleken met China bijvoorbeeld. Als de huidige groei zich doorzet kan dit verdubbelen binnen 8 jaar.
Oud 13 september 2004, 08:24   #20
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Turkije werkt al jaren samen met Israel op vele gebieden. Dat jij dat niet weet zegt genoeg over jou. De gemiddelde Turk verdient nu iets meer dan $4000. Dat is laag vergeleken met het gemiddelde EU loon maar hoog vergeleken met China bijvoorbeeld. Als de huidige groei zich doorzet kan dit verdubbelen binnen 8 jaar.
Het goede nieuws is dat de economie groeit,en blijft groeien.
In een maatschappij die een beetje rechtvaardig georganizeerd is zal die groei verdeeld raken over de bevolking(al is het maar wegens stijgende werkgelegenheid).

Ik zag hier iets over "Belgische produkten"....
Het ontgaat blijkbaar vrij veel mensen dat Belgie reusachtig sterk staat in de toelevering.

De textielindustrie is ten dode opgeschreven in Belgie?
Yep,inderdaad,maar in de goedkope landen weven ze wel op de getouwen van Picanol...

De consumer electronica-industrie is verdwenen hier?
Yep,Maar in al die componenten zitten zeldzame materialen(halfgeleiders van allerlei soort) die aangemaakt zijn door Umicore(vroeger Union Miniere).

Over chemie en metallurgie,over machinebouw en onderdelenfabrikage weet ik zelfs niet waar te beginnen......

Dit is de reden dat dit Landje schijnbaar ongevoelig is voor grote schommelingen in de wereldmarkt....Het moet al heel slecht gaan voor ALLE sektoren tegelijk op hun kop krijgen(zoals in 1981)

Als Turkije daarin slaagt..een spinnetje worden in het grote wereldweb der industrie,zoals Belgie,.....wel....goed bezig dan.. dan....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be