![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe denkt U er over? | |||
Het moest onveranderd blijven: de naam gaat via de vader vader. |
![]() ![]() ![]() |
17 | 44,74% |
De naam moet via de moeder verder. |
![]() ![]() ![]() |
6 | 15,79% |
Ik opteer om beide namen door te geven. |
![]() ![]() ![]() |
11 | 28,95% |
Ik heb er geen mening over. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 10,53% |
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Binnenkort is het zover: de ouders zullen kunnen kiezen wat voor familienaam het kind krijgt:
-ofwel de naam van de vader (zoals het al altijd was), -ofwel de naam van de moeder, -of wel beide namen. Sommigen juichen dit toe, anderen staan er bijzonder sceptisch tegenover, nog anderen kijken daar met lede ogen tegenaan. De familienaam werd vele eeuwen lang, al sinds de middeleeuwen, van vader op de kinderen doorgegeven. Dit is een gewoonte die al zovele jaren bestaat, klaarheid en duidelijkheid schept, en geen kans geeft tot discussie binnen familie's. De voordelen van de nieuwe wet zou de zogenaamde discriminatie wegwerken, doch ik zie echt niet in hoe hier wordt gediscrimineerd. De nadelen zijn zoveel talrijker, en zal in de toekomst voer zijn voor vele ruzie's, vete's, rechtzaken, rectificatie's in bevolkingsregisters en dergelijke. Ik beklaag de ambtenarij voor in de toekomst. De naam ging steeds door van vader op kinderen; er was geen discussie mogelijk wiens naam het kind krijgt. Dit zal nu helemaal anders zijn: nu zal vooral de wet van de sterkste gelden: Meneer komt uit een eenvoudige familie, mevrouw komt uit een familie met meer prestige (of ze denken het) en haar pa/familie wilt per sé dat het kind zijn naam draagt. Vooral wanneer mevrouw zelf enig kind is of geen broers heeft. Of mevrouw is een verstokte suffragette en wilt dat het kind haar naam krijgt. Dit zal niet echt een probleem vormen wanneer de man een softie, een sloef, een seut is. Maar wel voor frustratie kunnen zorgen bij zijn familieleden. Wanneer beiden hun naam aan het kind willen geven, dan begint het echt. Kortom: deze nieuwe wet zal voer zijn voor vele, grote en harde discussie's, die vele jaren zullen kunnen aanslepen. Iets dat tot de dag van vandaag gewoon onmogelijk was. Dit is al een reden om deze wet tegen te gaan. En natuurlijk, het eeuwenlange gebruik dat nu wordt stopgezet is gewoon een grote bruuske breuk met het verleden. Een aanslag op onze cultuur, want familienamen maken absoluut deel uit van onze cultuur. De wetsvoorstel werd reeds jaren geleden ingediend, nog onder Verhofstadt. Weet iemand wie precies het wetsvoorstel heeft ingediend, en wie er aan gewerkt heeft?
![]() |
#2 |
|
![]() Rectificatie in de enquête (eerste optie): de naam moet via de vader VERDER, (en niet vader).
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De afstamming van de moeder staat altijd vast, die van vaders daartegen.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou het kunnen dat dit uitgaat van feministische bewegingen?
Nu, in principe zie ik geen graten in dat voorstel. Ik heb bij de doelstellingen van dat feminisme in het algemeen wel een vraag waar niemand mij eigenlijk een bevredigend antwoord heeft op gegeven. Waar het op aankomt is de maatschappelijke gelijkwaardigheid van de vrouw t.a.v. de man. Waar ik helemaal achter sta. Maar, om dat te kunnen bereiken, is het werkelijk nodig dat de vrouw inzake maatschappelijke geplogendheden steeds een copy-paste van de man hoeft te zijn? Want uiteindelijk zijn mannen en vrouwen toch wel verschillend van elkaar, zowel fysiek als psychisch. Laatst gewijzigd door quercus : 14 juli 2013 om 14:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Ik wil er nog bij zeggen: de optie om beide familienamen door te geven is geen gulden middenweg (om discussie's te vermijden) maar is enkel een manier om de discussie's uit te stellen.
Als het kind groot is, en zal vader of moeder wordt, kan het zijn/haar naam doorgeven, net als hun partner (die bv ook een dubbele naam heeft). Daarom zal hun kind geen 4 namen hebben, doch de ouders moet kiezen tussen de vier namen, dus zullen zeker 2 namen moeten wegvallen, dus zullen 2 familie's zich 'gediscrimineerd' kunnen voelen. Laat de discussie maar beginnen. Ik vraag mij dan ook af of de naam van de man automatisch eerst komen, of dat ook daar nog keuze in is? Zelfs dáár kan discussie in ontstaan... ![]() De politici van tegenwoordig: alles wat goed is breken ze af, en vervangen ze door stommiteiten. Waardeloze pummels zijn het!
![]() |
#6 |
|
![]() Mag de vader dan niks doorgeven? De moeder heeft het gedragen ed. Indien het kind niet het natuurlijke kind is van zijn wettelijke vader, is het een reden te meer om zijn naam door te geven, zodat die arme man toch nog iets aan zijn kind heeft doorgegeven. Of moet die alleen maar werken en afdokken voor dat kind?
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Het gaat zeer zeker ook (en misschien vooral) uit van feministische overwegingen. Maar ik merk een grote contradictie in hun actie: zij willen dat de vrouw ook haar naam kan doorgeven, maw de vrouw kan dan ook (en mag dan ook) haar man discrimineren? (Komt daar op neer). Want als het discriminatie is dat de man zijn naam doorgeeft op de kinderen, dan is het ook discriminatie dat de vrouw haar naam doorgeeft op de kinderen...
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!! Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 14 juli 2013 om 14:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jantje zijn zoon die zal dan "Peeters-Jansens-Vandeplas-Heuvelmans" heten. Jantje zijn kleinkind zal dan "Peeters-Jansens-Vandeplas-Heuvelmans-Dumoulin-Cornelissen" heten...
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Niet moeilijk doen Xenophon, de toekomst en het verleden interesseert die feministische wereldverbeteraars niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() ik beklaag de toekomstige genealogen
![]() Hebben ze ech niks anders om naar de kloten te helpen ? Als ze dat willen veranderen, dat ze dan gewoonweg omschakelen van vadernaam naar moedernaam, maar toch niet zo'n onnozel halfslachtig debiel mossel-noch-vis ding.... ![]() 't ene kind familienaam vader, 't andere familienaam moeder.... ?
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zou het standaard de vader zijn achternaam laten zijn met als optie moeders achternaam. Combinatie van de twee is absurd.
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hoe moeilijk willen jullie het toch maken? In Spanje en Portugal krijgen de kinderen sinds ...heugnis al de naam van BEIDE ouders. Die kinderen nemen dan weer de naam van één van de ouders (m/v) over om door te geven aan hun kinderen.
Zelf heb ik het meegemaakt dat mijn moeder (X) mijn dochter (A) niet meekreeg bij een bepaalde gelegenheid omdat ze de naam (X) nog nergens hadden gezien.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Dat is het laatste waar men rekening moet houden, die doen maar hun hobby.
Citaat:
Citaat:
Nu is er de keuze tussen: -de naam van de vader -de naam van de moeder, -de naam van beide ouders..... doch ik weet niet of de volgorde vaststaat, of dat ook daar in te kiezen is. Een kind zal nooit meer dan 2 namen mogen dragen, dus de volgende generatie zal sowiso 1 of 2 namen moeten schrappen (het laatste indien de andere ouder ook 2 namen had.) Het komt gewoon daar op neer: waar vroeger geen enkel punt tot discussie kon zijn, zijn er nu talrijke geschapen, voor nu, en voor later. Ik voorspel heel veel onenigheid, ruzie, rechtzaken en onduidelijkheden. Waar vandaag helemaal nog geen sprake van was. Blijkbaar komt het vooral van Joëlle Milquet, een vrouw voor wie ik anders veel respect heb. Ik vind het bijzonder jammer dat zij vooral verantwoordelijk is voor die catastrofe. Ze beseft niet eens wat ze aangericht heeft. Het kan niet anders of heeft geen enkele kennis van de Belgische geschiedenis.
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En waarom moeten we ons toch weeral zitten moeien met welke achternaam iemand aan zijn of haar kind wilt geven? Laat de mensen eens kiezen wat ze zelf willen.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of dacht je dat het leuk wat als echtgescheidene dat de moeder telkens haar volledige "titel" moet vermelden : "Z", moeder van "A"
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Het hoeft zelfs nog niet eens een probleem te zijn voor de ouders, maar voor andere dichte familieleden kan het wel gevoelig liggen. Kortom: er werden tal van discussiepunten gecreëerd.
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Indien de mensen allemaal gelijk en intelligent waren, dan zouden daar geen discussie's over zijn, maar mensen zijn niet gelijk, en nu zal het psychologisch overwicht van de ene doorwegen op de andere. En we hebben het nog niet eens over de bemoeienissen van hun ouders of zelfs grootouders...
![]() |