Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2006, 22:29   #1
Mahdi
Banneling

Standaard Wat vertelt de imam over ongelovigen?

Omgang met ongelovigen ontneemt de liefde voor de godsdienst.

Vraag: Ik woon in een huis waarvan de meeste inwoners christelijke broeders zijn. Wij eten en drinken samen. Is mijn gebed ongeldig en is mijn verblijf met hen verboden?

Antwoord: Sheikh Ibn ‘Othaymien heeft op deze vraag een antwoord gegeven en zei:
Vooraleer ik jouw vraag beantwoord zou ik je willen wijzen op iets - wat ik hoop, een foutje is dat van je tong geslipt is - buiten je weten om.
Het zijn je woorden: “Ik woon met christelijke broeders.” Er kan nooit een broederschap tussen de moslims en de christenen bestaan want broederschap is gebaseerd op geloof, zoals Allah De Machtige, De Geëerde gezegd heeft: “Enkel de gelovigen zijn broeders.” [1]
Als men weet dat zelfs de familieband verbroken wordt door de verschillende geloofsovertuigingen, hoe kan men dan zeggen dat wij broeders zijn terwijl onze geloofsovertuiging verschilt en er zelfs geen sprake is van een familieband?!
Allah zegt over de Boodschapper Noeh (vrede zij met hem) en zijn zoon het volgende: “En Noeh aanriep zijn Heer en zei: mijn Heer, mijn zoon is voorwaar van mijn gezin, en Uw belofte is voorzeker waar, en U bent De Rechter der rechters. Allah zei: o Noeh, hij (uw zoon) behoort niet tot uw gezin omdat zijn daden niet goed zijn.” [2]
Er zal dus nooit een broederschap tussen de gelovigen en de ongelovigen kunnen bestaan. Het is eerder een verplichting voor de gelovige om de ongelovige niet als een aanhanger te nemen, zoals De Meest Verhevene zegt: “O jullie die geloven, neem mijn vijanden en jullie vijanden niet tot vrienden! Bieden jullie hen vriendschap aan, terwijl zij de waarheid die tot u is gekomen, hebben verworpen?” [3]
Wie zijn de vijanden van Allah ... de ongelovigen zijn de vijanden van Allah ?!
De Meest Verhevene zegt: “Al wie een vijand is van Allah, Zijn engelen, Zijn Boodschappers en van Gabriël en van Michaël, waarlijk, Allah is een vijand van zulke ongelovigen.” [4]
En De Prijzenswaardige heeft gezegd: “O jullie die geloven, neem de joden en de christenen niet tot vrienden; zij zijn vrienden van elkaar. En diegenen van jullie die hen tot vrienden neemt, is inderdaad één van hen.” [5]
Het is de moslim nooit toegestaan om eender welke ongelovige - of hij nu christen, jood, vuuraanbidder, of atheïst is - als een broeder te beschrijven.
Wat het antwoord op de vraag betreft: Het is een verplichting om ver weg te blijven van onderlinge omgang met ongelovigen. De omgang met hen zal een oorzaak zijn dat de liefde voor je godsdienst zal verdwijnen uit je hart. Het kan zelfs leiden tot het houden van hen en dat men hen liefheeft en hen als vrienden zal beschouwen.
De Meest Verhevene zegt: “Je zal geen volk vinden die in Allah en de Laatste Dag geloven terwijl zij iemand liefhebben die Allah en Zijn Boodschapper tegenwerkt, zelfs al waren dezen hun vaders, of hun kinderen of hun broeders of hun verwanten. Deze zijn diegenen, in wiens hart Allah het geloof heeft ingetekend, en die Hij gesterkt heeft met Zijn Roeh. [6]
“En Hij zal hen toelaten in tuinen waardoor rivieren stromen. Daarin zullen zij eeuwig vertroeven. Allah is blij met hen en zij zijn blij met Allah. Zij behoren tot Allah’s partij. Voorwaar, Allah’s partij zal zegevieren.” [7]

[1] 49/10
[2] 11/45-46
[3] 60/1
[4] 2/98
[5] 5/51
[6] Met Zijn bewijzen, Zijn licht en leiding, Zijn hulp. Volgens sommigen de engel Gabriël. (al-‘Oethaymien)
[7] 58/23

http://app.al-islaam.com/index.php/m...anda/qanda/768
Mahdi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 06:23   #2
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

hier nog een bron die mogelijk wat inzicht geeft in de moslimpsyche

http://www.islamicmedicine.org/psychology.htm
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 08:23   #3
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
hier nog een bron die mogelijk wat inzicht geeft in de moslimpsyche

http://www.islamicmedicine.org/psychology.htm
Inderdaad, kijk waartoe religie mensen leiden kan. Nog een voorbeeld www.bechrist.be
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 11:40   #4
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahdi Bekijk bericht
Omgang met ongelovigen ontneemt de liefde voor de godsdienst. ...
Hier enkele verwijzingen naar koranverzen over de joden. Als ik nog eens goesting heb zal ik ook zo'n lijstje maken i.v.m. de christenen.

62:11 De joden vergeleken met een ezel, die boeken draagt
5:120 De joden gelijkgesteld met gelovigen, christenen en Sabiërs
5:120 De joden erkennen de Taghut
5:120 De joden en christenen zijn elkaars verbondenen
5:120 De joden doen zich voor als gelovigen
5:120 De joden hebben omgang met de ongelovigen
5:120 De joden zijn ongehoorzaam geweest
5:120 De joden zijn blind en doof
5:120 De joden bedrijven onrechtmatigheden
5:120 De joden pogen verderf te stichten
5:120 De joden zijn vijanden der gelovigen
5:120 De joden geloven niet in de Schrift van Mohammed
5:120 De joden verdraaien of verwisselen Gods woorden
5:120 De joden zullen het oordeel niet aan Mohammed opdragen, daar zij de Tawrah hebben
5:120 De joden zijn door God vervloekt wegens hun ongeloof
5:120 Vriendschap en omgang met joden verboden
9:127 Gemeenschappelijk vertoog tegen joden en christenen
9:127 De joden nemen zich hun schriftgeleerden tot heren
9:127 De joden en christenen moeten schatting opbrengen, zolang zij niet geloven

De koran staat inderdaad bol van haat voor andersdenkenden. En zoals men elke dag kan zien wordt die haat ook in praktijk omgezet.

Laatst gewijzigd door Basy Lys : 12 februari 2006 om 11:41.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 18:50   #5
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

assalaam alaikum,

lieve basy lys, de enige mogelijke weg naar vooruitgang voor de mensheid bestaat uit het omverwerpen van de nu heersende economisch-politieke structuur (het kapitalisme of 'de vrije markt' voor de vrienden). de arbeidersklasse heeft hierbij niets te verliezen dan zijn ketenen, ze hebben integendeel een hele wereld te winnen. maar om dat te realiseren roept marx de proletariërs van alle landen, culturen, tradities... op om zich te verenigen.

ik wil van jou niet eisen dat je daar aan meewerkt, hoe zou ik het recht hebben om dat te eisen. ik wil je wel beleefd vragen om in elk geval het logo van een partij die zich op marx beroept niet te bezoedelen door ze te koppelen aan een vrij simplistisch en ongefundeerd anti-islamisme. ik denk dat je daarmee veel eerlijke communisten pijn doet. volgens mij is dat nergens voor nodig.

assalaam alaikum

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 18:52   #6
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

assalaam alaikum,

gelieve in mijn vorige post niet te lezen dat anti-islamisme sowieso ongefundeerd en simplistisch is. met mijn niet nauwkeurig geformuleerde zin bedoelde ik vooral dat er ongefundeerde en simplistische varianten van de islamofobie bestaan en dat deze varianten hier (helaas) vaak aan bod komen.

assalaam alaikum

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 19:02   #7
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
62:11 De joden vergeleken met een ezel, die boeken draagt
waaaaaw... shocking!

in werkelijkheid is het 62:5, niet 62:11

Citaat:
Degenen die belast zijn met de Torah en deze niet naleven, zijn als een ezel die boeken draagt. Slecht is de staat van het volk dat de tekenen van God verwerpt. En God leidt het onrechtvaardige volk niet.
De joden krijgen hier slechts het verwijt dat ze hun eigen boek niet naleven. De Torah zelf staat VOL met zulke passages, waarin de profeten er de joden van langs geven omdat ze het woord van God niet volgen. Volgens dezelfde redenering is de Torah dus ook anti-joods.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 24 februari 2006 om 19:04.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 19:40   #8
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
... De joden krijgen hier slechts het verwijt dat ze hun eigen boek niet naleven. De Torah zelf staat VOL met zulke passages, waarin de profeten er de joden van langs geven omdat ze het woord van God niet volgen. Volgens dezelfde redenering is de Torah dus ook anti-joods.
Daar krijgen ze "slechts" dat verwijt, beste Flippend Rund. Op andere plaatsen wordt er nog minder vriendelijk met joden omgesprongen, met als resultaat dat mohammedanen niet het minste respect hebben voor de joodse medemens, zoals steeds weer blijkt, onder meer met een drie weken durende foltering van Ilan Halimi, met dood tot gevolg.
Oud 24 februari 2006, 19:44   #9
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
... vrij simplistisch en ongefundeerd anti-islamisme. ik denk dat je daarmee veel eerlijke communisten pijn doet. volgens mij is dat nergens voor nodig....
Is die avatar, beste Redwasp, relevant?

Of anti-mohammedanisme simplistisch en ongefundeerd is zal moeten blijken uit het nieuws dat elke dag opnieuw op ons toekomt, uit alle uithoeken van deze wereld.
Oud 24 februari 2006, 19:49   #10
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Daar krijgen ze "slechts" dat verwijt, beste Flippend Rund. Op andere plaatsen wordt er nog minder vriendelijk met joden omgesprongen, met als resultaat dat mohammedanen niet het minste respect hebben voor de joodse medemens, zoals steeds weer blijkt, onder meer met een drie weken durende foltering van Ilan Halimi, met dood tot gevolg.
Ik had nog nergens gelezen dat de dader een moslim is, maar blijkbaar beschik jij over ruimere bronnen.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 20:08   #11
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Ik had nog nergens gelezen dat de dader een moslim is, maar blijkbaar beschik jij over ruimere bronnen.
Zo is het.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be