![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De splitsing van Brussel - Halle - Vilvoorde.
Opinie van een bedrijfsverantwoordelijke uit het Brusselse. Bepaalde mandatarissen moesten wel iets vinden om het belgo-belgisch gekibbel voort te zetten. Enkele onverzettelijke Burgemeesters, die onmiddelijk de steun kregen van bepaalde media, en vervolgens van enkele politieke partijen die onder de indruk blijven van de opkomst van het extremisme, hebben een nieuw speeltuig gevonden: Brussel - Halle - Vilvoorde S Ik wens mij echter niet uit te spreken voor of tegen deze splitsing. Maar ik wens in een paar regels mijn afkeur en teleurstelling te betuigen ter gelegenheid van deze nieuwe communautaire knoeiboel. Het is doodgewoon onverantwoord, ziezelf schandalig, van de opinie te verzadigen met zulke onbenulligheden, op het ogenblik dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alleen al 82.000 werklozen telt. En van deze 82.000 werklozen zijn ongeveer 80.000 eentalig S Mijn vraag is dus: waar stellen dan de mandatarissen, die het liever over de splitising b-H-V hebben dan over opleiding, hun prioriteiten ? Is het werkelijk belangrijker van zich om verkiezingen te bekommeren dan om de ontwikkeling van de tweetaligheid in het enige werkelijk tweetalige gewest van het land ? Is het gekibbel tussen Leeuw en Haan, dat tevens de Iris plattrapt, belangrijker dan de samenwerking tussen Vlaamse en Waalse Gemeenschappen om een werkelijk tweetalig onderwijs in Brussel te promoten, en zodoende een bevredigend antwoord te bezorgen zowel aan de burgers als aan de bedrijven ? Waar zijn eigenlijk de prioriteiten ? Ik ben op zoek voor mijn onderneming naar een tweetalige F/N receptionist. Is dat werkelijk veeleisend ? Naar het schijnt wel. Noch de BGDA (ORBEM), noch de interim agentschappen wisten mij een gunstig antwoord te geven. Er zijn nochtans naar het schijnt 80.000 brusselse werklozen S maar eentaligen. Het beste middel om extreemrechts te bekampen is de behoeften van de burgers tegemoet te komen: opleiding, werkgelegenheid, veiligheid. Het is niet met muren op te richten, met de bevolking te splitsen en de gemoederen op te hitsen dat dit angstwekkend vraagstuk een bevredigende oplossing zal vinden. Integendeel. Morgen zullen 80.000 mensen in een vermoedelijk gesplitste verkiezingskring gaan stemmen. Ik laat u gissen voor wie. Maar iet is zeker: ze zullen nog altijk eentalig zijn S en tevens werkloos. Zoals een vooraanstaande nationale staatsman pleegde te zeggen: "Het is niet te laat, maar het is dringend tijd " Olivier Leleux |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is trouwens niet 'of BHV of werkloosheid' maar 'BHV en werkloosheid'. Het is niet omdat er een groot probleem is dat je dan de 'kleinere' problemen moet laten vallen.
|
|
|
|
|
#3 |
|
Banneling
|
[quote=Patriot!]De splitsing van Brussel - Halle - Vilvoorde.
Opinie van een bedrijfsverantwoordelijke uit het Brusselse. Ik wens mij echter niet uit te spreken voor of tegen deze splitsing. Maar ik wens in een paar regels mijn afkeur en teleurstelling te betuigen ter gelegenheid van deze nieuwe communautaire knoeiboel. Het is doodgewoon onverantwoord, ziezelf schandalig, van de opinie te verzadigen met zulke onbenulligheden, op het ogenblik dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alleen al 82.000 werklozen telt. En van deze 82.000 werklozen zijn ongeveer 80.000 eentalig S Eentalig Frans uiteraard. Waarbij de vraag gesteld wordt waarom de franstalige scholen onbekwame eentalige mensen afleveren. Waarbij de vraag gesteld wordt waarom de Brusselse + federale beleidsmensen volharden in hun franstalige taalarrogantie door bewust voor slecht of geen NL-taalonderwijs te voorzien. Mijn vraag is dus: waar stellen dan de mandatarissen, die het liever over de splitising b-H-V hebben dan over opleiding, hun prioriteiten ? Je kan nog zoveel opleidingen organiseren als je wil, als de franstalige taalarrogantie er vanaf de papschool ingegoten wordt, zullen ze nooit tweetalig worden. Is het werkelijk belangrijker van zich om verkiezingen te bekommeren dan om de ontwikkeling van de tweetaligheid in het enige werkelijk tweetalige gewest van het land ? Punt is dat de franstalige Brusselaars en randbewoners GEEN tweetaligheid willen. Verschrikkelijke hypocriete vorm van de zaken voor te stellen. Tenbewijze, via de faciliteitenregeling werden de franstaligen in de Rand aangemoedigd tweetalig te worden. Het heeft niets geholpen. Taalluiheid, taalarrogantie, gemakzucht kortom. Is het gekibbel tussen Leeuw en Haan, dat tevens de Iris plattrapt, belangrijker dan de samenwerking tussen Vlaamse en Waalse Gemeenschappen om een werkelijk tweetalig onderwijs in Brussel te promoten, en zodoende een bevredigend antwoord te bezorgen zowel aan de burgers als aan de bedrijven ? Waar zijn eigenlijk de prioriteiten ? Die organisatie van tweetalig onderwijs ligt in franstalige handen. Wat zit die kwiet dan tegen Vlamingen te zeuren. Ik ben op zoek voor mijn onderneming naar een tweetalige F/N receptionist. Is dat werkelijk veeleisend ? Naar het schijnt wel. Noch de BGDA (ORBEM), noch de interim agentschappen wisten mij een gunstig antwoord te geven. Er zijn nochtans naar het schijnt 80.000 brusselse werklozen S maar eentaligen. Normaal, dat is het resultaat van 175 jaar franstalige taalarrogantie. Het beste middel om extreemrechts te bekampen is de behoeften van de burgers tegemoet te komen: opleiding, werkgelegenheid, veiligheid. Het is niet met muren op te richten, met de bevolking te splitsen en de gemoederen op te hitsen dat dit angstwekkend vraagstuk een bevredigende oplossing zal vinden. Integendeel. Morgen zullen 80.000 mensen in een vermoedelijk gesplitste verkiezingskring gaan stemmen. Ik laat u gissen voor wie. Maar iet is zeker: ze zullen nog altijk eentalig zijn S en tevens werkloos. U bevestigt het weer die franstalige taalarrogantie. 'ze zullen nog eentalig zijn'. Zelfs bij niet-splitsing zullen ze dat altijd blijven. Faciliteiten helpen niet, opleidingen helpen niet, dus maar de harde hand. Faciliteiten afschaffen in de VLAAMSE RAND en hen verplichten tot het leren van het NL, anders geraken ze in de knoei met hun administratie, e.d. Maar daar kiezen ze dan zelf voor. En voor de franstalige Brusselaars : die moeten dan maar in de werkloosheid blijven vegeteren tot hun franske valt en de centen belangrijker worden dan hun aangeboren en aangeleerde dédain. Zoals een vooraanstaande nationale staatsman pleegde te zeggen: "Het is niet te laat, maar het is dringend tijd " Dat geldt dan vooral voor franstaligen. Het is idd niet te laat om na 175 ingebeelde taalsuprematie een beetje bescheidener te worden. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Patriot, hoe kwam jij aan dit artikel van een Brusselse bedrijfsleider?
Is het soms de 'lezersbrief' van een goede bekende van Hans?
|
|
|
#5 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zover zat ik er dus niet naast, zie ik.
|
|
|
#7 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Deze twee thema's kunnen volledig los van elkaar staan. BHV kan zonder geld en zonder moeite gesplitst worden. Dus waarom zou dat onderwijs en bijscholing in Brussel in de weg staan?
En dan nog een woord over dat extremisme: Denkt U nu echt dat die 10000 'betogers' in Halle allemaal Blokkers, Skinheads en extremisten waren. Natuurlijk zaten die er bij. Maar er waren ook gepensioneerden, jonge gezinnen en heel wat andere inwoners uit BHV die geen extremisten zijn. Die niet eens een leeuwenvlag in huis hebben, die nooit naar de ijzervlakte gegaan zijn. Zij stonden daar helemaal niet voor het symbooldossier van de splitsing. Zij stonden daar om de protesteren tegen de verfransing van hun regio.
|
|
|
#8 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 16 september 2004 om 07:39. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Burger
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
De franstaligen moeten niet verhuizen en moeten thuis geen Nederlands spreken. In het publieke leven Nederlands spreken volstaat ruimschoots.
CD&V/NV-A 15de plaats Kamer BHV Laatst gewijzigd door FT : 16 september 2004 om 20:57. |
|
|
|
|
|
|
#14 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Bedoel je dat dit de échte reden is voor de Franstaligen om BHV NIET te willen splitsen? De vaste wil tot verdere verfransing van Vlaanderen zolang er daar Franstaligen blijven wonen?
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 17 september 2004 om 10:08. |
||
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hadden we iets anders kunnen verwachten?
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Banneling
|
Zeer recent werd O. Leleux lid van Bplus, ja. Straks is hij ook lid van de B.U.B..
Dat wil al wat zeggen niet als hardwerkende bedrijfsleiders ook al het Vlaams-nationalisme kotsbeu zijn? Laatst gewijzigd door Hans1 : 17 september 2004 om 14:53. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hij zou niet de eerste bedrijfsleider zijn die ons vervoegt. Het ongenoegen stijgt in alle lagen van de bevolking.
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En ho, zélfs de bedrijfsleiders zijn Begisch gezind. Verbaast me niet veel, establishment he Mijn vader is trouwens zelf ook bedrijfsleider. En raad eens...
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 17 september 2004 om 14:59. |
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|