![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Ik vind dat Turkije in plaats van aansluiting te zoeken bij Europa veel beter andere initiatieven tot samenwerking zou ontplooien met andere landen met een gelijkaardige ethnisch-religieuze context.
De Europeanen zijn in hoofdzaak christelijk of ontkerstende humanisten, die zonder veel al te veel omhaal hun nationalisme ruilen voor een hoger verband. De Turken daarentegen hangen nog met handen en voeten gebonden aan de islam en willen de klok weer terugdraaien richting 7de eeuw. Daarom lijkt het me beter dat Turkije toenadering zoekt tot zijn buurlanden langs de Middellandse Zee : Syrië, Libanon, Jordanië, Israël, Palestina, Egypte. Al deze landen hebben een bevolking die heterogeen is samengesteld uit Joden, moslims, christenen en geloof speelt er nog een grote rol. Zo'n Unie van monotheïstische landen lijkt me een veel beter idee dan het aan het zich van het monotheïsme afkerende Europa vasthaken van landen die als dwazen de bizarre ideeën van woestijngekken als Echnaton, Mozes, Johannes, Jezus, en andere Mohammedanen achternahollen. Mogelijk naam voor die Unie : de HUMO of Heilige Unie van het Midden Oosten. Alle monotheïstische gekken : naar den HUMO ermee! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Grappige naam, maar het is nog zo geen slecht idee. Het enige probleem is dat in die groep landen alleen Turkije en Egypte iet of wat vrede kennen, de anderen geloven nog in de kogel-conversatie.
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Met zo'n argument ga ik mijn opinie over toetreding misschien wel herzien. Want dan heb ik nog liever Turkije in een beschaafde EU dan een nieuwe en gevaarlijke supermacht (Turkije met andere ex-USSR landen, want de Arabieren moeten van de Turken daar niet meer hebben) die zich aan onze poorten opricht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De princiepsbeslissing om Turkije op termijn EU lid te laten worden is al lang genomen..Nu komt 't er gewoon op aan om het land ook de tijd te geven zich aan te passen aan het corpus der Europese regelgeving . Turkije wordt in de toekomst een belangrijke lidstaat, want het moet het bruggehoofd worden van de EU naar de Islamitische wereld.. Als we polarisatie tegen moeten gaan, dan moet de Islamitische wereld met Turkije een voorbeeld krijgen van hoe een seculier land waar het merendeel der bevolking moslim is, welvarend kan meedraaien..
Ik ben dus pro toetreding zodra de belangrijkste voorwaarden zijn vervuld.
![]() |
#5 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() En met een douane-overeenkomst zoals momenteel tussen de EU en Turkije bestaat zitten de economie-megalomanen gebeiteld,terwijl de politiek kan blijven in de regio waar ze het best blijft.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laat Turkije met die andere landen uit de Oriënt een economisch samenwerkingsverband oprichten. Zou de vrede in de streek daar zeer ten goed komen. Al die landen van het ex "Byzantijnse of Oost-Romeinse of Ottmomaanse Rijk" zitten alle bovendien in een vergelijkbare cultureel-sociale situatie. Ze zullen mekaars problematiek inzake religie en dergelijke veel beter begrijpen en oplossingen daaromtrent vinden, dan dat bijvoorbeeld de Turken zich persé willen inpassen in een geheel als europa dat religie meer en meer als iets van een andere wereld begint te beschouwen. Europa en de landen aan de oostzijde van de Middellandse Zee zitten wat dat betreft in een volledig andere versnelling. Laat ons in Europa ons eigen ritme volgen en laat Turkije en zijn zuidelijke buren op hun eigen ritme hun eigen weg samen vinden. Destijds splitste het Romeinse Rijk ook in twee delen waarbij in elk een andere mentaliteit heerste. Zo'n afzonderlijke evolutie hoeft voor geen van beiden negatief te zijn. Mensen uit die oosterse zone die zich beter in het westen vinden kunnen naar hier komen en godsdienstfreaks en oriëntfreaks van hier kunnen naar ginder trekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij een oost-mediterrane Unie moet natuurlijk ook Griekenland horen (en Cyprus), dat zowel cultureel, geografisch als economisch daarbij hoort. Maar ook deze landen zien veel meer heil in de EU, hun band met het Westen die hen bepaald geen windeieren heeft gelegd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk geef je het al aan tomm.De EU is al te groot geworden.Op de duur is de EU hinderlijk voor het vormen van meer "natuurlijke" federaties van volkeren.Op die manier blijven er steeds mensen "buiten"........Inderdaad zit de EU nu al met "vreemde eenden".
Een immer groeiende EU heeft geen enkele zin,het zal de cohesie gewoon verminderen,frustraties vergroten,uiteenvallen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Turkije moet wel een alternatieve unie richten maar nu is de moment niet! Ze moeten eerst tot de EU toetreden en na tientallern jaren kunnen ze honderden unies richten (Turanisme, neo-ottomaanse rijk,...
![]() Maar eerst economie laten bloeien.. Die investeringen moeten we hebben. EU kan voor goede levensstandaarden zorgen, dat is ook belangrijk. Dus de idee van een alternatieve unie is absurd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Dus als ik je goed begrijp, El Turco, is het Turkije (of jou) enkel te doen om de levensstandaard op te krikken en de economie aan te zwengelen met EU-geld? Denk je echt dat de Unie het politieke equivalent is van het ezeltje dat geld schijt? Arm Turkije... het zal nog lelijk tegenvallen, vrees ik. Als het land dat doel wil bereiken, dan zal het zelf initiatief moeten nemen (met die Mediterrane Unie?), dan te wachten tot alle heil uit Brussel komt. Ik vrees overigens ook dat men Ankara mentaal nog niet klaar is voor de EU - Turkije gaat namelijk nog uit van een streng-jacobijnse staatsopvatting, die geen andere soevereiniteit lijkt te willen aanvaarden dan die van de natiestaat, om nog maar van de enge nationalistische trekjes nog te zwijgen: liedjesprogramma's met vaderlandslievende strijdliederen, Atatürk-persoonsverering, een al te grote invloed van het leger, een wankele democratie (hoeveel keer heeft het leger moeten ingrijpen?), al even wankele mensenrechten, achterstelling (of zelfs ontkenning) van minderheden,... Was het niet dat Ankara zo snel lid zou worden van de Unie, het zou er nog lang niet zo verbeterd zijn. Let wel, ik wil hier in geen geval Turkije denigreren: als seculiere staat, met een grondwettelijk democratisch bestel heeft het een belangrijke rol te spelen in de regio, zeker naar het Midden-Oosten toe - misschien moet Ankara daar eens over nadenken, in plaats van achter de EU aan te rennen?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |